lagra på cd skiva som det vore ett usb minne!

Permalänk
Medlem

lagra på cd skiva som det vore ett usb minne!

Tja! jag har lagrat saker på en skiva som det vore usb minne.. alltså ja brände inte fast filerna. jag skulle vilja göra om cdn så jag kan bränna på den! hur gör ja för att få cd skivan tillbaka som den va från början? eller går det ens? är jag helt ute o cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

Tja! jag har lagrat saker på en skiva som det vore usb minne.. alltså ja brände inte fast filerna. jag skulle vilja göra om cdn så jag kan bränna på den! hur gör ja för att få cd skivan tillbaka som den va från början? eller går det ens? är jag helt ute o cyklar?

Jag kan vara ute och cykla nu men om jag inte missminner mig så går inte det tyvärr.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Jag kan vara ute och cykla nu men om jag inte missminner mig så går inte det tyvärr.

isf är vi båda ute och cyklar SKOJA... fast då är det ju samma som att bränna fast grejerna ju?

Permalänk
Hedersmedlem

CD-RW heter såna skivor. (rewritable) Finns även motsvarande för DVD som Kuufukuji skrev

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig går det att göra så med DVD-RAM. Det kräver dock en brännare samt skivor med stöd för det.

EDIT: Om du bara vill bränna om skivan är det RW i någon form som krävs precis som screamin-daemon skrev. Jag misstolkade nog frågan

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

CD-RW heter såna skivor.

sån skiva har ja! och jag har lagt in filer.. nu vill ja ta bort dom så ja kan bränna på skivan

Permalänk
Medlem

står dvd+r 1-16x speed 4.7gb på skivan!

Permalänk
99:e percentilen

En CD-skiva rymmer mindre data än ett USB-minne, går lättare sönder, är mindre kompatibel (alla datorer har USB, men inte alla har CD-läsare) och är otympligare. Varför använda en föråldrad teknik?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

CD-RW eller DVD-RW (RW=Rewrite)
För att kunna starta om från början så att säga på dessa skivor måste du vid den bränning som du gjorde först klicka i "Öppen Session"
annars går det inte att bränna över fler gånger, eller lägga till mer information.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lewins:

sån skiva har ja! och jag har lagt in filer.. nu vill ja ta bort dom så ja kan bränna på skivan

Skrivet av Rogga67:

VD-RW eller DVD-RW (RW=Rewrite)
För att kunna starta om från början så att säga på dessa skivor måste du vid den bränning som du gjorde först klicka i "Öppen Session"
annars går det inte att bränna över fler gånger, eller lägga till mer information.

Om du har gjort som Rogga67 skrev är det bara högerklicka på din dvd inne i "dator" och sedan välja "radera den här skivan" eller nåt sånt. Om man ska radera enstaka filer är det bara markera och trycka delete. (håll ctrl nera ifall du vill markera flera filer)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lewins:

står dvd+r 1-16x speed 4.7gb på skivan!

Det var en spännande cd, den är lika stor som en dvd
Om du ska radera så behöver du RW skivor oavset skivtypen, R skivor går inte att radera på.
Dvd ram som nämndes är väldigt ovanligt, men skulle du råka ha sån utrustning så kan de också raderas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

finns inget sånt altenativ! när ja försöker ta bort filerna som är i genom att göra det gamla sättet så står det ( filerna på den här CDn är skrivskyddade. Du kan kopiera nya filer på den här CD-skivan, och dessa kommer då att ersätta de filer som redan finns på skivan

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvirrad över vad du menar och hur du hamnat i den här situationen.

Vilken typ av CD skiva är det?
CD-R = Skriver bara en gång.
CD-RW = Kan skriva flera gånger.
I båda fallen är sakerna redan brända på CD skivan trots att du lagt tills saker i efterhand.

Om du menar att att du i Explorer råkat dragit filer till CD/DVD så att spökikoner hamnat där och Windows nu säger att filerna där är redo att bränna så är det lätt att få den som vanligt. Se till att du INTE har någon CD/DVD skiva i läsare. Kasta/dra ikonerna till papperskorgen, höger klicka och radera spökkopiorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag är lite förvirrad över vad du menar och hur du hamnat i den här situationen.

Vilken typ av CD skiva är det?
CD-R = Skriver bara en gång.
CD-RW = Kan skriva flera gånger.
I båda fallen är sakerna redan brända på CD skivan trots att du lagt tills saker i efterhand.

Om du menar att att du i Explorer råkat dragit filer till CD/DVD så att spökikoner hamnat där och Windows nu säger att filerna där är redo att bränna så är det lätt att få den som vanligt. Se till att du INTE har någon CD/DVD skiva i läsare. Kasta/dra ikonerna till papperskorgen, höger klicka och radera spökkopiorna.

tror det är kört! alltså grejen va att jag hade inget usb minne i närheten och då tog jag en skiva som min polare sa att man kunde köra USB typen med.. han hade tydligen helt fel ! okej nu vänder vi på STEKEN. Jag har ett usb minne som jag vill att datorn ska boota ifrån( windows 7 installation) Sen när jag är klar med installationen med usb minnet. kan ja å ta bort windows 7:et som som ja lagt in på mitt usb minne och sen använda usb minnet som vanligt igen eller 'är det fast brännt då?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att formatera usb minnet så blir det tomt.
förresten, din vän blandar kanske ihop usb och udf.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

står dvd+r 1-16x speed 4.7gb på skivan!

Du skriver här att du har en "dvd+r", dessa GÅR INTE att radera filer på.
Det du söker är en "dvd-rw". Program såsom Nero kan radera filer åt dig, MEN endast om du har en "dvd-RW"

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Du skriver här att du har en "dvd+r", dessa GÅR INTE att radera filer på.
Det du söker är en "dvd-rw". Program såsom Nero kan radera filer åt dig, MEN endast om du har en "dvd-RW"

tack för svaret! nu har jag blivit lite klokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Du skriver här att du har en "dvd+r", dessa GÅR INTE att radera filer på.
Det du söker är en "dvd-rw". Program såsom Nero kan radera filer åt dig, MEN endast om du har en "dvd-RW"

han har säkert det! synd för honom det va hans skiva. la in 30mb på en 4 gb skiva HHAHAH!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lewins:

Jag har ett usb minne som jag vill att datorn ska boota ifrån( windows 7 installation) Sen när jag är klar med installationen med usb minnet. kan ja å ta bort windows 7:et som som ja lagt in på mitt usb minne och sen använda usb minnet som vanligt igen eller 'är det fast brännt då?

USB-minnen kan användas om och om igen hur mycket du vill* och du kan lägga in och ta bort filer som du vill.

* De "tar slut" efter x antal tusen skrivningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

USB-minnen kan användas om och om igen hur mycket du vill* och du kan lägga in och ta bort filer som du vill.

* De "tar slut" efter x antal tusen skrivningar.

ja är inte helt efter haha men tack ändå!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lewins:

ja är inte helt efter haha men tack ändå!

Fast jag svarade på din fråga, som ju var om man kan radera filer på ett USB-minne och sedan använda det igen:

Skrivet av Lewins:

Jag har ett usb minne som jag vill att datorn ska boota ifrån( windows 7 installation) Sen när jag är klar med installationen med usb minnet. kan ja å ta bort windows 7:et som som ja lagt in på mitt usb minne och sen använda usb minnet som vanligt igen eller 'är det fast brännt då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

hur gör jag för att tex få in windows 7 på usb:n så den går att boota? vet hur man ställer in så att den bootar från USB i början men hur gör ja för att få in windows 7 till usb till och börja med? är det bara attt bränna en image file till usb minnet eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Fast jag svarade på din fråga, som ju var om man kan radera filer på ett USB-minne och sedan använda det igen:

ja frågan var väl mer om det va "FAST BRÄNT" i usb:n.. jag fattar väl att man kan ta in och ut filer hur man vill i ett usb haha

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lewins:

ja frågan var väl mer om det va "FAST BRÄNT" i usb:n.. jag fattar väl att man kan ta in och ut filer hur man vill i ett usb haha

Dafuq? Om filerna hade varit "fastbrända" på USB-minnet, precis som de är på en CD-R-skiva, hade man inte kunnat "ta in och ut filer hur man vill".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Dafuq? Om filerna hade varit "fastbrända" på USB-minnet, precis som de är på en CD-R-skiva, hade man inte kunnat "ta in och ut filer hur man vill".

ja? vad är problemet? min fråga var om det va fastbränt thats it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

hur gör jag för att tex få in windows 7 på usb:n så den går att boota? vet hur man ställer in så att den bootar från USB i början men hur gör ja för att få in windows 7 till usb till och börja med? är det bara attt bränna en image file till usb minnet eller vadå?

du får jätte gärna svara på den här frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Dafuq? Om filerna hade varit "fastbrända" på USB-minnet, precis som de är på en CD-R-skiva, hade man inte kunnat "ta in och ut filer hur man vill".

Jo, däremot hade man inte kunnat ta bort filerna. Eller lägga till mer filer än vad som ryms.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lewins:

hur gör jag för att tex få in windows 7 på usb:n så den går att boota? vet hur man ställer in så att den bootar från USB i början men hur gör ja för att få in windows 7 till usb till och börja med? är det bara attt bränna en image file till usb minnet eller vadå?

Bara hämta en svensk W7 installationsfil här (lagligt och virusfritt): http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/604187-le...
Sen laddar du hem Windows 7 download tool från microsoft http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_... och då är det bara att starta programmet, välja den nyss nerladdade filen och stoppa ett usbminne i datorn..... När allt är klart går du in på usb minnet och plockar bort /sources/ei.cfg filen. Sen är det bara att ställa in i bios att den ska boota från usb och när det är gjort, starta om och installera windows. Windows kommer fråga vilken version du vill installera och då är det bara att välja tex home premium om din nyckel är en sådan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jo, däremot hade man inte kunnat ta bort filerna. Eller lägga till mer filer än vad som ryms.

du får också jätte gärna svara på min fråga:D är det bara lägga in en vanlig ISO fil i usb:n sen boota datorn med usb eller? eller måste man köra en image file ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lewins:

är det bara lägga in en vanlig ISO fil i usb:n sen boota datorn med usb eller? eller måste man köra en image file ?

ISO är en typ av image-fil, precis som AVI är en typ av videoklipp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers