Är Memtest86 värdelöst? Varför talar den inte om vad som är fel?

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Det är en sockel 7 med 2 stycken usb 1.1
3 slot för ram. Har SDRAM NU 168 pin. Jag kan ha 3 grafikkort där i och 2 internetkort och 2 ljudkord och sen har jag ändå två fria slots kvar.
Jag kan ha två hårdiskar och allt som är IDE.

Min 95:a klarar av 512 mb ram och 40 gb FAT32. Det var någon specialmodell.

Själv tror jag inte moderkortet är sönder, men något fel är det.
Jag kan starta datorn, men jag kan liksom inte belasta den igenom att installera internet explorer 5.5 eller Firefox 2. Då får jag bluescreen.

Har du förändrat något hos datorn eller är den i sitt originalutförande?

Har du haft den sedan den fungerade eller var den såhär när du fick den?

Har du testat att installera om Windows och att testa hårddisken efter error med t ex HDD Regenerator?

Har du bara en 64MB RAM-sticka och har du då testat att köra Memtest med stickan i en annan minnesslot (du har ju 3 stycken slotar)? Har du testat med 2 eller 3 stickor tillsammans för att se om det förvärrar problemet?

Installerar du program som är gjorda för Windows 95 och inte för senare versioner av Windows? Firefox 2 är gjort för minst Windows 98 och du har kanske hittat någon skum revision av Internet Explorer 5.5.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Har du förändrat något hos datorn eller är den i sitt originalutförande?

Har du haft den sedan den fungerade eller var den såhär när du fick den?

Har du testat att installera om Windows och att testa hårddisken efter error med t ex HDD Regenerator?

Har du bara en 64MB RAM-sticka och har du då testat att köra Memtest med stickan i en annan minnesslot (du har ju 3 stycken slotar)? Har du testat med 2 eller 3 stickor tillsammans för att se om det förvärrar problemet?

Installerar du program som är gjorda för Windows 95 och inte för senare versioner av Windows?

Ja. Har fingrat mycket på den. Jag växte upp med den.
Jag växte upp med den. Underbar dator som jag spelade Doom, Half-life 1, Heretic, Dukenukem, Quake 1, Blood, Quake 2, Dungeon keeper 1, Monkey Island osv.
Hårdisken är fungerande för den är en "ny" 40 gb från en modernare IDE dator.
Varje slot tar 64 mb ram och jag har tre slots. Dock måste jag uppdatera BIOS om jag ska kunna ha mer. Jag har testat alla slots och dessa ger samma error, oavset vilket slott jag har eller vilket 164 pin RAM jag har.
Jag installerar exakt allt som går att installera.

Permalänk
Medlem

Han har även fingrat på jumprar och dipswitcharna sa han tidigare i tråden.
Och jag svarade med att det mycket väl kan vara därför som datorn inte funkar som den ska för dessa jumprar,dipswitchar kan styra väldigt mycket och råkar en vara fel så funkar skiten inte som det ska.

Citat:

Du måste hitta en manual för dit moderkort för att veta vad dip switcharna och jumprarna gör för det kan vara väldigt olika på olika moderkort.
Det kan ändra allt från överklockning,volt till att stänga av ide porten heller välja fart på ide porten plus en jävla massa mera.
Du kanske kör processorn öveklockad nu heller minnet och nåt får för lite volt och är instabilt pga. Det kan vara att pci bussen går för fort för den är överklockad.
Och jag menar att du behöver manualen för att alla switchar ska vara åt det ena hållet eller andra är inte så värst troligt utan det är nog så att några ska vara på några ska vara av.
Och jumpers kan vara lika (eller mer) viktiga dom med.

Hade helt glömt bort dessa frb dip switchar på äldre moderkort hade jag tänkt på att det var dom du pillade på så hade jag tipsat om det tidigare.
Och just nu så är jag 50/50 på om det är dip switchar,jumper som står fel inställt eller om det är minnet som är fel eller inte funkar på detta MB.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om det blir samma fel med olika minnen låter det helt klart som att det är moderkortet som är problemet, inte något med PSUn.
"OEM" är den raka motsatsen till "märkesdator" så nej, du har inte en "Märkesdator OEM".
Jag har en del Socket 7-kort här hemma men jag har inte använt dem på flera år och inget av dem har USB så jag kan inte hjälpa dig på den punkten.
Jag föreslår fortfarande att du går in på Tradera eller Blocket och plockar upp t.ex. en P2a för en struntsumma (själv köpte jag 4 P2-kort för 75 kronor för flera år sedan). Då du säger att du har en "märkesdator" behöver du antagligen en ny PSU, eventuellt även ett "nytt" chassi om du köper nytt moderkort och såklart en annan processor om du inte har turen/oturen att hitta ett socket 7-kort (det är bara korkat att betala för det men du insisterar ju på att hålla fast vid din trasiga hårdvara så vi får ju hjälpa till så gott det går).
Om de skulle vara så att ditt moderkort är standard (vilket är föga troligt om det verkligen ÄR en märkesdator) har det med absolut största sannolikhet formfaktorn AT, en minoritet S7-kort hade formfaktor ATX alternativt både AT & ATX. Pinouten på strömförsörjningen var dock ofta helt olika mellan tillverkare och det är stor risk att du friterar både CPU, RAM och allt annat om du kopplar in fel moderkort till fel PSU.

Att din utgåva av Windows 95 klarar FAT32 är inget konstigt, Windows 95 kom i revisionerna A, B & C varav B & C hade stöd för FAT32.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730