Thermalright Silver Arrow CPU-Kylare - monteringsfråga

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow CPU-Kylare - monteringsfråga

Hej Swec's alla kunniga!

Håller just nu på att montera Silverarrown, jag tryckte ner lite silverpasta emellan, men fast att jag spänt fast fläkten ordentligt tycker jag att den ligger och "glider" och inte sitter 100% fast. Har jag gjort fel eller är jag nojjig? Bör jag ta av den och försöka igen?

Hoppas att jag inte var för otydlig nu, tycker att fast att jag spänt fast fläkten mot processorn ganska hårt så ligger den och "glider" mot processorn. Ska det vara så eller har jag gjort fel? Min processor är en i5 1155 socket.

Tack

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem

Börja med att dra skruvarna som håller bläcket över fläkten i utkanterna till absoluta bottenläget, det tar stopp tvärt så du vet när det är. Sen spänner du spännskruven i miten över bygeln så hårt du kan med skiftnyckeln så sitter den ordentligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

...så hårt du kan med skiftnyckeln så sitter den ordentligt.

Det där låter inte alls bra. Inget i ett datorbygge är av sådana dimensioner.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Det där låter inte alls bra. Inget i ett datorbygge är av sådana dimensioner.

Alla skruvar och infästningar till kylaren har en ställningsgrad på inspänningen där trycket vid max inspänning är uppmätt till en nivå som heatspreadern klarar av. Det är inte så att gängorna på skruven inte tar slut, utan det finns alltså ett maxläge.

Med skitftnyckel menar jag dessutom medföljande verktyg som knappast är av stor dimension, men nödvändig för att komma åt. Har du inte själv installerat denna kylaren borde du inte kommentera. Innan jag spände ordentlig så hade jag samma problem som ts, när kylaren glider runt skapas till sluft luftbubblor i kylpastan vilket försämrar värmeöverföringen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Ska prova att stresstesta den snart, i Idle har jag 30 grader på processorn. Jag spände den hyffsat hårt med det tillhörande verktyget innan jag läst svaren här, blir jag inte nöjd med resultatet efter stresstesten monterar jag om kylaren och spänner den till max. Hur får man lättast bort gammal kylpasta?

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av replay2:

Tack så mycket för svaren! Ska prova att stresstesta den snart, i Idle har jag 30 grader på processorn. Jag spände den hyffsat hårt med det tillhörande verktyget innan jag läst svaren här, blir jag inte nöjd med resultatet efter stresstesten monterar jag om kylaren och spänner den till max. Hur får man lättast bort gammal kylpasta?

T-Röd.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar