Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Den processorn tillsammans med E8600an är fortfarande två utmärkta processorer, och om du inte laddar up filmer till YouTube, inte använder Fraps (i moderna spel) samt inte håller på med annan video redigering så duger dessa två processorer alldeles utmärkt. Jag har forfarande kvar min E8600 i mitt andra system och den har inga problem att klara av spel, ENDA undantaget är Arma II. Inte så illa för en processor som har varit med enda sedan 2007!! Helt krasst så är det vansinne att köpa nytt, finns ju ingen anledning. Nu har ju jag gjort det ändå. Men det har jag gjort för att det är en hobby, jag tycker det är roligt. Men inte fan kan jag rationellt motivera att bränna 20 000 på en ny dator. Vore idioti att ens försöka.

Du skrev väl det själv, fraps osv.
Sen är det kul att nya saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Jobbar man inte professionellt med det så kvittar det vilken processor man har för ändamålet

Jag begriper iofs inte varför man ska spela in när man spelar, så jävla intresant är det inte att glo på när man spelar, det är bara narcissistiskt

För mig är det mest så att jag vill kunna ha kvar dom där en på miljonen ögonblicken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ilbo:

För mig är det mest så att jag vill kunna ha kvar dom där en på miljonen ögonblicken

Saker är roligare att minnas så som de var när det skedde...framför allt om det bara gäller ett spel enligt mig, det är ju bara en fakad verklighet i alla fall bygd av pixlar och polygoner, inget man behöver arkivera, fast det är ju enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Saker är roligare att minnas så som de var när det skedde...framför allt om det bara gäller ett spel enligt mig, det är ju bara en fakad verklighet i alla fall bygd av pixlar och polygoner, inget man behöver arkivera, fast det är ju enligt mig

Smaken är som baken

Permalänk

För att Moore's lag inte längre gäller verklig processorprestanda. En Q6600 är i princip likvärdig med en i3, faktum.

Däremot har ett Ivy Bridge-mobo vidgat lite flaskhalsar som fanns 2007, och i3 är inte värstingCPU:n som Q6600 var då. Men det förändrar ju inte att utvecklingen avvikit kraftigt från Moore's lag just senaste 5 åren.

Något som håller tillbaka CPU-prestandan i en 20000 kr-dator är att minnena kostar 400 kr, och hur mycket du än betalar för bättre minnen kan du inte få några som är nämnvärt bättre.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Det är ju lite intressant, jag har p35, q6600, 4 gig ram etc... Jag är i farten på att köpa en sprillans ny dator för runt 11k, menar du att jag når samma resultat genom att bara sätta i ett nytt grafikkort i den?

För att överklocka processorn behöver du en bra CPU-kylare, exempelvis NH-D14, med rätt volt inställd kan du med stor chans nå 3.4GHz. Sedan behöver du 4GB mer i minne (ddr2 minnen är rätt dyra just nu) och ett bättre grafikkort, exempelvis 7950 (bättre än GTX 570) eller bättre. Självklart kan den inte matcha en ny dator med det du tänkt köpa men jag har inte stött på något spel som jag inte kan köra på max inställningar (med 1920x1080 utan AA). Battlefield 3 fungerar dock bra med Ultra, 1920x1080 med 2xAA. Inte över 60fps såklart men jag nöjer mig med runt 40-45fps vilket jag oftast har. Räcker för att jag ska känna att det "flyter". Processorn når nu på sommaren ca 65 grader vid långvarigt spelande, ingen fara under 71 grader.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

En Q6600 är i princip likvärdig med en i3, faktum.

Ej faktum. http://www.anandtech.com/bench/Product/289?vs=53

Skrivet av Blazter:

För att överklocka processorn behöver du en bra CPU-kylare, exempelvis NH-D14, med rätt volt inställd kan du med stor chans nå 3.4GHz. Sedan behöver du 4GB mer i minne (ddr2 minnen är rätt dyra just nu) och ett bättre grafikkort, exempelvis 7950 (bättre än GTX 570) eller bättre. Självklart kan den inte matcha en ny dator med det du tänkt köpa men jag har inte stött på något spel som jag inte kan köra på max inställningar (med 1920x1080 utan AA)

Slöseri med pengar och du flaskar StarCraft 2 oavsett vad du säger.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Man måste jämföra i samma hastighet

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Man måste jämföra i samma hastighet

Det måste man inte alls! Han som undrar och många andra kör sin i stock-hastighet. Men du kan ju länka ett sådant test istället för att bara dra sagor...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har jag påstått några sagor?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Jag begriper iofs inte varför man ska spela in när man spelar, så jävla intresant är det inte att glo på när man spelar, det är bara narcissistiskt

Finns olika skäl till varför man skulle kunna vara intressarad av att spela in för att sedan ladda upp det till YouTube, samma sak med videoredigering.

Permalänk
Skrivet av Flux69:

Jobbar man inte professionellt med det så kvittar det vilken processor man har för ändamålet

Kan detsamma sägas om processor för spel? -Lite lagg kvittar om man inte tävlar professionellt. (jag körde starcraft på min 486a med 8MB ram och det gick om man hade tålamod, Red alert också för den delen)

Farsan har en AMD Phenom II X4 910 som är i samma klass som en Q6600 och hans är i princip obrukbar för videoredigering av hdfilmer, visst det går, men allt går så otroligt segt så man undviker det. Han ska senare som amatör uppgradera datorn just för detta ändamål, inväntar dock nästa år då dagens i7or är i slöaste laget de också. (jag redigerar på en i7a själv, som dock även har mer och bättre minne etc än farsans burk)

*edit*
Om man istället för att prata om professionellt säger att de som enbart fåtal gånger sysslar med videoredigering klarar sig med en slöare dator så håller jag med. Men har man som amatör en skaplig hdkamera så får man snabbt ett antal hundra GB och uppemot TB film som ska behandlas och då vill man som amatör att det ska flyta på...
Jag känner faktisk ingen aktiv filmare som inte beklagar sig på att deras dator är slö för vanlig enkel videoredigering.

Skrivet av Flux69:

Jag begriper iofs inte varför man ska spela in när man spelar, så jävla intresant är det inte att glo på när man spelar, det är bara narcissistiskt

Det är där videoredigeringen kommer in, man kan göra roliga filmklipp och lägga till effekter. Man kan alltså producera något mer än att bara sitta och leka.

Sedan handlar allt om intresse om varför man vill göra något eller inte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Den processorn tillsammans med E8600an är fortfarande två utmärkta processorer, och om du inte laddar up filmer till YouTube, inte använder Fraps (i moderna spel) samt inte håller på med annan video redigering så duger dessa två processorer alldeles utmärkt. Jag har forfarande kvar min E8600 i mitt andra system och den har inga problem att klara av spel, ENDA undantaget är Arma II. Inte så illa för en processor som har varit med enda sedan 2007!! Helt krasst så är det vansinne att köpa nytt, finns ju ingen anledning. Nu har ju jag gjort det ändå. Men det har jag gjort för att det är en hobby, jag tycker det är roligt. Men inte fan kan jag rationellt motivera att bränna 20 000 på en ny dator. Vore idioti att ens försöka.

Sen när krävdes det 20k för att bygga en dator som med råge slår en q6600...?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Sen när krävdes det 20k för att bygga en dator som med råge slår en q6600...?

Och vem har sagt att det skulle krävas en dator för 20 000?! Bildskärm, ljudsystem, och lite annat smått och gått har väl knappast med processor kraft att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Och vem har sagt att det skulle krävas en dator för 20 000?! Bildskärm, ljudsystem, och lite annat smått och gått har väl knappast med processor kraft att göra.

Och hur fick du bildskärm + ljudsystem + ... mm... Till att bygga en ny dator.

Varför "skriker" du för?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

en q6600 är ju en bra budget lösning hittar man sen ett exemplar som klockar bra borde man kunna komma relativt nära en 2500k som rullar i stockfart och man får cpu + mobbo som duger åt bf3 för nån hundring

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Jag tror till och med en klockad q6600 på 3.6ghz med ett prestanda lga775 moderkort kan klara de flesta nya spelen på high iallafall. Det vill säga om du har 8gb minnen och ett fett grafikkort, typ ett 7950 eller liknande.

Permalänk
Medlem

sitter fortfarande med burken i sign och lirar alla spel på dagens marknad i High/Ultra med godkända fps så Q6600 för 2500kr som jag köpte för 4,5år sedan var inte ett dumt inköp enligt mig

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

aldrig är väl att ta i, men ett dciiT 670 skall ju klara att dra runt de i minimum 66 fps enligt swecs test, o med lite konfiguration så lär man ju inte tappa allt för många fps när man spelar eller?

Swecs test är i SP, inte ens mitt gtx 680 klarar av att aldrig droppa under 60 fps med allt maxat i 1920*1080 i 64 player conquest (speciellt inte när en tank man reparerar sprängs).

Permalänk

Uppgraderade precis från en Q6600@3,4Ghz till en i73820, och ja det är stor skillnad. Den stora skillnaden är att min lägsta FPS i spel har höjt sig markant och mitt GTX470 ligger nu konstant på 99% användning. Förut i BF3 så dippade den ner till 75-80% under CPU-intensiva sekvenser. De som säger att de kör BF3 maxat med en Q6600, klart det är möjligt men svårt att tro att det är nån trevlig upplevelse.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Swecs test är i SP, inte ens mitt gtx 680 klarar av att aldrig droppa under 60 fps med allt maxat i 1920*1080 i 64 player conquest (speciellt inte när en tank man reparerar sprängs).

Jojo, men man får väl se lite mer på helheten då, 670 och 680 verkar ju klara det mesta och blir det ett dropp under 60 så är det okej, annars får man ju spendera 20k för en dator
Jag väljer iaf mellan i7 3770k + 680 och i5 3570k + 670 och det verkar som att skillnaden är mindre än 10 fps? känns inte värt att gå upp så mycket i prisklass då.

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Har haft min Q6600 flera år nu överklockad till 3.4GHz och spelar Battlefield 3 på Ultra med 2xAA utan problem med sign nedan

fps??

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag kan tänka mig att jag ligger runt 40-45 fps men har inte kollat. Jag är sådan att om jag inte kan maxa ett spel (vilket för mig är alla inställningar på högsta utan AA) så blir jag glad för då får jag anledning att köpa nytt. Sådan anledning har inte kommit ännu. Sedan vilken fps som är spelbar är en smaksak, jag finner att allt över 30 fps är spelbart.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Är det blocket som gäller om man vill uppgradera sitt 775 moderkort med en ny processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Jojo, men man får väl se lite mer på helheten då, 670 och 680 verkar ju klara det mesta och blir det ett dropp under 60 så är det okej, annars får man ju spendera 20k för en dator
Jag väljer iaf mellan i7 3770k + 680 och i5 3570k + 670 och det verkar som att skillnaden är mindre än 10 fps? känns inte värt att gå upp så mycket i prisklass då.

Jag har sänkt inställningarna till High på de mesta, utom tex texturer och AA, just för att det blev lite för mycket dropps under 60 FPS. Normalt tycker jag det inte är så farligt om det droppar till 40-50 fps lite då och då, men i BF3 märks det extremt tydligt av ngn anledning.

I de allra flesta spel (inklusive BF3) är skillnaden 0 fps mellan 3770k och 3570k. Däremot är det en viss skillnad mellan 670 och 680, är ju dock väldigt personligt om det är värt det eller inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 13ilbo:

aldrig är väl att ta i, men ett dciiT 670 skall ju klara att dra runt de i minimum 66 fps enligt swecs test, o med lite konfiguration så lär man ju inte tappa allt för många fps när man spelar eller?

Sweclockers test verkar lite snällt mot grafikkorten tycker jag för så vitt jag vet så är början av "Comrades" inte så grafikkrävande utan dom borde ha mätt utomhus på Caspian Border med alla grafikkort istället tycker jag.

Jag har just GTX 670 DC2T och på Caspian Border ligger FPS:en mellan 55-60FPS och jag får väl ungefär 50FPS om det är ett stort rökmoln framför mig, vill du dessutom spela in med Fraps då går FPS:en ner en bra bit tror jag så köp ett GTX 680 om du verkligen vill spela in i 60FPS.

Annars så tycker jag att det skulle vara smartare att kanske sänka lite MSAA när du spelar in, då borde det gå fint med GTX 670't!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är bara människor som inte har råd som tycker att ny hårdvara är onödig

För mig så är Q6600 gammal skåpmat.

Man är ju lite skadad med ny hårdvara, det är kul att öppna kartonger och installera nya grejjer, även fast man egentligen inte behöver

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Skrivet av eric117:

Är det blocket som gäller om man vill uppgradera sitt 775 moderkort med en ny processor?

Tradera brukar ha en del Q6600, men kolla också marknaden här på Swec (köpte min + ett 700W nätagg på Swecmarknaden).

http://www.tradera.com/intel-q6600-core-2-quad-s-775-2-4-ghz-... som exempel.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Precis jag gjorde även videoredigering på min 486a. Dock är Q6600 inte den bästa processorn för ändamålet och problemet är att ingen av dagens persondator processorer är tillräckligt snabba för att det ska flyta på bra.
Men om man bara ska greja lite med videoredigering så har man bättre tålamod, alltså köpa en Q6600 för videoredigering är inget jag rekommenderar idag.

Annars som sagt, Q6600 går att fixa billigt och man får en bra bruksdator. Det negativa jag har att säga om processorn var att den blev i varmaste laget om jag ej minns fel.

Tar inte många sekunder / minuter att spotta ut en 1080p film på 30 minuter på en 3930k. Tar BETYDLIGT längre tid att klippa ihop den. Jag ser inga problem med att redigera videos för privat bruk på en persondator. Däremot har jag märkt att videoredigering kan ta upp till 22GB ram så om man nu ska redigera på en Q6600 kanske man borde satsa på lite mer än 4gb ram.

Men som sagt för privat bruk ser jag inga problem alls med att ha en quad core. Bara ta sig en kaffe när man klippt färdigt filmen och väntar på att den ska kodas om till h.264.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Och hur fick du bildskärm + ljudsystem + ... mm... Till att bygga en ny dator.

Jag inkluderade hela systemet, inte endast moderkort, CPU, samt ram. Du ju kan plocka bort mus, tangentbord, chassi, grafikkort, ljudkort, DVD samt nätaggregat också...om du vill. Jag menar, vem inkluderar de komponenterna när de bygger en ny dator? Än mindre när de gör en uppgradering? (:

Skrivet av Curemylife:

Varför "skriker" du för?

Skriker gör någon när vederbörande använder sig av versaler.