Permalänk

CPU FAN Error vid uppgrad av BIOS...!

Hej
Nyinförskaffad dator med ASUS P6T Deluxe V2, P7 920 propp och Bios 0504 installerat.
Allt funkade fint vid inst av WIN7 64bit och därefter en helsikes massa updates ifrån Microsoft ( typ 100 ).
När allt lirade ( boot gick smärtfritt )och Windows lugnat ner sig, kollade jag BIOS versionen. 0504 i burken.
Laddade hem senaste BIOS 1202 och verktyget ifrån ASUS, flashade datorn ifrån Win - och allt gick bra!
Vid ny boot stannar datorn med CPU FAN ERROR, press F1
Jag pressar F1, och allt kickar igång...?

Det funkar alltså, men att behöva pressa F1 vid varje uppstart verkar inte optimalt.

Några tips?
ÄR detta verkligen ett fel? kör med Thermalright processor fläkt.
Går det att skippa via inställning i BIOS?
BÖR man skippa det via BIOS?

Jag är ny här, och inte så haj på detta med extrema BIOS inställnignar etc...

Tacksam för tips!
//Anders

Permalänk
Medlem

Det finns en inställning i bios, typ "halt on F1 error" eller något liknande.
Den är satt på enable nu, ändra den till disable så slipper du det.
Om du inte har cpufläkt kopplat till cpufan är det pga av det, annars vet jag inte varför det dyker upp.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Nyinförskaffad dator med ASUS P6T Deluxe V2, P7 920 propp och Bios 0504 installerat.
Allt funkade fint vid inst av WIN7 64bit och därefter en helsikes massa updates ifrån Microsoft ( typ 100 ).
När allt lirade ( boot gick smärtfritt )och Windows lugnat ner sig, kollade jag BIOS versionen. 0504 i burken.
Laddade hem senaste BIOS 1202 och verktyget ifrån ASUS, flashade datorn ifrån Win - och allt gick bra!
Vid ny boot stannar datorn med CPU FAN ERROR, press F1
Jag pressar F1, och allt kickar igång...?

Det funkar alltså, men att behöva pressa F1 vid varje uppstart verkar inte optimalt.

Några tips?
ÄR detta verkligen ett fel? kör med Thermalright processor fläkt.
Går det att skippa via inställning i BIOS?
BÖR man skippa det via BIOS?

Jag är ny här, och inte så haj på detta med extrema BIOS inställnignar etc...

Tacksam för tips!
//Anders

Om du går in i Bios på hardware monitoring så kan du ignorera cpu fan speed..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

KLockers, jag skall gå in i BIOS och fixa detta.

Tack från en ny medlem.

MVH
Anders