Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Regn och rusk ger ett ypperligt tillfälle att sitta inne och prova på den senaste versionen av Microsofts operativsystem Windows 8. Signaturen "Magnus" är nyfiken på medlemmarnas erfarenheter av Release Preview.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta vad för ändringar i mot windows 7, Metro vet jag men utöver det.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

Jag skulle vilja veta vad för ändringar i mot windows 7, Metro vet jag men utöver det.

tror dx11.1 oxå är nytt, fast vad det finns för nya saker i det vet jag inte

Permalänk
Medlem

Tog hem sista prewieven igår, får se om jag orkar installera den idag och se vad den går för

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jag skulle vilja veta vad för ändringar i mot windows 7, Metro vet jag men utöver det.

Du kan mounta diskavbildningar direkt i explorer = inte längre behöva vara beroende av tredjepartsprogram som daemontools och poweriso

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken! Gillar inte det alls! Rörigt och bökigt är min upplevelse!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

Jag skulle vilja veta vad för ändringar i mot windows 7, Metro vet jag men utöver det.

Bland annat så är det mycket snabbare än Windows 7. Jag har kompilerat ihop en lista med övriga förbättringar i min tråd här:
http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-saker-...

För övrigt älskar jag som många vet Windows 8. Kolla bara på den här videon, kan man annat än älska det?
http://www.youtube.com/watch?v=eM5pFkNQ7no

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

När dom erbjuder en RIKTIG lösning för att ta bort Metro, tex en kryssruta vid installation eller i kontrollpanelen - DÅ, ska jag prova.
Man ska inte behöva pilla i register för att välja bort en så jävla dum funktion...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jag skulle vilja veta vad för ändringar i mot windows 7, Metro vet jag men utöver det.

"Defrag" kan defragga hårddiskar men även "trimma" SSD.

Mounta ISO utan tredjepartsprogram.

Ribbon i Utforskaren. Filöverföringsfönstret mer detaljerat, och gör du flera filöverföringar samsas de alla i samma fönster istället för i varsitt.

Omgjord aktivitetshanterare (lättare se vad som äter minne etc).

Aero (glas-temat) är för det mesta borta (plattare knappar, kantigare fönster osv).

Möjligt att logga in med Microsoft-konto (aka Live ID, Hotmail) istället för lokalt konto, möjliggör synkning av vissa inställningar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Riktigt besviken! Gillar inte det alls! Rörigt och bökigt är min upplevelse!

det är framtiden. alla större system idag verkar återigen gå mot nån slags förvirrad kris där de inte riktigt vet vad de borde fokusera på tyvärr..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det nya metro gränssnittet i desktop i läge är betydligt bättre än aero.

En grejj som jag är väldigt nöjd över är att age of empires II fungerar klockrent utan skumma färger(som i win 7).

Dessutom är batteritiden betydligt bättre än 7an vilket jag uppskattar!

Jag kan däremot inte köra två windows appar bredvid varanda eftersom jag endast har 1280 där man ska ha 720p som minst.

Apparna använder jag inte så mycket förutom rdc till servern

Kört consumer preview och nu release preview.
Hp6530b

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag funderar på att installera det på min dator nu som main OS, funkare fint tro? för er som kör redan?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har svårt att greppa varför dom inte kan göra en vanlig windows 8 helt utan metro. Varför integrera två olika plattformar? Känns som det kommer bli bloatat bara för att ha med ett metro gränssnitt som 99% av alla standard stationär användare inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av Metro i Release Preview?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

Windows 8 Release Preview är gratis att testa fram till 2013-01-16. Glöm inte att ta backup av datorn om ni installerar bara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har använt det nu i några timmar och tycker det fungerar skitbra! Tar dock en stund att vänja sig vid det, men när man väl har kommit in i det så funkar det prima.

Älskar att contacts/messages/calendar/email metroUI apparna synkar med både Live, Gmail och Facebook.

Att man kan köra split-screen med desktop och metro gör också det mycket bättre. T.ex ha "messages" fäst vid sidan av första skärmen, men vanligt windows desktop på resten.

De har även förbättrat upplevelser om man har flera skärmar. För det första så behöver man inte ultramon eller liknande för att få task bar på båda skärmarna länge. Drar man musen till högra hörnet på första skärmen (där musen fastnar lite, för att inte du ska missa "charms" menyn) så kan man gå in på "devices" och enkelt välja hur den andra skärmen ska uppföra sig (utöka, spegla osv.)

Angående start menyn så tycker jag faktiskt inte att det är så farligt. Man vänjer sig helt enkelt.

För övrigt så funkar det utmärkt att köra W8 vid sidan om andra OS. Jag installerade helt enkelt W8 på en ny partition och sen "kände den av" mina andra OS (W7 och Ubuntu) och la till dem i sin boot meny automatiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l4nky:

Har svårt att greppa varför dom inte kan göra en vanlig windows 8 helt utan metro. Varför integrera två olika plattformar? Känns som det kommer bli bloatat bara för att ha med ett metro gränssnitt som 99% av alla standard stationär användare inte vill ha.

Det bästa är ju att skiten växlar i tid- och otid mellan skrivbordet och Metro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Går det att stänga av Metro i Release Preview?

Tyvärr inte.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeafBox:

När dom erbjuder en RIKTIG lösning för att ta bort Metro, tex en kryssruta vid installation eller i kontrollpanelen - DÅ, ska jag prova.
Man ska inte behöva pilla i register för att välja bort en så jävla dum funktion...

Kommer aldrig hända.

Jag tycker att det är väldigt intressant för det är väl första gången Microsoft gör något så stort istället för att bara halvfega. Eller ja, de kunde gått lite längre och konverterat alla sina egna grejer till Metro. Om de satt in en kryssruta hade nog ingen gett metro en chans och då tappar man hela poängen med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tyvärr inte.

tack
nu slipper jag installera för att sedan bli arg när man märker att metro skiten fortfarande inte går att inaktivera

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande inte starta vanliga IE om man inte lägger fram en genväg utanför metro? Vill minnas att om man starta IE via startmenyn startade den tablet versionen.

Permalänk
Medlem

jag kör det som main OS på min dator just nu och ja, det funkar då fint hitills. alla program jag testat funkar fint hitlls också, om det är nån här som gillar bf3 så kan jag säga att jag körde på en av webhallens servrar utan problem i ca 2 timmar.

enda jag gjort som kanske inte alla gör, är att installera vistart, så jag får tillbaka start menyn, fast jag tror jag hade kunna leva utan den. använder den inte så mycket iaf.

förutom det så skulle jag vilja säga att boot timen är 1-2 sekunder snabbare för mig än på windows 7 (kör med ssd).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag funderar på att installera det på min dator nu som main OS, funkare fint tro? för er som kör redan?

Funkar fint så här långt! Känns som ett trevlig OS:)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kommer aldrig hända.

Jag tycker att det är väldigt intressant för det är väl första gången Microsoft gör något så stort istället för att bara halvfega. Eller ja, de kunde gått lite längre och konverterat alla sina egna grejer till Metro. Om de satt in en kryssruta hade nog ingen gett metro en chans och då tappar man hela poängen med det.

Metro har lika stor poäng på Desktop som det har på Windows Server. Me not liking it at all.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Får man högre fps i populära speltitlar med Windows 8 RP gentemot W7?

Permalänk
Medlem

Gillar faktiskt Windows 8 RP Kommer nog köra med det tills den riktiga versionen kommer. Mycket snabbare än windows 7, har inte heller upplevt några buggar eller kompatibilitets problem.

Här kommer två bilder:

Måste faktiskt säga att jag använder metro så lite som möjligt :/ Har egentligen ingenting emot det...

Rekommenderar er att stänga av lås skärmen, den är ivägen och den gör att allt känns väldigt mycket tablet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Kan man fortfarande inte starta vanliga IE om man inte lägger fram en genväg utanför metro? Vill minnas att om man starta IE via startmenyn startade den tablet versionen.

pinar du den till aktivitetsfältet och klickar där öppnar den utanför metro.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ska installeras idag senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Kan man fortfarande inte starta vanliga IE om man inte lägger fram en genväg utanför metro? Vill minnas att om man starta IE via startmenyn startade den tablet versionen.

Win + 1 öppnar programmet längst till vänster i skrivbordets aktivitetsfält, även från Metro. Som standard är detta vanliga IE.

Ett annat sätt är att ändra standardwebbläsaren till något annat än IE. Metro-IE kommer då försvinna och genvägen på startskärmen ersätts med en genväg till vanliga IE.

Angående IE så kan jag tipsa om att om man ändrar sökmotorn från Bing till t.ex. Google i vanliga IE (som man alltid kunnat gjort) så ändras det även till Google i Metro-IE. På så sätt får man tillgång till Google via win + Q.

Permalänk
Avstängd

De som säger att Windows 8 endast är designat för tablets tycker jag har fel. Jag använder Windows 8 på nästan exakt samma sätt som Windows 7. I så fall innebär det väl att Windows 7 endast är designat för tablets också, eller?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...