Permalänk

Tyst CPU vattenkylare?

Finns det någon sådan?
Som alltså kyler bra och faktiskt är TYST.
Enligt vad jag har läst så känns det som att "felmarginalen" strax över 50%
med folk som får "kaffebryggare","stenkrossar" och läckage.

Är det värt att chansa eller?
Känner mej mycket kluven.
Kom gärna med tips!

Mvh

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre köra på en stor klump luft-kylare än en vattenkylare. Du kan köra med mindre varvade fläktar (600rpm/800rpm) och kör på luft-kylaren och få både bra ventilation och bra temperaturer. Men en radiator bör ha hög flås för att temperaturerna ska se bra ut och att pumpen kan ju låta en del också. Det är väl upp till var och en vad man väljer. Man kan inte välja något dåligt utan det är vad man vill gå in sig på.

Permalänk
Medlem

Min H60 låter som en stenkross, men efter att ha satt pumpen på "90%" via bios så är den tyst, och märker ingen skillnad i temp.. hur det är vet jag inte men den har funkat 1 år nu iaf

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Bygga själv eller köpa färdigbyggd?
Ska du köpa färdigbyggd kommer du aldrig att få den kylaren tystare än en kylfläns.
Kör du samma fläkt på radiator och fläns så kommer flänsen att låta något mindre eftersom
pumpen är inte knäpptyst.

Hade själv en Antec Kühler H20 620 i ett drygt år, sen så bytte jag till en kylfläns från Noctua för någon månad sedan eftersom pumpen på Kühlern gick sönder. Datorn går defenitivt tystare nu. Visserligen lite sämre temperaturer, men det är bara för att jag knappt låter fläktarna snurra alls.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Har ni väldigt rätt i, funderar på en;
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
och eventuellt byta ut fläkten till en;
http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...
eller 2 i en PnP.

Vad tror ni om det?

Ber om ursäkt för att mitt svar såg lite otrevligt ut, hade bråttom när jag skrev det xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

Har ni väldigt rätt i, funderar på en;
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
och eventuellt byta ut fläkten till en;
http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...
eller 2 i en PnP.

Vad tror ni om det?

Ber om ursäkt för att mitt svar såg lite otrevligt ut, hade bråttom när jag skrev det xD

Skulle hellre kört med scytche typhoon fläktar än siverstone fläktar.

Permalänk
Permalänk

CPU kylaren såg trevlig ut!
Har dock läst någonstans att Gentle Typhoon knappt flyttar luft och låter ganska mycket?
Har självklart ingen aning om detta faktiskt är sant då jag som sätt bara sätt en som skrivit det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

CPU kylaren såg trevlig ut!
Har dock läst någonstans att Gentle Typhoon knappt flyttar luft och låter ganska mycket?
Har självklart ingen aning om detta faktiskt är sant då jag som sätt bara sätt en som skrivit det

visst fläktar låter men just dessa med lägre rpm låter definitivt mindre än andra, du kan ju alltid lämna tillbaka de om du är inte nöjd med de.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Hyper 212 evo på min 3570k @ 4300ghz och en antec fläkt på lägsta rpm som följde med mitt p280 chassi.
I prime95 kan tempen bli rätt hög runt 85, men i dagligt bruk kommer den max upp i runt 70 (BF3), idlar på 25-30.

Rekomenderar dock att byta ut cooler master fläkten som följer med, den låter rätt rejält.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Alle22:

visst fläktar låter men just dessa med lägre rpm låter definitivt mindre än andra, du kan ju alltid lämna tillbaka de om du är inte nöjd med de.

Känns rent hypotetiskt inte som chassi fläktar borde gå på "nöjdhetsgaranti"?
Beställer dock igenom internet isåfall så blir ett jävla hassle med att skicka tillbaka dom i vilket fall som helst =/

Skrivet av Pelleboj:

Jag kör med Hyper 212 evo på min 3570k @ 4300ghz och en antec fläkt på lägsta rpm som följde med mitt p280 chassi.
I prime95 kan tempen bli rätt hög runt 85, men i dagligt bruk kommer den max upp i runt 70 (BF3), idlar på 25-30.

Rekomenderar dock att byta ut cooler master fläkten som följer med, den låter rätt rejält.

Bra info! Tack!

Funderar dock lite som Alle22 länkade till;
http://www.inet.se/produkt/5321959/cooler-master-hyper-612s
kanske? Någon som har någon erfarenhet gällande denne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

kanske? Någon som har någon erfarenhet gällande denne?

Jag letade information om både 612 och 212 när jag skulle köpa min.
Var blandade åsikter om 612 var bättre än 212, men de flesta testen visade att 212 var någon eller några grader svalare.
Det som tydligen gör 212an så bra är att dess heatpipes har direktkonakt med cpun, det har inte 612.
612:an är också större.

Googla fram ett par tester och jämför, men jag hade gått på 212 alla dagar i veckan.
Vad skall du ha för processor till den, skall du överklocka den?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Jag letade information om både 612 och 212 när jag skulle köpa min.
Var blandade åsikter om 612 var bättre än 212, men de flesta testen visade att 212 var någon eller några grader svalare.
Det som tydligen gör 212an så bra är att dess heatpipes har direktkonakt med cpun, det har inte 612.
612:an är också större.

Googla fram ett par tester och jämför, men jag hade gått på 212 alla dagar i veckan.
Vad skall du ha för processor till den, skall du överklocka den?

Jaaa de borde jag kunna sätt själv! Angående heatpipesen alltså.

Tänkte köra en i5 3570k, hade ej tänkt att överklocka till några monsterhastigheter.
Utan mer klocka som test då jag aldrig gjort de förut.
Anledningen till att jag köper en K CPU är för lite mer framtidssäker då de går o kräma upp den när det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Skulle hellre köra på en stor klump luft-kylare än en vattenkylare. Du kan köra med mindre varvade fläktar (600rpm/800rpm) och kör på luft-kylaren och få både bra ventilation och bra temperaturer. Men en radiator bör ha hög flås för att temperaturerna ska se bra ut och att pumpen kan ju låta en del också. Det är väl upp till var och en vad man väljer. Man kan inte välja något dåligt utan det är vad man vill gå in sig på.

Kör 2st 800rpm till min vattenkylning.
Fungerar perfekt.

Med 3st 800 rpm låg jag nere på 45c om jag inte minns fel.
Skiljer sig mellan olika radiatorer om man ska sätta lågvarv på dom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

kühler 620 pumpen blir för mig icke hörbar om man drar ner den lite med en fläktkontroller vilket inte verkar påverka kylförmågan vad jag märkt sen så är ju den medföljande fläkten kass men själva radiatorn och pumpen håller sig tysta sålänge man inte fått ett måndags-ex. Märkte också vid byte av chassi att ljuddämpning gör rätt stor skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Skrivet av krille94:

kühler 620 pumpen blir för mig icke hörbar om man drar ner den lite med en fläktkontroller vilket inte verkar påverka kylförmågan vad jag märkt sen så är ju den medföljande fläkten kass men själva radiatorn och pumpen håller sig tysta sålänge man inte fått ett måndags-ex. Märkte också vid byte av chassi att ljuddämpning gör rätt stor skillnad.

Är som sagt lite rädd för "måndags exemplaret" o har bestämt mej att det inte är värt att riskera hela datorn ifall den läcker/börjar läcka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

Är som sagt lite rädd för "måndags exemplaret" o har bestämt mej att det inte är värt att riskera hela datorn ifall den läcker/börjar läcka

Ifall om det skulle läcka så är tillverkaren av kylaren tvungen till att ersätta de delarna som har gått sönder.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Ifall om det skulle läcka så är tillverkaren av kylaren tvungen till att ersätta de delarna som har gått sönder.

Enligt Inet så är varken dom eller tillverkaren skyldig till det sålänge den inte är sönder när man får den.
Ingen sätter väl dit en kylare som pissar vatten så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

Enligt Inet så är varken dom eller tillverkaren skyldig till det sålänge den inte är sönder när man får den.
Ingen sätter väl dit en kylare som pissar vatten så

Enligt inet ja men har du sätt att de flesta har sina stoppskylts-blad när man får med sin vattenkylnings-lösning, det är för att man ska ta direkt kontakt med tillverkarna ifall om det skulle gå snett hos kylaren. Om man kontaktar de så säger de att de står för skadorna ifall om kylaren skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Jaaa de borde jag kunna sätt själv! Angående heatpipesen alltså.

Tänkte köra en i5 3570k, hade ej tänkt att överklocka till några monsterhastigheter.
Utan mer klocka som test då jag aldrig gjort de förut.
Anledningen till att jag köper en K CPU är för lite mer framtidssäker då de går o kräma upp den när det behövs

Du kommer bli nöjd med en 212, prisvärd som attan. Jag är mer än nöjd att jag kommer upp i 4,3 utan problem på min 3570k.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Min H60 är tystare än en mus!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Du kommer bli nöjd med en 212, prisvärd som attan. Jag är mer än nöjd att jag kommer upp i 4,3 utan problem på min 3570k.

Låter kanon! Det är ju dessutom bara att byta fläktarna för att "uppgradera" den
Så det lär nog bli den!

Tackar alla

Permalänk

Min H60 funkar som den ska utan att göra en massa ljud ifrån sej.
Om det var tur vet jag inte.