Referens GTX 670 lövblås ? (lösning: vatten)

Permalänk
Medlem

Referens GTX 670 lövblås ? (lösning: vatten)

Köpte ett snik referens GTX 670 (medans jag väntar på ett DC2-top) och jag reagerar på hur extremt bullrigt kortet är.
Tempen håller sig på vettig nivå (runt 70 grader som mest) men fläkten låter som bara den redan vid 65% =/
Drar jag ner max power till 80% så lugnar det ner sig (prestandaskillnaden är försumbar).
Men spontant så känns det som om kylanordningen är av ruskigt låg kvalitet.

En kul grej är dock att del vattenkylningskit jag snickrat i ordning till mitt ex GTX 580 passar utan moddning !
Tog en (dålig) bild:

Det håller sig nu under 50 grader hur jag än plågar det (strax under 30 grader idle).
Och framförallt TYSTNAD !
Och innan någon klagar: flänsen som kyler strömförsörjningen blir knappt ljummen.

Permalänk
Medlem

Hur kyler du minnena och övriga komponenter ?

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan DC vanlig & DC top ens? :/

Permalänk
Medlem

Hur varmt blev ditt GTX580 med samma kylare? (Roligt att jämföra)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Köpte ett snik referens GTX 670 (medans jag väntar på ett DC2-top) och jag reagerar på hur extremt bullrigt kortet är.
Tempen håller sig på vettig nivå (runt 70 grader som mest) men fläkten låter som bara den redan vid 65% =/
Drar jag ner max power till 80% så lugnar det ner sig (prestandaskillnaden är försumbar).
Men spontant så känns det som om kylanordningen är av ruskigt låg kvalitet.

En kul grej är dock att del vattenkylningskit jag snickrat i ordning till mitt ex GTX 580 passar utan moddning !
Tog en (dålig) bild:

http://forumbilder.se/images/44201291532PM4293.jpg

Det håller sig nu under 50 grader hur jag än plågar det (strax under 30 grader idle).
Och framförallt TYSTNAD !
Och innan någon klagar: flänsen som kyler strömförsörjningen blir knappt ljummen.

Alltid kul att se hemmabyggen, men det ser ut som att minnena lämnas okylda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Vad är det för skillnad mellan DC vanlig & DC top ens? :/

Top säger dom ska ha en handplockad grafik processor och brukar vara en aning överklockad, vet inte om det är något mer. Isåfall får någon annan lägga till det jag missat!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Hur kyler du minnena och övriga komponenter ?

Då minnena på referenskortet inte får någon kylning så ser åtminstonde jag det inte som något problem.

Permalänk
Skrivet av Mikkey:

Top säger dom ska ha en handplockad grafik processor och brukar vara en aning överklockad, vet inte om det är något mer. Isåfall får någon annan lägga till det jag missat!

Ahh okej okej,

Slängde iväg en beställning på gigabyte's 670 med deras windforce kylare, har alltid hört positivt om just deras grafikkort men asus korten är även bra dom med.
Fast jag behöver kortet snarast så just därför fick det bli en sån!

Permalänk
Medlem

Tjena
Detta har jag också funderat över ^^
Frågan är, ditt fäste som du har där för blocket, är det blockets originalfäste som du borrat hål i och sen skruvat fast igenom mot gpun?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Satan vad litet och nätt det är!
Detta är ju en klart vettigare lösning än 3 fläktar alá windforce!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tjena
Detta har jag också funderat över ^^
Frågan är, ditt fäste som du har där för blocket, är det blockets originalfäste som du borrat hål i och sen skruvat fast igenom mot gpun?

Japp !
Ghetto och välfungerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hur varmt blev ditt GTX580 med samma kylare? (Roligt att jämföra)

Har den tråden här:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Satan vad litet och nätt det är!
Detta är ju en klart vettigare lösning än 3 fläktar alá windforce!

Sen finns även Arctic Cooling Accelero Mono Plus för de som inte vill ha vattenkylt:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1116541-gtx-670-...

Permalänk
Medlem

Vad litet 670 kortet är?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Då minnena på referenskortet inte får någon kylning så ser åtminstonde jag det inte som något problem.

De får indirekt luftflöde från kylaren, vilket de knappt kommer få nu om man inte har en chassifläkt väldigt nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De får indirekt luftflöde från kylaren, vilket de knappt kommer få nu om man inte har en chassifläkt väldigt nära.

Visst.
Men minnen drar i princip ingen ström alls.
Så nån värme blir det egentligen inte tal om.
Och den lilla värmen som blir leds enkelt bort genom PCB'n.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Visst.
Men minnen drar i princip ingen ström alls.
Så nån värme blir det egentligen inte tal om.
Och den lilla värmen som blir leds enkelt bort genom PCB'n.

Det har du nog rätt i annars hade det varit pasta och inte thermal pads på minnena på referenskylarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De får indirekt luftflöde från kylaren, vilket de knappt kommer få nu om man inte har en chassifläkt väldigt nära.

Uppenbarligen har du inte tittat på ett GTX670 med kylaren avmonterad. Vissa kort har hälften av minneskretsarna på baksidan av pcb:t. De kommer få mycket kylning! De som sitter på samma sida som kylaren är täckta av ett plasthölje, de får nog också väldigt mycket kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Ursäkta om jag kapar lite. Sitter idag med ett 560Ti där jag ghettomoddat ditt en antec 620. Sugen på ett 670 nu och vill gärna ha ett med den lilla PCB´n och även en kylfläns från början på VRM så att jag kan flytta över min 620 direkt på det. Vilket ska jag ha?
Klockningsmöjligheter och sådant är inte av betydelse, kortet kommer inte klockas.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

VRM'en på 670 har ju redan en kylfläns som du ser på mina bilder.
Ytterligare kylning (tex med fläkt) kan jag inte tänka mig ska behövas för dom, inte heller på minnena.
Iaaf inte om man har någon form av chassikylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Så vilket referens som helst och jag får fläns på VRM då om jag förstår dig rätt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kan såklart inte lova det.
Men mitt referens hade iaf (som bilden visar) en separat fläns på VRM'en.
Och minnena blir inte ens ljumma när man spelar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej minnena är jag inte så bekymrad om. En del av mina tidigare kort har varit pilliga att kyla strömförsörjningen på, därför jag så gärna vill ha en fläns där från början.

Får väl se när det blir bra pris nästa gång på 670, får nog bli ett då.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar bilderna:
670:

580:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Uppdaterade du precis bilder från 2012? O_o

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Uppdaterade du precis bilder från 2012? O_o

Insåg att tråden var någorlunda relevant även idag.
Och att bilderna var nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Uppdaterade du precis bilder från 2012? O_o

Ja det gjorde han, vad är problemet?

Ts:kul att kylaren fortfarande kommer till användning 6år senare, sjyst gjort på ett 580!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian