För varmt... Hjälp mig sänka prestanda...

Permalänk
Medlem

För varmt... Hjälp mig sänka prestanda...

Hej!

Jag har:
Moderkort: Zotac Z68ITX-A-E, Socket-1155
CPU: Intel Core i5 2405S 2,5GHz Low Power
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
Chassi: Streacom FC8 Fanless

1. I chassit finns ingen fläkt...!!! (Vilket är meningen då allt skall vara så tyst som möjligt, CPU:n är passivt kyld med heatpipes till chassi.)
2. RAM modulerna blir jättevarma
3. Den interna delen av spänningsmatningen sitter precis jämte RAM.

När datorn arbetar blir RAM-modulerna jättevarma. => Spänningsaggregatet som sitter jämte blir så varmt att det stänger av sig.
Datorn skall vara en HTPC och inget annat. Så den behöver inte max prestanda.

1. Kan jag underckocka CPU:n? Hur gör jag då?
2. Kan jag sänka temperaturen på RAM-modulerna genom att sänka hastigheten till dem? Hur gör jag då?
Villka parameterar skall ändras till vad då?

/Conny

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av luddet:

2. Kan jag sänka temperaturen på RAM-modulerna genom att sänka hastigheten till dem? Hur gör jag då?
Villka parameterar skall ändras till vad då?

Jag vet att det går att klocka ner RAM-stickorna så att de körs i 1333 MHz istället. Det bör finnas en inställning i BIOS som heter DRAM Frequency eller liknande. Jag kan inte rekommendera dig att sänka spänningen till RAM-minnena, för jag vet inte vilka bieffekter det kan ha.

Jag tycker du borde sätta in minst en fläkt för att åtminstone få någon luftförflyttning i datorn. Det finns fläktar som är så tysta att de är ohörbara när de snurrar i lågt varvtal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja, som föregående talare så kanske en fläkt hade varit något att ha trots allt, med en fläktkontroller eller koppla den till moderkortet (om det går) så du kan ställa ned fläkthastigheten.

Sen om du ska klocka ned prollen (har själv gjort det, dock amd) så tror jag det är bäst att sänka multipen, dock är jag inte helt säker då jag aldrig klockat en intel.
Sen kan du sänka volten om det går, dock vet jag inte riktigt hur det ser ut i dom nya bios

Klocka ned ram är jag alles för osäker på, men du kan ju köpa passiva ramkylare och sätta dit. dock lovar jag inte att det hjälper eller för den delen får plats.

Men hur du klockar en intel exakt med den nyare bios får en annan svara på, då jag är amd ut i fingerspetsarna (och gamla 16 bit bios)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Passiv kylning utan en chassifläkt låter inte som en bra idé. Även den klenaste laptopen behöver luftflöde, så jag har svårt att se hur man kan komma undan utan fläktar på en htpc. Noctua for the win säger jag.

Jag tror inte det kommer göra mycket skillnad om du underklockar. Utan luftflöde har värmen ingenstans att ta vägen, och den byggs upp över tid oavsett klockfrekvens.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Som dom andra sagt, sätt dit en fläkt som snurrar i låga varvtal.

Det behövs bara lite luftflöde så blir det genast mycket bättre temps

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Skrivet av HiZeY:

Som dom andra sagt, sätt dit en fläkt som snurrar i låga varvtal.

Det behövs bara lite luftflöde så blir det genast mycket bättre temps

eller ett väldigt öppet chassi.

ska du köra helt passivt får du nog i princip ha ett chassi helt i perforerad plåt då värmen stuger uppåt ur chassit så borde självcirkulationen räcka om det bara vädrar så att det räcker och inte blir varmluft som inte har nånstans att ta vägen.

//edit: http://www.streacom.com/products/fc8-fanless-chassis/

då förstår jag hur du menar med att chassit agerar kylfläns... trodde du bara anslutit nå värmerör till plåten i chassit...

men börja med att sänka multipel tills du hamnar på typ 1,5-2ghz (skulle gissa på multipel 15-20) och räcker lätt till full hd utan 3d.
sänk CPU Voltage med små steg tills datorn inte vill starta öht resätta bios med knappen på moderkortet höj till senaste fungerand spänning och sänk multipeln igen till samma som du körde innan stresstesta datorn med prime95 eller liknande i nåra timmar och se att den inte blåskärmar eller krachar.

minnena brukar finnas ett alternativ som du kan välja Auto, unlinked, linked i sätt den på unlinked och sen kan du i en annan ruta ändra att du vill att dina minnen ska gå i den hastighet du sätter där sätt dem till typ 1333mhz eller 1066mhz om du kan det lär väl sänka tempen lite utan att du märker skillnad på prestanda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Sen om du ska klocka ned prollen (har själv gjort det, dock amd) så tror jag det är bäst att sänka multipen, dock är jag inte helt säker då jag aldrig klockat en intel.

Tror inte att den cpun som han skrev har en multiplier. Bara Intels "K" series som har det om jag inte har fel

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Tror inte att den cpun som han skrev har en multiplier. Bara Intels "K" series som har det om jag inte har fel

alla cpu har en multipel skillnaden är att K är uplåsta så du kan höja den över standard multipel men alla cpu'er kan sänka den under standard

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

alla cpu har en multipel skillnaden är att K är uplåsta så du kan höja den över standard multipel men alla cpu'er kan sänka den under standard

Jaha! Men dåså, då borde det vara relativt enkelt för honom?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini