Blue Screen - page_fault_in_nonpaged_area

Permalänk
Medlem

Blue Screen - page_fault_in_nonpaged_area

Hej!

(Jag vet inte om detta var riktigt rätt forum, såg inget som passa perfekt. Förresten funkade det inte att söka på page_fault_in_nonpaged_area, för långt ord eller nått. )

Jag skaffade för 4 dagar sedan dessa komponenter och byggde ihop dem:

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2
Gigabyte GA-P67A-D3-B3 - LGA1155
Gigabyte Geforce GTX 580 1536MB GDDR5, (795Mhz), 2xDVI, Windforce X3
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Samsung 830 Series Desktop 128GB SSD R:520/W:320 2.5" SATA-3
SONY DVD Recorder 24x SATA Internal Black Bulk

Datorn har alltså funkat helt ok i 4 dagar, men idag fick jag en blue screen i Windows 7: page_fault_in_nonpaged_area. Idag använde jag det inbyggda ljudkortet för första gången, och när det hände så försökte jag sätta datorn i sleep/hibernate (jag såg inte precis när det hände, men jag tryckte på sleep, och sedan kom tillbaka till blue screenen). Kanske ger några ledtrådar?

Jag har sökt lite på felet, det kan tydligen ha lite olika orsaker, bland annat felande drivers eller hårdvara. I alla fall, jag kanske ska installera nya drivrutiner till moderkortet, eller nytt BIOS? Hur fixar man detta? Dessutom, finns det något diagnostikverktyg i Windows, BIOS eller som man kan ladda ner som man kan använda för att se om något är fel på hårdvara eller kanske t.o.m. drivers?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som något minnesfel, Vad händer om du kör med en sticka? (antar att du har 2*4gig)

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Jag tycker det låter som något minnesfel, Vad händer om du kör med en sticka? (antar att du har 2*4gig)

Jag har ju bara fått en blue screen på 4 dagar, så jag vet inte om jag skulle märka någon skillnad med en sticka i stället för två, men jag kan ju köra memtest.

Permalänk
Medlem

När jag kör BF3 så slocknar skärmen och LED:en blinkar som när datorn inte är på, men fläktarna går fortfarande, nästan snabbare tror jag. Så händer inget på typ 10 s, dvs skärmen är svart fast fläkarna går, så då stängde jag av med knappen (strömbrytaren, eller vad man säger) på datorn. Detta händer efter några minuters spelande. Vad kan vara fel?

I Event Viewer står det bara:

1. The previous system shutdown at 01:24:30 on ‎2012-‎05-‎13 was unexpected.

2. The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

3. Session "Microsoft-Windows-Setup" stopped due to the following error: 0xC000000D