Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Macbook Pro uppgraderas med högupplösta skärmar, Ethernet och DVD försvinner

Permalänk
Melding Plague

Macbook Pro uppgraderas med högupplösta skärmar, Ethernet och DVD försvinner

Inom kort väntas Apple uppgradera Macbook Pro till Intel Ivy Bridge och "Retina Display", men det kan bli fler förändringar i den nya generationen bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Macbook Air då?

Permalänk
Medlem

hoppas att inte prislappen blir saftigare än dagens modeller!

Permalänk
Medlem

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

Tänkte också på det, iofs använder väl inte så många TP när man sitter hemma och slösurfar, men avänds ju ofta flitigt på jobb och dylikt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ethernet hoppas jag att de behåller.... Det andra låter dock fantastiskt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

Väldigt konstigt val, wifi må vara smidigt, men vill man ha pålitlighet så jobbar man ju genom ethernet...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tycker inte direkt det är så smart att ta bort ethernet porten, trådlöst ger ju inte alltid lika bra hastighet som trådbunden garanterat ger

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Robeliboban:

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

De kommer självklart ha en dyr liten dongel man kan köpa till för USB3.0

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Tycker inte direkt det är så smart att ta bort ethernet porten, trådlöst ger ju inte alltid lika bra hastighet som trådbunden garanterat ger

Sant.. Större filneddladningar/kopiering av större filer samt uppdateringar vill jag gärna göra över trådbundet nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Tänkte också på det, iofs använder väl inte så många TP när man sitter hemma och slösurfar, men avänds ju ofta flitigt på jobb och dylikt

Skrivet av m0rk:

Ethernet vet jag inte om jag tycker om att de tar bort.... Det andra låter dock fantastiskt bra.

Jag hoppas verkligen att de _inte_ plockar bort ethernetporten, en av anledningarna att Macbook Air inte är intressant för min del.

Prova flytta filer via WiFi istället för GbE, eller bara streama, så less jag är på WiFi i den aspekten. Jag har inget emot att man plockar bort Ethernet den dagen WiFi är en värdig ersättare. Det är det dock inte idag.

Något annat jag funderade på och har funderat på ett tag är varför man använder en RJ-45'a, de är ganska förlegade idag sett till resten av kontaktutvecklingen. Jag menar, hur svårt hade det varit att göra en robust USB-liknande kontakt för nätverk. Skulle inte förvåna mig dock om det är Apple som tar det till marknaden, så jag hoppas istället på en ny kontakt. Ursäkta språket men vem fan vill ha en USB->Ethernet-dongel att släpa med sig till sin laptop?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

"The week we've all been waiting for"

nej.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Tycker inte direkt det är så smart att ta bort ethernet porten, trådlöst ger ju inte alltid lika bra hastighet som trådbunden garanterat ger

För att inte tala om tillförlitlighet, jag kan offra lite på bandbredden mot att jag får samma tillförlitlighet som en trådad Ethernetanslutning ger mig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

Ja, det känns banne mig inte okej.

Permalänk

Ethernet?! vad tänkte de? Det är inte så att vi fasar ut sladden direkt :S Kabelns framtid är väldigt mycket ljusare en trådlöst, korv tjocka band, mycket paketförluster, och går liksom inte att bygga framåt eftersom man inte skapar ett ny sätt utan bara använder det gamla på ett nytt sätt! Fy bubblan för min del, ethernet port är ett måste, speciellt då man behöver bra drag på linan och lite förluster. De riktar sig väl dock inte mot min konsument grupp vilket gör mig lite ledsen eftersom jag gärna skulle köra mac om det fanns någon model där man biffat upp CPU/GPU ration som idag inte är så lockande :/ MEN! upplösning är något jag tycker om så man har iallafall inte tagit ett steg bakåt.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, ingen nätverksport på en "Pro"-modell. Lite oväntat måste jag säga! Ska bli väldigt intressant att se hur marknaden tar emot det.

Permalänk
Medlem

Undrar när dom tar bort power knappen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Alla har väl inte trådlöst? Finns flertalet arbetsplatser där man inte har det t.ex.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Intressant att andra företag tillåter äpplet att leda utvecklingen som de gör. Kan inte varit så svårt att komma på att satsa på mer högupplösta skärmar direkt? Varför inte har de inte bara satsat stort på 1080 p för 6 månader sedan på standarddatorer... 15" icke lyx modell... visst... Asus Ultrabook... men annars inte många som går på "1080p eller mer" linjen än. Men nu får apple gå först och sedan kan de andra följa efter utan att på minsta lilla marknadsandel... Undra om de andra inte har lite mycket ekonomer och lite lite datorkunnande i ledningen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Prova flytta filer via WiFi istället för GbE, eller bara streama, så less jag är på WiFi i den aspekten. Jag har inget emot att man plockar bort Ethernet den dagen WiFi är en värdig ersättare. Det är det dock inte idag.

Tvivlar på att WiFi nånsin blir en värdig ersättare, om de tar bort ethernet porten kan de lika gärna bygga in ett utag för fiber imo.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Tänk på att mycket bara är rykten också. Är alltid en ryktes karusell före en nya sak ifrån Apple.

Men Optiska disken hoppas jag dom tagit bort och satt in SSD som standard! Men den som lever för väll se!

Så fort dom är släppta så kommer jag köpa en direkt!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar ganska Nice förövningt, vet inte vad jag tycker om ethernet, men vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt talas det om att Apple slutligen tar steget till USB 3.0, trots den senaste tidens satsning på Thunderbolt.

Varför "trots"? Det finns ingen motsättning där, lika lite som det var en motsättning mellan FireWire och USB.

Thunderbolt och USB 3 överlappar bara delvis, det finns många produkter som aldrig lär få TB (t.ex. möss, minnesstickor) och det finns andra området som inte USB 3 klarar av (t.ex. extern PCI, DisplayPort).

Permalänk
Medlem
Citat:

...behålla den nuvarande formen och göra den tunnare genom att ta bort den optiska enheten samt Ethernet-anslutningen

Permalänk
Medlem

Adobe-användare kan ju jubla av inskränkt lycka att det blev nvidia denna runda i alla fall! Men det var väl förhandstippat.

Har en känsla av att nvidia-kretsen kanske blir för "dyrmodellerna" p.g.a. bristen på 28nm.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

Är väl bara att köra med ethernet>USB adapter som de kör med på Zenbook?

Problem solved?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Intressant, tänkte köpa en ny macbook till hösten.
Hur som helst, så är det synd att dom tar bort ethernet porten.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, utom avsaknaden av Ethernet... idioti.

Kommer ändå att bli ett köp inför en kommande liten hemmastudio-setup. Skönt att slippa köpa 15" och få en högupplöst 13" istället, lite därför jag har gått och tvekat, tycker 15" är för klumpigt. På jobbet funkar det då den bara står på samma ställe men hemma vill jag kunna vara flexibel.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Lite udda med inget Ethernet då den inriktar sig mot företagsanvändare, många seriösare företag har inte Wlan pga säkerhetsrisken.

Däremot är det inte en dag förtidigt som de tar bort den optiska enheten, känns förlegat då det finns usb stickor på många gånger kapaciteten för kaffepengar.

Hoppas de integrerar 3g eller 4g modem, de har de iofs inte haft på föregångarna men iaf. Högupplöst panel är också trevligt, får hoppas att man inte behöver betala extra för att få IPS panel.

Kommer inte köpa en oavsett då programvaran jag arbetar med inte finns til Mac och hemma kör jag surfplatta och HTPC. Bärbar dator hemma känns överflödigt.

Permalänk
Medlem

Säger som övriga, att ta bort ethernet är som att skita alla som faktiskt jobbar med sina datorer i munnen.
Å andra sidan utformar Apple sina produkter efter det 90% av användarna gör 90% av tiden. Alltså är inte Ethernet någon nödvändighet på det sättet. Synd men sant, de flesta använder datorerna till Facebook och mail och då räcker wifi gott och väl, om man har det såklart.

Men ska man flytta filer i ett hemnätverk, om man har en NAS osv är Ethernet mer eller mindre ett måste. Hoppas verkligen inte att det här stämmer. Och om det gör det så hoppas jag att det blir smidigt (och billigt, eller vänta... HAHAHAHAHAHAHAHA) att köra ethernet via Thunderbolt.
Annars kan man ju hoppas på USB 3.0 och en relativt billig USB > Ethernet-adapter. Dagens USB 2.0 kostar ju ~250 kr...

Om det inte finns Ethernet så kanske jag tittar mig om efter en Windows-dator istället för att uppgradera... Fast tveksamt... Då behåller jag nog min gamla skräpmac i några år till... Tills vi får 802.11AC eller vad det nu heter :>

Visa signatur

En potatis