Uppgraderingspaket, några (kluriga?) frågor

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket, några (kluriga?) frågor

Jag har jobbat utomlands ett tag och passade på innan jag åkte att sälja vitala delar av min dator och har fått nöja mig med en gammal bärbar dator alldeles för länge... Å andra sidan har det varit roligt att återuppleva Diablo II Inför hemkomsten som närmar sig inom några veckor längtar jag dock såklart efter att ha en sjysst dator igen!
Kommer använda den till främst "kontorsarbete" och spel, vilket innebär att kraven i fallande ordning är: Låg ljudnivå när jag inte spelar, hög spelprestanda, prisvärdhet. Jag lägger gärna några extra hundralappar på delar som ger mig möjlighet att på ett bra sätt variera kylning och därmed ljudnivån efter belastning.

Kommer att behöva följande delar:

  • Moderkort

  • CPU

  • Minne

  • Grafikkort

  • SSD (känns lite litet med X25-M på 80 GB, vill ha stort nog att ha alla spel på)

Har redan:

  • Låda (Antec P183)

  • Nätagg (Corsair TX 650W)

  • Lagringsdiskar (internt + filserver)

  • Chassifläktar (Noctua S-12 och P-12, 3-pin)

  • DVD

  • All övrig nödvändig kringutrustning

Har lagt ihop ett paket på Inet med lite idéer (http://www.inet.se/kundvagn/visa/2108947/2012-08-04-uppgrader...), nämligen

  • CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

  • MB: Asus P8Z77-V PRO

  • GPU: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII

  • RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ

  • SSD: Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB

  • Kylare: Noctua NH-D14

Totalt knappt 13500 kr (kan säkert minskas lite om man beställer från 2-3 butiker).

Lite frågetecken som jag har:

  • Fungerar det att styra 3-pinsfläktar (spänningsreglering) med ASUS-moderkortet? Har haft väldigt svårt att hitta någon som skriver om det...

  • Lönar det sig att köpa en i7 3770K eller kommer grafikkortet fortfarande att vara flaskhalsen om man har en i5 3570K?

  • Spelar det någon roll om man köper 4x4GB RAM CL9 eller 2x8GB CL10? Eller ska man satsa på CL8 (vilket verkar kräva höga kylflänsar)?

  • Går det överhuvudtaget att ha höga kylflänsar på minnen med NH-D14?

  • Finns det någon annan likvärdig kylare (med avseende på både ljudnivå och kylförmåga, som passar i ett P183) som har PWM-styrda fläktar om det inte funkar att styra 3-pin med moderkortet?

  • Något annat jag bör tänka på som jag har missat, eller någon av delarna som jag inte nämnt som det finns bättre alternativ för?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Kan kanske svara på några av frågorna.
Mitt P8Z77-m kan spänningsreglera 3-pinsfläktar så det vore konstigt om inte ett bättre moderkort kan det.

För spelprestanda tror jag inte du kommer märka någon avgörande skillnad mellan en 3770k eller 3570k. Enda fördelen jag kan se med 3770k är om du använder applikationer som är väldigt flertrådade.

Jag är helt övertygad om att du inte skulle märka ett dugg mellan latenserna på minnena, jag skulle tagit det som var billigast.

Spana i Noctuas hemsida, jag är rätt säker på att det står väldigt detaljerat vad som får plats under kylaren. Men jag tror nog att du ska köpa minne med standardhöjd (LP).

Jag har för mig att om du köper sockel 2011-versionen av NH-D14 så får du PWM-styrda fläktar men som sagt så bör det moderkortet klara att styra dem.

Ser väl fint ut annars

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Jo, jag kommer nog sikta på LP-minnen bara för att undvika extra bök. Tror inte att CL8/CL9 gör så stor skillnad i ärlighetens namn. Kör nog dock på 4x4GB för att få CL9 istället för CL10 bara för att, lär nog inte behöva uppgradera från 16 GB under denna plattforms livslängd ändå.

Kan du även spänningsreglera 3-pinfläktar på CPU_FAN-kontakterna? Mitt gamla X58 ASUS-kort kunde bara göra det på ett par chassikontakter vilket tvingade mig att köra den gamla CPU-kylaren på dem och köra de flesta chassifläktar med konstant varvtal.
Men i värsta fall får man väl köpa en fläktkontroller med temperaturprober för chassifläktarna i efterhand.

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Jag kör pumpen till vattenkylningen på CPU_FAN-kontakten så jag har inte testat, men i programmet jag styr med så kan jag göra fläktkurvor precis som för chassifläktarna. Så jag tycker ju att det bör vara likadant för den kontakten.

Permalänk
Medlem

Ok, för problemet med tidigare ASUS-modeller har varit just det att de inte kunnat spänningsstyra just CPU_FAN-kontakterna...
Men bara man kan styra minst 2 st 3-pinfläktar på något sätt från moderkortet duger det för mig, hade nog ändå kanske tänkt satsa på en temperaturstyrd tredjepartskontroller för chassifläktarna.

Verkar förresten när man läser lite om det vara svårt att få DirectCuII att varva ner ordentligt i idle med den medföljande programvaran (har för mig att det stod att fläktarna inte gick lägre än 40% eller nåt sånt?), är det nån som har laborerat med det som vet mer?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Finns det förresten något annat GTX 680 som är likvärdigt med ASUS DirectCuII när det kommer till ljudnivå? Jag kan gärna offra lite överklockningsmarginal för att få ett mycket tyst kort i idle.

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Kika på detta: http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...

MSIs kylare brukar vara bra, finns nog tester om man frågar Google

Permalänk
Medlem

Ja, det där är helt klart en het kandidat som jag haft ögonen på också Prestandamässigt är de väl rimligtvis likvärdiga, även om MSI-kortet verkar skeppas med lite högre klockfrekvens har ju ASUS-kortet en dyrare tvillingbror med högre frekvens vilket borde vittna om lite utrymme uppåt. Har dock ingen erfarenhet av MSIs mjukvara, är det lätt att ställa in t ex fläktkurvor med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Jag använder MSI Afterburner till att styra fläkten på mitt grafikkort (XFX HD6870) och tycker det funkar bra. Enligt mig är det lätt att göra en fläktkurva med det.

Permalänk
Medlem

Just ja, det tror jag att jag läst nån använda för att styra fläktarna på ASUS DCII också. Låter stabilt att det verkar fungera med lite olika kort.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...