Bygga tyst NAS. Vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Glöm inte fraktfritt också http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Passar även på med en liten fråga, hur pass bra kylning kräver en NAS, tänkte om den går att stänga in i en TV-bänk med lucka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Glöm inte fraktfritt också http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Passar även på med en liten fråga, hur pass bra kylning kräver en NAS, tänkte om den går att stänga in i en TV-bänk med lucka?

Tack!

Den NASen jag kollat på har bara en fläkt i bakkant, så har man öppet i bakkant så borde det gå bra?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Tack!

Den NASen jag kollat på har bara en fläkt i bakkant, så har man öppet i bakkant så borde det gå bra?

Jo för att nasen ska må bäst och att fläkten inte ska snurra på för glatta livet så är det bra om den inte är helt instängd. Speciellt nu på sommaren

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YGLeXz:

Jag vet..... har den ovanan.. :/

Du är verkligen inte ensam...

Dock har jag löst det nu på ett otroligt effektivt sätt, tagit slut på pengarna xD Grymt svårt att köpa grejer då Testa det vet jag!

Permalänk
Medlem

Tycker inköpslistan ser bra ut - och som nämnts glöm inte fraktfritt.

Angående ventilation av NAS. Alla modeller som jag sett har insug framifrån och varm luft utblåst på baksidan.
Tycker att du placerar den på ett sätt som gör att frisk luft kan komma in framifrån och varm luft kan komma ut på baksidan.

Har du en TV bänk som är stängd på framsidan (lucka) och öppet baktill så kan det bli så att NASen sugen in varm luft från baksidan eftersom den då cirkulerar inuti och bakom TV bänken.

NASarna har temperatur värden som går att se i Webb gränssnittet så där kan du se hur det fungerar för just dig.

Saken är väl den att om den inte har bra ventilation så snurrar fläkten snabbare och ger därmed ifrån sig mer ljud.

Jag hade kunnat tänka mig ha NASen i TV bänken endast om det var fritt både fram och bak. Att ställa den i en vanlig garderob hade jag inte ens tänkt på.
En klädkammare på 3-4 kvadratmeter och egen ventil hade funkat.

Till slut så kan det vara de där små sakerna som gör att placeringen funkar för just dig (inte funkar) - och enklast är att kolla temperaturerna och avgöra ifall ljudnivån är OK (dvs hur snabbt fläkten snurrar)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Du är verkligen inte ensam...

Dock har jag löst det nu på ett otroligt effektivt sätt, tagit slut på pengarna xD Grymt svårt att köpa grejer då Testa det vet jag!

Haha! Har prövat. Fungerar galant, fram tills nästa löning....

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vänner. Så kom lönen, och det första jag ser är en annons för detta: http://www.dustinhome.se/product/5010621841/netgear-readynas-... . Är detta något att satsa på i förhållande till det jag länkat ovan?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕