Antec P280 + KFA2 GTX 570 + Luftflöde = ?

Permalänk
Medlem

Antec P280 + KFA2 GTX 570 + Luftflöde = ?

Hej!

Har en fråga ang kylning när det gäller gtx 570 KFA2´s modell
http://www.kfa2.com/MDTX4GTX570.shtml

Luften på den kommer ju i stort ut i chassit, köpte ett Antec p280 till grabben också eftersom jag själv har ett och är nöjd med det.

Mitt problem är att jag känner att jag inte riktigt är nöjd med kylningen (kanske är petig nu då kortet blir som mest 72c när han kör Secret World på max grafikinställningar)
Han har två Dyra fläktar typ Milf fett med fön, fast inte riktigt så annorlunda och även en cpu kylare ala fet grill och dubbla fläktar (inte ens överklockat, men de såg så tuffa ut på alla bilder jag sett av monster-built burkar) (som blåser bakåt mot den bakre 120mm fläkten och sen ut då (CPUn maxar 54c efter ett par timmar av Secret World på max)
http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Min fråga är hur jag ska göra ang GPUn, jag har testat att vända på flödet och blåsa ut fram och in i bak, dock sitter ju de i fram lågt och därför så blev resultatet som väntat, varmare.

Testade även att sätta en 120mm där dvd osv ska sitta, blev varmare när den blåste ut och samma när den blåste in (blåser då DIREKT på kortets utblås...vilket känns som helt fel på något vis.)

Spontant skulle jag vilja ha fläktar som blåser nedifrån och upp och på så vis assistera de två toppfläktarna.

Antec rekommenderar ju mer luft ut än in, men med sonens kort verkar det inte funka så bra.
(varför ett kort blåser ut värmen i chassit är en annan fråga, men förmodligen är det en bra lösning ifall man lyckas få genomströmningen av luft optimerad.)

Tips Tips Tips tas tacksamt emot.

Just ja, när jag ÖPPNAR och kör utan sidorna så blir det varmare, så det känns som att jag åtminstone är på god väg att hitta rätt kylning, och jag menar det när jag säger det,varje grad NER är en seger.

GÅR det att få ner tempen mer? (alltså med kylning inne i datorn, inte den naturliga vägen att köra med öppet fönster osv)

Tacksam för svar från er kunniga Sweklockar-members!

Permalänk
Medlem

Har också ett P280 som jag inte är helt nöjd med. Det bästa är ju egentligen att ha så mycket inblås som möjligt? Då flödar ju dammet naturligt ut genom t.ex PCI platserna. Funderar på att göra ett stort hål i toppen och sätta dit en 200 mm fläkt, jag tror då att mina temps kommer dyka en aning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

GTX570 och 72c är inte mycket att klaga på. Det är faktiskt bra siffror med tanke på den kylaren som sitter på din modell.

Permalänk
Medlem

Det finns väl plats för 120mm fläktar på baksidan av hårddiskracken? Som då blåser rakt på grafikkortet.
Testa att sätta en där också.

Henkel, P280 har ju redan två fläktar i taket, det ska väl räcka?
Vet inte riktigt om det finns plats, men kanske modda in ett fläkthål i botten framför nätagget istället?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoOhm:

Just ja, när jag ÖPPNAR och kör utan sidorna så blir det varmare, så det känns som att jag åtminstone är på god väg att hitta rätt kylning, och jag menar det när jag säger det,varje grad NER är en seger.

Känns som du ligger rätt bra redan, och 72 grader på ett 570 tror jag är riktigt bra. Det är ett rätt strömhungrigt kort!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Saken är den att han har ett rätt litet mobo, så grafikkortet sitter i höjd med dvd-slottarna.
Man kanske skulle modda in en 120mm fläkt där..?

Som sagt, fläkten till just detta kort är ju inte den bästa, går den att byta eller har kfa2 speccat den för hårt så den är icke utbytbar? (vore ju hemskt ifall den går sönder)