Permalänk
Medlem

Moderkort. Trasigt !!

Har efter en tid fått besked från komplett att anledningen till att mitt nya system inte vill fungera är att en eller flera pinnar i moderkortets processorsockel är böjda...
Min fråga till er är om det är någon som lyckats böja dem tillbaka och få moderkortet att fungera/ hur gjorde ni?!?

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig. "Mottagen med böjda CPU pins, ej inom garanti, fysisk påverkan, skickas åter till kund". När jag skulle ta bort processorn för att skicka tillbaka moderkortet så råkade jag böja flera CPU pins och försökte rätta till dem men då gick en av dem sönder. Jag skickade in det med väldigt lite hopp att få ett nytt kort. Nu får jag lägga ut 2k på nytt moderkort och slänga detta :/. Så lycka till om du ska rätta till dem om du har socket 1155. Har du 1336 så kan du göra det med en bläckpenna. Jag gjorde det på mitt gamla X58 moderkort men på dom nya verkar det nästan omöjligt.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vilken sockel. Så kan du ta en 5mm blyerts "klick" penna och dra tillbaka dom. Men var försiktig. Det finns verktyg för detta som är lite mer exakta. Men dessa går självklart inte köpa i närmaste butik runt hörnet och kostar inte som ett paket mjölk heller :\

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Det är många därute som påstås sig ha fått moderkorten på detta vis dessutom, jag säger varken eller om det eftersom jag jobbar med att bygga datorer och serva och aldrig sett eller lyckats göra detta förutom då det kom en förpackningsskadad kartong med en bit stål rakt igenom sockeln och kartong och detta under snart femton års tid..så då förstår man lite hur vanligt det är att det sker från fabrik

Mitt råd är vara ytterst försiktig när man monterar och tar ur en cpu ur sockeln och var extremt noga med att spara och sätta tillbaka skyddet över sockeln om det skall skickas till återförsäljaren för retur eller garantiärende...fota och filma innan man gör detta är en bra garant också för att slippa att de felaktigt påstår att man hanterat moderkortet fel, då det har hänt att klantiga "nyanställda" praktikanter och nystartsjobbare på firmor som försöker spara stålar på arbetskraften kan klanta till det och sen skyller på köparen..bara tips som sagt inför framtiden för alla även om det är jäkligt trist att behöva ge de här råden

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(