Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga ett litet kraftpaket när haswell refresh kommer med k-modeller, i ett BitFenix Phenom mATX men jag behöver få reda på några mått först.
Vill veta avstånd från pci-utgångarna på chassit till buren(inringade), buren till botten och nedre pci-utgången till botten.
Man kanske till och med kan skruva loss buren?

Har ett Newton R3 1000W(Längd: 165 mm Höjd:86) som ligger och skräpar, tveksamt om det är så bra att stoppa i det. Fast krämen kan behövas ändå om jag ska köra xfire/sli som planerat (295x2 känns onödigt dyrt).
Har funderat på att köra på just msi's kylare pga att dom lyckas korta ner sina kort ganska bra. Får mitt nätagg plats så bör jag ha 288mm yta till grafikkort.

Kommer förmodligen använda ett slutet vattensystem för cpu-kylning fast jag är jäkligt sugen på en vit Phanteks PH-TC14PE.

Max höjd CPU-kylare 175 mm
Max längd PSU 160 mm - Märkligt då det ser ut att finnas gott om utrymme mellan agget och buren?
Max längd grafikkort 330 mm
Bredd 250 mm
Djup 374 mm
Höjd 330 mm
Vikt 8.4 kg

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Storage Jar:

Funderar på att bygga ett litet kraftpaket när haswell refresh kommer med k-modeller, i ett BitFenix Phenom mATX men jag behöver få reda på några mått först.
Vill veta avstånd från pci-utgångarna på chassit till buren(inringade), buren till botten och nedre pci-utgången till botten.
Man kanske till och med kan skruva loss buren?

Har ett Newton R3 1000W(Längd: 165 mm Höjd:86) som ligger och skräpar, tveksamt om det är så bra att stoppa i det. Fast krämen kan behövas ändå om jag ska köra xfire/sli som planerat (295x2 känns onödigt dyrt).
Har funderat på att köra på just msi's kylare pga att dom lyckas korta ner sina kort ganska bra. Får mitt nätagg plats så bör jag ha 288mm yta till grafikkort.

Kommer förmodligen använda ett slutet vattensystem för cpu-kylning fast jag är jäkligt sugen på en vit Phanteks PH-TC14PE.

http://i1213.photobucket.com/albums/cc472/mungo112/bitfenix_p...

Max höjd CPU-kylare 175 mm
Max längd PSU 160 mm - Märkligt då det ser ut att finnas gott om utrymme mellan agget och buren?
Max längd grafikkort 330 mm
Bredd 250 mm
Djup 374 mm
Höjd 330 mm
Vikt 8.4 kg

Ser ut att vara ett kraftpaket du siktar på!

Har tyvärr ingen Phenom mATX tillgänglig för ögonblicket, men har bett en kollega att kontrollera detaljerna!
Vad jag själv minns när jag installerade i ett Phenom senast så är utrymmet upp till buren mer än 160mm, måttet är väl tilltaget för att kablaget på ovansidan ska kunna få plats ordentligt på alla typer av nätaggregat.

Om vi inte har någon Phenomägare som har måttbandet nära så återkommer jag med information!

Ber om ursäkt för dröjsmålet på svaret, vi har precis bytt representant för Bitfenix så det har varit lite trögt senaste dagarna - mer om detta i ett annat inlägg!

Permalänk
Bitfenix

Goder morgon!

Tänkte börja med att informera om att Bitfenix nu har en ny representant i Sverige.

Jag heter Håkan Persson, närmre känd som HCP på Sweclockers, jag har varit medlem de sedan 2003, en riktigt gammal räv alltså
Personligen har jag petat på Bitfenix produkter sedan de började dyka upp, att kliva på tåget att representera Bitfenix i Sverige var inte speciellt svårt val!

Har ni frågor eller funderingar kring våra produkter, skrik till så kommer jag springande med måttband och faktablad för att ge er svar på era frågor
Glöm inte, då jag själv är fantast av modifikationer och ombyggnationer, har du ett projekt du funderat på och vill ha lite stöd i kanten till med Bitfenixprylar? skicka ett meddelande till mig, beskriv ditt projekt så tar vi en titt!

Hoppas ni har en härlig sommar, just nu stundar Computex i Tapei där vi kommer få se mycket nytt i branschen, håll utkik på Youtube och vår Svenska eller Engelska facebooksida med start 3;e Juni.

// HP
Bitfenix Sverige

*inlägg redigerat av moderator* - Bitfenix nya representant behöver informeras om forumreglerna för företagskonton.

Permalänk
Medlem

Välkommen Håkan!

Permalänk
Medlem

Välkommen Håkan! Jag har redan ett par mått jag efterfrågar, några posts upp

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Storage Jar:

Välkommen Håkan! Jag har redan ett par mått jag efterfrågar, några posts upp

Jag inväntar lite chassin hit strax så ska jag slita fram måttbandet
Har de flesta, förutom just Phenom!

// HP

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Storage Jar:

Funderar på att bygga ett litet kraftpaket när haswell refresh kommer med k-modeller, i ett BitFenix Phenom mATX men jag behöver få reda på några mått först.
Vill veta avstånd från pci-utgångarna på chassit till buren(inringade), buren till botten och nedre pci-utgången till botten.
Man kanske till och med kan skruva loss buren?

Har ett Newton R3 1000W(Längd: 165 mm Höjd:86) som ligger och skräpar, tveksamt om det är så bra att stoppa i det. Fast krämen kan behövas ändå om jag ska köra xfire/sli som planerat (295x2 känns onödigt dyrt).
Har funderat på att köra på just msi's kylare pga att dom lyckas korta ner sina kort ganska bra. Får mitt nätagg plats så bör jag ha 288mm yta till grafikkort.

Kommer förmodligen använda ett slutet vattensystem för cpu-kylning fast jag är jäkligt sugen på en vit Phanteks PH-TC14PE.

http://i1213.photobucket.com/albums/cc472/mungo112/bitfenix_p...

Max höjd CPU-kylare 175 mm
Max längd PSU 160 mm - Märkligt då det ser ut att finnas gott om utrymme mellan agget och buren?
Max längd grafikkort 330 mm
Bredd 250 mm
Djup 374 mm
Höjd 330 mm
Vikt 8.4 kg

Ber om ursökt för dröjsmålet, Computex ställde till det lite så jag fick Phenoms hit först i Fredags.
PSU-måttet ifråga är 22.5cm, från ramen upp till underkant av 5,25" ramen.

Från kanten på 5,25" ramen till bakkant på chassit, internt mått är 27,5cm.
Från botten till första PCI-plats är det ganska precis 19cm, beroende på var i golvet man mäter, det är lite bumps här o där.

Jag testade peta in ett Be Quiet nätagg i mitt Phenom, det går väldigt högt upp och sitter precis under 5,25" buren, det lämnar 25cm, över till plats för grafikkort.

// HP

Permalänk
Medlem

Intern strömkabel - Prodigy M

Hej!

Jag har precis byggt ihop ett nytt system i en Prodigy M och stött på problem med den interna strömkabeln som leder från min PSU (AX860) till baksidan av chassit. Min PSU-kontakt sitter i en vinkel som omöjliggör att kabeln går att koppla in pga konstruktionen av chassiet. Tillhandahåller BitFenix interna strömkablar med antingen en rak- eller en eventuell kontakt med rätvinkel (fast omvänd) kontakt? Förslag på vart man annars skulle kunna finna dessa mottages med tacksamhet!

hälsningar,
Freddie

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av LeoH:

Hej!

Jag har precis byggt ihop ett nytt system i en Prodigy M och stött på problem med den interna strömkabeln som leder från min PSU (AX860) till baksidan av chassit. Min PSU-kontakt sitter i en vinkel som omöjliggör att kabeln går att koppla in pga konstruktionen av chassiet. Tillhandahåller BitFenix interna strömkablar med antingen en rak- eller en eventuell kontakt med rätvinkel (fast omvänd) kontakt? Förslag på vart man annars skulle kunna finna dessa mottages med tacksamhet!

hälsningar,
Freddie

Hej Freddie, det var inte så bra att det inte gick att koppla in ordentligt.
Har du möjlighet att ta en bild på hur det hela tar emot?

Jag har tillfrågat internt om detta problem, inväntar svar och möjligen om vi har en sladd så ordnar vi det såklart till dig.

// HP

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Bifogar bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/hohsufznzsejsx/

Kabeln går alltså inte att koppla in då den tar i chassikonstruktionen med den vinkeln på PSU-kontakten/kabelkontakten.

hälsningar,
Freddie

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är riktigt sugen på sleevade kablar till nätagget men vill inte riktigt göra arbetet själv ännu, och har då hittat era Alchemy kablar. Jag hittar inte några vita sådana kablar någonstans i Sverige eller utomlands för bra fraktpris. :/ Vet någon vart jag kan få tag på dem? Letar efter 24-pin (MOBO), 2st 6+2-pin (GPU) och en 8-pin (CPU).

//Flygman

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av LeoH:

Tack för snabbt svar!

Bifogar bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/hohsufznzsejsx/

Kabeln går alltså inte att koppla in då den tar i chassikonstruktionen med den vinkeln på PSU-kontakten/kabelkontakten.

hälsningar,
Freddie

Har försökt hitta någon kabel åt dig utan att lyckats ännu.
Har du hittat något som fungerar? vi har fått några fler rapporter om samma sak vilket vi försöker hitta en snabb lösning på till er som har trubbel med den vinklade kontakten.
Ber om ursäkt för sent svar, har precis flyttat färdigt till större lokal och varit internetlös ett tag.

// HP

Skrivet av Flygman:

Hej!

Jag är riktigt sugen på sleevade kablar till nätagget men vill inte riktigt göra arbetet själv ännu, och har då hittat era Alchemy kablar. Jag hittar inte några vita sådana kablar någonstans i Sverige eller utomlands för bra fraktpris. :/ Vet någon vart jag kan få tag på dem? Letar efter 24-pin (MOBO), 2st 6+2-pin (GPU) och en 8-pin (CPU).

//Flygman

Caseking.de är vad jag kan komma på utan att leta, du kan även kontakta Inet.se om det är något de kan hjälpa dig med.

Ber om ursäkt för sent svar, har precis flyttat färdigt till större lokal och varit internetlös ett tag.

// HP

Permalänk
Skrivet av BitFenix Sverige:

Har försökt hitta någon kabel åt dig utan att lyckats ännu.
Har du hittat något som fungerar? vi har fått några fler rapporter om samma sak vilket vi försöker hitta en snabb lösning på till er som har trubbel med den vinklade kontakten.
Ber om ursäkt för sent svar, har precis flyttat färdigt till större lokal och varit internetlös ett tag.

// HP

Hej!

Ursäkta den eventuella förvirringen då jag råkade använda mig av min kusins sweclockers-konto vid min initiala kontakt.

Jag har inte hittat någon annan kabel som saluförts. Jag såg dock en kabel i Jonas recension av Lian Li PC-A51 som eventuellt hade fungerat då den ser ut att ha en vinkel som borde fungera.
http://www.sweclockers.com/recension/19113-lian-li-pc-a51
ca: 7min 40sek

hälsningar,
Freddie

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett Bitfenix Phenom Mini-ITX men jag undrar lite över luftintaget på framsidan.

Det är ganska dåligt med bara några små hål som dessutom är täckta av perforerad metall, men det räcker nog gott till BitFenix Spectre Pro230mm på 7volt som jag tänkt köra.
Men hur är det med dammfilter?
Är perforeringen i sig dammtät? Finns det någon form av dammfilter på baksidan?
Hur kommer man isåfall åt det för att rengöra?

Tack på förhand.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Kilroy:

Jag funderar på att köpa ett Bitfenix Phenom Mini-ITX men jag undrar lite över luftintaget på framsidan.

Det är ganska dåligt med bara några små hål som dessutom är täckta av perforerad metall, men det räcker nog gott till BitFenix Spectre Pro230mm på 7volt som jag tänkt köra.
Men hur är det med dammfilter?
Är perforeringen i sig dammtät? Finns det någon form av dammfilter på baksidan?
Hur kommer man isåfall åt det för att rengöra?

Tack på förhand.

Perforeringen är inte att kalla dammtät kanske, vad jag märkt på mitt eget Phenom så fastnar en hel del i gallret men inte så att det tar allt jämfört med tätare filter. Toppgallret har en tätare filtrering däremot.
Personligen rycker jag lös fronten och dammsuger gallret, ska väl noga poängteras att inte dammsuga i datorn utan istället använda någon form av komprimerad luft som t.ex. finns på Kjell & Co.

Fronten går enkelt att avlägsna för att blåsas rent från ev. dammsamlingar, toppfiltret tas enkelt löst med ett litet reglage.

// HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Perforeringen är inte att kalla dammtät kanske, vad jag märkt på mitt eget Phenom så fastnar en hel del i gallret men inte så att det tar allt jämfört med tätare filter. Toppgallret har en tätare filtrering däremot.
Personligen rycker jag lös fronten och dammsuger gallret, ska väl noga poängteras att inte dammsuga i datorn utan istället använda någon form av komprimerad luft som t.ex. finns på Kjell & Co.

Fronten går enkelt att avlägsna för att blåsas rent från ev. dammsamlingar, toppfiltret tas enkelt löst med ett litet reglage.

// HP

Men det finns inget dammfilter i fronten?

Bättre ventilation och dammfiltrering till fronten på Phenom chassit hade varit en gigantisk förbättring.
Hälsa det till dom ansvariga!

Permalänk
Medlem

Hur ska man montera fläktarna i en Prodigy M för att få bäst kylning?

Har fem 120mm fläktar och min nuvarande ide är är att ha top och baksidan som intag och ha utblåsen på undersidan. Sen ha PSU med fläkten riktad inåt (har den röda varianten så luft intaget från framsidan är lite begränsad). Är det en bra uppställning eller finns det någon bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Hur ska man montera fläktarna i en Prodigy M för att få bäst kylning?

Har fem 120mm fläktar och min nuvarande ide är är att ha top och baksidan som intag och ha utblåsen på undersidan. Sen ha PSU med fläkten riktad inåt (har den röda varianten så luft intaget från framsidan är lite begränsad). Är det en bra uppställning eller finns det någon bättre?

Jag satte två insug i toppen, PSU suger inifrån(dock passiv större delen av tiden), 140mm utblås bak, hårddiskar i botten och en tornkylare som blåser bakåt. Är riktigt imponerad över hur låga temperaturerna är.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Jag satte två insug i toppen, PSU suger inifrån(dock passiv större delen av tiden), 140mm utblås bak, hårddiskar i botten och en tornkylare som blåser bakåt. Är riktigt imponerad över hur låga temperaturerna är.

Trevligt att du får bra temperaturer, var lite rädd att PSU skulle bli för varm då man i vanliga fall brukar ta in kalluft och nu blir det varmluft.

Att ha utblås där bak känns logiskt så man flyttar all värme från CPU ut ur chassit, men med den uppställningen plus fläktar i botten blir det lite undertryck i chassit vilket ska resultera i risk för en massa extra damm i i chassit, fast med intag i toppen kanske inte det är ett problem (inte lika mycket damm där som på golvet).

Permalänk
Medlem

Fick hem min Phenom Micro ATX idag. Nätagg kabeln som sitter inne i burken är till för USA volt?! Den passar ej till mitt Nätagg. Vad ska man göra? :x

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av fue:

Fick hem min Phenom Micro ATX idag. Nätagg kabeln som sitter inne i burken är till för USA volt?! Den passar ej till mitt Nätagg. Vad ska man göra? :x

Det lät knepigt, skicka ett PM till mig med adress så ser jag till att en ny sladd rullar ut till dig!
Måste ha blivit något sorteringsfel innan de gick iväg till retail. Vi ordnar det!

// HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoH:

Hej!

Jag har precis byggt ihop ett nytt system i en Prodigy M och stött på problem med den interna strömkabeln som leder från min PSU (AX860) till baksidan av chassit. Min PSU-kontakt sitter i en vinkel som omöjliggör att kabeln går att koppla in pga konstruktionen av chassiet. Tillhandahåller BitFenix interna strömkablar med antingen en rak- eller en eventuell kontakt med rätvinkel (fast omvänd) kontakt? Förslag på vart man annars skulle kunna finna dessa mottages med tacksamhet!

hälsningar,
Freddie

Hej,

Jag har precis samma problem med mitt Prodigy M och till råga på allt så fungerar inte den interna strömkabeln över huvud taget. Butiken jag köpte chassit av har godkänt en retur av chassit, men jag känner inte för att riva mitt trånga bygge (5 SSD och ett kontrollerkort) för att få den utbytt

Patrik

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Wixner:

Hej,

Jag har precis samma problem med mitt Prodigy M och till råga på allt så fungerar inte den interna strömkabeln över huvud taget. Butiken jag köpte chassit av har godkänt en retur av chassit, men jag känner inte för att riva mitt trånga bygge (5 SSD och ett kontrollerkort) för att få den utbytt

Patrik

Skapa ett ärende här: http://support.bitfenix.com
Lägg till kvitto från butiken du köpte det i, din fulla adress + telefonnummer samt serienumret på chassit så beställer jag en ny kabel åt dig direkt.
Det är jag som läser av supportärenden också så du kan skriva på svenska om du så önskar

// HP
Bitfenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Skapa ett ärende här: http://support.bitfenix.com
Lägg till kvitto från butiken du köpte det i, din fulla adress + telefonnummer samt serienumret på chassit så beställer jag en ny kabel åt dig direkt.
Det är jag som läser av supportärenden också så du kan skriva på svenska om du så önskar

// HP
Bitfenix

Hej,

Tack för snabbt svar, det uppskattas

Kommer det vara samma utförande på den nya kabeln som på originalkabeln? Jag har nämligen också samma problem som LeoH med att vinkeln på adaptern som ska in i nätaggregatet är felvänd

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Wixner:

Hej,

Tack för snabbt svar, det uppskattas

Kommer det vara samma utförande på den nya kabeln som på originalkabeln? Jag har nämligen också samma problem som LeoH med att vinkeln på adaptern som ska in i nätaggregatet är felvänd

Jag vet att vi haft ett par vinklade åt andra hållet också, notera det i supportärendet att du behöver en vänd åt andra hållet

// HP

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har fortfarande inte sett skymten av ersättningskabeln som enligt Ticket #944726 borde ha skickats några dagar efter 2015-03-24

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Wixner:

Hej,

Jag har fortfarande inte sett skymten av ersättningskabeln som enligt Ticket #944726 borde ha skickats några dagar efter 2015-03-24

Osäker om jag svarade på din ticket, men kör safe och svarar här med också.
Det var tvunget att tillverkas då fabriken inte hade några fler kvar, imorrn är vanlig arbetsdag igen efter Computex-galenskaperna så har vi bättre koll på vad som skickats och vad som är kvar att skickas.
Återkommer!

// HP

Permalänk
Medlem

Hej Bitfenix! Undrar om ett http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gaming... går in i ett phenom chassi?

EDIT: Stod max läng gkort: 330 mm så hoppas att detta stämmer!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Funkish:

Hej Bitfenix! Undrar om ett http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gaming... går in i ett phenom chassi?

EDIT: Stod max läng gkort: 330 mm så hoppas att detta stämmer!

Ja det passar om du har ett lägre nätagg (kortare, rättare sagt), större än 160mm så är risken stor att kablar eller nätagget i sig (runt 165-170mm) tar emot grafikkortet beroende på hur det är utformat i änden.
Vi har sett lösningar där 170mm PSU fungerar med långa GPU;er just för att kablarnas anslutning på PSU varit rätt placerade och GPU hade en lutning på kanten.
Men för att vara säker, håll dig på 160mm eller mindre på nätagget

Längre PSU än 160mm så garanterar vi inte mer än 230mm i gpu-längd. Mest för att vi inte kan täcka alla kombinationer av grafikkort och nätaggregat därute på marknaden.

// HP