Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

FSP Aurum Xilenser AU-500FL och Silver Power SP-S460FL

Permalänk
Melding Plague

FSP Aurum Xilenser AU-500FL och Silver Power SP-S460FL

Total tystnad i kombination med 80 Plus Gold är något som kan verka lockande för många. SweClockers sätter tänderna i två passiva nätdelar i 500 W-klassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite väl dyrt imo... Kan säkert komma till användning för folk med speciella krav dock.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Avstängd

1500 kr för 500W, och ingen fläkt? Nej tack...

Permalänk
Avstängd

Jag gillar verkligen kablarna på Xilenser, härligt med platta sladdar.

Imponerande nätaggregat i övrigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Undrar om man märker stora fördelar med detta. Jag kan förstå ett helt passivt system, men har man ett som behöver en nätagg på 500 W så behövs ju troligtvis aktiv kylning till allt annat ändå! CPU, Grafik, Chassi

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

1500 kr för 500W, och ingen fläkt? Nej tack...

Tror du missade hela poängen...

Det är meningen de inte ska ha någon fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Känns lite farligt med 500w utan fläkt...

Varför det? Nätdelarna är ju byggda just med detta i åtanke... Det verkar som att du missat hela poängen!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

1500 kr för 500W, och ingen fläkt? Nej tack...

Vänta lite här nu. Varför ska du ha en fläkt i en passiv nätdel? Jo för att den just då blir en aktiv nätdel (aktivt kyld). Och om man tänker snäppet längre än så. Tror du att den här låter lika mycket som en aktiv? Tror du att det är billigare att tillverka en passiv än en aktiv?

Läs igenom artikeln innan du kommenterar.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag har inte missat poängen.

Det jag tänkte på var att om någon monterar ett sådant här nätagg riktat ned mot golvet (golvmonterat i chassit) med ett dammfilter i botten så kan det bli obehagligt varmt.

Nu kommer säkert någon att säga "man är väl inte så dum att man inte plockar bort dammfiltret". Mitt svar är: man vet aldrig. Det finns vissa som inte tänker på det.

De ska inte monteras med "fläktöppningen" neråt, utan uppåt så att den lilla värmen som faktiskt utvecklas stiger upp i chassit. Åtminstone det ena kommer med en stor varning på den som säger detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Ja, men som sagt det finns vissa som inte tänker på det och monterar som vanligt.

Då får de väl ändå skylla sig själva? Det finns de som installerar moderkort utan distanser också, är moderkorten då felaktigt designade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Ja, men som sagt det finns vissa som inte tänker på det och monterar som vanligt.

Fast då får dom skylla sig själva, för dom är så dumma i huvet att dom monterar skitet utan att läsa enkla instruktioner..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Då får de väl ändå skylla sig själva? Det finns de som installerar moderkort utan distanser också, är moderkorten då felaktigt designade?

Skrivet av ParasiteX:

Fast då får dom skylla sig själva, för dom är så dumma i huvet att dom monterar skitet utan att läsa enkla instruktioner..

Jo, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem

Yay, mer passiva nätagg åt folket men fler semi-passiva vore nästan trevligare... Kul att se att de lever upp till förväntningarna iaf och att de inte steks vid maxbelastning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Detta vore ju kanske nått. Dock kommer kommande bygge vara helt passivt (passiv vattenkylning på samtliga komponenter) så luftflödet lär inte vara super. Hade varit kalas om man även kunde kyla nätdelen med vatten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv, jag blev superglad när jag läste denna artikel då jag har en freenas som behöver runt 250-300w och hade tänkt mig på att försöka köpa mig ett passivt nätagg i framtiden till det racket jag har för att få den helt tyst
Borde inte vara några som helst problem faktiskt med tanke på att den nätdelen monteras på sidan i racket, särskilt med såpass svaga komponenter jag har i den

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kul med fler passivt kylda PSU:er, lite dyra bara... tycker dock dagens med fläktar redan är riktigt tysta, tar mitt Tesla 650 W som exempel - det är knäpptyst.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Underligt att FSPs nätagg är så dyrt, för dyrt för min smak men vill ändå ha det. Runt 1000-lappen vore lagom.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Underligt att FSPs nätagg är så dyrt, för dyrt för min smak men vill ändå ha det. Runt 1000-lappen vore lagom.

Ja det var väldigt dyrt även skumt att Silver Power nätdelen ligger högre än Seasonics egna Silver Powern kan mycket väl droppa ner till runt 1000kr.

Väldigt fin review också, får hoppas att Super Flower släpper iväg sin plattform till någon och Silverstone kontrar med sina passiva på svenska marknaden så det blir lite preiskrig.

Permalänk
Inaktiv

Ett mycket stort beröm till testlabbet som tagit sig tiden att även verkligen förklara teorin bakom ett nätagg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj vad trevligt det vore med ett passivt näragg, då kan man komma ännu ett steg närmare i planeringen om en dator som enbart har två tysta noctua fläktar, en fram och en bak och sedan bara passiva komponenter. Vore så häftigt!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Nice, även om jag helst av allt vill se ett test av FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, 650 watt gold för under 700 kronor?
För bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är dyrt för att det är ett av de få nätaggen av den kvalitén som är helt passiva, guldcertifierade och helt modulärt.

Seasonic gör det billigare och jag har även sett liknande Superflower modeller billigare. bara för att FSP använder japanska kondensatorer behöver de inte lägga på 200 % extra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Seasonic gör det billigare och jag har även sett liknande Superflower modeller billigare. bara för att FSP använder japanska kondensatorer behöver de inte lägga på 200 % extra.

Det var Seasonic jag tänkte på, läste han jag citerade fel.

Permalänk
Medlem

Men om nätdelen släpper sin luft inne i burken då behöver man fler fläktar i burken för att få ut varm luften, blir det inte skit samma då?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd

Är det inte rätt så enkelt att simulera temperaturer i en datorlåda? Typ placera nätagget i en uppvärmd låda. Det vore ju mer intressant att få temps som är relaterade till verkligheten, eller?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Inaktiv

FSP Aurum Xilenser AU-500FL är ett sämre alternativ än det passiva Super Flower SF-500P14FG. Sistnämnda är både mer effektivt (Platinum certat) och kostar mindre om man köper från Tyskland.

http://www.super-flower.com.tw/products_detail.php?class=2&sn...

Recension

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Är väldigt nöjd med mitt. FSP's är inte dåligt men Super Flowers är bättre helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Men om nätdelen släpper sin luft inne i burken då behöver man fler fläktar i burken för att få ut varm luften, blir det inte skit samma då?

Eller så struntar man i fler fläktar. Kanske funkar bra ändå. Vattenkylda system borde det funka bra iaf.

Skrivet av samus.fl:

Är det inte rätt så enkelt att simulera temperaturer i en datorlåda? Typ placera nätagget i en uppvärmd låda. Det vore ju mer intressant att få temps som är relaterade till verkligheten, eller?

Blir väl lite "oseriös" stämpel på det om man gör så här. Man får väl kolla någon privat review. Skulle vara intressant att se hur mycket varmare det blir i chassit t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Eller så struntar man i fler fläktar. Kanske funkar bra ändå. Vattenkylda system borde det funka bra iaf.

Blir väl lite "oseriös" stämpel på det om man gör så här. Man får väl kolla någon privat review. Skulle vara intressant att se hur mycket varmare det blir i chassit t.ex.

t ex hardocp kör väl med lite simulerad värmemiljö för att belasta nätaggregaten så mycket som möjligt. Det funkar ju rätt bra, gillar deras nätaggstester i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Vill bara citera nedanstående från artikeln:

"Det bör dock nämnas att fläktlösa nätaggregat ställer höga krav på vilket chassi de monteras i, samt att det finns någon form av luftgenomströmning runt enheterna. I många fall kan det därför vara mer värt att kika på enheter med en långsamt snurrande fläkt som inte nödvändigtvis låter särskilt mycket mer än modellerna i detta test. Dessutom är de fläktbestyckade varianterna även avsevärt billigare än de passiva."

många som glömmer detta och köper passiva nätagg i onödan, i praktiken får man oftast tystare dator om man lägger pengarna på något annat (tystare hårddisk, bättre chassifläktar, bättre chassi etc)

Permalänk
Medlem

1500 för ett 500w nätaggregat?!?! Måste kännas värt.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.