Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony köper upp molnbaserad speltjänst

Permalänk
Melding Plague

Sony köper upp molnbaserad speltjänst

Japanska Sony Computer Entertainment tror på en framtid av att strömma spel från molnet och köper upp den amerikanska speltjänsten Gaikai för 380 miljoner dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Synd bara att det laggar som fan och att spela med 50-200ms lagg på knapptryckningar är inget jag gillar.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Och hur kommer det går med latensen?
40ms för att skicka kommando och sen bearbetning komprimering samt 40ms tillbaks samt extrahering och sen upp till skärmen. Och det är i bästa fall.
Sitter man sen på klent bredband långt ute o urskogen med 5mil till närmaste station så har man ju en kvarts sekund up och ner 0.0!

Tänk er ett fps typ BF3 eller CS på detta viset!
My god! molntjänster kommer fördärva världen!!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Spännande men det måste förbättras! Både onlive och gaikai lider av att man inte kan ändra några inställningar för grafik samt att ibland blir allting väldigt segt. Dock är det ju perfekta tjänster för att demostesta ett lir, får hoppas att Valve integrerar något liknande i Steam.

Permalänk
Sötast

Ja, det är kanske det bästa sättet att sälja tjänsten? Till konsollspelare med redan halvsega kontroller där märks det kanske inte med en fördröjning på 50-100 ms till.....

Senast jag provade ett Gaikai demo så tröttnade jag dock inom en minut bara.... kändes som Vsync gånger 20, rör musen....... skärmen rörde sig.
Rör musen igen.........skärmen rörde sig.....

Jag blir arg bara man har Vsync på och fördröjningen är ett par ms, gaikai lär iaf aldrig funka för min del

Permalänk
Medlem

Känns inte som något jag själv vill använda för seriöst spelande men visst casual spel är väl framtiden sorgligt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Spännande men det måste förbättras! Både onlive och gaikai lider av att man inte kan ändra några inställningar för grafik samt att ibland blir allting väldigt segt. Dock är det ju perfekta tjänster för att demostesta ett lir, får hoppas att Valve integrerar något liknande i Steam.

Grafiken är inställd på max på alla spel. Det enda du inte kan ändra är upplösningen som är låst till 720p. Folk som klagar på uppkopplingen tycks glömma bort att dom flesta servrarna är placerade i USA med bara en server i Holland för oss européer. Nu när Sony tar över så lär vi få servrar placerade i fler länder, och förhoppningsvis även här i Sverige. Så den här nyheten var väldigt trevlig. Hoppas bara inte att Gaikai skrotas och blir nå Playstatio-exklusivt. Jag brukar använda Gaikai för att testa spel då det sällan släpps demos nu för tiden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

det värsta är nog att sony kommer att tvinga detta på sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Grafiken är inställd på max på alla spel. Det enda du inte kan ändra är upplösningen som är låst till 720p. Folk som klagar på uppkopplingen tycks glömma bort att dom flesta servrarna är placerade i USA med bara en server i Holland för oss européer. Nu när Sony tar över så lär vi få servrar placerade i fler länder, och förhoppningsvis även här i Sverige. Så den här nyheten var väldigt trevlig. Hoppas bara inte att Gaikai skrotas och blir nå Playstatio-exklusivt. Jag brukar använda Gaikai för att testa spel då det sällan släpps demos nu för tiden.

Bara det att ping till usa är tresiffrig.
Det jag klagade på är normala ping inom vår egen region och redan där så blir lagget hyffast olidligt.
Sen känns ju 720p också som ganska kasst om än nödvändigt för att alls kunna driva det över nätet.

Sen tänker jag även på belastade stationer och riskerna att inte kunna spela bara för att någon grävde av linan när dom skulle slänga ner fjärrvärme till grannen.

Molnet är bra men enbart som backup och inget annat, knappt enns det heller egentligen då man knappast vill ha sin privata fotosamling där.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Kommer detta betyda att nästa playstation (4? eller vad den kallas) kommer använda denna tjänst för sina spel i framtiden?

Permalänk
Medlem

Och där bröts internet och du dog:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Och där bröts internet och du dog:P

Alt. att katten hittade tilldin router och satte sig på den så att den blev överhettad och stängde av sig själv...

Har hänt mig flera gånger. Så snart jag fått fingrarna ur ***** så skall jag flytta första jacket ner i källaren.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Jag litar inte på Sony.

Dom har en nersmutsad historia med alltför mycket rootkit, DRM, kopieringsskydd, regionslåsning, nerlåsta konsoler, funktioner som varit tillgängliga men som de sedan tagit bort i uppdateringar, fula ToS / kontrakt, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och hur kommer det går med latensen?
40ms för att skicka kommando och sen bearbetning komprimering samt 40ms tillbaks samt extrahering och sen upp till skärmen. Och det är i bästa fall.
Sitter man sen på klent bredband långt ute o urskogen med 5mil till närmaste station så har man ju en kvarts sekund up och ner 0.0!

Tänk er ett fps typ BF3 eller CS på detta viset!
My god! molntjänster kommer fördärva världen!!

åsså det klassiskt felciterade citatet:

Citat:

640K ought to be enough for anybody

Slutsats: Allting utvecklas, personligen gillar jag iden med bättre nyttjande av resurser och att inte vara bunden till en gamingrigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Alt. att katten hittade tilldin router och satte sig på den så att den blev överhettad och stängde av sig själv...

Har hänt mig flera gånger. Så snart jag fått fingrarna ur ***** så skall jag flytta första jacket ner i källaren.

Dom har förmåga att söka sig till trygghet och värme, varför just en router? Knepiga djur...

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Molngaming, aldrig i livet.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Kul hur folk ragar söner på consolernas grafik hela tiden, sen när nån försöker lösa problemet duger det absolut inte heller.

Sure att det är latens nu, tror dock inte sony är så dumma att dom släpper tjänsten halfungerande då det är för mkt pengar på spel

Jag var själv lite fundersam til BT kontrollerna i PS3 men dom har alltid fungerat utan nån input lag som jag stört mig på iaf

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Alt. att katten hittade tilldin router och satte sig på den så att den blev överhettad och stängde av sig själv...

Har hänt mig flera gånger. Så snart jag fått fingrarna ur ***** så skall jag flytta första jacket ner i källaren.

Finns något som kalas "fy-spray". Spruta lite på routern och katten kommer ge fan i den ;).

Permalänk

Mycket spännande uppköp. Undra vad de ska göra med detta längre fram.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Kul hur folk ragar söner på consolernas grafik hela tiden, sen när nån försöker lösa problemet duger det absolut inte heller.

Sure att det är latens nu, tror dock inte sony är så dumma att dom släpper tjänsten halfungerande då det är för mkt pengar på spel

Jag var själv lite fundersam til BT kontrollerna i PS3 men dom har alltid fungerat utan nån input lag som jag stört mig på iaf

Du inser att Sony är skit företag inte ett företag som bryter mot fysikens lagar? Det går inte komma ifrån att det blir lag då information kan färdas endast så snabbt. Sedan är väl 720p dålig upplösning även för dagens konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du inser att Sony är skit företag inte ett företag som bryter mot fysikens lagar? Det går inte komma ifrån att det blir lag då information kan färdas endast så snabbt. Sedan är väl 720p dålig upplösning även för dagens konsoler.

Förlåt mig, det går absolut inte att lösa, Är ingen som helst idé att vi försöker utveckla teknik över huvud taget.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Grafiken är inställd på max på alla spel. Det enda du inte kan ändra är upplösningen som är låst till 720p. Folk som klagar på uppkopplingen tycks glömma bort att dom flesta servrarna är placerade i USA med bara en server i Holland för oss européer. Nu när Sony tar över så lär vi få servrar placerade i fler länder, och förhoppningsvis även här i Sverige. Så den här nyheten var väldigt trevlig. Hoppas bara inte att Gaikai skrotas och blir nå Playstatio-exklusivt. Jag brukar använda Gaikai för att testa spel då det sällan släpps demos nu för tiden.

Säker på att inställningarna är maxade? Känns verkligen inte så då dom flesta spel ser halvfula ut, och väldigt "gryniga"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Sure att det är latens nu, tror dock inte sony är så dumma att dom släpper tjänsten halfungerande då det är för mkt pengar på spel

wut? Som första tillverkare/utgivare av spel så släpper just Sony något som fungerar vid release? Dom kommer alltså inte att låta sina kunder vara betatestare? (aka full betalning för halvfärdig produkt)

Permalänk
Medlem

Molntjänster passar kanske inte alla typer av spel (CS, BF3 etc.) men det är ju en fantastisk tjänst för många andra spel (RPG, SIM, allt turodningsbaserat etc.). Det ger också möjligheten att testa betydligt fler spel. Ett vanligt single-player FPS räcker ju inte mer än ett par dagar, då är det lite surt att ha slängt ut 5-600 på det. Alla kanske inte vill lägga 10k på en speldator heller, med dessa tjänster kan man ju spela på vilken gammal häck som helst.

Tror inte att streamad gaming kommer ersätta speldatorn för oss riktigt inbitna, men för "den breda massan" tror jag absolut att det är ett alternativ. Och ju fler som konsumerar spel, desto fler och bättre spel kommer vi att få!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Finns något som kalas "fy-spray". Spruta lite på routern och katten kommer ge fan i den ;).

Inte våra katter. Testade droppa lite "da bomb" på och den ena katten satte sig på routern och slicka i sig det i stället.

Fick det som tips på ett kattforum, för katter hatar starka saker nästa tips jag testa var spreja något citrus på den och då kommer den andra katten och lever livet på routern
Dom hatar melon men älskar habanero wtf?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quasili:

åsså det klassiskt felciterade citatet:

Slutsats: Allting utvecklas, personligen gillar jag iden med bättre nyttjande av resurser och att inte vara bunden till en gamingrigg.

Så latens spelar ingen roll?
Bättre nyttjande av vilka resurser? Inte mina i alla fall.
Jag har heldre allt på min egna burk så jag kan spela det när jag själv vill och det även om nätet skulle ligga nere samt ha möjligheten att spela alla tre skärmarna och inte bunden till 720p eller 1080p (som jag förmodar kommer någon gång)

Visst all utveckling är välkommen men när man bor på landet på en överansträngs station utan möjlighet till fiber med felia som enda leverantör och högsta hastighet på 24/2 samt två katter som älskar min router så avstår jag mer än gärna molnbaserat spelande alla dagar i veckan.
Om 5-10 år så kanske jag kan överväga det om dom fått bort latenserna så pass att det blir spelbart.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Molntjänster passar kanske inte alla typer av spel (CS, BF3 etc.) men det är ju en fantastisk tjänst för många andra spel (RPG, SIM, allt turodningsbaserat etc.). Det ger också möjligheten att testa betydligt fler spel. Ett vanligt single-player FPS räcker ju inte mer än ett par dagar, då är det lite surt att ha slängt ut 5-600 på det. Alla kanske inte vill lägga 10k på en speldator heller, med dessa tjänster kan man ju spela på vilken gammal häck som helst.

Tror inte att streamad gaming kommer ersätta speldatorn för oss riktigt inbitna, men för "den breda massan" tror jag absolut att det är ett alternativ. Och ju fler som konsumerar spel, desto fler och bättre spel kommer vi att få!

Vem har sagt att du behöver betala för det?

Jag håller med om att det kan vara ett alternativ för de med sämre dator, en jag tror inte att det kommer att vara möjligt tills de flesta i sverige sitter med 100/100 bredband, och bor 20 meter från stationen innan en molnbaserad speltjänst skulle fungera för FPS. Total War går säkert jättebra

Nä, jag är väl skeptisk. Väntar bara på att Apple slänger sig in och säger att dem hade patent på molnet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Säker på att inställningarna är maxade? Känns verkligen inte så då dom flesta spel ser halvfula ut, och väldigt "gryniga"

Är helt säker, eller 99% säker i alla fall Att det upplevs fulare än spel som drivs på din dator beror nog mest på att det streamas. Ungefär som att jämföra ett Youtube-klipp med en Bluray-film. Kvalitén du får ut beror på din uppkoppling då signalerna skalas ner vid låg uppkoppling för att ge så lite lagg som möjligt. Därför så tror jag att ett större företag med större resurser för serverkapacitet bara kommer gynna såna här tjänster, för som det är nu ligger man oftast på runt 150-200ms, och det är ju helt åt helvete för högt för spel. Globaliserar Sony detta så kommer vi garanterat ner till 50 och förhoppningsvis ännu lägre ner. Detta laggar ju helt klart mer än om du låter din dator ta hand om det hela, då begränsas du ju bara av din hårdvara, men detta är nog mest riktat mot laptops och surfplattor/smartphones där hårdvaran inte riktigt är på spelarens sida alla gånger.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare

Känns helt klart som framtiden, dock långt i framtiden

Många barnsjukdomar som måste lösas som att tekniken inte finns? idag, behöver bättre bredband och tekniker

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så latens spelar ingen roll?
Bättre nyttjande av vilka resurser? Inte mina i alla fall.
Jag har heldre allt på min egna burk så jag kan spela det när jag själv vill och det även om nätet skulle ligga nere samt ha möjligheten att spela alla tre skärmarna och inte bunden till 720p eller 1080p (som jag förmodar kommer någon gång)

Visst all utveckling är välkommen men när man bor på landet på en överansträngs station utan möjlighet till fiber med felia som enda leverantör och högsta hastighet på 24/2 samt två katter som älskar min router så avstår jag mer än gärna molnbaserat spelande alla dagar i veckan.
Om 5-10 år så kanske jag kan överväga det om dom fått bort latenserna så pass att det blir spelbart.

Måste säga att jag håller med dig, men så gör nog inte de flesta. Det flesta av dagens såkallade "gamers" sitter framför tv´n med sin PS3, Xbox eller Wii och tycker det funkar superbra, för dem kommer detta nog till och med vara en förbättring i bild-kvalité och spelupplevelse och de kommer ha ännu svårare att se varför någon vill spela på dator.

Med andra ord tycker jag att det är sjävklart att företag som sony satsar på detta, men det kommer inte ens att falla mig tanken att byta ut datorn mot ett moln under de närmaste åren.