Asus lanserar Zenbook Prime UX31A, UX32VD och UX32A – Ultrabook med 1080p

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Zenbook Prime UX31A, UX32VD och UX32A – Ultrabook med 1080p

Asus inleder den officiella lanseringen av en ny generation Zenbook med påkostade skal av aluminium, Intel Ivy Bridge och högupplösta skärmpaneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1080p! Ojj ojj ojj!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Zenbook Prime skulle nog vara intressant och ersätta sambons gamla HP med, men är för dyr för att agera som surf- och ordbehandlingsdator...
Hoppas Asus släpper fler bärbara med 13-15" i prime serien men i de lägre prisklasserna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har de glömt thunderbolt?? Igen???

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

1080p! Ojj ojj ojj!

Apple-dödare!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

8 GB minne och större SSD så hade dom här varit riktigt intressanta.

Visa signatur

GIGABYTE GA-990XA-UD3 | Phenom2 X2 550 @ X3 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ | XFX Radeon HD4870 1GB | 1*1000, 1*3000, 2*500 diskar

Permalänk

Och så finns det givetvis ingen info om den i Kina, blir till att importera från tyskland då

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Och Ux32vd levereras också med 128GB disken? Den infon var ny i all fall, vad jag har sett så är det 500gb+24gb hybrid till den.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Lekt med UX31A i helgen och är väldigt nöjd med den datorn.
Otroligt nöjd med skärmen än så länge.
För mig finns inget behov av mer ramminne så 4gb funkar riktigt bra.
SSD disk på 128 Gb räcker också mer än väl.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Apple-dödare!

För mig blev det en apple dödare.
Hade helt ställt in mig på en Macbook Air men pga den usla skärmupplösningen när den nya lanserades förra veckan så blev det en Asus Zenbook istället.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk

VD modellen har uppgraderingsbart ram och HDD, helt klart mest framtidssäker.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Varför envisas SweClockers med att kalla 1080p för högupplöst? 2880 x 1800 pixlar... det är högupplöst.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av exodeus:

Varför envisas SweClockers med att kalla 1080p för högupplöst? 2880 x 1800 pixlar... det är högupplöst.

1080p på 13,3" (eller 11,6" för UX21A) är högupplöst utan tvekan i mitt tycke. Högre upplösning på 13,3" finns, vad jag vet, inte att tillgå och det blir därmed högupplöst.

Allting är relativt och termen högupplöst är inte bunden av en standard utan personliga åsikter.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man får med ett "Genuine Windows 7 Home Premium". Började bli lite orolig att man får med TPB-edition OS när man köper ASUS datorer...
Seriöst nu: har inte så bra koll på vilka modeller som kommit ut från olika tillverkare, men det är trevligt iaf att det kommer ultrabooks med 1080p IPS, SSD, Ivy Bridge och USB 3.0 i samma.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

1080p på 13,3" (eller 11,6" för UX21A) är högupplöst utan tvekan i mitt tycke. Högre upplösning på 13,3" finns, vad jag vet, inte att tillgå och det blir därmed högupplöst.

Allting är relativt och termen högupplöst är inte bunden av en standard utan personliga åsikter.

... missade att dom bara var 13,3''. My bad.

EDIT: även om jag inte anser att 1080p pa en bärbar kan anses som högupplöst da det funnits pa marknaden i mer än fyra ar nu. kanske int epa 13,3 men da far man prata ppi och inte upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Varför envisas SweClockers med att kalla 1080p för högupplöst? 2880 x 1800 pixlar... det är högupplöst.

Därför att 1080p på 13 tum är högupplöst.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Är inte detta högsta upplösning på 13 tum än så länge? Apples nya Macbook är ju på 15 tum ligger ju på took hög upplösning

Hur som helst, jag vill ha!! Ska fan köpa en..

Permalänk
Medlem

Känns som VD har lite fel specs. Både grafiken och hårddisken saknas. Just hårddisken är väl orsaken till varför den faktiskt är billigare, tror inte att chassit är tillräckligt för den stora skillnaden.

Permalänk
Medlem

Högupplöst har ingenting med skärmstorlek att göra, det är PPI (Points Per Inch).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

VD modellen har uppgraderingsbart ram och HDD, helt klart mest framtidssäker.

Var ser du att det går att uppgradera ram och hdd på VD modellen?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av exodeus:

Högupplöst har ingenting med skärmstorlek att göra, det är PPI (Points Per Inch).

Givet, men sätt dig på en Zenbook UX3XX med 1080p-displayen och fundera lite. Har själv haft en sedan fredagen och allt är otroligt litet oskalat. Och riktig skalning finns det ju faktiskt inte ens stöd för än, så att ha något högre än 1080p just precis nu känns väldigt dumt.

Apple har gjort en extrem push i utvecklingen senaste veckorna men man kan tyvärr inte anta att det ska bli en standard, där ligger många långt efter.

Jag håller med dig om att det inte är den hösta upplösningen som finns, och att det inte är relativt till storleken, men om vi talar PPI så är det verkligen nära sitt maximum oskalat på 13,3".

Och PPI går ju onekligen hand i hand med upplösningen. Varje punkt ska ju ha sin pixel.

Skrivet av Tullen:

Var ser du att det går att uppgradera ram och hdd på VD modellen?

Googla på det om du är osäker, det finns 2gb fastlött på moderkortet och 2gb löst som går att byta mot en 8gb-sticka. Det har gjorts ett antal gånger redan och bekräftats. Den har även en lågprofilsvariant av en 2,5" disk, vilket gör att du kan byta fritt så länge måtten stämmer. Så uppgifterna du har fått är helt korrekta.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ajp_anton:

Känns som VD har lite fel specs. Både grafiken och hårddisken saknas. Just hårddisken är väl orsaken till varför den faktiskt är billigare, tror inte att chassit är tillräckligt för den stora skillnaden.

Ja det är lustigt, problemet är att det är Asus officiella specifikationer. Dubbelkollar med kontoret i Stockholm nu.

Edit: Uppdaterat, nu ska det vara rätt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av exodeus:

... missade att dom bara var 13,3''. My bad.

EDIT: även om jag inte anser att 1080p pa en bärbar kan anses som högupplöst da det funnits pa marknaden i mer än fyra ar nu. kanske int epa 13,3 men da far man prata ppi och inte upplösning.

I så fall måste man alltid prata om PPI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Var ser du att det går att uppgradera ram och hdd på VD modellen?

http://forum.notebookreview.com/8617814-post464.html

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Proffsmobbare

Lite kvicka 'oredigerade' bilder på UX31A.

Många fler finns i tråden tillsammans med lite intryck efter en helgs användande;

#12388269

Permalänk
Medlem

Har gått runt och varit sugen på en UX31A sedan det framgick att den skulle komma med 1080p i Ivy Bridge-utgåvan. Tyvärr har visst ASUS Sverige beslutat att inte sälja i7-varianten med 256Gb HD utan bara 128Gb. Den finns bara med 4Gb ram också. UX21A som även den är riktigt intressant har de beslutat att inte släppa alls. Vad är tanken egentligen? Riktigt synd är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Finns de någon info om SSD-diskarna? Jag är rädd att man får nån skräpdisk i VD-modellen. Hur stor skillnad är de på 630M och HD4000 spelmässigt?

Sjukt svårt val tycker jag som går i köptankar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alch:

Finns de någon info om SSD-diskarna? Jag är rädd att man får nån skräpdisk i VD-modellen. Hur stor skillnad är de på 630M och HD4000 spelmässigt?

Sjukt svårt val tycker jag som går i köptankar...

Vad jag hört så är SSDn helt OK kvalitetsmässigt, men långt ifrån prestandakung. Finns en recension på UX21A på Anandtech.

620M är inget monster det heller, och är egentligen inte så mycket kraftigare än HD4000. Dock så hjälper det att flytta över grafiken till ett annat chip, för HD4000 måste dela på 17W med CPUn. Nu får CPUn alla 17W för sig själv, och GPUn kan arbeta i full fart. Även minnet slipper man dela då 620M har eget GDDR5.
Batteritiden lider såklart, men jag antar att ingen tänker på batteriet vid de tillfällen man hade tänkt dra nytta av extra grafikprestanda.

Permalänk
Medlem

Måste säga att prissättningen känns lite sådär, man ska alltså betala ca 2k till för att få 620M, fast då också förlora ssd:n, tar man den lilla ssd:n man får med i beaktande, så är den ena alltså kring 2500 dyrare för ett 620M, känns som ett grovt överpris för ett 620M? ( i övrigt är de motsvarande).
Varför kan man inte få en riktig SSD till varianten med 620M?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Har nyss packat upp min UX31a och kan dra mina första intryck.

-Fantastisk skärm - Den bästa skärm jag sett faktiskt. Grym skärpa om färgåtergivning trots matt yta. Håller den högre än U2711 som jag kört med några månader.

-Grymt tangentbord! - Kände på den första varianten av ux31 och där var tangentbordet en av de saker jag inte gillade. Körde en mycket kort stund en macbook pro som jag gillade väldigt mycket på grund av det mycket sköna tangetbordet. Det är lika hög klass på detta.

Snygg och stabil - Chassit ska ha ett gäng med plus då stabiliteten är perfekt. Underbart att slippa knak och brak bara för man tar med en hand och lyfter datorn. Stiligt är det också, kvaliteten och stilen bara strålar från maskinen.

Godkänd trackpad - Var orolig för trackpaden vilken var katastrof på första ux31. Den känns som man kan förvänta sig antar jag. Kanske inte riktigt apple-klass men det kanske inte är att förvänta sig heller. Är dock inte riktigt inne på det området än då jag precis lämnat än fyra år lång thinkpad-era bakom mig. Styrpinnen var inte dum om man säger så.

Något att tillägga ?