Android 4.1 "Jelly Bean" redo för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Alltid lika härligt när Sweclockers postar Androidrelaterade trådar!! Hoppas personligen på att en framtida portad version av Jelly Bean 4.1 eller vad den nu kan komma att få för benämning blir betydligt stabilare än vad den nuvarande buggiga 4.0.4 till min Xperia X8 är idag!!

Tro fan att operativsystemet buggar för dig. Smarta mobiltelefoner från Sony med Android, är totalt värdelösa (speciellt Xperia-serien), jämfört med Samsung, HTC och Google. Varför jag tycker det, är en självklarhet och det är även bevisat, så jag behöver inte förklara mig mer. Har ni en Xperia-mobil, så förstår ni vad jag menar.

Hur som helst så längtar jag tills HTC fixar uppdateringen till deras One-serie. Gimme! :3

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tro fan att operativsystemet buggar för dig. Smarta mobiltelefoner från Sony med Android, är totalt värdelösa (speciellt Xperia-serien), jämfört med Samsung, HTC och Google. Varför jag tycker det, är en självklarhet och det är även bevisat, så jag behöver inte förklara mig mer. Har ni en Xperia-mobil, så förstår ni vad jag menar.

Hur som helst så längtar jag tills HTC fixar uppdateringen till deras One-serie. Gimme! :3

Har en Xperia S och är nöjd med den förutom den gula fläcken som har en tendens att visa sig ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Har en Xperia S och är nöjd med den förutom den gula fläcken som har en tendens att visa sig ibland.

Den gula fläcken? O.o

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nån som vet om det kommer till ZTE Blade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nån som vet om det kommer till ZTE Blade?

Skickades från m.sweclockers.com

Officiellt? Nej
Inofficiellt? Ja, dock kommer du inte kunna kolla på HQ youtube etc.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Or0s:

Officiellt? Nej
Inofficiellt? Ja, dock kommer du inte kunna kolla på HQ youtube etc.

Så ZTE har gjort ett officiellt uttalande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är ju värdelöst att alla som har android inte kan uppdatera för samsung, htc, sony etc. måste göra det möjligt först. Om detta hade vart iOS så hade alla med iPhone haft det installerat nu...

Färska äpplen är godare än gammal pepparkaka!

Om mobilen är rootad kan man uppgradera direkt även om det inte är en Nexus.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Nån som vet om det kommer till ZTE Blade?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns CM9 till blade? Nån kang har jag nog sett, men det kommer bli sjuuukt trögt på en blade.

Från ZTE är bara att glömma,

Permalänk

Finns Jelly bean roms till ett par lurar redan, har funnits i nån vecka iaf. Högst beta, men det bootade iaf

Ska prova i SGS'en sen.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Dock får man ju tänka på att mycket handlar om att Apple inte tillkännager något förrän de fixat det till alla sina lurar. Visst går det enklare att porta det till äldre lurar när de är så lika, men Apple kunde sannolikt få ut sina grejer lite snabbare till toppmodellen om de hade löpande utveckling och utgivning.

Dessutom är ditt uttalande inkorrekt eftersom alla med Nexus-mobiler inte behöver vänta på tillverkarna, samt att det är meningen på ett helt annat sätt att folk kan lägga in andra romar. Där Apple försöker kontra alla försök att låsa upp iPhones så kör Google open source och vissa tillverkare har ju t.o.m. visat kunderna hur man gör för att skapa egna versioner.

Att äta det man vill ha är roligare än att bara få äta Granny Smith, om man nu ska hålla på med billiga poänger.

I så fall tycker jag att man kan sluta tillverka alla android-telefoner förutom nexus, för att vissa fortfarande är låsta på 2.3 är skandal. Det är som att man var tvingad att använda Windows 95 för att Dell inte orkar fixa Windows 7 till ens dator.

Permalänk
Medlem

Har kört Jelly Bean 4.1 på min Galaxy Nexus sedan en vecka tillbaka. Det är ett ordentligt lyft från ICS, i synnerhet när det gäller det upplevda flytet i gränssnittet. Det enda jag saknar är en hel del funktioner från AOKP, men teamet är ju i full fart med en JB-baserad ROM nu så det lär väl inte dröja länge innan jag åter kan trixa med inställningar dagarna i ända.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Så ZTE har gjort ett officiellt uttalande?

Skickades från m.sweclockers.com

Då ZTE inte har släppt ICS till Blade och ZTE fokuserar på nyare enheter vilket är förståeligt.

Skrivet av thereal_twisted:

Finns CM9 till blade? Nån kang har jag nog sett, men det kommer bli sjuuukt trögt på en blade.

Från ZTE är bara att glömma,

CM9 finns till Blade, är inte allt för trögt faktiskt, dock saknar det en massa funktioner som HQ Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

I så fall tycker jag att man kan sluta tillverka alla android-telefoner förutom nexus, för att vissa fortfarande är låsta på 2.3 är skandal. Det är som att man var tvingad att använda Windows 95 för att Dell inte orkar fixa Windows 7 till ens dator.

Men vissa telefoner kommer ju inte att uppgraderas. De är för gamla/dåliga.
De var gjorda som budget och kommer inte klara av det som det nya operativsystemet kräver.

Apple gör ju precis samma sak, de gamla mobilerna får inte nyaste operativsystemet.

Sen kan jag hålla med om att vissa tillverkare är väldigt sega med att få ut uppdateringar, men det är ju upp till tillverkaren om de vill vara bra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

I så fall tycker jag att man kan sluta tillverka alla android-telefoner förutom nexus, för att vissa fortfarande är låsta på 2.3 är skandal. Det är som att man var tvingad att använda Windows 95 för att Dell inte orkar fixa Windows 7 till ens dator.

Det där var väl ändå ett oerhört korkat uttalande? För det första berättade jag för dig om Androids open source status så ingen är tvingad att köra någon version. För det andra ser jag ingen merit i tänkandet att allt som du inte gillar ska inte få tillverkas. Oerhört inskränkt mentalitet.

Så ditt datorexempel är inte direkt någon höjdare då det får dig att se ut som du inte förstår att du kan lägga in Windows 7 själv. Sedan handlar det ju också om att telefonerna ska motsvara hårdvarukraven på nya versioner. Även Apple, som ju har så stor kontroll, brukar ju sega ner två år gamla modeller med sina uppdateringar, samt att de inte får alla funktioner. Är telefonerna för gamla får de ingen uppdatering alls. Med tanke på att du angav en sådan skillnad som Windows 95 mot Windows 7 så antar jag att du går i taket över att första iPhone inte har iOS 5?

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det där var väl ändå ett oerhört korkat uttalande? För det första berättade jag för dig om Androids open source status så ingen är tvingad att köra någon version. För det andra ser jag ingen merit i tänkandet att allt som du inte gillar ska inte få tillverkas. Oerhört inskränkt mentalitet.

Så ditt datorexempel är inte direkt någon höjdare då det får dig att se ut som du inte förstår att du kan lägga in Windows 7 själv. Sedan handlar det ju också om att telefonerna ska motsvara hårdvarukraven på nya versioner. Även Apple, som ju har så stor kontroll, brukar ju sega ner två år gamla modeller med sina uppdateringar.

Finns inget korkat i mitt uttalande, att man ska behöva sitta och pilla i flera timmar för att få det senaste är ju bara jobbigt i längden. Jag skulle aldrig orkat hålla på så i alla fall. Sen så tycker jag det bara är dumt att dom tillverkar massa telefoner som bara är jobbiga att uppdatera. Därför tycker jag att nexus låter som ett bättre alternativ! En telefon ska vara enkel att använda och uppdatera, det ska inte vara tvärtom att man ska behöva lägga massa tid på den för att få den att fungera.

Permalänk

Jag hörde att Jellybean redan haft nån slags så kallad "meltdown".. bör man vara orolig?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Testade Jelly Bean på brosans Nexus tidigare idag, kändes som en välbehövd uppdatering för android, känns betydligt mer responsivt och smooth än ics. Kanske inte i typ lumia 800 klass, som dessutom endast kör en kärna, men absolut ett stort lyft.

Har tidigare stört mig hårt på androids seghet kontra iPhone o wp7, men nu börjar de ta sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Finns inget korkat i mitt uttalande, att man ska behöva sitta och pilla i flera timmar för att få det senaste är ju bara jobbigt i längden. Jag skulle aldrig orkat hålla på så i alla fall. Sen så tycker jag det bara är dumt att dom tillverkar massa telefoner som bara är jobbiga att uppdatera. Därför tycker jag att nexus låter som ett bättre alternativ! En telefon ska vara enkel att använda och uppdatera, det ska inte vara tvärtom att man ska behöva lägga massa tid på den för att få den att fungera.

Jo, biten att det du inte tycker är bra inte ska fortsätta tillverkas var synnerligen korkad. Det är helt okej att du tycker Nexus passar dig bäst men att de andra modellerna finns påverkar inte dina möjligheter att få det du vill. Valmöjligheter är aldrig negativt för den som vet vad han vill ha.

Själv har jag köpt andra telefoner än Nexus-varianterna (SGS och SGS3 för att vara exakt) för att de har givit mig mer av det som passar mig. Jag har inga problem med att behöva vänta på en TW-version av JB för jag är nöjd med telefonen redan nu, och vill jag testa det tidigare är det bara att lägga in (vilket tar mig några minuter, inte flera timmar).

Jag köper alltså något efter mina behov och ser inte anledningen för någon med andra behov att säga att saker som passar mig inte ska tillverkas.

Permalänk
Hedersmedlem

För mig är möjligheten att kunna koppla den via USB till en DAC skäl nog att glädjas. Enkel standard som gör andra dock lösningar ganska onödiga.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Jo, biten att det du inte tycker är bra inte ska fortsätta tillverkas var synnerligen korkad. Det är helt okej att du tycker Nexus passar dig bäst men att de andra modellerna finns påverkar inte dina möjligheter att få det du vill. Valmöjligheter är aldrig negativt för den som vet vad han vill ha.

Själv har jag köpt andra telefoner än Nexus-varianterna (SGS och SGS3 för att vara exakt) för att de har givit mig mer av det som passar mig. Jag har inga problem med att behöva vänta på en TW-version av JB för jag är nöjd med telefonen redan nu, och vill jag testa det tidigare är det bara att lägga in (vilket tar mig några minuter, inte flera timmar).

Jag köper alltså något efter mina behov och ser inte anledningen för någon med andra behov att säga att saker som passar mig inte ska tillverkas.

Jag säger bara vad jag tycker, strategin som android satsar på tror jag inte kommer hålla i längden. Blir så mycket enklare för alla om det endast fanns en modell som utvecklades och uppdaterades, då skulle tillverkaren även kunna lägga mer tid på den och förbättra operativsystemet i en snabbare takt. Tror bara android skulle bli mycket bättre om man efterliknade apples strategi.

Permalänk

Kan man ta reda på vilka modeller som får 4,1? Har tänkt skaffa en samsung Galaxy ACE och vore ju najs om denna kunde få 4,1 officelt. utan massa meckande...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Bice

Kan någon förklara vad skillnaden är på min mobils Android 2.3 och Android 4.1? Kunde verkligen inte bry mig mindre om operativsystem på mobiler

Det är mer avancerat (dvs bättre)..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag säger bara vad jag tycker, strategin som android satsar på tror jag inte kommer hålla i längden. Blir så mycket enklare för alla om det endast fanns en modell som utvecklades och uppdaterades, då skulle tillverkaren även kunna lägga mer tid på den och förbättra operativsystemet i en snabbare takt. Tror bara android skulle bli mycket bättre om man efterliknade apples strategi.

Då tror vi rejält olika. Det som gjort att Android sprungit om konkurrensen i försäljningsvolym är för att det just funnits massor av alternativ. Det finns en telefon för varje person. En telefon kommer inte passa alla, vilket iPhone gjort tydligt för mig.

Det är dessutom rätt få som finner ett egenvärde i att ha den senaste versionen av operativsystemet när de kommer så ofta så det är ingen primär försäljningssak. Apple skulle förmodligen inte sälja sämre om varje iPhone bara fick iOS-versionen med samma nummer som enheten (dvs iPhone 4 stannade vid iOS 4). Den stora massan pratar nästan bara om modellerna ändå.

Om Android hade anammat Apples strategi hade de nog aldrig kommit ifatt dem. Öppenhet och valfrihet är inte nog för att dra till sig den stora massan om det ändå bara rör sig om telefoner som kostar minst 5000 kr när de släpps, och ingen tillverkare kommer att vilja ligga ute med enbart en budgetmodell.

Det finns andra metoder för att få utvecklarnas egna versioner att bli snabbare att implementera, t ex att Google sätter upp ett ramverk för pålägg som tillverkarna kan gära. Det vore enligt mig en mycket smartare lösning än att begränsa sig som Apple gjort.

Jag tror alltså lika lite på det som jag tror på att det bara ska finnas en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan man ta reda på vilka modeller som får 4,1? Har tänkt skaffa en samsung Galaxy ACE och vore ju najs om denna kunde få 4,1 officelt. utan massa meckande...

Det finns inte färdiga uttalanden från tillverkarna ännu. Det kommer dock sannolikt vara fler modeller som får det, och med snabbare genomförande, då 4.1 är såpass snarlikt 4.0. När man gick från 2.3 till 4.0 var det ett av de största stegen i Androids historia och därmed lämnades fler modeller kvar. Både pga bristande hårdvara jämfört med kraven, samt att det tog mycket längre tid att skriva den uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer till asus transformer prime?

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag säger bara vad jag tycker, strategin som android satsar på tror jag inte kommer hålla i längden. Blir så mycket enklare för alla om det endast fanns en modell som utvecklades och uppdaterades, då skulle tillverkaren även kunna lägga mer tid på den och förbättra operativsystemet i en snabbare takt. Tror bara android skulle bli mycket bättre om man efterliknade apples strategi.

Googles strategi är ju att inte själva tillverka enheterna utan låta någon av de stora tillverk,arna göra det åt dom. Genom detta behöver de inte själva stå för kostnaderna att utveckla hårdvara utan låter Samsung, HTC, Asus, etc. stå för dessa kostnader. Dessa är ju duktiga på att packetera hårdvara så det är ju inte som att Google behöver bygga upp en helt ny utvecklingsavdelning som ska börja från noll när de kan använda sina partners kunskaper som de byggt upp under de senaste 10-20 åren om att tillverka datorer och mobiltelefoner.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Då tror vi rejält olika. Det som gjort att Android sprungit om konkurrensen i försäljningsvolym är för att det just funnits massor av alternativ. Det finns en telefon för varje person. En telefon kommer inte passa alla, vilket iPhone gjort tydligt för mig.

Det är dessutom rätt få som finner ett egenvärde i att ha den senaste versionen av operativsystemet när de kommer så ofta så det är ingen primär försäljningssak. Apple skulle förmodligen inte sälja sämre om varje iPhone bara fick iOS-versionen med samma nummer som enheten (dvs iPhone 4 stannade vid iOS 4). Den stora massan pratar nästan bara om modellerna ändå.

Om Android hade anammat Apples strategi hade de nog aldrig kommit ifatt dem. Öppenhet och valfrihet är inte nog för att dra till sig den stora massan om det ändå bara rör sig om telefoner som kostar minst 5000 kr när de släpps, och ingen tillverkare kommer att vilja ligga ute med enbart en budgetmodell.

Det finns andra metoder för att få utvecklarnas egna versioner att bli snabbare att implementera, t ex att Google sätter upp ett ramverk för pålägg som tillverkarna kan gära. Det vore enligt mig en mycket smartare lösning än att begränsa sig som Apple gjort.

Jag tror alltså lika lite på det som jag tror på att det bara ska finnas en PC.

Jaa, vi vår väl se i framtiden hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag säger bara vad jag tycker, strategin som android satsar på tror jag inte kommer hålla i längden. Blir så mycket enklare för alla om det endast fanns en modell som utvecklades och uppdaterades, då skulle tillverkaren även kunna lägga mer tid på den och förbättra operativsystemet i en snabbare takt. Tror bara android skulle bli mycket bättre om man efterliknade apples strategi.

Det där var väl inte så bra sagt? Vad skulle hända med företagen och världsekonomin om det inte fanns mångfald? Om kaviar bara fick säljas under namnet Kalles kaviar, eller om Audi bara hade en typ av bil? Hur ska man då välja hur man vill spendera sina pengar, eller för den delen, välja vad sin produkt ska ha för utseende? Det skulle ju innebära att folk köpte den nya Audin utan att ifrågasätta pris eller funktion, för det finns ju inget bättre? Men det är precis det apple gör, de ger er en telefon som de kallar för iphone, sedan styr dem er med järnhand så att ni inte vet bättre utan bara tänker att, nu kan det inte bli bättre..
Eller så blir det som med hårddiskpriserna, sjukt höga bara för att två stora företag styr marknaden.
Tänk på mångfald och fritt val efter hur man är som person, och hur mycket pengar man vill spendera.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Googles strategi är ju att inte själva tillverka enheterna utan låta någon av de stora tillverk,arna göra det åt dom. Genom detta behöver de inte själva stå för kostnaderna att utveckla hårdvara utan låter Samsung, HTC, Asus, etc. stå för dessa kostnader. Dessa är ju duktiga på att packetera hårdvara så det är ju inte som att Google behöver bygga upp en helt ny utvecklingsavdelning som ska börja från noll när de kan använda sina partners kunskaper som de byggt upp under de senaste 10-20 åren om att tillverka datorer och mobiltelefoner.

Jag tror att det skulle fungera bättre om Google både tillverkade mjukvaran och hårdvaran, optimeringar och uppdateringar blir mycket bättre och man kan snabbare skicka ut buggfixar m.m.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Det där var väl inte så bra sagt? Vad skulle hända med företagen och världsekonomin om det inte fanns mångfald? Om kaviar bara fick säljas under namnet Kalles kaviar, eller om Audi bara hade en typ av bil? Hur ska man då välja hur man vill spendera sina pengar, eller för den delen, välja vad sin produkt ska ha för utseende? Det skulle ju innebära att folk köpte den nya Audin utan att ifrågasätta pris eller funktion, för det finns ju inget bättre? Men det är precis det apple gör, de ger er en telefon som de kallar för iphone, sedan styr dem er med järnhand så att ni inte vet bättre utan bara tänker att, nu kan det inte bli bättre..
Eller så blir det som med hårddiskpriserna, sjukt höga bara för att två stora företag styr marknaden.
Tänk på mångfald och fritt val efter hur man är som person, och hur mycket pengar man vill spendera.

Alla är väl olika men jag själv tycker det bara är jobbigt om man har för många val, det räcker med några få. Det får gärna för mig bara finnas en slags kaviar, då slipper jag stå och fundera över vilken jag ska välja.