Permalänk
Medlem

1. Kollade din manual, och du verkar inte ha LLC med ditt moderkort tyvärr.

2. Problem med ditt moderkort. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Killen där har likadant moderkort och samma problem.

Allt jag kan säga är att testa F4A beta BIOS (eller F3 om du inte redan har den) från;
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3263#b...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Har bios F2 på mitt kort. Liksom personen i den andra tråden har inte jag heller flashat ett bios förut, vet inte riktigt om jag vågar mig på det om jag skall vara ärlig, har hört att hela Moderkortet ska kunna bli värdelöst om något går fel.

Hur som helst så överväger jag om jag ska klocka upp CPUn till 3,9 eller möjligtvis 4,0 Ghz och helt enkelt strunta i nordbryggan, det verkar inte som den (eller moderkortet) vill vara med av någon anledning.

Jag vet dock inte huruvida det är lönt. Man märker kanske inte ens av någon prestandaökning utan att även NB klockas upp den med.

Permalänk
Medlem

Jodå, prestanda ökning märks även utan NB. ~3.7GHz borde vara jättelätt med minimal ökning av voltage.

Sätt en max gräns på t.ex 1.5V och 62C. Och se hur högt du kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Provade 4,0Ghz med 1,55v, krash efter ca 5 minuter.

Temperaturen låg på 57-58c (rumstemp 25c) med NH-D14 kyl. CPUn vill helt enkelt inte vara med vid 4ghz oavsett spänning verkar det som. Jag får nöja mig med 3,9 eller möjligen 3,8.

Tack ska du ha för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är jättebra, jag tror att du kommer få 3.9GHz stabilt rätt så enkelt.

Du kan ju testa 203*19.5 = 3.96GHz med 1.55V.

Med min phenom så krävde 3.9GHz 1.43V, 3.96ghz 1.47V och 4.0GHz 1.54V. Så 40mhz låter lite men vid höga frekvenser gör det enorm skillnad när det gäller mängden Vcore som behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Som_En_Chef:

Då har jag testat lite.

1. jag hittar inget i BIOS som heter load line calibration, det finns kanske inte på mitt kort.

2. när jag ökar klockhastigheten och spänningen på cpu NB, sparar och går ur BIOS, tappar bildskärmen signalen från datorn. Efter alla tre försöken har jag varit tvungen att rensa CMOS för att få igång datorn igen. Annars startar bara datorn (fläktarna?) upp utan att ge någon bild till monitorn.

Vad jag vet så ska du (nästan) aldrig röra spänningen på cpu_nb. Tror också att cpu_nb inte är som "vanligt", att det är bättre ju högre man kommer, utan att man ska försöka hitta en sweet spot för just sin klock. Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har för mig att den ligger på ungefär 2,5ghz om du kör i 4ghz.

Jag kör min i 4ghz och 2,6ghz cup_nb med 1,45 just nu med en h60. Jag kommer uppemot 4,5 med mitt ex, men kylningen räcker inte. Jag har haft cpu_nb uppe i 2,8, och aldrig behövt höja spänningen.

Permalänk
Skrivet av Som_En_Chef:

Har bios F2 på mitt kort. Liksom personen i den andra tråden har inte jag heller flashat ett bios förut, vet inte riktigt om jag vågar mig på det om jag skall vara ärlig, har hört att hela Moderkortet ska kunna bli värdelöst om något går fel.

Hur som helst så överväger jag om jag ska klocka upp CPUn till 3,9 eller möjligtvis 4,0 Ghz och helt enkelt strunta i nordbryggan, det verkar inte som den (eller moderkortet) vill vara med av någon anledning.

Jag vet dock inte huruvida det är lönt. Man märker kanske inte ens av någon prestandaökning utan att även NB klockas upp den med.

Igen, akta dig för att röra spänningen på nordbryggan Jag gick från 4800 till 5200 3dmark11 performance physics poäng genom att klocka CPU_NB från 2 som är stock till 2,6ghz. Körde processorn i 4ghz båda gångerna, så visst gör det skillnad

Permalänk

stressade processorn i natt (12 timmar i P95) på 3,9Ghz. Det gick som smort. Idag testade jag lite och följde rådet att inte öka V på cpu NB. Det krashade på 2,4Ghz men fungerade bra på 2,2.

Efter att jag ökade NB hastigheten till 2,2Ghz så kördes alla 4 cpukärnor jämnare i Prime95 än när jag endast klockade upp processorn. antar att det betyder att 2,2 är rätt cpu NB-hastighet för mig vid 3,9Ghz på CPUn.

Jag har bara stressat i 30 minuter efter det att jag höjde cpu NB till 2,2, är det nödvändigt att köra en lång runda i prime 95 igen eller räcker det med de 12 timmar jag körde med endast processorn överklockad?

Permalänk
Medlem

Det räcker nog med 1-2 timmar. CPU-NB påverkar stabilitet på samma sätt som RAM, så det är mera känsligt av vanligt spelande /användande och inte prime95.

Exempelvis kunde jag få CPU-NB på 2.8GHz stabilt med prime95, med det krashade efter 5 minuters portal 2 coop...

Men 3.9GHz & 2.2GHz är helt ok, det kan du vara nöjd med!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Härligt! då återstår bara ett lite lättare test då. Tog ett tag att få till det men det var riktigt roligt