Guide: Installera Windows 7 i (U)EFI mode med en usb sticka.

Permalänk
Medlem

Guide: Installera Windows 7 i (U)EFI mode med en usb sticka.

Till att börja med så kommer jag inte gå in djupt på vad som är fördelarna och nackdelarna med att installera Windows i EFI mode.
Men några av dom är snabbare start av datorn och att man tar sig snabbare ur hibernation mode. Samt möjligheten att skapa GPT partitioner.
Det finns många artiklar man kan leta upp om man googlar på ämnet.
Och jag är väl medveten om att Sweclockers har en egen guide just för hur man installerar Windows från ett USB minne men detta är alltså hur man installerar Windows i EFI mode.

Vad behöver man?

  • Ett USB minne på minst 4gb.

  • En Windows 7 64bit installation. På skiva eller på .iso fil. ISO filerna hittar du HÄR. Det är helt lagligt att ladda hem dom här filerna och ladda hem den fil som passar din Windows 7 nyckel.

  • En dator som stödjer EFI boot. Med andra ord i princip alla datorer med Sandy Bridge CPU eller nyare. Och i en del nyare laptops.

  • En kopia av bootmgfw.efi . Du kan hitta den på en dator som redan har Windows 7 64bit installerat. Du hittar den i C:\Windows\Boot\EFI.
    Eller så kan du ladda hem den HÄR
    Om du inte hittar din version av Windows i listan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk. Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåvan du har vid installation.

Till att böja med så behöver du göra ditt USB minne bootbart.
Microsoft har släppt ett eget tool för detta men tyvärr så verkar inte det funka att få ett USB minne som använt sig av det toolet att funka när man ska installera i EFI mode.

Så man får göra på det här viset.

  1. Sätt i USB minnet i datorn. (Döh!)

  2. Öppna startmenyn och skriv CMD i start fältet. Högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som aministratör"

  3. I kommando tolken skriver du följande saker för att få reda på vilket nummer ditt USB minne har.

    diskpart
    list disk

    Det bör se ut ungefär såhär efter du skrivit dom 2 kommandona.

  4. Titta på listan och se vilket nummer ditt USB minne har.

  5. När du kollat vilket nummer den har kom ihåg det och skriv följande.

    select disk 1 (Om numret på ditt USB minne var 1. Annars ersätter du 1an med det nummer som var för dig)
    clean
    create partition primary
    select partition 1
    (Ska stå så oavsett vilket nummer ditt USB minne hade)
    active
    format fs=fat32 quick
    (Det är viktigt att det är FAT32 fil system här så du inte får för dig att skriva format fs=ntfs quick istället)
    assign
    exit

Nu är ditt USB minne formaterat i FAT32 och är redo för att göras bootbart.

  1. Se till att ha .iso filen du laddat hem mountad med ett program som tex Daemontools eller liknande. Eller ha i installations skivan för windows 7 64bit.

  2. Ta reda på vilken enhets förteckning enheten som har Windows 7 64bit laddad i sig har. (Kommer skriva det som E: i guiden)

  3. I Kommandotolken du har öppen skriv.

    e: (Ersätt med beteckningen som stämmer för dig)
    cd boot

  4. Ta reda på vilken enhetsförteckning USB minnet har (Kommer skriva det som h:)

  5. Skriv följande i Kommandotolken

    bootsect /nt60 h: (ersätt h: med den enhetsbeteckning ditt USB minne har)

Sådär nu är ditt USB minne boot bart och du kan stänga ner Kommandotolken.

Nu är det dags att se till att du får Windows installationen med EFI boot inlagt på ditt USB minne.

  1. Föröver alla filer från .iso filen eller Windows installations skivan till ditt USB minne. Genom att markera dom och kopiera över dom.

  2. I USB minnet går du in på \EFI\microsoft

  3. Där finns en mapp som heter "boot"

  4. Kopiera mappen boot

  5. Klistra in mappen boot ett steg upp så den ligger som \EFI\boot

  6. Ta nu filen bootmgfw.efi (filen som jag skrev om i början) och kopiera in den i \EFI\boot

  7. Döp om bootmgfw.efi till bootx64.efi

    Nu är ditt USB minne klart för att installera Windows 7 64 i EFI mode.

Nu är det dags att starta installationen av Windows7

  1. Börja med att ändra i BIOS/UEFI under BOOT CONFIGURATION och menyn BOOT MODE att sätta valet till [UEFI] istället för Legacy. (Menyerna kan heta olika på olika datorer)

  2. Ändra i BIOS/UEFI att du vill boota från ditt USB minne.

  3. Välj att spara valen du gjort och starta om datorn och låt Windows installationen starta.

  4. När du kommer till den första rutan av installationen så trycker du Shift+F10 så du får upp en Kommandotolk

  5. Skriv följande i Kommandotolken.

    diskpart
    list disk (Kolla vilket nummer disken du vill installera Windows på har)
    select disk 1 (Ersätt numret med den disk du vill installera Windows på har)
    clean
    convert gpt

  6. Stäng nu kommando tolken

  7. Klicka dig vidare i installations processen tills du kommer till fönstret där du får välja vilken disk du vill installera på kommer upp.

  8. Klicka på partitionen du gjorde i kommando tolken tidigare.

  9. Om inget Gult utropstecken kommer upp är det bara att starta installationen nu.

Nu är det klart så fort Windows är klar med installationen.

Du kan nu kolla om allt blivit rätt installerat genom att gå in på diskhanteraren och se om det står (EFI system partition) på listan.
Det ser ut ungefär såhär.

Om det ser ut som på bilden är allt klart och du har nu Windows installerat i EFI mode och har en GPT partition du kan ändra till den storlek du vill ha.

Om ni har några frågor så ställ dom bara i tråden.

Även om tävlingen är över så tryck gärna gilla ändå om ni tyckte om guiden

Jag vet att jag stavar rätt dåligt. Så ni måste inte påpeka det

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Så nu är frågan vad är det för skillnad, även om du skrev att du inte kommer gå in på de så är de nog bara de vi alla kommer att undra och din guide går till spillo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Så nu är frågan vad är det för skillnad, även om du skrev att du inte kommer gå in på de så är de nog bara de vi alla kommer att undra och din guide går till spillo.

Dom största anledningarna är snabbare boot, samt att man kommer snabbare ur hibernation mode tex. Och GPT disk möjlighet.
Det finns mycket information på nätet om för och nackdelar så tyckte det var lättare för folk att läsa själva om det hela.
Men lade till en kort notis om det i main posten.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har för mig att 64bit skivorna ALLTID bootar efi om det är möjligt.

Ja så verkar det vara.
Men tyvärr inte när man installerar via USB sticka som många gör nu för tiden.
Då är det tyvärr krångligare att få det att funka.
Vet inte vad det beror på riktigt att det är på det viset.
Guiden jag skrivit här finns i olika former med samma steg på många olika ställen på nätet.
Det är inget jag kommit på själv som ni förstår.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zOlid:

Ja så verkar det vara.
Men tyvärr inte när man installerar via USB sticka som många gör nu för tiden.
Då är det tyvärr krångligare att få det att funka.
Vet inte vad det beror på riktigt att det är på det viset.
Guiden jag skrivit här finns i olika former med samma steg på många olika ställen på nätet.
Det är inget jag kommit på själv som ni förstår.

Sant:)
Det är en bra guide såklart, behövs bara litet kommando från imagex om man har waik installerat (som mitt skript använder)

GLHF

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående detta. Det kanske redan har besvarats i tråden, i så fall ber jag om ursäkt.
Jag har byggt ihop en burk med gamla delar och saknar en W7 licens till den datorn. Så tänkte köpa en W7 oem skiva och installera genom ett usbminne då datorn saknar dvdläsare. Kan jag stoppa skivan i en annan dator och göra ett bootbart usbminne med filerna från skivan med tex W7 usb/dvd download tool? Eller hur gör man?
Anledningen till att jag vill göra så är för jag ska slippa ladda hem W7 och strula med språk osv..

EDIT: Nu när jag tänkte efter borde imgburn kunna fixa det. Dvd till iso daah.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att jag och många andra har haft problem med verktyget Ei.cfg Removal Utility som inte alltid fungerar för Windows 7 ISO som har Service Pack 1.

Om man överför Windows 7 till ett USB minne bör man kontrollera att ei.cfg filen som ligger i mappen sources är raderad och om den fortfarande ligger kvar så kan man radera den genom att högerklicka på filen ei.cfg och välja ta bort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

Jag har en fråga angående detta. Det kanske redan har besvarats i tråden, i så fall ber jag om ursäkt.
Jag har byggt ihop en burk med gamla delar och saknar en W7 licens till den datorn. Så tänkte köpa en W7 oem skiva och installera genom ett usbminne då datorn saknar dvdläsare. Kan jag stoppa skivan i en annan dator och göra ett bootbart usbminne med filerna från skivan med tex W7 usb/dvd download tool? Eller hur gör man?
Anledningen till att jag vill göra så är för jag ska slippa ladda hem W7 och strula med språk osv..

EDIT: Nu när jag tänkte efter borde imgburn kunna fixa det. Dvd till iso daah.

Precis, välj "Create image from disc." Välj "Destination" och spara iso filen. Sedan använder du W7 usb/dvd download tool och gör USB:n startbar.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Nu är det dags att starta installationen av Windows7
[LIST="1"]
[*]Börja med att ändra i BIOS/UEFI under BOOT CONFIGURATION och menyn BOOT MODE att sätta valet till [UEFI] istället för Legacy. (Menyerna kan heta olika på olika datorer)
[*]Ändra i BIOS/UEFI att du vill boota från ditt USB minne.
[*]Välj att spara valen du gjort och starta om datorn och låt Windows installationen starta.
[*]När du kommer till den första rutan av installationen så trycker du Shift+F10 så du får upp en Kommandotolk
[*]Skriv följande i Kommandotolken.

list disk (Kolla vilket nummer disken du vill installera Windows på har)
select disk 1 (Ersätt numret med den disk du vill installera Windows på har)
clean
convert gpt

Superguide tack så mycket! väldigt tydlig och enkel att följa!
Men det ska in ett "diskpart" innan "list disk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Superguide tack så mycket! väldigt tydlig och enkel att följa!
Men det ska in ett "diskpart" innan "list disk".

Jaaaa det har du rätt i
Det hade jag missat tydligen.
Tack för att du sa det, har fixat det nu.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Får ett felmeddelandet när jag ska göra "bootsect /nt60 h: (ersätt h: med den enhetsbeteckning ditt USB minne har)"
"This tool can only be run on systems booted using a PC/AT BIOS. This system was booted using EFI or some other firmware type".

Betyder det att man måste göra det här på en dator som inte redan är installerad med EFI?
Har googlat runt, men inte lyckats hitta någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jawo:

Får ett felmeddelandet när jag ska göra "bootsect /nt60 h: (ersätt h: med den enhetsbeteckning ditt USB minne har)"
"This tool can only be run on systems booted using a PC/AT BIOS. This system was booted using EFI or some other firmware type".

Betyder det att man måste göra det här på en dator som inte redan är installerad med EFI?
Har googlat runt, men inte lyckats hitta någon lösning.

Ja precis det gör det.
Man måste göra detta på en dator som kör i bios mode redan.
Vet inte varför det är på detta viset. Men jag hittade inget sätt att komma runt detta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv

bootmgfw.efi i install.vim väcker lite frågor...för, det finns språk däri. sv-SE te.x, innehåller en egen biitmgw.efi.MUI, men den får jag aldrig att fungera - och med denna guidens hjälp (och alla andra identiska på nätet), så är bootmg på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

bootmgfw.efi i install.vim väcker lite frågor...för, det finns språk däri. sv-SE te.x, innehåller en egen biitmgw.efi.MUI, men den får jag aldrig att fungera - och med denna guidens hjälp (och alla andra identiska på nätet), så är bootmg på engelska.

Är inte säker på vad det innebär det du talar om. Dvs att den inte är på svenska!?
Vilken del är det som blir på engelska?
Själva Windows efter det är installerat blir ju på svenska iallafall om du valt en svensk installation.
Och som jag kommer ihåg det så är installationen också på svenska men jag kan komma ihåg fel.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Är inte säker på vad det innebär det du talar om. Dvs att den inte är på svenska!?
Vilken del är det som blir på engelska?
Själva Windows efter det är installerat blir ju på svenska iallafall om du valt en svensk installation.
Och som jag kommer ihåg det så är installationen också på svenska men jag kan komma ihåg fel.

Guiden är underbar, jag påpekar inget annat - men språket jag syftar på är bl.a "Installing Windows" (istället för "Installerar Windows") eller boot-menyn, felsäkert läge-menyn. Med vanlig BIOS installation från samma media, blir det på svenska. Uteslutningsmetoden borde ju vara att bootmgfw.efi är på engelska, fastän det finns på fler språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Guiden är underbar, jag påpekar inget annat - men språket jag syftar på är bl.a "Installing Windows" (istället för "Installerar Windows") eller boot-menyn, felsäkert läge-menyn. Med vanlig BIOS installation från samma media, blir det på svenska. Uteslutningsmetoden borde ju vara att bootmgfw.efi är på engelska, fastän det finns på fler språk.

Aha. Asso min starta felsäkert meny osv är på svenska iaf. Och jag har inte gjort något annat än det som står i guiden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Fick felmeddelande genast när jag bootar till usb minnet. Det klagas på filen K:\efi\boot\bcd.efi

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man gör disken bootbar om man inte har stöd för legacy mode i bios ?

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av o0ski:

Fick felmeddelande genast när jag bootar till usb minnet. Det klagas på filen K:\efi\boot\bcd.efi

Skivan funkar? Version?

Nåja, gör om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Någon som vet hur man gör disken bootbar om man inte har stöd för legacy mode i bios ?

Vad menar du?
Det är ju Legacy eller EFI mode som finns (mig veterligen) att välja på.
Och denna guide är för EFI mode. Vill man köra Legacy sköter allt sig självt.

Skrivet av o0ski:

Fick felmeddelande genast när jag bootar till usb minnet. Det klagas på filen K:\efi\boot\bcd.efi

Då har något blivit fel. Prova att göra om allt. Fungerar inte det så prova med en annan windows kopia (dvs en annan windows 7 installation cd/iso)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hur gör jag om jag sitter på en 32-bitars Vista och vill göra en 64-bitars Windows 7 boot-usb?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hur gör jag om jag sitter på en 32-bitars Vista och vill göra en 64-bitars Windows 7 boot-usb?

Ska den vara i UEFI mode eller inte? Har du EFI bios?
Om inte så följ bara Sweclockers egen guide på hur man gör en usb boot för win7.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Min bios kan använda både legacy och UEFI mode. Betyder det att jag HAR efi bios? o.O så Jäkla förvirrad... uppdaterade bios nyligen och fick det ännu flashigare.

Tänkte fixa en usb sticka med win7 sp1 x64 så jag slipper dvd-läsaren. Något jag bör tänka på? Ändras det sättet jag kommer kunna använda bios på? Kan det bli problem med achi eller nåt annat. >>Nackdelar?<< Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sick3r:

Min bios kan använda både legacy och UEFI mode. Betyder det att jag HAR efi bios? o.O så Jäkla förvirrad... uppdaterade bios nyligen och fick det ännu flashigare.

Tänkte fixa en usb sticka med win7 sp1 x64 så jag slipper dvd-läsaren. Något jag bör tänka på? Ändras det sättet jag kommer kunna använda bios på? Kan det bli problem med achi eller nåt annat. >>Nackdelar?<< Tack

Finns väll inte några direkta nack delar.
Ända som "skulle kunna" vara en nack del är att uppstarts tiden blir kortare så du har kortare tid på dig att trycka på bios knappen för att ta dig in dit.
Öm du har både legacy och ueif så kör på uefi och följ guiden. Så kommer du märka skillnaden
Achi osv ska inte vara några problem med.
Vet att vissa datorer kan det bli problem när man ska installera och köra i achi mode.
Men det har inte med uefi o göra utan det är över huvud taget.
Är det så, så kör utan achi när du installerar sen gör du achi fixen efteråt bara.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Finns väll inte några direkta nack delar.
Ända som "skulle kunna" vara en nack del är att uppstarts tiden blir kortare så du har kortare tid på dig att trycka på bios knappen för att ta dig in dit.
Öm du har både legacy och ueif så kör på uefi och följ guiden. Så kommer du märka skillnaden
Achi osv ska inte vara några problem med.
Vet att vissa datorer kan det bli problem när man ska installera och köra i achi mode.
Men det har inte med uefi o göra utan det är över huvud taget.
Är det så, så kör utan achi när du installerar sen gör du achi fixen efteråt bara.

Tack för svaret. Sen jag uppdaterade bios på mitt asrock så kan man ändra hur länge den ska synas med (tror det var det det var iaf haha) så det borde inte vara några problem. Var bara mest förvirrad angående vad ueif betydde. Svårt ibland att lära sig nya saker men man måste ju för att inte hamna långt efter vad gäller teknik =P (sa han som kör phenom x4 på ett am3+ istället för ett 8350 -.-)

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Nu är det dags att starta installationen av Windows7
[LIST="1"]
[*]Börja med att ändra i BIOS/UEFI under BOOT CONFIGURATION och menyn BOOT MODE att sätta valet till [UEFI] istället för Legacy. (Menyerna kan heta olika på olika datorer)
[*]Ändra i BIOS/UEFI att du vill boota från ditt USB minne.

Har en fråga.

Hittar ingen meny med boot mode som man kan välja legacy eller uefi. Stoppar jag i USB så kommer den dock upp automatiskt i boot listan. T.o.m min HTC kommer upp (råkade ha den i under uppstart) Är det nånting jag missat eller är det bara att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sick3r:

Har en fråga.

Hittar ingen meny med boot mode som man kan välja legacy eller uefi. Stoppar jag i USB så kommer den dock upp automatiskt i boot listan. T.o.m min HTC kommer upp (råkade ha den i under uppstart) Är det nånting jag missat eller är det bara att köra?

Du kunde välja legacy eller uefi i bios sa du?
Välj uefi där.
Då bör den försöka boota i efi mode och det bör bli rätt när du installerar.
Är inte hundra men är ju bara att prova.
Du kan ju inte förstöra något iallafall.
Och en installation tar ju bara 15-20min

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Du kunde välja legacy eller uefi i bios sa du?
Välj uefi där.
Då bör den försöka boota i efi mode och det bör bli rätt när du installerar.
Är inte hundra men är ju bara att prova.
Du kan ju inte förstöra något iallafall.
Och en installation tar ju bara 15-20min

Nja. Jag kan inte välja något speciellt. Men usb stickan kommer upp som som både [usb] verbatim och [uefi] verbatim. Valde uefi som boot device och fortsatte installationen och följde resten av guiden. Nu är det installerat men jag hittar ingen EFI-systempartition i diskhanteraren. Så jga vettefan vad som är fel. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sick3r:

Nja. Jag kan inte välja något speciellt. Men usb stickan kommer upp som som både [usb] verbatim och [uefi] verbatim. Valde uefi som boot device och fortsatte installationen och följde resten av guiden. Nu är det installerat men jag hittar ingen EFI-systempartition i diskhanteraren. Så jga vettefan vad som är fel. =P

Asso du skrev ju i ett tidigare inlägg att du hade UEFI bios sen en uppdatering.
Och att du kunde välja mellan legacy och uefi.
Om du följt guiden rätt och du slagit på uefi bios/boot som det ska.
Så ska det fungera.
Gör det inte det så har du missat något, antingen i bios eller i guiden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die