Skärmtillverkare tävlar mot AMOLED med 4K-paneler

Permalänk
Melding Plague

Skärmtillverkare tävlar mot AMOLED med 4K-paneler

Medan de koreanska jättarna Samsung och LG satsar på AMOLED ser AU Optronics, Chimei Innolux och Sharp en öppning på marknaden i högupplösta skärmpaneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yes, nu börjar det hända grejer!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

För egen del så tar jag ju mycket hellre än 1080p amoled TV på 60" än en 4K Tv på 60" som inte är amoled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

För egen del så tar jag ju mycket hellre än 1080p amoled TV på 60" än en 4K Tv på 60" som inte är amoled.

Håller med!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Snyggt blir det med tunna tunna ramar i hur som. Jag undrar hur de ska fläska på med loggorna någonstans. Får dom plats ändå på fronten kanske. Nu behöver sändningarna från vanlig tv komma upp i en bra standard också bara. Minst 720p med bra kvalitet är det som gäller. Men de flesta här på swec är kanske som jag och kollar inte så mycket på tv längre utan mer film och serier.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

namnam

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det är en fråga om man prioterar kontrasten eller detaljer. Ungefär samma strid det var mellan LCD och Plasma paneler 10 år sedan.

Personligen blir jag kluven, jag vill ha båda fast jag brukade föredra LCD för ljusstyrka och enkelheten. Men nu när man har en AMOLED mobil och sett skillnaden lutar det nog mer åt det hållet. Det blir nog en fråga om var priset lägger sig. Om 4k blir billigare så lär fler välja det. Varför har man inte två huvuden ? xDxD

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Snyggt blir det med tunna tunna ramar i hur som. Jag undrar hur de ska fläska på med loggorna någonstans. Får dom plats ändå på fronten kanske. Nu behöver sändningarna från vanlig tv komma upp i en bra standard också bara. Minst 720p med bra kvalitet är det som gäller. Men de flesta här på swec är kanske som jag och kollar inte så mycket på tv längre utan mer film och serier.

720p sänds ju redan, det är inte direkt något nytt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu händer det saker alltså! Vi kanske får se billigare 4k-skärmar tidigare än vad man trodde innan!

Och det är ju så fruktansvärt snyggt med nästan inga kanter alls!
Designavdelningarna har mindre och mindre jobb

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

Jaha men när kommer TV börja sända i 4K, och när kan man köpa filmer i nämnda upplösning då? Är väl ingen ide att satsa på så högupplösta skärmar om det inte finns material att avnjuta i sådan upplösning... än

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jaha men när kommer TV börja sända i 4K, och när kan man köpa filmer i nämnda upplösning då? Är väl ingen ide att satsa på så högupplösta skärmar om det inte finns material att avnjuta i sådan upplösning... än

Kommer troligen ta flera år innan sändningarna är i 4k p.g.a. den enorma bandbredd som kommer krävas. Dock finns ju alltid film som man kan kolla på med högre upplösning innan dess.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nu behöver sändningarna från vanlig tv komma upp i en bra standard också bara. Minst 720p med bra kvalitet är det som gäller. Men de flesta här på swec är kanske som jag och kollar inte så mycket på tv längre utan mer film och serier.

Jag äger inte ens en TV ^^ Majoriteten av det som sänds på TV är ju inte ens i widescreen format, så har man en widescreen TV (vem fan har inte det idag?) så blir ju bilden helt "stretched", ser helt enkelt för jävligt ut.

Permalänk
Skrivet av triDave:

För egen del så tar jag ju mycket hellre än 1080p amoled TV på 60" än en 4K Tv på 60" som inte är amoled.

Får jag fråga varför? för MIG känns mer logiskt att en 4k borde vara bättre än 1080p men jag kanske har missat något...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kvicksilv3r:

Får jag fråga varför? för MIG känns mer logiskt att en 4k borde vara bättre än 1080p men jag kanske har missat något...

Färger, svärta, kontrast och betraktningsvinklar?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Får jag fråga varför? för MIG känns mer logiskt att en 4k borde vara bättre än 1080p men jag kanske har missat något...

Får du bättre bild på 4k TV med 1080p material jämfört med 1080p TV med 1080p material?

Permalänk
Medlem

Innan det finns nåt att mata en 4K TV med så känns det lite överflödigt. Men det kommer kanske i samma veva.

Hur otympligt stor blir en 4K film i x264, om man "hyr" den online och ska tanka hem?
Jag tycker 1080p är tillräckligt klumpiga...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jaha men när kommer TV börja sända i 4K, och när kan man köpa filmer i nämnda upplösning då? Är väl ingen ide att satsa på så högupplösta skärmar om det inte finns material att avnjuta i sådan upplösning... än

Finns redan ett stor urval av 4K material på youtube, I princip alla filmer är högupplösta och blir 4k redo precis som blu-ray blev genom nykonvertering från source. Bio är övrigt 4K -8K i logisk upplösning beroende på kvaliten.

Jag tror inte det tar lång tid innan dom släpper dom första filmerna kommer ut när 4k komförsäljningen börjar ta fart, kommer säkert förrst finnas en blu-ray uppgradering som stöder 4K på vanlig blu-ray media men med smartare och hårdare encoding. Senare kommer nog blu-ray skivor med fler lager som kan lagra mer video data. Tillsist en ny standard med tunnare laser...

Finns redan idag bluray spelare som har 4K stöd. http://www.prisjakt.nu/pryl/tv/2100_bluray_spelare_med_4k_sto...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av borz:

Får du bättre bild på 4k TV med 1080p material jämfört med 1080p TV med 1080p material?

nej inte alls, men om du kopplar in datorn till tv:n så lär det ju bli ganska trevligt att spela på

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Färger, svärta, kontrast och betraktningsvinklar?

Kalla mig dum och icke påläst, men varför skulle inte 4k skärmar kunna ha bra färger/kontrast/betraktningsvinkel?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Kalla mig dum och icke påläst, men varför skulle inte 4k skärmar kunna ha bra färger/kontrast/betraktningsvinkel?

Dom kan visst vara bra, men aldrig så bra som OLED. läs på om hur oled fungerar så förstår du varför..

Min gissning är att om man ställer en AMOLED TV bredvid en LED panel i en butik med samma storlek så kommer man inte få mkt LED sålt såvida priset inte är dubbla på OLED. Kontrasten blir för stor och tydlig just när man jämför det sida vid sida.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

För min del känner jag bara spontant att en bättre skärmteknik > högre upplösning.

Skrivet av kvicksilv3r:

nej inte alls, men om du kopplar in datorn till tv:n så lär det ju bli ganska trevligt att spela på

Och galet tungdrivet, hårdvaran kommer behöva uppdateras mycket oftare så en 4k skärm kommer inte bara vara dyr i inköp

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kvicksilv3r:

Kalla mig dum och icke påläst, men varför skulle inte 4k skärmar kunna ha bra färger/kontrast/betraktningsvinkel?

För att AMOLED är så mycket bättre än vanliga LCD skärmar med TN-panel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dosman:

Får man fråga varför asiatiska tillverkare alltid har en eller flera kvinnor i bilder på deras produkter? Är det chefen ansvarig för produkten eller de som utvecklat produkten i fråga som är i bilden?

Vad tror du?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av JAZIP:

Nu händer det saker alltså! Vi kanske får se billigare 4k-skärmar tidigare än vad man trodde innan!

Och det är ju så fruktansvärt snyggt med nästan inga kanter alls!
Designavdelningarna har mindre och mindre jobb

Jag tror ändå någon lycklig får miljonlöner för att "designa" en tv utan kanter.

-"vi vill ha en snygg tv"
-"ge mig en månad och 3 miljoner"

en månad senare

-"tadaa!" []
-"suveränt!"

Jag tror dock inte det är löne avdelningen som skriker mäst, utan ingenjörerna, de som måste förverkliga "0 ramar" idén.
Det är ju dem som ska få bra betalt ^^

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

TV-tekniken är alldeles för seg för att 4K ska vara värt köpet. Man märker ju inte ens av att 1080p är värt med tanke på det patetiska utbudet av HD-kanaler samt hur mycket man behöver betala för att få de kanaler man vill i HD, och även fast man har HD-kanaler så sänds ju inte allt i HD.

Så köper mycket hellre Amoled än 4K. Men det är skitbra att tekniken i alla fall går fram så att min datorskärm blir 4K. Den är ju mycket enklare att få tillgång till HD material och man får mycket mer för pengarna av att köpa en bra monitor än en dyr TV.

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Och galet tungdrivet, hårdvaran kommer behöva uppdateras mycket oftare så en 4k skärm kommer inte bara vara dyr i inköp

Sant, men de här på forumet som sitter på 2 st 690 lär ju inte ha några större problem?

Skrivet av MSIOCGenie:

För att AMOLED är så mycket bättre än vanliga LCD skärmar med TN-panel.

Så 4K använder sig av Tn-paneler? trodde att de hade skapat något helt nytt, men det är alltså samma teknik fast med fler pixlar?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Inaktiv

Jag ser fram emot när dessa högupplösta skärmar faktiskt går att köpa. Jag skulle kunna tänka mig en 30" "4K" skärm som kompliment till min Eyefinity-setup. Nu är det ju bara att hoppas att det kommer lite kraftfullare grafikkort med framöver som klarar av dessa upplösningar utan CF/SLI.

EDIT: Och såklart med en vettig skärmpanel också då.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att de tänker bortom vanligt tv o filmtittande?

Permalänk

Kul och intressant med olika satsningar! Hade varit intressant med 4K skärmar men för min del väljer jag AMOLED skärm över 4K definitivt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Då antar jag att Bluray snart blir ersatt av ett 4K2K variant. Min filmsamling dog vid DVD.

Skickades från m.sweclockers.com