Glödlampskonspirationen [Svt]

Permalänk
Medlem

Rätt intressant program, jag fick tag i en gammal laserskivare för ett par månader sen som någon ställt i entrén för bortskänkning. Fungerade bra men när man försökte skriva ut något gav den bara ett "Change Drum"-felmeddelande. Inget gick att ställa in i skrivarens vanliga menyer som gjorde något åt det men jag letade upp manualen och hittade en instruktion till slut: "Stäng av skrivaren och håll inne meny-knappen samtidigt som du startar skivaren, gå in till menyn för trummans räknare och tryck på Reset Counter". Sagt och gjort och plötsligt fungerar skrivaren hur bra som helst. Alternativet hade varit en ny trumma för runt 2000:- eller en ny skrivare för 5000:- eller så. Dock var det i detta fallet inte så illa som det verkar vara i programmet, räknaren fyllde en funktion som är av kundens intresse (hålla kvaliteten på utskrifterna garanterat hög utan avbrott) samtidigt som det får de allra flesta kunder att regelbundet köpa nya trummor och håller inkomsterna uppe. Och skulle någon vilja köra vidare på en "förbrukad" trumma på egen risk så går det att göra, bara man läser manualen ordentligt.

Det handlar nog oftast om en sådan kompromiss snarare än någon hemlig listig plan för att få folk att köpa mer än vad de behöver. Utan räkneverket hade antagligen behållaren börjat läcka bläck efter X antal utskrifter, och/eller börjat få fel på utskrifterna som en följd. Vad ser man helst som tillverkare, att ens billiga hemmaskrivare automatiskt slutar fungera inom en säker tidsram vilket några få tycker är en del av en stor hemsk konsumtionskonspiration eller att man får in klagomål om att skrivaren förstört hela ens datorbord eller värre och får dras med det ryktet? Det kommer ju inte direkt bli "denna skrivare är otroligt bra och håller i genomsnitt tre gånger så länge som andra liknande, sen börjar den läcka bläck på grund av att tillverkaren är generös och ärlig och låter kunden bedöma själv när skrivaren är för gammal" mer än "stor varning för tillverkare X vars skrivare börjar läcka och förstör folks möbler köp aldrig denna produkten". Majoriteten av konsumenterna vet antagligen inte ens om att delen finns utan vill bara koppla in och skriva ut utan några problem, byta patroner när de tar slut och köpa en ny skrivare efter några år om del lägger av. Ska tillverkaren låta en byta slitna delar/bläck själv så blir det antingen mycket dyrare och konkurrenterna vinner mark, eller mycket svårare och mer för konsumenten att sätta sig in i plus en ofrånkomlig risk att komma i kontakt med bläck vilket är en extremt stor risk när det kommer till målgruppen i fråga. För folk som vet vad de pysslar med finns det tredjeparts-lösningar som programmet som tas upp och påfyllningskit för patroner osv. Men då är det kunden som tar risken för kladd med bläck och dåliga utskrifter.

Att det handlar om just ett chip som måste modifieras har väl mest med säkerhet och bevis att göra, ändrar man chipet så har man bevisligen förbrukat garantin och gått emot tillverkarens rekommendationer och säkerhetsanordningar. Precis som klistermärken över vissa skruvar på andra produkter, ovanliga gängor på skruvar och liknande. Frågan är väl sen hur stora marginaler det är och om de stämmer överens med den riktiga genomsnittliga livslängden, samt om delen kan bytas och omständigheterna kring att införskaffa och byta delen och jämförelser med vad konkurrenterna erbjuder.

Apple kanske är ett bra exempel, deras laptops verkar ha batterier som väldigt ofta ger upp helt eller halvt efter relativt kort tid, och var vänder sig de flesta för ett nytt batteri? Jo till en officiell certifierad Apple-affär där officiella Apple-batterier säljs svindyrt. Deras monopol-situation diskvalificerar enkelt alla inoffeciella batterier redan från början, "ska det vara Mac så ska det vara 100% Mac" är mentaliteten och garantin på deras officiella batterier är inte längre än ett år trots att priserna är dubbelt så höga som för PC-batterier. Där kan man väl snacka om att det finns faktiskt belägg för att misstänka ett "planerat åldrande", kanske inte i ordets rätta bemärkelse men att helt enkelt ta överpriser för undermåliga produkter vilket ger en inkomst både genom marginalen och genom att ersättningsprodukten tillverkas av samma företag. Enkelt och väl fungerande Inslaget om iPods i programmet är rätt intressant i det avseendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag såg dokumentären precis och innan jag läste ditt inlägg tänkte jag inte på det där med billigare varor och Kina-kvalité(till regissörens försvar nämner de faktiskt detta runt 13:30 svt tid). Jag håller nu med dig till viss del men jag tror du överdriver effekterna dina teorier som vanligt. Om du bor i ett hushåll med Elektrolux, Husqvarna, Klippo och Dux är det helt omöjligt att förneka planerat åldrande. Deras produkter är absolut skit. Det är lite som family guy avsnittet Excellence in Broadcasting(för övrigt en av FGs bästa avsnitt) där Brian visar upp sin nya kollektion av american made produkter. Det blir ännu tydligare om man kollar på Mercedes Benz eller HP.
Det sparar förvisso plats och andra egenskaper, men jag håller med dig. Människor slutar aldrig förvåna mig. Idag kan man inte ens välja telefoner med utbytbart batteri. Många pundare där ute sitter och hype:ar "smart phones" och hur revolutionerade det är men sanningen är den att min gamla Symbian s60 kan göra fler saker än de flesta moderna telefoner(förvisso långsammare).

Vilka är "mina" teorier och vad är det för effekter jag överdriver?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag blev utsatt för ett dilemma här om dagen. Tre halverade priset för 3Total under en begränsad tid och bjöd på en telefon. Man fick då välja mellan fyra stycken. iPhone 4s, Sony Arc S, HTC någonting och Nokia Lumia 800. iPhone är uteslutet och Android är bara för copycats utan heder. Som ni kanske vet AVSKYR jag Microsoft men älskar Nokia(R.I.P riktiga Nokia). Jag blev bannad från forat för att säga att WP7 kommer suga och försöka banka vett i fanboys men så slog tanken misantrop mig igen, tänk om jag har fel. Kan verkligen 93% av alla datoranvändare ha fel om MS? Kanske överreagerar jag, kanske MS inte är så farligt som jag minns, kanske de har ändrat sig. Så jag beslöt mig för att testa. Ojojoj ödesdigert misstag. Den är förvisso snabb och har bra molntjänster men du blir så sjukt ägd MS hela tiden. Du måste använda Zune för att lägga in musik och uppdatera telefonen, det finns ingen filhanterare, IE Mobile är klarar inte en mängd sidor ordentligt och saknar grundläggande funktionalitet. Enda programmeringsspråket de tar är C# och MS tar rekordpriser för appar i butiken vilket gör att allting kostar ca 20kr mer än de gör på iOS. Hur det kan finnas människor ibland oss om är beredda att försvara MS alla produkter och moderatorer som bannar folk som påpekar att de har sina brister är sjukt. Hur människor kan ha låtit telefonmarknaden gå från Symbian till det här gör mig arg.

Ja, mig med. Symbian borde vara självskrivet. Öppet är det ju också. Men tråden handlar ju inte riktigt om skitprodukter eller lågkvalitéprodukter, utan om fenomenet technoapoptos. Det du skriver är intressant, men inte relevant för tråden.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Du sa nyss att det inte fanns.

Öh, nej? Jag har spenderat åtskilliga inlägg i tråden att försöka övertyga andra om att planned obsolescence (technoapoptos) existerar eftersom vissa tror att det "inte går att bevisa" eller liknande. Hur tusan läser du egentligen?

Skrivet av HarmlessWarrior:

När jag var mindre tyckte jag om att blanda in engelska för att det lät häftigare. Jag brukade också slänga mig med termer som jag visste att bara insatta höll koll på. En dag påpekade min svenskalärare (<-- förbättrad version av svensklärare) att det inte alls gjorde mig häftigare och istället var ett tecken på dålig språkkänsla. Hon påpekade också varje mongo kunde slänga sig med obekanta termer som förvisso var effektfull för det otränade ögat, men mest var fånigt för oss andra. The Blind Watchmaker är inte en bra bok för att det använder svåra termer utan för att den förklarar på ett intressant sätt.

Va? Vad är sammanhanget? Jag har tydligt och klart deklarerat att jag inte vill använda termen "planned obsolescence" därför att det är engelska och jag har mycket svårt att stava till det. Samtidigt har jag sagt att den svenska termen "planerat åldrande" är dålig och föreslagit termen "technoapoptos" i stället. Vendor lock-in och cripple-by-design har jag skrivit eftersom det är väletablerade termer. Berätta vilka de svenska termerna är och jag ska genast börja använda dem. Jag är inte precis den som föredrar att använda engelska eller svengelsa på ett svenskt forum, och det borde du veta, du är ju inte precis reggad här idag.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Och där nådde inlägget sin kvalitetsbotten. Varför siktar du på att förstöra alla dina inlägg med tokigheter som dessa?

Förklara?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag tänkte också påopen source när jag såg dokumentären. Hur många gånger har man inte hört att datorn är "gammal och seg" när de oftast bara är Windows som har segat ner sig. Trotts att vi haft Ultimate Edition extra delux på både Vista och W7 så är det alltid någon uppdatering som misslyckas. Detta händer aldrig på Linux. Stängd mjukvara fungerar bara inte.

Ja, vi måste ändra vårt synsätt och acceptera dels att stängd mjukvara är ungefär som anekdotisk bevisföring, en tillverkare påstår att produkten fungerar. Samtidigt, med öppen mjukvara så försvinner en stor del av problematiken kring piratkopiering.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag har också tänkt på det där. Skulle det vara möjligt att driva ett elektronikföretag som bry sig om kunden? Jag skulle vara en storkonsument deras produkter isf. Kolla bara på fanboy krafter och dagens sätt att skapa sig en identitet genom sina prylar. Om man visste att företaget inte konstant försökte lura dig på pengar borde alla valfärdas dit. Det skulle kunna bli exklusivt märke(tänk dig Apple pris + 1000kr) som dessutom satsar på miljö. Frågan är vart efterfrågan är som störst och hur man samtidigt leverar någonting nytt på den marknaden. Kanske telefoner igen. Jag vet att många har misslyckats men nu är tiden inne. Langa de första boot to Gecko och andra udda OS. Apple håller på allt bli för mainstream vilket betyder att hipsters borde överge det snart vilket är där vi kommer in. Problemet är att vi måste ha en startbudget på ca 1 miljard kr.

Det finns ju sådana företag. Vissa har ju varit sådana företag men "gått ner sig". Ericsson och IBM släppte förut nästan aldrig en produkt innan den ansågs färdig, avlusad och stabil. Så är det inte idag, åtminstone inte på konsumentsidan. Det är ingen slump att båda dessa mer eller mindre lämnat konsumentsidan helt, eftersom billigare skitprodukter svämmar över.

Fast problemet i tråden är ju som sagt inte skitprodukter i sig självt, utan technoapoptos.

Snälla, nästan gång läs inläggen du citerar ordentligt. Det blir liksom lite pinsamt annars, speciellt med tanke på att du åtminstone försöker vara seriös.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Vad tycker du om låsta chip?
Mjukvara med låsta funktioner?

Är ju saker som försämrar produkterna, dock inget som gör dem obrukbara

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

Vad tycker du om låsta chip?
Mjukvara med låsta funktioner?

Är ju saker som försämrar produkterna, dock inget som gör dem obrukbara

Det beror ju lite på vad du menar, men spontant tycker jag inte om det alls. Fast det är ju mer s.k. cripple by design än technoapoptos. Men kategorierna kan ju överlappa varandra också.

Men lite beroende på hur du menar kan det ju alltid finnas tillfällen där man behöver ett "låst chip" eller "låst funktion", t.ex. av säkerhet- eller integritetsskäl.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det beror ju lite på vad du menar, men spontant tycker jag inte om det alls. Fast det är ju mer s.k. cripple by design än technoapoptos. Men kategorierna kan ju överlappa varandra också.

Men lite beroende på hur du menar kan det ju alltid finnas tillfällen där man behöver ett "låst chip" eller "låst funktion", t.ex. av säkerhet- eller integritetsskäl.

jag tänker på produkter som är försämrade versioner av en fullt fungerande, till exempel alla Windows 7 utom enterprise och ultimate
visst kan microsoft hävda att funktioner som bitlocker tar extra tid att utveckla och då ska bara de som behöver den funktionaliteten behöva betala men det är ju bara skitsnack

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jag är själv från forna (kommunistiska) Jugoslavien.

Pratade lite med mina päron om just hur bra produkterna var i gamla Jugoslavien. Enligt dem var det extremt bra kvalité på i princip allt. Byggnader, kyl/frys-produkter, möbler och annat.

Vet att en del fattiga människor idag har gamla produkter från Jugoslavien... Själv öppnade jag ett gammalt kylskåp senaste gången jag åkte ner... och ja, lampan lös och kylskåpet var kallt.

Nu är inte jag ett fan av kommunismen, men jag tror att vi behöver stoppa den "ekonomiska tillväxten-tänkandet" ... inget kan växa för evigt... framförallt på en planet med begränsade resurser.

Låt oss säga att vi alla Sweclockare bodde på en öde ö... och vi bestämde oss för att ha "ekonomisk tillväxt"... hur tror ni det hade gått för oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Nu är inte jag ett fan av kommunismen, men jag tror att vi behöver stoppa den "ekonomiska tillväxten-tänkandet" ... inget kan växa för evigt... framförallt på en planet med begränsade resurser.

Låt oss säga att vi alla Sweclockare bodde på en öde ö... och vi bestämde oss för att ha "ekonomisk tillväxt"... hur tror ni det hade gått för oss?

Ekonomisk tillväxt i sig är inget dåligt, enbart bra. Det är prioriteringarna som gör det surt. Om Swec på en öde ö skulle börja syssla med kokosnötsspekulation framför själva insamlandet av kokosnötter för att på artificiell väg få upp priserna så har vi en öde ö full med ihjälsvultna, artificiellt rika datornördar. Om Swec på en öde ö skulle börja satsa på kokosnötsförädling och odling av kokosnötsbuskar så skulle vi få solbrända paradisdatornördar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

jävla kokosnötsnörd

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozni1:

Jag är själv från forna (kommunistiska) Jugoslavien.

Pratade lite med mina päron om just hur bra produkterna var i gamla Jugoslavien. Enligt dem var det extremt bra kvalité på i princip allt. Byggnader, kyl/frys-produkter, möbler och annat.

Vet att en del fattiga människor idag har gamla produkter från Jugoslavien... Själv öppnade jag ett gammalt kylskåp senaste gången jag åkte ner... och ja, lampan lös och kylskåpet var kallt.

Nu är inte jag ett fan av kommunismen, men jag tror att vi behöver stoppa den "ekonomiska tillväxten-tänkandet" ... inget kan växa för evigt... framförallt på en planet med begränsade resurser.

Låt oss säga att vi alla Sweclockare bodde på en öde ö... och vi bestämde oss för att ha "ekonomisk tillväxt"... hur tror ni det hade gått för oss?

Alltså, återigen, det handlar inte så mycket om tillväxt som det handlar om produkter som görs svagare än nödvändigt i en process som kostar mer resurser än om produkten hade varit utan dessa medvetna defekter. Det handlar inte om dåligt designade produkter! Jag börjar bli lite trött på att behöva påpeka det gång på gång på gång på gång i tråden.

Angående produkter i Sovjet och de gamla öststaterna så var god kvalité inte något adelsmärke. Men en väl designad produkt höll ju såklart och så är det ju fortfarande. Men öststaterna hade andra problem med alltifrån ekologisk footprint inom produktionen till väldigt låg yield (alltså hur många enheter som höll genom produktionstesterna). Om kravet var 10 000 TV-apparater så var det ointressant om 5 000 skrotades direkt efter tillverkning, man hade ändå nått upp till kvoten.

I programmet hävdades att technoapoptos inte var ett motiv för öststaternas produktion. Det kan vara så, men jag kan inte omedelbart se varför det skulle skilja sig mellan plan-, bland- och marknads-ekonomi. Det kanske inte fanns något motiv att göra alltför dåliga produkter (de som överlevde produktionen), men technoapoptos är rätt specifikt och handlar om att en produkt iochförsig inte nödvändigtvis är dålig, men har delar vars beräknade livslängd är noggrant avstämd. Programmet hade själv svårigheter att särskilja dålig design från technoapoptos och tog idéerna om att detta var för ständig tillväxt på för stort allvar. Ett företag bryr sig föga om tillväxt på samhällelig nivå, bara om sin egna tillväxt. Technoapoptos blir i förlängningen ett sådant problem, men bara i förlängningen.

För sista gången nu: fenomenet planned obsolescence (technoapoptos) gäller inte dålig produktdesign i allmänhet, utan specifikt medveten produktförsämring. Eftersom det kan vara svårt att försämra en produkt med flit så att den helt enkelt rasar kan man designa in en komponent eller artefakt som helt enkelt förkortar livslängden. Detta är inte världens vanligaste fenomen och det är långt ifrån alla produkter som har "tidsinställda bomber" i sig. Men fenomenet existerar bevisligen och exempel inkluderar som sagt skrivare, mobiltelefoner, MP3-spelare och möjligen glödlampor (men jag bestrider som sagt detta). Och förutom ren technoapoptos förekommer liknande mekanismer som vendor lock-in (att göra något inkompatibelt med flit) och cripple by design (alltså fenomenet att begränsa eller skada funktionaliteten med flit). Ytterligare en form av technoapoptos är det planerade indragandet av reserv- eller förbrukningdelar för att tvinga kunderna att köpa nya basenheter. Exempelvis Gilette som byter bladsystem på sina rakhyvlar så fort de lägger till ett blad, så att gamla skaft blir obrukbara, trots att dessa mekanismer inte har med varandra att göra.

Exempel på technoapoptos är alltså specifikt:
* Produkter vars livslängd begränsas med flit genom en införd kontrollkomponent
* Produkter vars mekaniska eller elektromekaniska livslängd överstiger batteriets livslängd och där batteriet inte enkelt kan bytas
* Produkter vars nya och gamla versioner av förbrukningsartiklar är inkompatibla, trots att det inte finns någon teknisk anledning för dessa.

Problemet med slit och släng är mycket större är technoapoptos. Det handlar bara om det rent generella att sakna den produktstolthet som krävs för att göra produkter som håller. Det är inte technoapoptos per se.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Exempel på technoapoptos är alltså specifikt:
* Produkter vars livslängd begränsas med flit genom en införd kontrollkomponent
* Produkter vars mekaniska eller elektromekaniska livslängd överstiger batteriets livslängd och där batteriet inte enkelt kan bytas
* Produkter vars nya och gamla versioner av förbrukningsartiklar är inkompatibla, trots att det inte finns någon teknisk anledning för dessa.

Är även de tillfällen när en tillverkare vägrar sälja tillbehör technoapoptos?
T ex om en kund köper en TV och strömadaptern går sönder och tillverkaren inte har någon lös strömadapter att sälja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Är även de tillfällen när en tillverkare vägrar sälja tillbehör technoapoptos?
T ex om en kund köper en TV och strömadaptern går sönder och tillverkaren inte har någon lös strömadapter att sälja?

Tja, det borde det kunna vara. Det finns dock en risk med att göra definitionen för bred. Men att vägra sälja självklara reservdelar är förstås ett tecken på att företaget inte är seriöst och kör med ojusta metoder. Jag förmodar att du tänker på Apple och deras nätaggregat? Varför ett nätaggregat till ett sådant märke ska gå söner är svårt att förstå, och att de inte ersätter trasiga sådana är än mer märkligt. Har vi inte dessutom det reglerat i lag? Här är det ju faktiskt bara bra att vi har kopior.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Sen så flyttar ju kvalité runt också. Jag menar "Made in germany" har ju lite annan klang nuförtiden än förr när det var att likställa med "Made in Hongkong"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Sen så flyttar ju kvalité runt också. Jag menar "Made in germany" har ju lite annan klang nuförtiden än förr när det var att likställa med "Made in Hongkong"

Fast det var väl bra länge sedan, typ mellankrigstiden, som "Made in Germany" ansågs som "Made in China" eller liknande? Idag är ju dessutom "Made in Hongkong", "Singapore" eller "Taiwan" en signal om hygglig kvalité.

Men essensen i det du skriver är ju helt riktigt, kvalité flyttar runt. Idag är Japan ett tecken på kvalité, så har det inte alltid varit och som sagt inte ens Tyskland ansågs vara ett bra ursprungsland för ännu längre sedan. Det är lite mer komplext nu när miljoner skräpprodukter kommer från Kina, samtidigt som de _kan_ göra saker av ypperlig kvalité bara pengarna finns.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Fast det var väl bra länge sedan, typ mellankrigstiden, som "Made in Germany" ansågs som "Made in China" eller liknande? Idag är ju dessutom "Made in Hongkong", "Singapore" eller "Taiwan" en signal om hygglig kvalité.

Men essensen i det du skriver är ju helt riktigt, kvalité flyttar runt. Idag är Japan ett tecken på kvalité, så har det inte alltid varit och som sagt inte ens Tyskland ansågs vara ett bra ursprungsland för ännu längre sedan. Det är lite mer komplext nu när miljoner skräpprodukter kommer från Kina, samtidigt som de _kan_ göra saker av ypperlig kvalité bara pengarna finns.

För mig är mellankrigstiden typ igår men ja, det var vad jag menade och jag menade inte heller att stämpeln någonsin egentligen sagt nåt om kvalitén men det är svårare att få en person tro Hongkong-stämplade varor är lika bra som något som gjorts i Tyskland t.ex generellt sett. Bara för att de tror sig veta kvalitén utifrån ursprungsland.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av MBY:

Fast det var väl bra länge sedan, typ mellankrigstiden, som "Made in Germany" ansågs som "Made in China" eller liknande? Idag är ju dessutom "Made in Hongkong", "Singapore" eller "Taiwan" en signal om hygglig kvalité.

Just Tyskland tycker jag är märkligt. Tysk mat säljs ofta i lågprisbutiker och smakar rena driten, jag tycker Tyskland borde vara ett land med lite kvalité på maten och pris därefter, men de har väl ett stort urval inkl sämsta tänkbara skit som går att äta?
Tysk choklad (så söt att man känner av hjärtklappning) och Fanta är exempel på något som smakar ren dritt. Ja det finns tyska delikatesser som tyskkorv, men jag syftar på vanlig mat/godis, där samma produkt finns i sverige med betydligt högre kvalité.

Annars tolkar jag svenska produkter idag som produkter gjorda av folk med höga löner, vilket innebär att de för att få förtjänst måste ha dragit in på något annat som kvalité på råvaror, om det finns en stor rörlig arbetskraftkostnad vid tillverkning av varje exemplar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Just Tyskland tycker jag är märkligt. Tysk mat säljs ofta i lågprisbutiker och smakar rena driten, jag tycker Tyskland borde vara ett land med lite kvalité på maten och pris därefter, men de har väl ett stort urval inkl sämsta tänkbara skit som går att äta?
Tysk choklad (så söt att man känner av hjärtklappning) och Fanta är exempel på något som smakar ren dritt. Ja det finns tyska delikatesser som tyskkorv, men jag syftar på vanlig mat/godis, där samma produkt finns i sverige med betydligt högre kvalité.

Annars tolkar jag svenska produkter idag som produkter gjorda av folk med höga löner, vilket innebär att de för att få förtjänst måste ha dragit in på något annat som kvalité på råvaror, om det finns en stor rörlig arbetskraftkostnad vid tillverkning av varje exemplar.

Det där med tysk mat från lågprisbutiker kan jag verkligen hålla med om. Speciellt saker som juice och färdigskivad ost är helt vedervärdigt och totalt oätbart. Undrar hur tyskarna kan leva med alla dessa sockerprodukter? Dock så kan man få riktigt god traditionell tysk mat på restaurang..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det där med tysk mat från lågprisbutiker kan jag verkligen hålla med om. Speciellt saker som juice och färdigskivad ost är helt vedervärdigt och totalt oätbart. Undrar hur tyskarna kan leva med alla dessa sockerprodukter? Dock så kan man få riktigt god traditionell tysk mat på restaurang..

Grabbar, ni har inte funderat på varför just den maten säljs i lågprisbutiker då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Grabbar, ni har inte funderat på varför just den maten säljs i lågprisbutiker då?

Det var därför vi skrev lågprisbutiker. Jag har ingen större erfarenhet av hur mat generellt är i tyskland, mer än att den som ofta kommer hit (lågpris) inte är vidare bra och jag vet ingen nordisk motsvarighet inkl lågpris.
Sedan har jag allt prövat på tysk Fanta och choklad i Tyskland också och den smakade lika skit där, i o.f.s. en smaksak, även om jag inte har hört någon utanför tyskland berömt deras Fanta. (ja jag vet att Fanta uppfanns i Tyskland)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Grabbar, ni har inte funderat på varför just den maten säljs i lågprisbutiker då?

Skulle egentligen kunna varor från lite bättre affärer. Enda goda jag kan komma ihåg jag ätit i Tyskland var schnitzel i Munichen. Ganska mystiskt att ett folk som gör så god öl har så dålig mat

Edit:
Känns förövrigt som tysk lågprismat- och produkter håller en sämre standard än svensk....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Just Tyskland tycker jag är märkligt. Tysk mat säljs ofta i lågprisbutiker och smakar rena driten, jag tycker Tyskland borde vara ett land med lite kvalité på maten och pris därefter, men de har väl ett stort urval inkl sämsta tänkbara skit som går att äta?
Tysk choklad (så söt att man känner av hjärtklappning) och Fanta är exempel på något som smakar ren dritt. Ja det finns tyska delikatesser som tyskkorv, men jag syftar på vanlig mat/godis, där samma produkt finns i sverige med betydligt högre kvalité.

Annars tolkar jag svenska produkter idag som produkter gjorda av folk med höga löner, vilket innebär att de för att få förtjänst måste ha dragit in på något annat som kvalité på råvaror, om det finns en stor rörlig arbetskraftkostnad vid tillverkning av varje exemplar.

Jovisst, men nu tänkte väl jag (och antagligen Sentenced) mest på elektronik och maskiner, sådant som alltid varit stora exportvaror för Tyskland.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Känns förövrigt som tysk lågprismat- och produkter håller en sämre standard än svensk....

Är det inte snarare så att utbudet är större i alla riktningar? I Tyskland kan ju mat kosta hur lite som helst (men smakar sannolikt därefter) och det som letar sig hit (och säljs just som billigt) är förmodligen inte det bästa. Tysk snabbmat kostar ju för övrigt bara hälften så mycket som svensk och är ändå betydligt roligare; var finns currywurst och döner i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det var därför vi skrev lågprisbutiker. Jag har ingen större erfarenhet av hur mat generellt är i tyskland, mer än att den som ofta kommer hit (lågpris) inte är vidare bra och jag vet ingen nordisk motsvarighet inkl lågpris.
Sedan har jag allt prövat på tysk Fanta och choklad i Tyskland också och den smakade lika skit där, i o.f.s. en smaksak, även om jag inte har hört någon utanför tyskland berömt deras Fanta. (ja jag vet att Fanta uppfanns i Tyskland)

Det är ju för att det är billigare att frakta tysk skitmat till Sverige än att göra svensk skitmat helt enkelt. Sen det där med hur fanta smakar är nog individuellt. Jag vet att jag bara älskar tysk cola t.ex. Det är ju vattnet de använder som gör att det smakar annorlunda vad jag vet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Bra dokumentär.

Men jag tycker det är väldigt dumt att de bygger in ett chip som faktiskt skall döda produkten.
Jag säger inget om att saker går sönder tillslut är det helt enkelt utslitet men att avsiktigt göra det är borttom mitt förstånd.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av MBY:

Öh, nej? Jag har spenderat åtskilliga inlägg i tråden att försöka övertyga andra om att planned obsolescence (technoapoptos) existerar eftersom vissa tror att det "inte går att bevisa" eller liknande. Hur tusan läser du egentligen?

Det är därför att det är så konstigt att du inleder det första inlägget så här:

Citat:

"Konsumtionssamhället" är en klyscha och dess "orsak" beror inte på planned obsolescence i någon vidare bemärkelse. Man kan och bör skilja på sketen kvalité och planned obsolescence. Det förra handlar om att använda billiga komponenter och material och helt enkelt strunta i om produkten fungerar om 1, 10 eller 50 år medan det senare handlar om medveten förstörelse av den egna produkten så att dess livslängd kan bestämmas till att dö tidigare än vad som är möjligt. Alltså någon sorts "anti-ekonomi" där man plöjer ner resurser i att försämra något. Det säger sig självt att detta arbete inte har något värde, så ingen ska behöva betala för det.

Skrivet av MBY:

Va? Vad är sammanhanget? Jag har tydligt och klart deklarerat att jag inte vill använda termen "planned obsolescence" därför att det är engelska och jag har mycket svårt att stava till det. Samtidigt har jag sagt att den svenska termen "planerat åldrande" är dålig och föreslagit termen "technoapoptos" i stället. Vendor lock-in och cripple-by-design har jag skrivit eftersom det är väletablerade termer. Berätta vilka de svenska termerna är och jag ska genast börja använda dem. Jag är inte precis den som föredrar att använda engelska eller svengelsa på ett svenskt forum, och det borde du veta, du är ju inte precis reggad här idag.

Au contraire! Du envisas alltid med engelska termer. Vendor lock-in = Inlåsning till ett företag/ låsa sig till ett företagsprodukter. Cripple-by-design hittas bara 35 gånger på Google var av en träff i den här tråden. Men det skulle översättas till medveten designfel. Ibland får man tänka efter för att översätta på ett bra sätt.

Skrivet av MBY:

Förklara?

Jag trodde vi hade diskuterat det här. Piratkopiering är ett reellt problem och alla vill egentligen att upphovs rätt ska finnas kvar. Att säga något annat är tokigheter.

Skrivet av MBY:

Det finns ju sådana företag. Vissa har ju varit sådana företag men "gått ner sig". Ericsson och IBM släppte förut nästan aldrig en produkt innan den ansågs färdig, avlusad och stabil. Så är det inte idag, åtminstone inte på konsumentsidan. Det är ingen slump att båda dessa mer eller mindre lämnat konsumentsidan helt, eftersom billigare skitprodukter svämmar över.

Intressant. Men satsade de lika mycket på reklam och exklusiva butiker som mitt drömbolag skulle gjort? Att gå in flagskeppsaffärer ska vara som ett besök på Stockholms operan ungefär.

Skrivet av MBY:

Snälla, nästan gång läs inläggen du citerar ordentligt. Det blir liksom lite pinsamt annars, speciellt med tanke på att du åtminstone försöker vara seriös.

Jag läser dem och läser dem korrekt. Problemet är att du försöker ta strid för åsikter som är falska och dessutom strider mot sunt förnuft. Dessa debatter kan dessvärre inte vinnas hur bra man än är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Det är därför att det är så konstigt att du inleder det första inlägget så här:

Ja? Läs igen. Och en gång till. Sedan ännu en gång. Tills du fattar. Jag har INTE förnekat technoapoptos. Det jag gjort hur jäkla tydligt som helst är att separera "skitprodukter" i största allmänhet från technoapoptos.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Au contraire! Du envisas alltid med engelska termer. Vendor lock-in = Inlåsning till ett företag/ låsa sig till ett företagsprodukter. Cripple-by-design hittas bara 35 gånger på Google var av en träff i den här tråden. Men det skulle översättas till medveten designfel. Ibland får man tänka efter för att översätta på ett bra sätt.

Skitprat och du vet att det är skitprat. Jag har alltid på detta fora slagits för svenska termer när sådana är tillgängliga. Exempelvis har jag flera gånger förklarat att det heter "teslatransformator" och inte "tesla coil". Men där det inte finns någon given svensk term är det ofta både klumpigt och oprecist att översätta (eller direktöversätta). Vet du vad svenska wikipedia har för uppslagsord för fenomenet? "Crippleware". Nu råkar det vara så att jag ser en subtil skillnad mellan cripple-by-design och crippleware, varpå en försvenskning av det senare (typ vingklippt mjukvara eller liknande) skulle förlora än mer i stringens. Samma historia för vendor lock-in. Har du allmängiltiga svenska termer som folk känner igen eller begriper så presentera dem och jag ska börja använda dem på studs. Jag använder hellre föråldrade svenska termer än engelska/svengelska och svenska termer närhelst de finns. Men jag tänker inte göra egna översättningar bara för att. Att jag använder "technoapoptos" här är förresten ett undantag och jag har klart och tydligt deklarerat att jag hittat på en helt egen term (just DÄRFÖR att jag undviker engelska om det går men jag tycker samtidigt att "planerat åldrande" luktar mer pensionssparande än teknik. "Planerad död" hade varit bättre, helt i parallell med apoptos [programmerad celldöd]. Prefixat med det allmängiltiga grekiska och indoeuropeiska "techne" minus "e" blir "technoapoptos" en utmärkt term tycker jag. På engelska, latin eller grekiska hade det nog blivit "technoapoptosis"). Kom för fan inte och säg att jag slarvar med språk med flit.

Du menar väl dessutom "medvetet designfel"?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag trodde vi hade diskuterat det här. Piratkopiering är ett reellt problem och alla vill egentligen att upphovs rätt ska finnas kvar. Att säga något annat är tokigheter.

Det trodde jag också. Du slutade ju skriva i din egna trolltråd sedan dina intellektuella ohederligheter och pseudovetenskapliga argument blev för uppenbara. Jag trodde du lärt dig något. Ack så fel!

Edit: Att du sedan insinuerar att jag sagt saker om upphovsrätt eller piratkopiering som jag inte sagt är kanske förståeligt med tanke på att du har en bisarr uppfattning om vad jag skriver i allmänhet.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Intressant. Men satsade de lika mycket på reklam och exklusiva butiker som mitt drömbolag skulle gjort? Att gå in flagskeppsaffärer ska vara som ett besök på Stockholms operan ungefär.

??? Hade du någon poäng? Skulle du komma till en slutsats? Inte tusan vet jag hur ditt drömbolag ser ut och hur dessa och andra företag står sig i jämförelse. Hur ditt drömbolag ser ut, är det relevant för tråden?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag läser dem och läser dem korrekt. Problemet är att du försöker ta strid för åsikter som är falska och dessutom strider mot sunt förnuft. Dessa debatter kan dessvärre inte vinnas hur bra man än är.

Så, du har tolkningsföreträde av mina inlägg? Du är duktig på orera du, men ingen substans i denna mästrande ton. Vad är det för åsikter som är falska och vad är det som strider mot förnuft? Hör det ens till trådens ämne? Bry dig inte om att svara om det inte har med ämnet att göra. Nej, detta är bara komiskt. Du har mage att säga att du förstår mina inlägg bättre än alla andra, inklusive mig?

Edit: Och som vanligt noterar jag att du citerar selektivt och undviker att svara på direkta frågor. Vilka är "mina" teorier och vad är det för effekter jag överdriver?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabben_83a:

Bra dokumentär.

Men jag tycker det är väldigt dumt att de bygger in ett chip som faktiskt skall döda produkten.
Jag säger inget om att saker går sönder tillslut är det helt enkelt utslitet men att avsiktigt göra det är borttom mitt förstånd.

Hatten av till den första som faktiskt verkar förstått ämnet för tråden!

Två kommentarer dock. Dels tycker jag inte dokumentären var sådär lysande. Den var lite svamlig och kunde inte hålla i sin egna röda tråd, speciellt drog man för stora växlar på "technoapoptos" som om det skulle förklara allt i slit-och-släng-kulturen. Även överdrev man nog technoapoptos som medveten förstaprioritet i Phoebus-kartellen.

Dels kan EEPROMet givetvis också ha nyttiga funktioner inbyggda, men det hindrar ju inte att man använder överblivet utrymme till dylika dumheter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hatten av till den första som faktiskt verkar förstått ämnet för tråden!

Två kommentarer dock. Dels tycker jag inte dokumentären var sådär lysande. Den var lite svamlig och kunde inte hålla i sin egna röda tråd, speciellt drog man för stora växlar på "technoapoptos" som om det skulle förklara allt i slit-och-släng-kulturen. Även överdrev man nog technoapoptos som medveten förstaprioritet i Phoebus-kartellen.

Dels kan EEPROMet givetvis också ha nyttiga funktioner inbyggda, men det hindrar ju inte att man använder överblivet utrymme till dylika dumheter.

Javisst den kunde vara lite svamlig. Men tycker ändock det är bra att det tar upp såna här ämnen.

Visst EEPromen kanske hade nån ytterligare funktion men i detta fallet verkar det iaf som att skrivaren fungerade utmärkt utan den.
Men många tillverkare tillverkar jue olika saker så de borde kunna överleva ändå. Såg ut att vara en Canon skrivare i detta fall och de tillverkar jue så mycket mera än bara skrivare. Jag personligen tänker såhär Håller en produkt länge och sen går sönder så köper jag gärna samma märke igen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Vi vet all vad sanningen är nu.... Orsaken till den dåliga kvalitén i dagens glödlampor är miniatyr MBY:er stora som några kolatomer (tillverkade i hemliga Intel fabriker) som långsamt tuggar av glödtråden.

Edit:
Ska vi vara riktigt petiga så är det säker bara gammaaminosmörsyra från MBY som är korsat med gener från aggressiva franska gruvarbetare och bakterien Halomonas titanicae

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Vi vet all vad sanningen är nu.... Orsaken till den dåliga kvalitén i dagens glödlampor är miniatyr MBY:er stora som några kolatomer (tillverkade i hemliga Intel fabriker) som långsamt tuggar av glödtråden.

Edit:
Ska vi vara riktigt petiga så är det säker bara gammaaminosmörsyra från MBY som är korsat med gener från aggressiva franska gruvarbetare och bakterien Halomonas titanicae

Ja, så måste det vara! I själva verket har ALLA produkter oändlig livslängd och det finns inget sådant som dålig kvalité utan det är bara små robotar som äter på något viktigt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk