Permalänk
Medlem

Värt att reparera ett 500W nätagg?

Jag har ett 500 W nätagg som startar om datorn av minsta lilla vibration. Man behöver bara stampa lätt med foten i golvet för att datorn ska starta om.

Jag har kommit fram till att det är nätagget som är problemet. Jag har ingen garanti kvar på nätagget då jag skruvat upp det.

Jag hittade två kondensatorer som det tydligen hade läkt någon brunaktig vätska ur. Dessa två kondensatorer är även lite utbuktade i toppen där de ska vara platta.

Är det värt att köpa två nya kondensatorer och löda dit dem? Jag kollade inte vilken Farad det var på dem, men de var små och då antar jag att de också är billiga.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt nytt, kan vara fler komponenter som är trasiga och det vore trist att chansa och ha fel.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

märke på nätagget ?
och det är nog mer lönt att byta nätagg då det låter som att det har gett upp helt om du bara stampar lite lätt med foten så startar det om...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Inte om du tänkt använda agget till en dator du är rädd om.

Annars är det ju bara att experimentera, förutsatt att du kan el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Jag skulle köpt nytt, kan vara fler komponenter som är trasiga och det vore trist att chansa och ha fel.

Det där nätagget är obehövligt, men om det skulle fungera så skulle jag sälja det.

Skrivet av mini-z1994:

märke på nätagget ?
och det är nog mer lönt att byta nätagg då det låter som att det har gett upp helt om du bara stampar lite lätt med foten så startar det om...

Ace. Om en kondensator har läckt vätska samt är utbuktad i toppen så är den väl inte frisk? Sannolikheten att det just är kondensatorerna som gör att nätagget startar om av minsta vibration borde väl vara ganska stor?

Skrivet av lorgix:

Inte om du tänkt använda agget till en dator du är rädd om.

Annars är det ju bara att experimentera, förutsatt att du kan el.

Jag kan väl grundläggande el, så jag är inte helt ute och cyklar när jag pillar i nätagget, men nästan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onaona:

Det där nätagget är obehövligt, men om det skulle fungera så skulle jag sälja det.

Ace. Om en kondensator har läckt vätska samt är utbuktad i toppen så är den väl inte frisk? Sannolikheten att det just är kondensatorerna som gör att nätagget startar om av minsta vibration borde väl vara ganska stor?

Jag kan väl grundläggande el, så jag är inte helt ute och cyklar när jag pillar i nätagget, men nästan.

Köp ett ordentligt nätaggregat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=554923

Permalänk
Medlem

Du har absolut ingenting att förlora på att gå lös med lödkolven och skruvmejsel i nätagget.

Hade jag vart du så hade jag lött loss kondingarna vi talar om och försökt mäta hur de presterar, städat upp under dem och sedan bestält hem ett par med i alla fall 15% högre kapacitet.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag vet inte hur din ekonomi är, men min skulle bli åt helvete om jag skulle köpa nya saker bara för att sälja dem.

Skrivet av Jekean:

Du har absolut ingenting att förlora på att gå lös med lödkolven och skruvmejsel i nätagget.

Hade jag vart du så hade jag lött loss kondingarna vi talar om och försökt mäta hur de presterar, städat upp under dem och sedan bestält hem ett par med i alla fall 15% högre kapacitet.

Måste man inte ladda upp en kondensator för att få ett mätvärde?

Permalänk
Medlem

Är du verkligen 100% säker på att det är just nätaggregatet som gör att din dator startar om?

Kan ju mycket möjligt vara att du glömt distanser som gör så att moderkortet åker emot plåten när du stampar i golvet så att det kortsluts och då startar datorn om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Är du verkligen 100% säker på att det är just nätaggregatet som gör att din dator startar om?

Kan ju mycket möjligt vara att du glömt distanser som gör så att moderkortet åker emot plåten när du stampar i golvet så att det kortsluts och då startar datorn om.

Jag är 100 % säker på att det är nätagget som är problemet.

Permalänk
Medlem

Du får för f-n inte sälja ett aggregat som du själv har lagat - gör du det och något händer så ligger du risigt till. Skall du leka med det själv och vet vad du håller på med så är det bara att köra på, men sälj för jissi namn inte ett amatörfixat aggregat. Mäpplar du med aggregatet skall du köra Hi pot och Ground Bond Test för att vara säker på att du har god jordkontakt och att du inte har sabbat isolationen när du monterade ihop det igen efter reparationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Du får för f-n inte sälja ett aggregat som du själv har lagat - gör du det och något händer så ligger du risigt till. Skall du leka med det själv och vet vad du håller på med så är det bara att köra på, men sälj för jissi namn inte ett amatörfixat aggregat. Mäpplar du med aggregatet skall du köra Hi pot och Ground Bond Test för att vara säker på att du har god jordkontakt och att du inte har sabbat isolationen när du monterade ihop det igen efter reparationen.

Vad skulle kunna gå snett när man byter ut ett par komponenter? Jag kommer inte skruva bort någon jord eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vad kan gå snett? Ja, jag vet inte. Bara död av elshock, ingen big deal.

Men för att vara seriösa, du har ett ACE agg som är trasigt. Släng skiten och köp nytt. Säkrast för allt och alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Det där nätagget är obehövligt, men om det skulle fungera så skulle jag sälja det.

Ace. Om en kondensator har läckt vätska samt är utbuktad i toppen så är den väl inte frisk? Sannolikheten att det just är kondensatorerna som gör att nätagget startar om av minsta vibration borde väl vara ganska stor?

Jag kan väl grundläggande el, så jag är inte helt ute och cyklar när jag pillar i nätagget, men nästan.

ace???

släng det bara de nätaggen blev förbjudna att säljas i sverige då de är rena skräp aggen köp vilket annat som helst. du köpte det på teknikmagasinet antar jag ?

de var så dåligt byggda och instabila att de fick säkringar att gå och dödade komponenter vid belastning och du har haft tur om inget gått sönder när du använt det nätagget.

hittade länken http://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stop...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Vad kan gå snett? Ja, jag vet inte. Bara död av elshock, ingen big deal.

Men för att vara seriösa, du har ett ACE agg som är trasigt. Släng skiten och köp nytt. Säkrast för allt och alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dock inte hur man skulle kunna ställa till med säkerheten i ett nätagg om man byter ut två kondensatorer. Det är ju inte direkt så att man då skulle "råka" löda fast inkommande fas rakt i skalet.

Skrivet av mini-z1994:

ace???

släng det bara de nätaggen blev förbjudna att säljas i sverige då de är rena skräp aggen köp vilket annat som helst. du köpte det på teknikmagasinet antar jag ?

de var så dåligt byggda och instabila att de fick säkringar att gå och dödade komponenter vid belastning och du har haft tur om inget gått sönder när du använt det nätagget.

Det var bara en modell av ACE's nätagg som fick försäljningsförbud, och det var inte samma modell som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jag förstår dock inte hur man skulle kunna ställa till med säkerheten i ett nätagg om man byter ut två kondensatorer. Det är ju inte direkt så att man då skulle "råka" löda fast inkommande fas rakt i skalet.

Det var bara en modell av ACE's nätagg som fick försäljningsförbud, och det var inte samma modell som jag har.

Vad KAN gå fel? Mitt scenario är inte HELT otänkbart.

Faktum kvarstår att ACE är skit. Köp nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jag förstår dock inte hur man skulle kunna ställa till med säkerheten i ett nätagg om man byter ut två kondensatorer. Det är ju inte direkt så att man då skulle "råka" löda fast inkommande fas rakt i skalet.

Det var bara en modell av ACE's nätagg som fick försäljningsförbud, och det var inte samma modell som jag har.

Varför laga något som du kan köpa nytt för 300:- känns bara som onödigt och jag skulle aldrig köpa något där jag vet en glad amatör har varit och pillat.

Vad för modell har du då?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hoppas TS skämtar

Det här är inget man ska ge sig in på som amatör, bara en sån sak som det som kan finnas kvar uppladdat i kondningarna kan ta död på en faktiskt

Så nej, vi skämtar inte när vi säger, släng, köp nytt, inte värt varken risker eller tiden

Sen de som pratar om att sälja vidare, är ni helt väcka i pallet, eller??
Skulle NI vilja ha ett omlött Ace agg som en icke-elektriker lött dit nya kondningar på, på riktigt, nej det kan jag inte tro!

Släng, släng släng, köp nytt nytt nytt, ngt annat är bara dumt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför laga något som du kan köpa nytt för 300:- känns bara som onödigt och jag skulle aldrig köpa något där jag vet en glad amatör har varit och pillat.

Vad för modell har du då?

KY-400ATX

Permalänk
Medlem

Absolut inte, som ovan säger. Släng!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa ett ACE KY-400ATX nätagg, 500 W?

Permalänk
Medlem

Sök på Ace KY-400ATX, så får du mycket udda problem.
Köp ett märkes agg, som andra föreslår!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Någon som vill köpa ett ACE KY-400ATX nätagg, 500 W?

kasta skiten åt helvete, jag skulle inte ens ge bort ett gammalt ACE nätagg.. är ju fan elakt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jag förstår dock inte hur man skulle kunna ställa till med säkerheten i ett nätagg om man byter ut två kondensatorer. Det är ju inte direkt så att man då skulle "råka" löda fast inkommande fas rakt i skalet.

Det var bara en modell av ACE's nätagg som fick försäljningsförbud, och det var inte samma modell som jag har.

Enkelt - du sätter inte ihop det på exakt samma sätt som det satt ihop - glömde dra en skruv ordentligt, missade en taggbricka eller något liknande - det är dessutom ett ACE aggrgat - släng skiten....

Permalänk
Medlem

Att sälja det är ingen bra idé.

Även om du lyckas laga det så är det enda du har ett agg av dålig kvalité. Som dessutom är begagnat, och lagat av en amatör.

Du kan inte sälja det som ett fungerande agg. Risken finns att ngn försöker använda det även om du säljer det som defekt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte villja pilla i ett nätagg då den ström som lagras i kondingarna fortfarande kan ge en smäll på läppen.
Och nej det spelar ingen roll om du låter nätagget stå ett antal dagar, det finns fortfarande relativt stor risk att strömmen finns kvar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ace tyvärr har haft mycke problem med nätdelarna , hade gått på en Corsair istället, dom fungerar riktigt bra , en polares har hållt i över 5 år utan problem

Permalänk
Medlem

jupp, kondingar lagrar & behåller sin laddning långt efter att de blivit spänningslösa, se dom lite som ett batteri som tömmer allt på en gång istället, med andra ord livsfarligt om man inte är 100% säker på vad man gör. (Ja, de är rent av dödliga.)

Släng det & köp kvalitets produkter istället, det är mitt & många andras tips

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med elektronikreparation och montering, samt att jag nu jobbar som elektriker.

Jag skulle inte haft några problem med att laga ett nätagg om jag var säker på att det bara var kondensatorerna och man är försiktig och laddar ur dem med ett motstånd t.ex. innan man börjar pilla för mycket.
Jag har lagat bildskärmar och moderkort genom kondensatorbyte enbart.

Däremot skulle jag aldrig köra det till någon viktig dator och definitivt inte sälja vidare något som jag själv varit och lött i, oavsett om jag är elektriker och har kompetensen för det.

Chansen är att fler komponenter redan har hunnit ta skada, framförallt spänningsomvandlarna kan bli griniga om kondensatorerna varit så dåliga att de läckt, då kan resten krascha när som helst och ta med sig lite andra delar om man har otur.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra, vist det kan lagas men sen är det inte ett kvalitets agg och det är bättre att byta ut det.

Vist att löda om några kall lödningar är inte hela världen bara man laddar ur glättnings elektrolyten på primär sidan,
men jag skulle alldrig ha satsat på det har lagat ett gammalt 550W qtek agg en gång med en trasig likriktarbrygga
det gick fint.

Men oftast är det så trångt och bökigt inne i dessa agg med special storlekar på elektrolyter mm mardröm att finna
rätt storlel på kondensatorer.

Så gör dig själv en tjänst släng skit agget, och lägg ut 700-1000kr på ett kvalitets agg man får vad man betalar för.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850