Ta bort kylpasta som smält-av från processorn

Permalänk
Medlem

Ta bort kylpasta som smält-av från processorn

Jag har precis plockat isär en HP Pavilion dv5 laptop åt min mor för att byta ut dess kylpasta. Det var kul när jag upptäckte att både processorn och kylflänsen var helt rena från kylpasta eftersom samtligt hade smält och runnit ner runt om metallen. Min fråga är helt enkelt om det går bra att tvätta bort pastan som nu klibbat fast på 'plasten' runt om processorn med isoporopyl alkohol på samma sätt som på flänsen och ovanpå processorn eller om det kan skada den?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbejas:

Jag har precis plockat isär en HP Pavilion dv5 laptop åt min mor för att byta ut dess kylpasta. Det var kul när jag upptäckte att både processorn och kylflänsen var helt rena från kylpasta eftersom samtligt hade smält och runnit ner runt om metallen. Min fråga är helt enkelt om det går bra att tvätta bort pastan som nu klibbat fast på 'plasten' runt om processorn med isoporopyl alkohol på samma sätt som på flänsen och ovanpå processorn eller om det kan skada den?

Tack på förhand!

Att torka bort det med isopropylalkohol bör gå bra. Tänk på att bara ha på väldigt lite kylpasta sen så att det inte trycks ut massor på sidan och då temperaturen blir bättre med mindre kylpasta. Typ ett halvt okokt riskorn i storlek på en CPU utan heatspreader.

Permalänk
Medlem

Gripen aceton brukar funka

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Använd bomullstops så går det snabbt bort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)