Min i5 2500k är alldeles för varm! HJÄLP

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Statisk elektricitet.

Finns det något bevis? Ditt ord är inte tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Finns det något bevis? Ditt ord är inte tillräckligt.

En normalbegåvad person kan google sig fram till "beviset".
http://www.google.se/search?q=varför+inte+dammsuga+i+datorn&i...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

Finns det något bevis? Ditt ord är inte tillräckligt.

Lite väl arrogant eller? Det finns flertalet trådar på sweclockers där det föreskommit ESD skador efter att man dammsugit datorn. Det kan bildas statisk elektricitet vid munstycket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tack för fläktips, jag bor i stockholm och nära Inet men jag ser på hemsidan att Cooler Master Hyper 212 inte finns i lager. Finns det något bra alternativ till den som håller ungefär samma prisklass?

EDIT 1: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 är det något att ha?

Permalänk
Medlem

Jag har 2500k och klockat den till 4,1ghz och kör på stockkylare och ligger Idle: 39 grader och load 59-65 grader. Du ligger alldeles för högt, i 100% load kommer jag upp i 80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iizhuuez:

Jag har 2500k och klockat den till 4,1ghz och kör på stockkylare och ligger Idle: 39 grader och load 59-65 grader. Du ligger alldeles för högt, i 100% load kommer jag upp i 80 grader.

Jo jag vet därför försöker jag åtgärda problemet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vovvov:

Tack för fläktips, jag bor i stockholm och nära Inet men jag ser på hemsidan att Cooler Master Hyper 212 inte finns i lager. Finns det något bra alternativ till den som håller ungefär samma prisklass?

EDIT 1: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 är det något att ha?

Arctic Cooling freezer 7 är en riktigt bra CPU kylare för det priset. Kanske inte den bästa om du ska köra på extrem överklock (4,5 ghz+) men är betydligt bättre än stockkylaren iaf.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Arctic Cooling freezer 7 är en riktigt bra CPU kylare för det priset. Kanske inte den bästa om du ska köra på extrem överklock (4,5 ghz+) men är betydligt bättre än stockkylaren iaf.

Okej tack! köper nog den imorgon då

Permalänk
Skrivet av Simplified:

En normalbegåvad person kan google sig fram till "beviset".
http://www.google.se/search?q=varför+inte+dammsuga+i+datorn&i...

En lite mer begåvad person ser att det inte finns någon som helst undersökning utan endast folk som frågat om saken i denna sök...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

En lite mer begåvad person ser att det inte finns någon som helst undersökning utan endast folk som frågat om saken i denna sök...

En lite mer begåvad person vet redan att ESD skador är en stor risk då man lärt sig det under sin utbildning.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

En lite mer begåvad person vet redan att ESD skador är en stor risk då man lärt sig det under sin utbildning.

Har inte utbildat mig till städare, tack för informationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

Har inte utbildat mig till städare, tack för informationen.

Suck.. Städare? ESD skador är något man lär sig under Fysiken i grundskolan och sedan om du tar grundläggande datorkunskap på gymnasiet. Att bete sig som en idiot bara för att något går utöver din kunskap är bara barnsligt.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Där har du lite info om ESD och datorer och hur du motarbetar dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

FY!
Aldrig dammsuga inne i datorn.

.

+1 tänkte precis samma sak. Facepalm

Ont gör som de andra redan konstaterat ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Suck.. Städare? ESD skador är något man lär sig under Fysiken i grundskolan och sedan om du tar grundläggande datorkunskap på gymnasiet. Att bete sig som en idiot bara för att något går utöver din kunskap är bara barnsligt.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Där har du lite info om ESD och datorer och hur du motarbetar dessa.

Jag dammsuger min dator och alla gamla datorer + mina laptops.
Har inte fått en skada.

Jag gnuggar ju fan inte munstycket mot komponenterna... Gör bara rent fläktarna, golvet osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Jag dammsuger min dator och alla gamla datorer + mina laptops.
Har inte fått en skada.

Jag gnuggar ju fan inte munstycket mot komponenterna... Gör bara rent fläktarna, golvet osv.

Det kan fortfarande bildas statiska laddningar.. Dock är detta inte en regel utan mer att chansen är relativt stor. Finns undantag. Har själv dammsugit min dator ett par gånger utan att ha lyckats kortsluta moderkortet. En polare till mig har lyckats häva sönder 3 moderkort på 2 år pga. att han dammsugit i datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det kan fortfarande bildas statiska laddningar.. Dock är detta inte en regel utan mer att chansen är relativt stor. Finns undantag. Har själv dammsugit min dator ett par gånger utan att ha lyckats kortsluta moderkortet. En polare till mig har lyckats häva sönder 3 moderkort på 2 år pga. att han dammsugit i datorn.

Då borde han väl inte dammsuga rakt på moderkortet med sin dammsugare ;/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Då borde han väl inte dammsuga rakt på moderkortet med sin dammsugare ;/

Vet inte hur han lyckades.. men förstöra moderkort kan han

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vet inte hur han lyckades.. men förstöra moderkort kan han

Lyckas han förstöra 3 moderkort på 2 år så..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Suck.. Städare? ESD skador är något man lär sig under Fysiken i grundskolan och sedan om du tar grundläggande datorkunskap på gymnasiet. Att bete sig som en idiot bara för att något går utöver din kunskap är bara barnsligt.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Där har du lite info om ESD och datorer och hur du motarbetar dessa.

Du missade min sarkasm.

Permalänk
Medlem

ALLT ÄR FIXAT, köpte en ny fläkt. Tack för hjälpen nu är temperaturen 35 grader i alla kärnor.