Dator för 5000-7000kr med stark processor och okej grafikkort

Permalänk

Är själv väldigt dålig på grafikort och speciellt i bärbara datorer så jag vet inte riktigt hur det här med crossfire funkar i en laptop, kan vara värt att läsa den här artikeln:

http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46383-asus-k75de...

Är sent nu så jag orkar verkligen inte läsa men vad jag förstår är det lite varierande resultat men som sakt står en massa bra info och bör läsas om man ska luska ut vad denna crossfire-lösning motsvaras av Nvidia.

OBS: har länkat till sida 3 av 4, nu är det ju en rensession av en hel dator och inte bara GPU-lösningen men kan ändå vara värt att börja från sida 1.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Är själv väldigt dålig på grafikort och speciellt i bärbara datorer så jag vet inte riktigt hur det här med crossfire funkar i en laptop, kan vara värt att läsa den här artikeln:

http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46383-asus-k75de...

Är sent nu så jag orkar verkligen inte läsa men vad jag förstår är det lite varierande resultat men som sakt står en massa bra info och bör läsas om man ska luska ut vad denna crossfire-lösning motsvaras av Nvidia.

OBS: har länkat till sida 3 av 4, nu är det ju en rensession av en hel dator och inte bara GPU-lösningen men kan ändå vara värt att börja från sida 1.

Lite surt att det inte verkar stå vilka drivers dom körde med, om det var Acers eller om dom kom direkt från amd. Sedan kan även program som tillkommer med datorn förstöra. Dom har skrivit i kommentarsfältet:

Det beror helt på drivrutinerna, tyvärr, vilket gör Dual Graphics så otroligt svårt att rekommendera. Crossfire/Dual Graphics fungerade i samtliga speltitlar jag testade, förutom Borderlands. Sen hur väl det fungerar är en annan fråga precis som det står i artikeln.

Dual Graphics testerna utfördes i datorn standardupplösning 1 600 x 900 som vi skriver. AMD A10-4600M testades i 1 366 x 768 som referens för framtida tester, så det är därför skillnaden ser mindre ut i stapeldiagrammen. Men jag har testat det här väldigt grundligt, Dual Graphics ger en skalning på allt mellan 20 till 80 procent (I Battleforge fick jag negativ skalning på ~minus 5 procent, det likt Dirt 3 är en AMD-sponsrad titel). Sen var artefakter, microstuttering och blinkade skärm bara några av problemen.

Permalänk
Medlem

Jag ser att min fråga startade ett sorts mini-flamewar, vid närmare eftertanke så var det kanske inte var så smart att fråga AMD vs Intel. Efter att ha läst igenom alla inlägg så har jag kommit fram till följande: 4600m är lite bättre än I5 på grafik men I5 vinner med en liten marginal på ren processorkraft.

Sedan finns ju det också grafikkorten; intrycket som jag har fått overall (youtube, er och några andra ställen) är att 640m är bättre än HD 7670. Sedan har såklart 7670 en boost av sin integrerade grafik. Det ni har skrivit om driverproblem tror jag nog inte påverkar mig särskilt mycket. Liksom; om tusentals personer har köpt dem, kan det verkligen vara så illa?

Många har skrivit om hur en I7:a inte behövs för mig och jag tror nog att det stämmer nu, jag kommer liksom inte att göra någon rendering eller något sådant (oavsett hur gärna min kompis vill att jag ska bli en Pr0h4xx0r ed1torzzz).

Då med det i åtanke så står det mellan de här två:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157835-acer_v3-551g-a...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752556&cks=ASS&assoc=B99...

Man får även ha i åtanke att jag litar mer på intel och nvida på grund av tidigare erfarenheter. En anna sak är att inom androidprogrammering så har Google och Intel något sorts sammarbete på gång och de har redan exklusivitet på vissa optimeringar i emulatorn på processornivå.

Den den andra datorn (I5, Gt 640M) är lite billigare och lite bättre så jag lutar åt den just nu. Den här posten är för att visa mitt resongemang och för att få någon sorts "Final approval" om att det är den som passar bäst för mig. Så vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av SweSnow:

Jag ser att min fråga startade ett sorts mini-flamewar, vid närmare eftertanke så var det kanske inte var så smart att fråga AMD vs Intel. Efter att ha läst igenom alla inlägg så har jag kommit fram till följande: 4600m är lite bättre än I5 på grafik men I5 vinner med en liten marginal på ren processorkraft.

Sedan finns ju det också grafikkorten; intrycket som jag har fått overall (youtube, er och några andra ställen) är att 640m är bättre än HD 7670. Sedan har såklart 7670 en boost av sin integrerade grafik. Det ni har skrivit om driverproblem tror jag nog inte påverkar mig särskilt mycket. Liksom; om tusentals personer har köpt dem, kan det verkligen vara så illa?

Många har skrivit om hur en I7:a inte behövs för mig och jag tror nog att det stämmer nu, jag kommer liksom inte att göra någon rendering eller något sådant (oavsett hur gärna min kompis vill att jag ska bli en Pr0h4xx0r ed1torzzz).

Då med det i åtanke så står det mellan de här två:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157835-acer_v3-551g-a...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752556&cks=ASS&assoc=B99...

Man får även ha i åtanke att jag litar mer på intel och nvida på grund av tidigare erfarenheter. En anna sak är att inom androidprogrammering så har Google och Intel något sorts sammarbete på gång och de har redan exklusivitet på vissa optimeringar i emulatorn på processornivå.

Den den andra datorn (I5, Gt 640M) är lite billigare och lite bättre så jag lutar åt den just nu. Den här posten är för att visa mitt resongemang och för att få någon sorts "Final approval" om att det är den som passar bäst för mig. Så vad tycker ni?

Jag ber om ursäkt om jag blev lite temperamentsfull men det var sent och jag var tröt. Jag vill bara klargöra att jag inte är en Intel fanboy, har själv en AMD processor, även om jag inte är så nöjd med just den. Dock så måste jag ändå förtydliga att i5:an i datron från komplett är också en nyare i5:a än den från de test jag har visast. Skillnaden mellan i5 3210 och a10 4600m är förhållandevis stor. I rena benchmarks så är skillnaden upp emot 35-38% men i alla fall minst 30% och man kan mäta processorer i benchmarks utan att det blir missvisande men man ska kolla både hur det prestera med en kärna och med alla kärnor/trådar då det finns många program som bara stöder en kärna/tråd. I detta fall så är skillnade ungefär den samma i båda testerna.

Angående grafiken så tror jag att i BF3 kommer det prestera väldigt lika och det spelar nog ingen roll vilken du väljer. Med tanke på att Intel datorn också är billigare måste jag säga att det helt objektivt vore det självklara valet vad jag kan se i alla fall, datorerna är ju nästan identiska förutom processor och grafikkort och acer är ett bra märke också.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Efter mycket betänkande så är äntligen acern beställd och den kommer på posten senare i veckan. Tack så jättemycket allihopa som har hjälpt till med att informera mig genom att lägga ner er tid. Tur att det inte blev Asusen som jag hade tänkt mig i början, jag är säker på att jag kommer att vara mycket nöjdare nu.