F15E Talon (Suncom), går den att använda?

Permalänk

F15E Talon (Suncom), går den att använda?

Hej!
Första gången i Retrodelen.
Jag hittade min gamla(riktigt gamla) F15E Talon flightstick. Har inte kvar några spel, drivrutiner etc.

Min fråga är om den är användbar fortfarande mot Win7 ex vis.
Den har gameport samt någon sorts udda rund kontakt (med adaptrar)
http://www.flickr.com/photos/11653999@N02/ Det är så här den ser ut.
Exakt replik av en riktig F15E sticka.

Finns det något värde i den eller skall den gå i elektronikskroten är nästa fråga (lite beroende på svaret på första frågan)

Hoppas någon har erafenhet i modern tid av den.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Hej!
Första gången i Retrodelen.
Jag hittade min gamla(riktigt gamla) F15E Talon flightstick. Har inte kvar några spel, drivrutiner etc.

Min fråga är om den är användbar fortfarande mot Win7 ex vis.
Den har gameport samt någon sorts udda rund kontakt (med adaptrar)
http://www.flickr.com/photos/11653999@N02/ Det är så här den ser ut.
Exakt replik av en riktig F15E sticka.

Finns det något värde i den eller skall den gå i elektronikskroten är nästa fråga (lite beroende på svaret på första frågan)

Hoppas någon har erafenhet i modern tid av den.

Windows 7? Glöm det. Denna saken är antik, och hur ska du kunna koppla in den till en dator utan en gameport.

Det finns gameport till USB adaptrar men du måste få själva flightsticken att fungera först.

Prova med en gammal Windows 95 eller Windows 98 dator med en gameport port och se om den fungerar.

Har ännu inte hittat info om Windows 7. Om du skulle lyckas, så kan du försöka ett program som hanterar med flightsticken.

Men du kan ändå göra något bättre med den än att skorta den!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Förr var det vanligt med gameport på ljudkort. Åtminstone på en del ljudkort så var det kombinerad gameport/midiport som alltså kunde användas till antingen eller.

Sen är det ju frågan om drivrutiner också, om du trycker i ett ljudkort eller har usb adapter eller något så borde du få vissa funktioner att fungera (om inte joysticken är defekt).
Som styrning X och Y ledd och några knappar kan troligtvis fungera med någon generell joystick/gamepad drivrutin. Men för att kunna använda alla funktioner så behöver du nog mer specifika drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Förr var det vanligt med gameport på ljudkort. Åtminstone på en del ljudkort så var det kombinerad gameport/midiport som alltså kunde användas till antingen eller.

Sen är det ju frågan om drivrutiner också, om du trycker i ett ljudkort eller har usb adapter eller något så borde du få vissa funktioner att fungera (om inte joysticken är defekt).
Som styrning X och Y ledd och några knappar kan troligtvis fungera med någon generell joystick/gamepad drivrutin. Men för att kunna använda alla funktioner så behöver du nog mer specifika drivrutiner.

Det går att skaka fram drivrutiner till win98 har jag lyckats googla fram i a f (men det var ju ett tag sen ).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Den har gameport samt någon sorts udda rund kontakt (med adaptrar)

Månne är den runda kontakten en 5-pin DIN för AT-tangentbord? Jag är osäker på om gameporten kan leverera ström och i vilken omfattning, så det är tänkbart att din joystick i så fall tar 5V via DIN-kontakten.

Permalänk
Skrivet av zapac:

Månne är den runda kontakten en 5-pin DIN för AT-tangentbord? Jag är osäker på om gameporten kan leverera ström och i vilken omfattning, så det är tänkbart att din joystick i så fall tar 5V via DIN-kontakten.

Det är mycket möjligt. Har nu inte någon egen retro dator man kan hantera den på, så det får nog bli att avyttra den till någon glad entusiast.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Jag hade en sådan joystick för en massa år sedan, perfekt till descent odyl spel. Om jag inte missminner mig så var tangentbordskontakten till för att stickan ska ligga parallellt med tangentbordet. Då kunde man (on-the-fly i spelet om man så ville) att mappa tangentbordssignaler till alla knappar och hattar på stickan. Mycket smidigt. Den funktionen borde ju fortfarande funka även under nyare OS.

Tyvärr är min trasig, men jag gillade den så mycket att jag fortfarande har kvar den i orginallådan med det genomskinliga fönstret.