Permalänk
Medlem

Byte av färg på vätska

Tänkte byta färg på min vätska i vattenkylningen.
Hur är det lättast att få ut all gammal vätska? Ska man spola rent med vanligt kran vatten genom loopen, och sen tömma och fylla på med den nya?

Vattenkylning
1x 360 rad EK XTX
1x 240 rad EK XTX
1x cpu block EK HF
2x gpu block EK 7970
1x EK Bay Single
+ Lite 13x10 slang
1x EK-DCP 4.0

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tömma ur allt, köpa avjonitiserat och destilerat vatten och köra igenom system några timmar eller så med det och tömma igen och sätta in vad det nu är du vill ha in.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag skulle först köra igenom systemet i några timmar med vanligt kranvatten, och sen köra en sista vända med destilerat/avjoniserat vatten för att få ut kalk/oönskade ämnen. Sedan är det bara att fylla upp igen

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas82:

Tack för svaren

Släpp inte in en droppe kranvatten i din loop om du inte känner för att lägga ditt system i torkskåp i en vecka +

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Ok ni verkar ha lite olika syner på det här med vattenkylning.
Vad är det som gäller egentligen?
Vill ju inte sabba något då det kostar en slant.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit avjoniserat vatten, det säkra förre det osäkra!

Permalänk
Medlem

Har du samma fabrikat på vetskan du byter till som den du haft innan så finns det egentligen ingen anledning att "rena ur" systemet innan du stoppar i den nya. Om det inte är för att utföra den årliga rengöringen såklart.

Själv, för ca en mÅnad sedan, så bytte jag från rött till blått, då även slangar dock.. Men jag plockade isär allt, lite meck med att få ut vetskap innan man lossar på allt men det löser du nog ganska bra själv.. Sen lät jag bara sakerna som radiatorerna ligga med öppningarna nedåt i kanske 15 minuter medans ja klippte slang och sånt..
Funkar ju fint än så länge kan jag tillägga...

Det är verkligen inte så att jag kastar smuts på "kranvattenkillen"; det hela med vattenkylning käns nästan som en stor värld av olika teorier och absolut ingen fakta någonsin.. Mer än att det kyler bra.. Annars så får man bara ta reda på hur många som håller med om ett visst uttryck och köra efter det

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Men om jag bara tömmer loopen genom att lossa en slang på pumpen och låta vätskan rinna ut.
Då kommer väl det finnas viss del vätska kvar i rad och block (min 240 sitter i golvet med anslutningarna uppåt).
Så då borde väl jag skölja ur den gamla vätskan med destillerat vatten för att få ut det sista.
Annars så kommer väl färgen bli lite sådär blå + röd =?

Permalänk
Medlem

Hmm, ja. första steget som krävs hur man än gör är väl att man monterar ut hela loopen...
Annars så är det klart att det blir lika mycket vetska kvar somna lyckas tömma ut ungefär..

Går det ej att montera ut så funkar det ju fint med destillerat vatten såklart.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Finns det nå bra sätt på att räkna ut hur mycket vätska det kommer att gå åt?
Kolla i första inlägget så ser ni vad jag har för vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Tomas82:

Tack för svaren.

Finns det nå bra sätt på att räkna ut hur mycket vätska det kommer att gå åt?
Kolla i första inlägget så ser ni vad jag har för vattenkylning.

Det finns väll destillerat vatten på macken? Dom brukar väll ha ifrån 1 till 4 liter eller så:) Går väll räkna ut hur mycket som behövs, men bättre att köpa en del när man ändå är i farten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det finns väll destillerat vatten på macken? Dom brukar väll ha ifrån 1 till 4 liter eller så:) Går väll räkna ut hur mycket som behövs, men bättre att köpa en del när man ändå är i farten.

runt 1 liter precis..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Misstänker att det i regel är impellerpump som gäller, dvs. inte får gå torrt. Men Borde man inte kunna låta pumpen suga från en dunk destvatten (ev. ge den lite negativ sughöjd genom att palla upp dunken högt upp) och ha sista utloppet ur radiator ut i en spann? Och på så vis skölja hela systemet, man ser ju när vätskan som kommer ut är helt klar? Dessutom bör man slippa att demontera hela kretsen?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Jag hade tagit avjoniserat vatten, det säkra förre det osäkra!

Vad skulle hända av att skölja med kranvatten då?? Booom! all gone..

Skrivet av Apelsingummi:

Misstänker att det i regel är impellerpump som gäller, dvs. inte får gå torrt. Men Borde man inte kunna låta pumpen suga från en dunk destvatten (ev. ge den lite negativ sughöjd genom att palla upp dunken högt upp) och ha sista utloppet ur radiator ut i en spann? Och på så vis skölja hela systemet, man ser ju när vätskan som kommer ut är helt klar? Dessutom bör man slippa att demontera hela kretsen?

Går väl utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Vad skulle hända av att skölja med kranvatten då?? Booom! all gone..

Känns väl onödigt att över huvud taget släppa in kalk, metaller och mineraler i en kylkrets? Skulle tro att t.ex. vattenblock oftast bara är pläterad koppar på vattensidan. Man kan få diverse elaka reaktioner/oxidationer etc. Destvatten är ganska biligt och garanterat safe, så jag håller med föregående talare. Varför inte ta det säkra före det osäkra?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Känns väl onödigt att över huvud taget släppa in kalk, metaller och mineraler i en kylkrets? Skulle tro att t.ex. vattenblock oftast bara är pläterad koppar på vattensidan. Man kan få diverse elaka reaktioner/oxidationer etc. Destvatten är ganska biligt och garanterat safe, så jag håller med föregående talare. Varför inte ta det säkra före det osäkra?

Just my point.

BOOM!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Just my point.

BOOM!

Knappast...

Men visst. Skölj endast med avjoniserat vatten, det skadar inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Knappast...

Men visst. Skölj endast med avjoniserat vatten, det skadar inte heller.

Knappast vad?

"Fat chance" att kranvatten skulle få koppar att oxidera tillsammans med aluminium?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Knappast vad?

"Fat chance" att kranvatten skulle få koppar att oxidera tillsammans med aluminium?

Aven om du skulle ha aluminium så skulle du inte hinna få någon synlig/märkbar galvanisk korrosion på ett par minuter.

Så BOOM = Knappast.

Har du aluminium i loopen så har du större problem, avjoniserat vatten är inte ickeledande speciellt länge, då vattnet kommer att ta åt sig joner o bli ledande igen.

Finns säker väldigt många som gjort fälttest också genom att spola ur sin nya rad med kranvatten innan den tas i bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Aven om du skulle ha aluminium så skulle du inte hinna få någon synlig/märkbar galvanisk korrosion på ett par minuter.

Så BOOM = Knappast.

Har du aluminium i loopen så har du större problem, avjoniserat vatten är inte ickeledande speciellt länge, då vattnet kommer att ta åt sig joner o bli ledande igen.

Finns säker väldigt många som gjort fälttest också genom att spola ur sin nya rad med kranvatten innan den tas i bruk.

Har du lust att källhänvisa dessa påståenden?

Min ursprungliga punkt hade egentligen ingenting med Jonat/avjonat vatten att göra, jag sa bara det att fyll för tusan inte era system med kranvatten om ni inte har planerat att låta de stå och torka i 3-7 dagar alt. Har ett värmeskåp där ni kan lägga in loopen/delarna.

Klart det inte tar någon skada utav 3 minuter med cirkulerande kranvatten i systemet men det är inte direkt att sakta hälla ut det och sedan fylla upp den med den "riktiga" vetskan.. Vet av personlig erfarenhet att kylblock och framför allt radiatorer, inte minst 360 rads är ett helvete att torka ur utan vettiga redskap och man vill så klart vara så nära INGET kranvatten kvar i det hela som möjligt, därför finner jag det dumt/icke-begåvat att hälla i kranvatten i systemet.....

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Har du lust att källhänvisa dessa påståenden?

Min ursprungliga punkt hade egentligen ingenting med Jonat/avjonat vatten att göra, jag sa bara det att fyll för tusan inte era system med kranvatten om ni inte har planerat att låta de stå och torka i 3-7 dagar alt. Har ett värmeskåp där ni kan lägga in loopen/delarna.

Klart det inte tar någon skada utav 3 minuter med cirkulerande kranvatten i systemet men det är inte direkt att sakta hälla ut det och sedan fylla upp den med den "riktiga" vetskan.. Vet av personlig erfarenhet att kylblock och framför allt radiatorer, inte minst 360 rads är ett helvete att torka ur utan vettiga redskap och man vill så klart vara så nära INGET kranvatten kvar i det hela som möjligt, därför finner jag det dumt/icke-begåvat att hälla i kranvatten i systemet.....

Om du lägger delarna för att torka så dunstar bara vattnet, ev föroreningar blir då kvar iaf så det verkar ganska onödigt.

Gör som du vill? Jag säger bara att det går att skölja ur med kranvatten utan att systemet havererar.
Min källa är sunt förnuft.

Den ursprungliga posten ang kranvatten rekommenderade t.o.m att man skulle skölja en sista gång med avjoniserat/destvatten för att få ut ev föroreningar som kan bli kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Misstänker att det i regel är impellerpump som gäller, dvs. inte får gå torrt. Men Borde man inte kunna låta pumpen suga från en dunk destvatten (ev. ge den lite negativ sughöjd genom att palla upp dunken högt upp) och ha sista utloppet ur radiator ut i en spann? Och på så vis skölja hela systemet, man ser ju när vätskan som kommer ut är helt klar? Dessutom bör man slippa att demontera hela kretsen?

Låter som den säkraste lösningen, har inte ännu bestämt mig för om jag ska ha blått eller rött ;D
Bra forum det här, man ställer en korkad fråg men får en massa BRA svar.

Tack