Seg rendering i adobe premiere cs3, cpu arbetar inte fullt!?

Permalänk

Seg rendering i adobe premiere cs3, cpu arbetar inte fullt!?

hej!
När jag ska rendera film så går det extremt jävla långsamt fast min dator bör göra det betydligt fortare! när jag sedan kollade på processor användning så går den endast upp till omkring 20%, den arbetar alltså inte på full fart vilket kan förklara att det går så segt. någon som vet varför och hur man åtgärdar det?

slobbster

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

Vad för några komponenter har du?

Har du bockat i "One graph per CPU" i Windows Task Manager, så att du kan se hur de olika processorkärnorna arbetar istället för en enda graf som sammanfattar för alla kärnor? I så fall, hur ser det ut när du renderar? Det kan vara som så att någon enstaka kärna sliter medan de andra inte gör någonting.

Har du testat någon nyare version av Premiere Pro?

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla om det är lagringrelaterat,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbsterlenhoff:

hej!
När jag ska rendera film så går det extremt jävla långsamt fast min dator bör göra det betydligt fortare! när jag sedan kollade på processor användning så går den endast upp till omkring 20%, den arbetar alltså inte på full fart vilket kan förklara att det går så segt. någon som vet varför och hur man åtgärdar det?

slobbster

Vad exakt renderar du ifrån? Använder du t.ex. adobe link och vilken hårddisk är klippen ifrån? Det idealiska är att ha en snabb HDD för programmet, en hårddisk för temporära filer och en för själva materialet som används.

Men svårt att göra annat än spekulera om du inte säger vad du försöker rendera samt vart detta ligger.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Kan hårddisken skriva i hastigheten du renderar?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

adobe premiere och temporära filer samt materialt ligger på en ssd hårddisk Intel® SSD 520 Series 120GB. materialtet är 720p från en digitalkamera. både rendering och exportering av film gå sjukt segt. jag exporterar den färdiga filmen till en annan hårddisk och 3min film i vilken kvalitet som helst, har provat alla codecs i adobe media encoder för att se om det är någon skillnad, även att exportera dv avi, tar 10-15 min:S, och i dv avi så blir filmen en ruta som inte fyller upp hela skärmen. det var år sedan jag satt med premiere och har glömt massa, skulle bara fixa en snabb grej med lite jag filmat i sommar, men snabbt gick det ju inte direkt:)
först står det typ 1 min men sen ökar tiden o det går långsammare och långsammer tills det till slut går med ca en frame i sek.
sitter med core i7 920. det gick fortare med min bärbara dator, det är nåt som är fel för det ska gå fortare, men jag vete fan vad:S dock är programmet mkt snabbt på att starta och i övrigt användande av programmet går snabbt, men rendering och exportering är det nåt fel på!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Skrivet av slobbsterlenhoff:

adobe premiere och temporära filer samt materialt ligger på en ssd hårddisk Intel® SSD 520 Series 120GB. materialtet är 720p från en digitalkamera. både rendering och exportering av film gå sjukt segt. jag exporterar den färdiga filmen till en annan hårddisk och 3min film i vilken kvalitet som helst, har provat alla codecs i adobe media encoder för att se om det är någon skillnad, även att exportera dv avi, tar 10-15 min:S, och i dv avi så blir filmen en ruta som inte fyller upp hela skärmen. det var år sedan jag satt med premiere och har glömt massa, skulle bara fixa en snabb grej med lite jag filmat i sommar, men snabbt gick det ju inte direkt:)
först står det typ 1 min men sen ökar tiden o det går långsammare och långsammer tills det till slut går med ca en frame i sek.
sitter med core i7 920. det gick fortare med min bärbara dator, det är nåt som är fel för det ska gå fortare, men jag vete fan vad:S dock är programmet mkt snabbt på att starta och i övrigt användande av programmet går snabbt, men rendering och exportering är det nåt fel på!

Läser du källklippet direkt från kameran?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

har inte använt datorn på en vecka och nu när jag startade och exporterade filmen så fixade datorn det på 10min för 40min film. kanonsnabbt! processor användningen ligger på 80-90% som det ska vara. frågan kvarstår dock va fan premiere blir segt efter en tids användning, för det verkar som att det är så det är:S nu funkar det för tillfället perfekt, rendering och exportering av film flyter på. jag har inte gjort någon ändring sedan jag skrev sist då problemet fanns där!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W