Asus VG278HE – världens första gamingskärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Skrivet av exodeus:

För övrigt: de flesta filmer är inspelade i 24fps eller nage sant. Men de flesta tv apparaterna räknar fram fler rutor mellan dessa bilder och kan pa sa sätt uppna frekvenser upp emot 200/400Hz. Även om det inte är "riktiga" bildrutor sa förbättrar det den upplevda rörelsen avsevärt.

Har du en TV-apparat av senare modell lägger den INTE till rutor, utan spelar upp filmen i 24fps vilken den är inspelad i. Detta ger en mjukare film, utan ett visst "stuttering" som kan förekomma om man försöker se 24fps film i någon annan frekvens. Detta gäller dock framför allt bluray och liknande, då t.ex. dvd-film enligt PAL-standarden har 25fps, vilket gör det är smidigare att skala upp frekvensen till jämna hundratal. Dock är det fortfarande så att det kan komma att se mest smetigt ut, lite beroende på hur bra tv:n är på att gissa hur bildrutorna mellan de "riktiga" bildrutorna ska se ut.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Nope, de klarar 400 Hz. Problemet ligger i att det inte finns någon input med >120 Hz, och TV-apparater brukar inte ens ha något som stödjer >60Hz.

Se ovan.

Ett som klarar att driva det spel man nu ska spela i minst 144 FPS i 1080p. ^^

Om ögat plockar in 12 bilder i sekunden, och skärmen visar lika många så skulle det teoretiskt inte synas att det laggar. Men eftersom de flesta inte synkat sina ögon med skärmen så syns det.

snälla förklara då för mig varför man inte kör 200-500hz på dator skärmar eftersom typ alla nya tvs kan det

Permalänk

onödigt till max?

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av exodeus:

... det där tänkte du nog inte igenom...

1920x1080 är en upplösning och inte DPI. 1920x1080 betyder att man har 2073600 pixlar TOTALT, inte per tum. Om en 27tum skärm har 2073600 pixlar och en 24tum har detsamma sa är DPIn lägre pa den stora skärmen och bild-kvaliteten blir sämre.

Det där beror helt och hållet på betraktningsavståndet. Du kan få exakt samma bildkvalité med 1080x1920 på en 24" som på en 27" eller för den delen en 52" förutsatt att man sitter lagom långt bort från skärmen. Det är därför det går utmärkt med full HD på en 50" TV när man sitter i TV-soffan men om man försöker ställa samma TV på skrivbordet och spela får man huvudvärk efter en halvtimma.

Sen borde ingen i den här tråden säga ett ord om FPS och Hz innan de läst igenom länken som postades för någon sida sedan. Den är väldigt matnyttig.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Ett lysande exempel är bio. Där visar de film med 24 bilder per sekund och det flyter på bra. Men ändå ser man ibland damm och hårstrån på filmen. De sitter också bara på enskilda bildrutor men de syns ändå. Hur kommer det sig? Läs länken så får ni reda på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Wully:

snälla förklara då för mig varför man inte kör 200-500hz på dator skärmar eftersom typ alla nya tvs kan det

Är inte det mest en "Funktion" på tv apparater?
Men egentligen kör dom inte 200-500hz, utan typ, smälter ihop alla bilder på ett eller annat sätt så det "Ser bättre ut"?

För vill gärna få reda på hur man kan visa 200hz 1080p via hdmi;S

Permalänk
Medlem

Alltid detta med skärmar

Och den som inte känner skillnad mellan 60hz kontra 120hz måste ha någon form av fel i skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

snälla förklara då för mig varför man inte kör 200-500hz på dator skärmar eftersom typ alla nya tvs kan det

lol inga tvs klarar dom hzen, interpolerat jävla skit, fake frames.
´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qMetal:

Skumt, jag testade att spela CS i 800x600 med 100 hz, men fick riktgit ont i ögonen när jag kom tillbaka till 1680x1050 @ 60 hz.

Där har du en av skillnaden/fördelen med att köra i +100hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänkte väl;D

Blir jäkligt lack på såna grejer, visst om man tycker det ser bättre ut, inga problem.

Men ja själv vill se va som Visas, inte var Skärmen Vill Visa;S

Har själv bara 60hz, och vill gärna ha 120hz, men måste ha 16:10, hatar 16:9 är för lite för mina dagliga sysslor, och klarar lätt av att spela i 16:9 med svarta barer på en 24 tummare;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

snälla förklara då för mig varför man inte kör 200-500hz på dator skärmar eftersom typ alla nya tvs kan det

Som nämnts, så "fejkar" (interpolerar) TV:n fram mellanbilder i högre frekvens än vad den får in från källan. Detta är ingen perfekt metod, utan leder till olika artefakter i viss grad (sporadiskt ryckighet, onaturligt flyt, flimmereffekter runt objekt mm) samt generellt ökat inputlag.
Ingen TV jag känner till klarar att faktiskt drivas med 100+hz källa.
...
Dessutom är hz-värdet på många TV-apparater en ren fantasisiffra. Vissa har 100hz interpolering, men när de ligger till funktionalitet såsom "scanning backlight" som tillfälligt släcker ner panelen mellan framesen (för att ge intryck av en skarpare bild a'la CRT), och vips så kallas det plötsligt 200hz
...
Plus att tex 600hz värdena på Plasmor inte har med uppdateringsfrekvensen av rörelser att göra, utan har med att göra hur Plasma pulserar för att få till rätt färger och intensitiet på pixlarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Fps och hz är olika saker för de som inte förstått det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wully:

snälla förklara då för mig varför man inte kör 200-500hz på dator skärmar eftersom typ alla nya tvs kan det

Nu blir det genast lite mer komplicerat. Det är vanligt att en TV bara klarar 60 Hz. Sedan finns det de som klarar 120 Hz och det har ett par fördelar. Framförallt om du tittar på olika källor eftersom 120 är en multipel av både 24 och 30 så blir bilden bättre. Det underlättar och lite för material som visas i 25 fps fast där skulle man helst ha en TV som visade 50 eller 100 fps.

Till att börja med ska vi notera att film och TV visas i MAX 30 fps. I Sverige är det standard med 25 fps så om man kör en film som är inspelad i 30 fps (typ en DVD) på en skärm med 60 Hz så visas varje bild två gånger i rad. På en 120 Hz skärm är det vanligt att den visas fyra gånger i rad. Det finns dock vissa apparater som är lite smartare än så. De analyserar två bildrutor och räknar fram ett medelvärde som petas in mellan två riktiga rutor. Så du ser varannan riktig ruta och varannan framräknad. Om det görs bra kan det se lite bättre ut, om det görs mindre bra blir bilden skit. Många stänger av detta för det fungerar dåligt. Det ställer en del krav på beräkningskraften i TVn för att orka räkna fram nya rutor med vettig kvalité.

Så vad händer om vi ökar frekvensen mer då? Då varierar det lite mellan tillverkare. Vissa räknar fram fler rutor mellan de riktiga så du helt plötsligt det bara är var fjärde ruta som faktiskt kommer från källmaterialet. Resten är framräknade medelvärden. Även här kan det bli bra och det kan bli dåligt. Sedan finns det en annan teknik där bakgrundbelysningen blinkar i en viss frekvens. Så en 500 Hz TV kan lika gärna vara 60 Hz med en blinkande bakgrundsbelysning. Det gör egentligen noll nytta men det låter häftigt.

Framförallt måste man skilja på FPS och uppdatersingsfrekvens för det är två helt olika saker. Du kan i princip ha en TV som klarar 2500 Hz men eftersom Nyheterna ändå visas i 25 FPS (eller om det är 50i), så betyder det bara att varje bild visas 100 gånger. Det är helt onödligt eftersom LCD inte stänger av pixlar utan de lyser konstant tills det är dags att byta. Det är annorlunda med CRT där varje bildpunkt tappade ljus med tiden. Då är uppdateringsfrekvensen väldigt viktig också för det skulle se ut som skit om den matchade FPS.

En TV som bara ska visa digital PAL klarar sig alltså med 25 Hz egentligen. Fast en CRT hade sett ut som skit. Där körde man istället 25 fps uppdelat i två delar så att TVn visade halva bilden åt gången.

Ja nu blev det långt och rörigt känner jag. Googla lite på det så hittar du säkert massa intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

är medveten om att det är fake hz och skrev det men någon påstog att det var the real deal så jag bad honom förklara då

Skrivet av Zero Walker:

Är inte det mest en "Funktion" på tv apparater?

Men egentligen kör dom inte 200-500hz, utan typ, smälter ihop alla bilder på ett eller annat sätt så det "Ser bättre ut"?

För vill gärna få reda på hur man kan visa 200hz 1080p via hdmi;S

Skrivet av Nivity:

lol inga tvs klarar dom hzen, interpolerat jävla skit, fake frames.
´

Skrivet av Roger W:

Som nämnts, så "fejkar" (interpolerar) TV:n fram mellanbilder i högre frekvens än vad den får in från källan. Detta är ingen perfekt metod, utan leder till olika artefakter i viss grad (sporadiskt ryckighet, onaturligt flyt, flimmereffekter runt objekt mm) samt generellt ökat inputlag.
Ingen TV jag känner till klarar att faktiskt drivas med 100+hz källa.
...
Dessutom är hz-värdet på många TV-apparater en ren fantasisiffra. Vissa har 100hz interpolering, men när de ligger till funktionalitet såsom "scanning backlight" som tillfälligt släcker ner panelen mellan framesen (för att ge intryck av en skarpare bild a'la CRT), och vips så kallas det plötsligt 200hz
...
Plus att tex 600hz värdena på Plasmor inte har med uppdateringsfrekvensen av rörelser att göra, utan har med att göra hur Plasma pulserar för att få till rätt färger och intensitiet på pixlarna.

Permalänk

Enligt EPIC's Tim Sweeney så är en magisk gräns 72 FPS, att allt över det inte går att märka. Här kan man se Tim Sweeney sjukt intressant presentation om spelens framtid.

När man använder Nvidia 3D Vision så halveras FPS:en eftersom båda ögonen ska få olika bilder. Med det i åtanke så är det ganska intressant att 144/2 blir just 72 FPS. Så enligt detta så är det mer än en marknadsföringsgimmick eftersom denna skärmen borde ge en synbar skillnad när man kör spel/film i stereoskopi.

Själv sitter jag med en 120HZ ASUS skärm, föregångaren till denna 144HZ skärm, men den fick ett rött sträck rakt över skärmen när jag försiktigt tog bort damm från den. Skitkvalitet! ASUS får inte mina pengar inom en snar framtid igen... Sedan är det ju det faktum att TN-paneler rent ut sagt suger! Min ASUS med TN har helt värdelösa betraktningsvinklar, det räcker att man flyttar huvudet endast lite för att färgerna ska ändras och skärmen blir mörkare.

Jag håller med alla som vill ha en IPS-panel med 120/144HZ 2560x1440. Nu verkar det vara en tråkig mellanperiod för skärmar där man får antingen det ena eller det andra, men aldrig en skärm som har allt.

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

snälla förklara då för mig varför man inte kör 200-500hz på dator skärmar eftersom typ alla nya tvs kan det

Förutom det som skrivits tidigare så beror det även på att det faktiskt inte finns någon standardiserad input som stödjer så många bilder per sekund.

Som det skrevs tidigare i tråden så ligger nog 144 Hz på gränsen av vad DualLink DVI klarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av amius:

1920x1080 på 27"? Nej.

Skrivet av Atlas Tasume:

Alldeles för stor för att vara bara 1920x1080!

Jag är ganska rejält säker på att en mkt högre upplösning än 1080p med 144Hz inte går att leverera pga bandbredd, att inte kunna leverera full Hz i native upplösning är lite motsägelsefullt i en sådan här skärm.

Permalänk
Medlem

72 FPS i 3D?

Kan det inte komma en 240Hz skärm ist.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Rolig tråd detta! Tack så mycket för läsningen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Absolut, men det finns en punkt där man inte längre upplever någon skillnad. OM det skulle vara omöjligt att märka skillnad mellan 120hz och 144hz så är har man ju lagt onödiga resurser på det, vilket innebär att man kunde ha erbjudit något lika bra, men något billigare.

Det är alltså möjligt att det BARA är ett försäljningsknep.

Jag ser inte 144hz som den slutgiltiga destinationen utan ett steg på vägen, och alla prestanda ökningar är då något positivt i min värld

Om man sitter på en gammal "sunkig" 60hz idag och är sugen på att uppgradera till en 3dskärm är ju denna definitivt ett alternativ.
Varför nöja sig med det mindre då man bara lever en gång?

Ska man hårddra det så är väl "allt" är mer eller mindre ett försäljningsknep, då ingen belastar sina produkter till fullo hela tiden, och tillverkarna vill sälja så dyra produkter som möjligt.

Känner jag skillnad på en bil som kostar 200 000 eller 166 000kr ? Tveksamt.
Kommer en racingförare göra det? Mycket möjligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Jag ser inte 144hz som den slutgiltiga destinationen utan ett steg på vägen, och alla prestanda ökningar är då något positivt i min värld

Om man sitter på en gammal "sunkig" 60hz idag och är sugen på att uppgradera till en 3dskärm är ju denna definitivt ett alternativ.
Varför nöja sig med det mindre då man bara lever en gång?

Ska man hårddra det så är väl "allt" är mer eller mindre ett försäljningsknep, då ingen belastar sina produkter till fullo hela tiden, och tillverkarna vill sälja så dyra produkter som möjligt.

Känner jag skillnad på en bil som kostar 200 000 eller 166 000kr ? Tveksamt.
Kommer en racingförare göra det? Mycket möjligt.

Det stämmer inte helt. Om de där sista 34000 kr går åt till metalliclack istället för vanlig så lär varken du eller en racerförare märka någon skillnad. Det finns prestandaökningar som gör något vettigt och det finns prestandaökningar som bara är till för att luras. Blinkande bakgrundsbelysning är ett exempel. Finns fler exempel på saker som ser bra ut men som inte lkar prestandan, bara ger större siffror på kartongen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det stämmer inte helt. Om de där sista 34000 kr går åt till metalliclack istället för vanlig så lär varken du eller en racerförare märka någon skillnad. Det finns prestandaökningar som gör något vettigt och det finns prestandaökningar som bara är till för att luras. Blinkande bakgrundsbelysning är ett exempel. Finns fler exempel på saker som ser bra ut men som inte lkar prestandan, bara ger större siffror på kartongen.

Fast här får man med en justerbar fot dessutom som verkligen inte finns på alla 120Hz:are, just det faktumet gör den än mer attraktiv för mig som sitter på en 60Hz:are idag

EDIT: Jag hoppas verkligen skärmen blir matt, då blir den inte så intressant för mig :/

Permalänk

Fattar inte varför alla klankar ner på 1080p på 27". Jag har en 27" med 1080p och sitter ~1 meter ifrån och ser inga pixlar förrens jag kommer fram till 60 cm och kortare. Antagligen e alla som gnäller över detta sånna personer som sitter med ansiktet 10 cm från skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Där har du en av skillnaden/fördelen med att köra i +100hz

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, känns skumt att vissa säger att de inte märker skillnad.
Är sugen på att köpa en 120 hz skärm, men funderar på hur flytet skulle bli. Köpte precis ett GTX 670 och kan ju köra alla spel över 60 hz så det blir skönt flyt, men om jag skaffar 120 hz skärm och får 80-100 fps så kanske jag inte har det flytet.

Permalänk
Medlem

En stor fördel med att sitta på 120hz-skärmar är väl att man slipper tearing utan att riskera att droppa till 30fps (60hz-skärm) när man använder vsync?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

En stor fördel med att sitta på 120hz-skärmar är väl att man slipper tearing utan att riskera att droppa till 30fps (60hz-skärm) när man använder vsync?

Tyvärr inte sant, skulle fps:en droppa under 72 fps så blir det väl 36 fps den låser till på just denna skärm, på en 120Hz blir det 30fps varje gång fpsen går under 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Tyvärr inte sant, skulle fps:en droppa under 72 fps så blir det väl 36 fps den låser till på just denna skärm, på en 120Hz blir det 30fps varje gång fpsen går under 60.

Jaha ja... Nu hänger jag med. Men om man stänger av vsync så lär det ju bli mindre tearing med hög uppdateringsfrekvens (beroende på prestanda/spel så klart). Fast om man är tearing-känslig kanske det inte är värt att ligga i riskzonen för att drabbas av det...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Jag ser framför mig hur SweC kommer se ut i framtiden:

"Azzå den haer skermen har barra 800Härrtz meddans den som kostar 1k mer har 900Härrtz. Fett med skill(z)nad dårå tiep bah"

Ja, jag beter mig väldigt moget.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

har bara en 1080p 24" och 3 tum är ju rätt stor skillnad ! så ja undrar det som några skrivit att är det för stort med 27" till endast 1080p ??? annars får jag välja en skärm med högre upplösning men med läger härts antal

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Du menar att jag inte behöver hålla käft då, eftersom att jag gick från en 120Hz skärm till 60Hz och kan med handen på hjärtat säga att det inte är skillnad i BF3 för min del?

Antingen så hade du inte 120+ fps med din 120hz skärm eller så är du helt blind.

Ett bra exempel kan vara CS, där är det som natt och dag mellan 120hz och 60 hz.
Dessutom så flyter muspekaren mycket finare överallt. Tycker 60hz "laggar"

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dale Lewill:

Enligt EPIC's Tim Sweeney så är en magisk gräns 72 FPS, att allt över det inte går att märka.

BS, det är specifikt för Tim Sweeney i såfall, inte något som gäller alla.
Liten anekdot, vi uppdaterade baklamporna för något år sedan (volvo, från glödlampa till diod) och i det sammanhänger pratade jag med en av dom ansvariga och klagade på att jag tyckte illa om dom eftersom dom "blinkade", fick då veta att dom var "strypta" till 75hz för livslängdens skuld.
Detta är mest tydligt vid periferiseende eftersom den delen av ögat är mera känsligt för rörelse än skärpa seendet, störande är det i vilket fall som helst, för mig.
(eftersom klippet är 30 min. långt har jag inte kollat genom det, än)

liten anmärkning till, UE3, Epics mycket använda spelmotor. har "stat fps" graderat i färger, +35fps är grönt, "good enough" enligt Epic, dom flesta FPS spelare skulle vrida sig i plågor vid den nivån

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds