Köpråd till grafisk designer

Permalänk
Medlem

Köpråd till grafisk designer

Hallå, skulle behöva lite köpråd och tankar kring köp av MBP. Tänkt fram och tillbaka nu ett längre tag och kommer inte fram till någon lösning.

Jag sysslar med foto och grafisk design i övrigt och jobbar då nästan uteslutande i adobe-sviten så god prestanda där är absolut ett stort plus. Har länge väntat på nya generationens MBP och nu när retinavarianten släpptes så blev jag först eld och lågor och allt såg väldigt bra ut men nu senaste veckan har jag stött på flera saker som inte längre känns speciellt trevliga.

Alternativen är följande:

  • Retina MBP, instegsvarianten med 256GB SSD samt 16GB minne. = 21.108,75 kr

  • Standard MBP med 2.3Ghz CPU, 4 GB minne, 256GB SSD samt den högupplösta 1680x1050 skärmen med antireflex.(kommer köpa 8GB minne separat och sätta i själv om jag går på det här alternativet då det blir rejält mycket billigare) = 21.307,50 kr + någon hundring för minnet.

Som ni ser hamnar man på nästan exakt samma summa och det är gärna där jag vill hålla mig. Observera att priserna ovan är angivna med studentrabatt så det är därför ni kanske inte känner igen det helt fullständigt

Anledningen till att jag tvekar är att den nya rMBP känns ganska dåligt igenomtänkt då hårdvaran inte verkar hantera den nya skärmen speciellt bra och dessutom så är det en stor del av alla program som saknar stöd för den högre upplösningen. Å andra sidan verkar ju skärmen SJUKT härlig och jag är helt klart väldigt sugen på den. Att den är lite tunnare/lättare är också ett plus men inget som är avgörande utan det är isåfall skärmen.

Den vanliga MBP har ju en stor fördel iom att den är uppgraderingsbar och bra mycket enklare att meka med, frågan är om jag kommer nöja med mig med skärmen på den? Jag sitter normalt sett och jobbar på en 21" 1680x1050 skärm så jag vill ju någonstans tro att jag kommer nöja mig med samma upplösning på 15"..

Hur hade ni gjort? Tankar/funderingar? Är det värt att köpa en rMBP och hoppas på att mjukvaruppdateringar kommer lösa mycket av de problem som finns idag med "laggig" prestanda? (Se anandtechs review för mer information)

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Hallå, skulle behöva lite köpråd och tankar kring köp av MBP. Tänkt fram och tillbaka nu ett längre tag och kommer inte fram till någon lösning.

Jag sysslar med foto och grafisk design i övrigt och jobbar då nästan uteslutande i adobe-sviten så god prestanda där är absolut ett stort plus. Har länge väntat på nya generationens MBP och nu när retinavarianten släpptes så blev jag först eld och lågor och allt såg väldigt bra ut men nu senaste veckan har jag stött på flera saker som inte längre känns speciellt trevliga.

Alternativen är följande:

  • Retina MBP, instegsvarianten med 256GB SSD samt 16GB minne. = 21.108,75 kr

  • Standard MBP med 2.3Ghz CPU, 4 GB minne, 256GB SSD samt den högupplösta 1680x1050 skärmen med antireflex.(kommer köpa 8GB minne separat och sätta i själv om jag går på det här alternativet då det blir rejält mycket billigare) = 21.307,50 kr + någon hundring för minnet.

Som ni ser hamnar man på nästan exakt samma summa och det är gärna där jag vill hålla mig. Observera att priserna ovan är angivna med studentrabatt så det är därför ni kanske inte känner igen det helt fullständigt

Anledningen till att jag tvekar är att den nya rMBP känns ganska dåligt igenomtänkt då hårdvaran inte verkar hantera den nya skärmen speciellt bra och dessutom så är det en stor del av alla program som saknar stöd för den högre upplösningen. Å andra sidan verkar ju skärmen SJUKT härlig och jag är helt klart väldigt sugen på den. Att den är lite tunnare/lättare är också ett plus men inget som är avgörande utan det är isåfall skärmen.

Den vanliga MBP har ju en stor fördel iom att den är uppgraderingsbar och bra mycket enklare att meka med, frågan är om jag kommer nöja med mig med skärmen på den? Jag sitter normalt sett och jobbar på en 21" 1680x1050 skärm så jag vill ju någonstans tro att jag kommer nöja mig med samma upplösning på 15"..

Hur hade ni gjort? Tankar/funderingar? Är det värt att köpa en rMBP och hoppas på att mjukvaruppdateringar kommer lösa mycket av de problem som finns idag med "laggig" prestanda? (Se anandtechs review för mer information)

Läs Anandtech's recension av rMBP, den är väldigt välskriven och innehåller all information man kan tänkas behöva angående skärmen. Jag skulle inte vilja påstå att det är hårdvaran som inte stödjer upplösningen, snarare mjukvaran som du säger, men det är ju rätt enkelt att uppdatera mjukvara jämfört med hårdvara. Jag skulle utan tvekan satsat på rMBP för de pengarna.

Det är rätt intressant om man läser recensionen jag tipsade om, Anand beskriver problemen som Apple stod inför med filter osv och var inte nöjda med det Intel och nVIDIA erbjöd och bestämde sig istället för att göra en egen implementation som motsvarade deras betydligt högre förväntningar. Väldigt mycket tid och resurser som läggs ner för att det ska vara perfekt (i det här fallet att det skulle vara totalt omöjligt att avgöra när datorn switchar mellan integrerade och dedikerade grafikkortet).

Läs den recensionen några gånger och avgör själv, jag tror inte du kommer få något vettigt svar härifrån i övrigt tyvärr.

EDIT:Sorry, jag som var för snabb och missade att du redan läst den. Så för att tillägga till det du skriver; Med tanke på att en del är mjukvarustyrt så tror jag man kan förvänta sig bättre prestanda i framtiden via mjukvaruuppdateringar, men inget "i hästväg". Jag tror inte det spelar någon större roll, jag hade valt rMBP oavsett med tanke på att man läser ju ändå inte texten under tiden som man scrollar, så om det inte går exakt lika smooth, wth, det får kvitta. Jag kan tänka mig jag stör mig mer på 60Hz-skärmar kontra 120Hz.

Jag ägde en 15" Macbook Pro tidigare (1680x1050) och hade den som primär workstation, men kände mig för begränsad av en laptop. I övrigt en riktigt nice dator, men inget jag känner att jag hade tagit över rMBP, oavsett om det smålaggar ibland vid scrollning med den nya

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag skulle valt retina macbooken just p.g.a skärmen, men även processorn (som jag fick fram är bättre men rätta mig om jag har fel) i och med att du jobbar med just foto.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Även med en högupplöst bärbar dator så tycker jag behovet av en större extern skärm finns om du ska hålla på med grafiskt arbete. I adobeprogrammen används en hel del paneler och på en liten skärm blir detta väldigt plottrigt.
Båda datorerna du nämner skulle fungera, helst med en större (kalibrerad/profilerad) skärm som tillval för mer seriöst grafiskt arbete. Samtidigt har du en bärbar dator för att vara mer mobil vid behov.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Inaktiv

Har du råd, vilket du har, så välj retina-skärmen. Mjukvaran är snart anpassad, och då kommer du att vara lycklig över att ha investerat i en bra skärm.