Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förvandla din PS3, XBOX360 med flera till ett media center (Playkanaler, Spotify, mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Tyvärr jag kan inte klura ut vad det är som orsakar detta problem för dig. Om du följt guiden till punkt och pricka så ska dessa fördröjningsfel inte uppstå. Det enda jag kan tänka mig är om du skulle besitta en svagare processor som inte hinner med helt enkelt - hur ser minnesanvändningen (buffern) ut när du streamear? Hinner den byggas upp, eller ligger den konstant i botten?

Hur många ljudkanaler kör du (kolla under transcoding settings)? Testa att slå om till 2 och se om det hjälper.

Har du testat flertalet .mkv filer? Det kan ju hända om du bara testat en att den är kodad i något format som inte fullt ut fungerar/datorn hinner med.

Hade testat med olika men tror dom var i något konstigt .mkv format så det var som var felet, tack ändå för hjälpen.

/Tips: om detta händer någon annan testa att konvertera om filmen med hjälp av CyberLink Mediaespresso, går mkt snabbt om man har Virtu MVP.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hade testat med olika men tror dom var i något konstigt .mkv format så det var som var felet, tack ändå för hjälpen.

/Tips: om detta händer någon annan testa att konvertera om filmen med hjälp av CyberLink Mediaespresso, går mkt snabbt om man har Virtu MVP.

Skönt att det löste sig!
Samt bra att det inte var något jag i min guide gjort felaktigt.

Kan dock tillägga att om någon annan har liknande problem så ge det där med att byta från 6 kanaler till 2 kanaler en chans, det verkar vara ett vanligt problem nämligen.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

En ny version av UMS är nu ute! Jag har uppdaterat guiden med nya länkar, samt satt ihop ett nytt paket med kanaler till pluginet "channels" - bara att ladda hem och köra copy, paste.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Hej!
Får väl börja med att tacka för en super bra guide!
Dock har jag ett problem!

Har följt alla dina steg till punkt och prick, och det fungerar att titta på mina utdelade filmer helt perfekt. Men mina channels fungerar inte så bra. Jag hittar alla channels e.x Tv4, tv3 m.m. Men när jag går in i "mappen" på ps3:an så kommer där bara upp "Add to favorites" alltså inget att spela upp. Även när man går in under "A-Z" och väljer ett program t.e.x X-factor på tv4 så finns det bara "add to favorites" i mappen, alltså inte att spela upp.
Testade väla något "live" från SVT channelen, och då kom de upp en massa spel bara filer och man fick välja olika bit rates, så jag valde bara en och då blir rutan svårt och så som jag ser det står den och tuggar eller väntar på något, och efter ett tag kom där upp ett meddelande "Error DLNA protocoll fail" nåt liknande.

Hade varit super om du hade kunnat hjälpa!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Hej!
Får väl börja med att tacka för en super bra guide!
Dock har jag ett problem!

Har följt alla dina steg till punkt och prick, och det fungerar att titta på mina utdelade filmer helt perfekt. Men mina channels fungerar inte så bra. Jag hittar alla channels e.x Tv4, tv3 m.m. Men när jag går in i "mappen" på ps3:an så kommer där bara upp "Add to favorites" alltså inget att spela upp. Även när man går in under "A-Z" och väljer ett program t.e.x X-factor på tv4 så finns det bara "add to favorites" i mappen, alltså inte att spela upp.
Testade väla något "live" från SVT channelen, och då kom de upp en massa spel bara filer och man fick välja olika bit rates, så jag valde bara en och då blir rutan svårt och så som jag ser det står den och tuggar eller väntar på något, och efter ett tag kom där upp ett meddelande "Error DLNA protocoll fail" nåt liknande.

Hade varit super om du hade kunnat hjälpa!

Jag har samma problem hittar kanalerna kan välja program men kommer inte längre än dit, blir svart och ett fel meddelande kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Hej!
Får väl börja med att tacka för en super bra guide!
Dock har jag ett problem!

Har följt alla dina steg till punkt och prick, och det fungerar att titta på mina utdelade filmer helt perfekt. Men mina channels fungerar inte så bra. Jag hittar alla channels e.x Tv4, tv3 m.m. Men när jag går in i "mappen" på ps3:an så kommer där bara upp "Add to favorites" alltså inget att spela upp. Även när man går in under "A-Z" och väljer ett program t.e.x X-factor på tv4 så finns det bara "add to favorites" i mappen, alltså inte att spela upp.
Testade väla något "live" från SVT channelen, och då kom de upp en massa spel bara filer och man fick välja olika bit rates, så jag valde bara en och då blir rutan svårt och så som jag ser det står den och tuggar eller väntar på något, och efter ett tag kom där upp ett meddelande "Error DLNA protocoll fail" nåt liknande.

Hade varit super om du hade kunnat hjälpa!

Skrivet av B00gieman:

Jag har samma problem hittar kanalerna kan välja program men kommer inte längre än dit, blir svart och ett fel meddelande kommer fram.

Tack ska du ha, glad att du haft nytta av den!
Ber om ursäkt för sent svar, vart en hel del jobb senaste veckan så har helt enkelt inte haft tid. Men det jag först och främst skulle rekommendera dig att göra är att installera senaste versionen av UMS som släpptes idag (har uppdaterat guiden med nya länkar).

Sedan så uppdaterar du pluginet "Channels" igen också, rekommenderar dig att manuellt ta hem .jar filen jag länkat till i guiden. Jag har även satt samman ett nytt paket med kanaler som ska fungera, länk även till detta i guiden.

Kan tyvärr inte testa nya versionen och Channels själv dock då jag inte är hemma och har tillgång till min PS3:a förren till slutet av nästa vecka, men följ ovan nämnda tips så ska det gå att få igång på allt.

Lycka till!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av Subtractive:

Tack ska du ha, glad att du haft nytta av den!
Ber om ursäkt för sent svar, vart en hel del jobb senaste veckan så har helt enkelt inte haft tid. Men det jag först och främst skulle rekommendera dig att göra är att installera senaste versionen av UMS som släpptes idag (har uppdaterat guiden med nya länkar).

Sedan så uppdaterar du pluginet "Channels" igen också, rekommenderar dig att manuellt ta hem .jar filen jag länkat till i guiden. Jag har även satt samman ett nytt paket med kanaler som ska fungera, länk även till detta i guiden.

Kan tyvärr inte testa nya versionen och Channels själv dock då jag inte är hemma och har tillgång till min PS3:a förren till slutet av nästa vecka, men följ ovan nämnda tips så ska det gå att få igång på allt.

Lycka till!

Hej igen,

Använder mig av UMS 1.5.2 och jag har plugin .jar filen (tv_plug_192) samt att jag har använder dina "channels" som jag har ersatt och kopierat in (Datum 28-09-2012).
Men detta leder fortfarande till samma problem fel meddelande "mediaserver fel". Undrar också varför jag får fram att alla playkanaler program är 9 min 59 sek på alla??

Tack för all hjälp:)

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar igen, mycket att göra!

Har nu hunnit testa själv i alla fall, det du ska göra är att ta hem UMS 1.6.0 http://code.google.com/p/universal-media-server/downloads/det... och installera, sedan genom plugin-installern i UMS tar du hem Channels som lägger in version 2.0. Lägg sedan in TV-kanalerna som vanligt så fungerar allting som det ska, skippa mpeg2 force osv!

Första inlägget har uppdaterats med nya länkar.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Har samma problem som några tidigare men jag kan inte få det att funka, hittar alla kanaler och program på ps3t men alla är tomma och har bara "Add to favorite". Började med version 2.1 men testade o nedgradera till 1.6 men där var det samma problem!

Permalänk

Playkanalerna med OSX?

Hej

Någon som vet hur man får igång Playkanalerna om man strömmar via OSX ? Guiden är mest baserad på PC. Tack!

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Hej!
Får väl börja med att tacka för en super bra guide!
Dock har jag ett problem!

Har följt alla dina steg till punkt och prick, och det fungerar att titta på mina utdelade filmer helt perfekt. Men mina channels fungerar inte så bra. Jag hittar alla channels e.x Tv4, tv3 m.m. Men när jag går in i "mappen" på ps3:an så kommer där bara upp "Add to favorites" alltså inget att spela upp. Även när man går in under "A-Z" och väljer ett program t.e.x X-factor på tv4 så finns det bara "add to favorites" i mappen, alltså inte att spela upp.
Testade väla något "live" från SVT channelen, och då kom de upp en massa spel bara filer och man fick välja olika bit rates, så jag valde bara en och då blir rutan svårt och så som jag ser det står den och tuggar eller väntar på något, och efter ett tag kom där upp ett meddelande "Error DLNA protocoll fail" nåt liknande.

Hade varit super om du hade kunnat hjälpa!

Jag måste instämma i att detta var en ruskigt fin guide. Well done.

Jag har samma problem, hittar channels, men det finns inget att spela upp, bara "Add to favorites". Jag hittar inte någonting under någon av kanalerna.

Permalänk
Medlem

Ingen kontakt mellan medieserver och ps3

Hej,
Tack för en bra tutorial. Men tyvärr får jag inte ihop det...
Jag har följt instruktionen och då fick jag upp media servern i PS3, men jag hade problem med att det hela tiden stängde ner.
Jag har lite problem med mitt trådlösa nätverk, så då bestämde jag mig för att installera TP-link som accesspunkt - nätverket funkar nu bra.
Men nu får jag inte upp media servern i ps3 - ingen som helst kontakt.

Jag tycker jag har försökt allt... Är det någon som har tips på vad jag kan göra?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

har samma problem som alla andra

Visa signatur

CPU: AMD Athlon fx 3,0GHz |Grafik: Geforce 7950 gx2 |Ram minne: 4096MB |hårddisk:150gb raptor 300gb WD

Permalänk
Medlem

Får filmer att fungera men inte kanaler eller Spotify.

Kanalerna hittar jag men alla katalogerna är tomma på alla kanaler inkl youtube. Testat båda filerna du hänvisar till med samma resultat.

Spotify hittar jag men det står stotify sen är det en rund ring med ett tecken över. DSBridge visar en blå ikon i värktygsfältet.

Någon som har någon lösning?

/Robin

Permalänk
Medlem

Tja

Har fått ett problem jag inte vet hur jag ska lösa.
När man har kollat ca 2-3min på en film så är de precis som att servern tappar bufferten, filmen låser sig och fortsätter efter ett tag men hackar fram.
När man då kollar på media servern så har de blivit två st buffra, den gamla är kvar och så hoppar den över till en ny som är mindre men som byggs upp. Har testat att installera om både servern och java, kört trådat och trådlöst genom router och pc direkt till ps3 utan att få bort de.
Nån som fått samma och hittat felet?

/Matte

Permalänk

Jag gör verkligen som du skrivit, men jag får det ändå inte att fungera

Har kollat i UMS och under "General Configuration" så har jag en knapp där det står "Channels"
Så långt allt väl

Sen så har jag testat lite alla möjliga varianter utan framgång. Jag får inte ens fram några kanaler på PS3:an...kommer massa andra mappar i en "Channels" mapp på den, men de flesta är tomma och i de andra ligger det några konstiga filer bara som ej är spelbara.

Testade först med bara din fil och skapade en mapp så jag fick denna path: "C:\Program Files (x86)\Universal Media Server\extras\channels\" och där la jag allt.
Funkade ej!

Testade sen med den andra zip:en och den hade massa andra filer...i den så fanns det ju massor med saker...ska alla dom ligga i "C:\Program Files (x86)\Universal Media Server\extras\" eller ska de läggas i "C:\Program Files (x86)\Universal Media Server\extras\channels\" ??

Allt detta:

Har som sagt testat att lägga allt det i din zip på stället du skriver.
Testat att lägga dit allt som följer med i den andra zipen där du skriver.
Testat att lägga allt från den andra zipen bara i extras-mappen och alla dina channels i channels-mappen som då följde med utan framgång.

Vad rekommenderar du?

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk

Robert? Någon?
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med detta

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hur för man för att få "Channels" att funka på mac?

Visa signatur

Macbook - SSD powered

Permalänk
Medlem

Är där nån skillnad på detta program och "PS3 Media Server"? de ser identiska ut.

Alltid kört med ps3 media och har inte lyckats få bort problemet med overscan på min TV (bilden hamnar 3cm utanför runtom). Ska prova detta och se om det löser sig.

Någon som kan hjälpa med det annars, kryssa i overscan rutan funkar ej.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

riktigt bra guide , jag ska testa denna ikväll på xbox360 Är det någon som som testat på xbox360 ? Undrar om det funkar bra ?

Permalänk
Medlem

Hittar inte mitt ps3, du skrev någon inställning på routern, Vad heter den inställningen?
Har en D-link DIR-655. Måste jag göra något på ps3t också eller ska den hitta av sig självt?

Permalänk

Hej! En fråga angående inställningen "Enable GPU acceleration" under generella konverteringsintällningar: När jag kryssar i denna och startar om servern, och spelar upp en 1080 fil med AAC-ljud, så throttlar CPU:n nåt väldigt. Borde väl snarare vara GPU:n som belastas?

Oavsett vilket så påverkar det inte bildkvalitén vad jag märker (jämfört med när GPU acceleration är inaktiverad), men däremot får jag bara digitalt ljud (till min soundbar med inbyggd Dolby Digital och DTS receiver) om jag har GPU-acceleration aktiverad.

Alltså måste jag antingen stå ut med sämre ljud från högtalaren för att slippa höra datorns fläktar (pga CPU throttle), eller stå ut med fläktljud för att få bra filmljud. Jättekonstigt. Kan lägga till att min soundbar indikerar om ljudet den skickar ut är från Dolby Digital/DTS eller inte med en lampa (kanalfördelningen och output volymen blir dessutom märkbart förvrängd när det inte spelas upp i DD/DTS), så skillnaden är inget jag inbillar mig.

GÅr det att ändra nån annan inställning för att få ut DD/DTS, utan att aktivera GPU-acceleration? Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej!

Ursäkta att jag inte svarat här på ett tag. Mestadels pga tidsbrist, men också för att jag själv inte använder mig utav min PS3 som ett mediecenter längre och därmed inte hållit mig uppdaterad om UMS utveckling.

Brukar finnas en hel del matnyttigt i UMS forum, kika där om ni kör fast. Skulle jag börja använda programmet igen kanske jag uppdaterar tråden då.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)