Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Hej!
Har en fundering kring patcharna som någon här säkert har koll på. Kör just nu 5.5.0 U2 Build 2068190. Det har kommit 4 patchar därefter, ska jag kör in dom en efter en eller räcker det med senaste, eller 2 senaste?

Skrivet av hasenfrasen:

Så länge du inte exponerar hosten direkt mot internet är det inte så bråttom att patcha den.

Nu behöver jag patcha då jag berörs av "buggar" som jag vill får åtgärdade. Är det bara köra på senaste, eller senaste 3xxMB och 6xxMB patcharna eller rubbet?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hur backar ni upp eran esxi / ? Finns det nå schyssta tools för att göra backup på inställningar osv?

Jag kommer aldrig ihåg hur det är nu MEN jag tror att Veeam Free går att använda på ESXi Free.
OM det går så är det helt klart den bästa lösningen (om man sitter i en Windows-miljö). Fungerar både för Hyper-V och vSphere.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag kommer aldrig ihåg hur det är nu MEN jag tror att Veeam Free går att använda på ESXi Free.

Enda kruxet är att det inte går att automatisera på schema, för den funktionaliteten krävs man på pengar, men fungerar gör det - manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enda kruxet är att det inte går att automatisera på schema, för den funktionaliteten krävs man på pengar, men fungerar gör det - manuellt.

Jag läste att de skulle införa stöd för PowerShell i gratisversionen. Då borde man kunna använda sig av Windows Schemaläggare och ett PS-skript

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge en länk till sidan där man hittar sina keys på vmwares hemsida? Får alltid ta o leta runt i en halvtimma innan jag hittar något, o nu hittar jag dem inte alls. Har behövt installera om ett bra antal gånger nu o behöver keyn.

Permalänk
Skrivet av Pether:

Någon som kan ge en länk till sidan där man hittar sina keys på vmwares hemsida? Får alltid ta o leta runt i en halvtimma innan jag hittar något, o nu hittar jag dem inte alls. Har behövt installera om ett bra antal gånger nu o behöver keyn.

https://my.vmware.com/group/vmware/my-downloads

Permalänk
Medlem

Tja,

Har en fråga gällande uppdatering av patchar.
Har i dag version: VMware ESXi 5.5.0 build-1746974

har via denna länk nedan hämtat ner senaste version av (Patch bundle for ESX Embedded and Installable) av 5.5 och tänkte uppdatera.

https://my.vmware.com/group/vmware/patch#search

Min fråga är om jag behöver göra någon mellan uppdatering innan jag kan uppdatera senaste patchen eller är det bara att köra på?

Tack på förhand!

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Hej. Står lite i valet och kvalet hurvida jag ska göra om min maskin fullständigt och köra ESXi istället för Windows server 2012 R2 som jag har som bas nu. Servern används primärt som filserver och backupmaskin, genom Crashplan, både åt mina datorer hemma och åt farsan på annan adress. De tjänster som rullar nu är:

- Filserver, utdelning av media
- Backup via crashplan
- TS3-Server
- FTP (filezilla som jag inte riktigt fått att funka än ^^)
- Labbserver i Hyper-V (ubuntuserver främst, inget som används skarpt)
- uTorrent (seedar en hel del linuxdistar)

Specs idag:
Supermicro X10SL7-F
16GB ECC minne
i3-4330T @ 3.00 Ghz
1x 120GB SSD (systemdisk)
3x 3TB WD Red (sammanslagna till en lagringspool)

Systemdisken, inkl. bare metal och fullständig VSS, och de viktigaste filerna backas upp med Windows server backup till en synology NAS.

Fördelen jag ser är att 2012 R2 är för mig ganska enkelt att sköta om då det egentligen är som vilken windowsburk som helst. NIC-teaming är ju en väldigt enkel grej t. ex. Styr servern genom teamviewer både lokalt och på distans. Aldrig labbat med ESXi eller annan virtualisering mer än någon enstaka i Hyper-V mest på skoj. Jag vill lära mig lite mer men just filservern och backuperna vill jag verkligen att det ska rulla.

Skulle jag överhuvudtaget vinna något på att virtualisera med tanke på det lilla antalet tjänster jag använder? Det jag "oroar" mig mest över är hur diskarna ska fördelas, om man nu vill ha lite redundans som RAID osv, utöver backupen.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Calzon:

Hej. Står lite i valet och kvalet hurvida jag ska göra om min maskin fullständigt och köra ESXi istället för Windows server 2012 R2 som jag har som bas nu.

Har du en fungerande w2k12r2 med hyper-v finns det ingen egentlig anledning att installera esxi annat än att vara nyfiken på vad det är. Det är enklare att få till en Komplett backuplösning med hyperv än med esxi. hyperv drar lite mer overhead iom windows och gui. hyperv klarar av fake-raid vilket inte esxi gör. esxi körs med fördel från usb-sticka vilket gör den enkel att reparera om/när boot/system skiter sig. Du bör även separera diskar för system/host och gäst/client i hyperv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du en fungerande w2k12r2 med hyper-v finns det ingen egentlig anledning att installera esxi annat än att vara nyfiken på vad det är. Det är enklare att få till en Komplett backuplösning med hyperv än med esxi. hyperv drar lite mer overhead iom windows och gui. hyperv klarar av fake-raid vilket inte esxi gör. esxi körs med fördel från usb-sticka vilket gör den enkel att reparera om/när boot/system skiter sig. Du bör även separera diskar för system/host och gäst/client i hyperv.

Efter att ha kollat igenom en del youtube och forum tror jag att jag behåller den på Server 2012 Får se om jag får för mig att mecka mer med det i framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calzon:

Hej. Står lite i valet och kvalet hurvida jag ska göra om min maskin fullständigt och köra ESXi istället för Windows server 2012 R2 som jag har som bas nu.

Det skulle jag spontant inte göra, tänk på att ESX inte är som ett vanligt OS, du laddar hem drivrutiner om du saknar något. FEL! VmWare supportar bara ett begränsat antar moderkort, raidkort, nätkort, CPUer osv. osv och det kan sluta med att du inte ens kan installera ESX, eller att hälften av dina nätkort syns, du inte har några diskar osv.

Ska man köra ESX ska man köra det på supportad hårdvara.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av studiox_swe:

Ska man köra ESX ska man köra det på supportad hårdvara.

I en företagsmiljö bör man det. För oss som labbande sweclockare, det mesta går att fixa, även icke-supportade drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det skulle jag spontant inte göra, tänk på att ESX inte är som ett vanligt OS, du laddar hem drivrutiner om du saknar något. FEL! VmWare supportar bara ett begränsat antar moderkort, raidkort, nätkort, CPUer osv. osv och det kan sluta med att du inte ens kan installera ESX, eller att hälften av dina nätkort syns, du inte har några diskar osv.

Ska man köra ESX ska man köra det på supportad hårdvara.

Skrivet av hasenfrasen:

I en företagsmiljö bör man det. För oss som labbande sweclockare, det mesta går att fixa, även icke-supportade drivare.

Jo experimenterande är roligt men som sagt tror jag håller mig kvar på win2k12r2 ett tag till då några av tjänsterna vill jag bara ska fungera. Men känner jag mig själv så kommer det hålla i ett par månader sen kommer jag sitta där och labba ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

I en företagsmiljö bör man det. För oss som labbande sweclockare, det mesta går att fixa, även icke-supportade drivare.

Ja att få in en icke supportad drivare är inte svårt, vad gör du om drivrutinen inte finns, exempelvis mjukvaruraid?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av studiox_swe:

vad gör du om drivrutinen inte finns, exempelvis mjukvaruraid?

Då kör man passthrough till en VM som delar ut den via NFS eller så köper man en snikkontroller från ebay för 100 spänn - OM man vill raida. Alla sätt är bra - utom de dåliga. Vad jag menar är att man inte behöver avstå från ESXI för att man har en garagedator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Då kör man passthrough till en VM som delar ut den via NFS eller så köper man en snikkontroller från ebay för 100 spänn - OM man vill raida. Alla sätt är bra - utom de dåliga. Vad jag menar är att man inte behöver avstå från ESXI för att man har en garagedator.

För att göra det behöver du ha en processor som klarar att detta Sen får du inte en Raidkontroller för 100 spänn på ebay som är supportad av vmware.

Nej absolut inte, jag har kört vmware i lite över 10 år på allt möjligt jox, tom på en MacPro, men jag tycker man kan nämna att det inte är plug-n-play med vmware till skillnad från windows. Nu har Hyper-V sina brister också, har hänt att windows update laddat hem drivare till diskar som fått konstiga effekter, eller att storage spaces tappar bort sina pooler osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

För att göra det behöver du ha en processor som klarar att detta Sen får du inte en Raidkontroller för 100 spänn på ebay som är supportad av vmware.

Nej absolut inte, jag har kört vmware i lite över 10 år på allt möjligt jox, tom på en MacPro, men jag tycker man kan nämna att det inte är plug-n-play med vmware till skillnad från windows. Nu har Hyper-V sina brister också, har hänt att windows update laddat hem drivare till diskar som fått konstiga effekter, eller att storage spaces tappar bort sina pooler osv

Nej den kostar 137 + frakt http://www.ebay.co.uk/itm/Adaptec-SATA-RAID-5-4-port-2410sa-P...

Permalänk
Inaktiv

Synd bara att den inte är supportad av vmware, http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php

Permalänk
Vila i frid

Som sweclockare tar man naturligtvis drivarna från esxi 3, 4, 5 eller vilken version före vmware droppade supporten eller från någon vänlig hackare eller kompilerar själv. Är den ESXI-burken ämnat ett företag är det orsak till sparken - som sweclockare orsak till glädje.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe:

Japp läste lite snabbt och missade att dom dumpat din i 5.x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Som sweclockare tar man naturligtvis drivarna från esxi 3, 4, 5 eller vilken version före vmware droppade supporten eller från någon vänlig hackare eller kompilerar själv. Är den ESXI-burken ämnat ett företag är det orsak till sparken - som sweclockare orsak till glädje.

Vilken version fanns det support för just det Adaptec kortet? Jag har kollat och inte sett support för det i överhuvudtaget, men du kanske vet någon som fått det att fungera.

Jag har 50 VMare i mitt labb hemma, absolut inte production utan mer "Sweclockers", men ett raidkort som bara klara sata 1.5G, som inte har write-back känns som jag lika väl kunde installera ESX på mitt Nintendo.

Är kanske lite mer seriös än andra, men min vmware miljö består av fyra ESX hostar och mina VMs som jag installerar vill jag verkligen inte installera igen och om en disk går sönder vill jag inte att mina VMar dör. Dessutom är det så många TB disk att det inte är möjligt att backupa alla (bara dom viktigaste)

Permalänk
Vila i frid

Du missar nog kanske lite av poängen, att det är kul att mecka och att man inte behöver säga åt nybörjare "det där går aldrig" (på Närkiska) utan istället uppmuntra till experimenterande. Jag har dock bara tre hostar och en nfs samt råkar också ha precis exakt 50 VMar för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Vilken version fanns det support för just det Adaptec kortet? Jag har kollat och inte sett support för det i överhuvudtaget, men du kanske vet någon som fått det att fungera.

Jag har 50 VMare i mitt labb hemma, absolut inte production utan mer "Sweclockers", men ett raidkort som bara klara sata 1.5G, som inte har write-back känns som jag lika väl kunde installera ESX på mitt Nintendo.

Är kanske lite mer seriös än andra, men min vmware miljö består av fyra ESX hostar och mina VMs som jag installerar vill jag verkligen inte installera igen och om en disk går sönder vill jag inte att mina VMar dör. Dessutom är det så många TB disk att det inte är möjligt att backupa alla (bara dom viktigaste)

Just det kortet var supportat i esx senast och alltså inte esxi. Å andra sidan så finns 3ware 9650SE för några hundra till som supportades så sent som 5.1u3. Med tanke på att folk i detta forum bevisligen använder avlagda amd modell äldre och intel core2duo för att bygga esximaskiner så var det där jag satte ribban och då är write-back och dylikt inget jag tog med i beräkningen då write-back inte bör användas om du inte har batteri eller ups eller helst båda. Missade tydligen att det gällde din utrustning och inte sweclockare generellt.

Med fyra licensierade hostar hade jag inte brytt mig om vilka kontrollers esxi kan använda utan kört delad lagring.

För att fortsätta på ditt spår så stöds inte esxi på nintendo men får du det att funka så är det ju imponerande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Just det kortet var supportat i esx senast och alltså inte esxi.

Eftersom det var ESX så var supportat av den Linux dist/kernel man körde

Skrivet av aluser:

Med fyra licensierade hostar hade jag inte brytt mig om vilka kontrollers esxi kan använda utan kört delad lagring.

Vad är det som gör att just fyra hostar passar bättre med delad lagring? Jag väljer den lagringen som passar bäst, kör både iSCSI och lokal lagring, på både SSD, 7k disk och 10k disk.
[/quote]

Nåja tror poängen gått fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Eftersom det var ESX så var supportat av den Linux dist/kernel man körde

Vad är det som gör att just fyra hostar passar bättre med delad lagring? Jag väljer den lagringen som passar bäst, kör både iSCSI och lokal lagring, på både SSD, 7k disk och 10k disk.
[/quote]

Nåja tror poängen gått fram

Det var supportat av leverantören sen att dom hade ett enkelt jobb för att det var en standard linux drivare och inte en deriverad som i esxi.
ESX var helt korrekt en linuxdist i botten men precis som alla linuxdistar så var det vmware som valde vilka drivare som skulle vara med.

Åsikt som inte har med din utrustning att göra är att med x licensierade hostar där x > 1 så föredrar JAG delad lagring.

Det har gått fram en poäng och det är inte den den du hoppas på kan jag garantera dig utan kan väl ses som mer relaterad till väderstreck och mjuka ämnen.

Permalänk

Vad behöver man för CPU för att driva en host med ett par servrar? Tänk windowsbackup med ett par klienter, git, labb-www med tillhörande enkel databas samt ett par transmissioninstanser. Har en desktop med en i5 2500k som funkar fortfarande men har inget riktigt behov av min stationära längre. Eller är det bättre med en Xeon och ECC RAM?

Permalänk
Skrivet av MatsNilsson:

Vad behöver man för CPU för att driva en host med ett par servrar? Tänk windowsbackup med ett par klienter, git, labb-www med tillhörande enkel databas samt ett par transmissioninstanser. Har en desktop med en i5 2500k som funkar fortfarande men har inget riktigt behov av min stationära längre. Eller är det bättre med en Xeon och ECC RAM?

Den duger gott och väl till hemmalabb
Dunka i massa minne sedan är det bara att köra in esxi

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Den duger gott och väl till hemmalabb
Dunka i massa minne sedan är det bara att köra in esxi

Desktopen har nu 16GB corsair-minnen men de kan vara korrupta då jag på senare tid fått en del BSoD. Ska köra ett memtest och se vad som strular. Hur mycket minne är rekommendationen? Ska jag köpa 16GB till och dunkar in?

Vad ska man ha för lagring till esxi? Har en SSD på 128GB eller något som också kan gå till labbmiljön samt en stor WD Red och ett par mindre green-diskar. Kan jag köra SSDn som maindisk och ta backuper mot speglade red-diskar typ?

Permalänk
Skrivet av MatsNilsson:

Desktopen har nu 16GB corsair-minnen men de kan vara korrupta då jag på senare tid fått en del BSoD. Ska köra ett memtest och se vad som strular. Hur mycket minne är rekommendationen? Ska jag köpa 16GB till och dunkar in?

Vad ska man ha för lagring till esxi? Har en SSD på 128GB eller något som också kan gå till labbmiljön samt en stor WD Red och ett par mindre green-diskar. Kan jag köra SSDn som maindisk och ta backuper mot speglade red-diskar typ?

Börja med 16gb, tar det slut, stoppa i mer då.
Kör de datorer du kommer jobba med mest på SSD, sedan sånna som bara står och tuffar kan du lägga på vanlig disk.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Inaktiv

Nätverk exsi

Hej

Skulle verkligen behöva er hjälp. För ett tag sedan installerade jag exsi enligt en guide och det har fungerat riktigt bra.
För en vecka sedan ungefär så strulade det med nätverket och jag mitt nöt råkade sätta det default och alla mina inställningar försvann för nätverket.

Den guiden jag använde för att sätta upp nätverket hittar jag inte igen, har letat som en galning efter den och fråga nu här om hjälp.
Jag gjorde 3 anslutningar, en som hette WAN, LAN och NAT.
En av anslutningarna gick till min switch där jag kopplade in medispelaren + de andra datorerna här hemma.

En av mina virtuella datorer är pfsense där jag delar ut allt och där WAN går in.

Jag har 3 nätverkskort i datorn.

Någon som vet vilken guide det var eller hur fasiken jag får rätt på allt igen? Det fungerade så jäkla smidigt innan och jag hade aldrig strul med ip nummer, nu strular allt

Tacksam för hjälp!