Cooler Master lanserar Elite 120 Advanced

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lanserar Elite 120 Advanced

Taiwanesiska Cooler Master satsar på högpresterande Mini ITX-system med nya datorlådan Elite 120 Advanced. Under plåtarna ryms bland annat grafikkort i klass med Geforce GTX 690.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta ser vi fram emot ett test av i höst Ser bättre ut än Silverstones dito tycker jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Billigt!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

ser starkt fram emot ett test.
lockande pris och storlek

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

För mig blir det en Prodigy istället. Känns bättre och rymligare. Dock tackar jag inte nej till en recension av denna.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

WANT!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Attans vad billigt det blev Hoppas att det blir liknande kvalité som tidigare Elite bjudit på. Har själv ett Elite 430, och det måste vara det mest prisvärda under 500:-, utan tvekan ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

För mig blir det en Prodigy istället. Känns bättre och rymligare. Dock tackar jag inte nej till en recension av denna.

Men Prodigy känns ju som i en helt annan klass så det känns dumt att jämföra så.
Prodigy är ju inte mindre än mATX, även om det har mer plats för andra grejer än moderkortet på samma storlek vilket gör det till ett kanonchassi enligt mig.

Känns som ett billigare alternativ till Silverstone SG08B t.ex, och trevligt med mer konkurrens i en klassen.

Permalänk

Intressant chassi till ett väldigt trevligt pris! Vore intressant med en swec-recension av detta.
Dammfilter på luftintagen, gärna med magnetfästen vore pricken över i'et! Tråkigt att fylla kylflänsarna redan första månaden

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Fronten var ju bland det fulaste jag sett.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Avstängd

Intressant prissättning, det är nog det som kommer att göra det här chassit intressant.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Intressant chassi. Men för 450kr så får man nog räkna med att det är 90-95% plast och inte den högsta kvalitén. Front tycker jag precis som andra att de hade kunnat göra betydligt snyggare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att nätagget är något malplacerat. Jag hade hellre sett en lösning som i Sugo SG08B där nätagget sitter längre fram i chassiet så man har plats till en bra CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag tycker dock att nätagget är något malplacerat. Jag hade hellre sett en lösning som i Sugo SG08B där nätagget sitter längre fram i chassiet så man har plats till en bra CPU-kylare.

Montera loss HDD buren och kör in AIO vattenkylning pa processorn. Kan vara sweet.

Fast det hade varit bättre med CD läsare i botten istället sa att radiatorn kunde monteras uppat...

Permalänk
Medlem

Nja, ful front, för mycket stål och plast och 80mm fläkt blir en dealbreaker för mig

Finns bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller placeringen av nätagget. Nej, jag tror att Bitfenix och Fractal leder m-itx rejset så här långt. I alla fall i min bok.

Permalänk
Medlem

Varför gör man inte dessa chassin med 3 pci-e platser?

Permalänk
Medlem

Varför envisas chassie tillverkare med plats för 5,25" enheter i ITX chassin. *suck*

Permalänk
Medlem

Fan vad grymt, billigt också!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevligt ut! Gillar att tillverkarna börjar komma in på detta spåret.

Men Varför inte en plats för slim-dvd istället? Sparat mycket plats.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Otroligt fult. Placeringen av portarna på framsidan och lufthålen får mig att tänka tidigt 2000-tal. Hade hellre valt ett BitFenix Prodigy.

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem

det som är synd med mini är att det bara finns en PCI-E plats.. jag skulle vilja ha både grafikkort och ett ljudkort.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Varför gör man inte dessa chassin med 3 pci-e platser?

Mini ITX har ju bara en slot?
... och med plats för 3 slottar så kan man väl nästan lika gärna lägga till plats för en till, och göra så att lådan kirrar även micro-ATX

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mini ITX har ju bara en slot?
... och med plats för 3 slottar så kan man väl nästan lika gärna lägga till plats för en till, och göra så att lådan kirrar även micro-ATX

Menade 3 st slots. inte 3 st pci-e.

Men jag ser då 2 slots. Annars skulle ju inte grafikortet gå in.

Men förstår vad du menar med mini-atx.

såg nu förresten att det finn alternativer med 4 slots, dock har man ju gått ifrån mini-atx då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Menade 3 st slots. inte 3 st pci-e.

Men jag ser då 2 slots. Annars skulle ju inte grafikortet gå in.

Själva moderkortet har bara en slot, men många chassin har plats för en extraslot för att kunna få in ett två-slot grafikkort.
Så vad ska man med en tredje slot till i chassit när moderkortet inte har fler slottar? Varför slösa bort det utrymmet det kräver?

Skrivet av Burks:

såg nu förresten att det finn alternativer med 4 slots, dock har man ju gått ifrån mini-atx då

Ja, då är man ju på micro-ATX (även om MicroATX moderkort nu är ca 7cm bredare än MiniITX också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burks:

Menade 3 st slots. inte 3 st pci-e.

Men jag ser då 2 slots. Annars skulle ju inte grafikortet gå in.

Men förstår vad du menar med mini-atx.

såg nu förresten att det finn alternativer med 4 slots, dock har man ju gått ifrån mini-atx då

Fördelen med 4 slots är att man kan faktiskt montera in ett bra GPU med någorlunda tyst kylning. Referenskylare är knappast överdrivet tysta. Med tanke på att det verkar inte vara någon fläkt i fronten och PSU direkt över CPU kylaren kommer det bli varmt varmt om man fortfarande vill kunna prata nära lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Själva moderkortet har bara en slot, men många chassin har plats för en extraslot för att kunna få in ett två-slot grafikkort.
Så vad ska man med en tredje slot till i chassit när moderkortet inte har fler slottar? Varför slösa bort det utrymmet det kräver?

Asus DCII-kylare kräver 3 slottar t.ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Asus DCII-kylare kräver 3 slottar t.ex...

Jo, men såna specialfall är det knappast värt att kräma in en extra slot för. Det finns massor av två-slot alternativ. Poängen med ITX är ju att det ska vara kompakt.

Problemet med den här lådan är väl snarare cpu-kylning... Ont om plats för kylare! (lär väl vara svårt att få in en 120 rad också?)

*edit*

Skrivet av AxMi-24:

Med tanke på att det verkar inte vara någon fläkt i fronten

Jo, det sitter en 120mm fläkt i fronten bakom HD-platsen på denna låda. Kolla bilden i själva artikeln.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, men såna specialfall är det knappast värt att kräma in en extra slot för. Det finns massor av två-slot alternativ. Poängen med ITX är ju att det ska vara kompakt.

Nä, jag håller med dig.
Det finns riktigt bra 2-slots kylare så vill man ha ett toppkort så får man välja bort Asus DCII.
DCII kylaren till icke-toppkort tar ju dessutom bara 2 slottar.

Men det finns några fall där 3 slottare hade varit trevligt för vissa, men jag föredrar nog att man gör mindre chassin eftersom det är mer det som är fokus med ITX imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Själva moderkortet har bara en slot, men många chassin har plats för en extraslot för att kunna få in ett två-slot grafikkort.
Så vad ska man med en tredje slot till i chassit när moderkortet inte har fler slottar? Varför slösa bort det utrymmet det kräver?

Ja, då är man ju på micro-ATX (även om MicroATX moderkort nu är ca 7cm bredare än MiniITX också)

Jag såg ju när jag läste att om man vill ha mer än 2 slots så blir det ingen mini-atx då.

"såg nu förresten att det finn alternativer med 4 slots, dock har man ju gått ifrån mini-atx då "

Skrivet av AxMi-24:

Fördelen med 4 slots är att man kan faktiskt montera in ett bra GPU med någorlunda tyst kylning. Referenskylare är knappast överdrivet tysta. Med tanke på att det verkar inte vara någon fläkt i fronten och PSU direkt över CPU kylaren kommer det bli varmt varmt om man fortfarande vill kunna prata nära lådan.

Hela min poäng med det inlägget vara att man skulle antingen kunna köra eftermarknadskylare eller någon form av expantionskort. Men som tidigare skrivet så går man från mini-atx då.