Permalänk
Medlem

Datorn är död

Köpte nyligen en ivybridge och ett asus maximus V gene moderkort. Kopplade ihop det med mitt gamla nätaggregat. Allt fungerade första dagen. Sedan stendog datorn mer eller mindre. Man kan se att moderkortet får ström då go och startknapparna lyser. Fläkten snurrar också kanske 1/50s varv när man trycker på start.

Jag vet egentligen inte vad som kan vara fel. Jag antar att det är moderkortet eller nätaggregatet. Jag började iaf felsöka lite själv och såg detta:

Ska det se ut sådär? Mitt nätagg är ett corsair tx 650.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Säkert PSU som dött... En polare hade problem med sitt PSU att datorn smådog hela tiden lite random och sen så vägrade allt starta, PSU var stendött...

Permalänk
Medlem

Sitter kylarn som den ska rätt antal distanser på rätt ställen?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Sitter kylarn som den ska rätt antal distanser på rätt ställen?

Jag förstår inte vart du vill komma. Processorn/cdrom/allt går inte igång. Så det är inte värmeproblem.

Uppdatering: Jag har provat mitt nätaggregat på mitt gamla moderkort. Det fungerade. Så jag har svårt att se att nätaggregatet är problemet. Märkligt problem dock, då man ser lampor lysa på moderkortet. Det vill bara inte starta.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att POWER knappen för att starta datorn sitter i?

Tryck lite extra på alla sladdar, kolla också distanserna.

Permalänk
Skrivet av error850:

Jag förstår inte vart du vill komma. Processorn/cdrom/allt går inte igång. Så det är inte värmeproblem.

Uppdatering: Jag har provat mitt nätaggregat på mitt gamla moderkort. Det fungerade. Så jag har svårt att se att nätaggregatet är problemet. Märkligt problem dock, då man ser lampor lysa på moderkortet. Det vill bara inte starta.

Har du kollat manualen för moderkortet?
Sida 2-24 bör vara extra intressant.

Permalänk

Kolla Power Knappen, kolla så alla sladdar sitter i ordentligt.
Annars kan du ju prova tjuvkoppa moderkortet, det kan ju vara så att power knappen gått sönder helt enkelt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag har felsökt och hittat något. Det fungerar utanför chassit (silverston temjin tj08). Min slutsats är att det blir någon form av kortslutning.

Permalänk
Medlem

Kolla dina distanser, bara för att vara säker

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av error850:

Tack för alla svar. Jag har felsökt och hittat något. Det fungerar utanför chassit (silverston temjin tj08). Min slutsats är att det blir någon form av kortslutning.

Alla moderkortsdistanser sitter som de ska då?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Alla moderkortsdistanser sitter som de ska då?

Jag ska dubbelkolla så inget slår emot när jag sätter ihop det igen. Trodde inte det var möjligt att göra fel.. (Har haft tur i mina tidigare 3 byggen).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av error850:

Jag ska dubbelkolla så inget slår emot när jag sätter ihop det igen. Trodde inte det var möjligt att göra fel.. (Har haft tur i mina tidigare 3 byggen).

Har du atx moderkort så skall 9 distanser sitta på moderkortsplåten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av error850:

Jag ska dubbelkolla så inget slår emot när jag sätter ihop det igen. Trodde inte det var möjligt att göra fel.. (Har haft tur i mina tidigare 3 byggen).

Du är härmed den störste optimisten på Sweclockers, gratulerar!

Det är rätt många som bygger fel med tex felaktigt placerade eller glömda distanser, men eftersom många lådor är lackerade invändigt tar det en stund innan den isoleringen nöts igenom. Även om en distans ligger an på fel ställe mot moderkortet kan det fungera ett tag eftersom även moderkortet är lackat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte ligger några lösa skruvar eller liknande under/bakom modekortet som gör att det inte går att starta. Hände för mig en gång.

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk
Medlem

Kolla så att du använt RÄTT skruvar till moderkortet, och se till att distanserna sitter rätt.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|