Rykte: Apple Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm på väg till butik

Permalänk
Medlem

Trevligt. Ogillar dock att Apple fortfarande envisas med integrerade grafikkretsar.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Trevligt. Ogillar dock att Apple fortfarande envisas med integrerade grafikkretsar.

för dom flesta är det totalt onödigt med mer grafikprestanda så det känns ju ganska självklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Eller kanske programmera eller utföra andra former av arbete på? Personligen ser jag det som en nackdel om en laptop har diskret grafikkort och vet många andra som känner på samma sätt, ska man använda laptop:en till professionellt arbete (!=CAD, Maya eller liknande) så betyder en diskret grafikkort endast sämre batteritid och varmare dator, framförallt på OSX som verkar anse att "surfa" är något som kräver att man använder den diskreta GPUn... Spel på laptop blir alltid en kompromiss, bättre då att skaffa en extern GPU via thunderbolt om man vill spela.

Redan ursprungliga "Intel HD" GPUn är mer än nog för vad en förkrossande majoritet av "jobb-laptops" används till och en MBP på >15k kommer nog till stor del används av just denna grupp, så det är inget snack om att denna dator kommer vara värd 15-17k (om det nu blir där den hamnar) då den helt enkelt saknar konkurrens för tillfället.

CAD....tror nog datorn dör innan man är klar med en enkel grej...komma lagga satan med många projekt igång.

Thunderbolt, extern grafik.. Hm....30.000:-? Inte värt när runt 10 spel stödjer OSx..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Nej! Inte utan nvidia-kretsen! I standardläget kommer ju UI se ut som för 1280x800, dvs saker kommer se rätt stora ut och man får inte så mycket yta att jobba med. Utan nvidia-kretsen ser jag inte hur de kommer lösa supersample-skalningen (som 15" retina har) om man vill köra 1920x1200 eller 1680x1050.

Det blir i så fall tråkigt för den som köper en "pro" för att vara produktiv. Men de som köper för att vara flashiga lär ju bli nöjda.

Nåja, de lär ju förklara hur de har tänkt när de lanserar den. Ska väl inte klaga mer i förskott.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SideWinder86:

CAD....tror nog datorn dör innan man är klar med en enkel grej...komma lagga satan med många projekt igång.

Thunderbolt, extern grafik.. Hm....30.000:-?

Vilket var anledningen till "!=CAD", d.v.s arbeten skilt från CAD och sådant som behöver 3D. Har för mig att Sony tar 4-5k för sin externa GPU till Vaio Z som använde thunderbolt och Sony är inte heller kända för låga priser, så det lär bli mindre än så om det blir lite mer standard i framtiden.

Är man i absolut behov av ett kort som nVidia GT650M så finns ju alltid 15" varianten av rMBP.

Inse att kraven som den genomsnittlige swec användaren har definitivt inte representerar vad majoriteten vill ha, och framförallt inte vad de grupp köpare som inte ser det som ett problem att lägga >15k på en dator ("företagsanvändare") vill ha.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Synd att inte Windows är anpassat skärmar med hög pixeldensitet. Blir lite sugen på en macbook

Permalänk
Medlem

Fick reklam från el-gigafjanten idag. Stor bild på första sidan "nya macbook air 13" 10980 kr"...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Fick reklam från el-gigafjanten idag. Stor bild på första sidan "nya macbook air 13" 10980 kr"...

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha? Vad har det med denna tråden att göra? :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Härligt att se att det inte är något Apple-gnäll (Apple som företag) än! Att kritisera Apples val av grafikkort osv. är ju en helt annan sak.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Härligt att se att det inte är något Apple-gnäll (Apple som företag) än! Att kritisera Apples val av grafikkort osv. är ju en helt annan sak.

Man måste spara på sådant till andra trådar Om det kommer en ny macbook eller inte är ganska intressant då fler och fler är ganska less på dumheterna med de äldre och utdaterade maskinerna som säljs på giganten, mediamarkt osv. Känns väldigt mycket som någon seg "second-hand" marknad med oanvända prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jaha? Vad har det med denna tråden att göra? :S

Aaah pro och air är ju inte samma såklart. Doh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nice upplösning, synd bara att det är apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Trevligt. Ogillar dock att Apple fortfarande envisas med integrerade grafikkretsar.

Jag ogillar mer att Apple envisas med hårddisk och ssd som inte kommer gå att byta. Oehört otrevlig trend.. Hellre någon millimeter tjockare och löstagbar disk och minne..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja, du är ute och seglar. Vad det handlar om är att pixeldensiteten blir högre, därmed blir skärmen skarpare och mer behaglig att se på.

Här har du ett exempel: http://4.mshcdn.com/wp-content/gallery/retina-macbook-pro-vs-...

Jo, jag förstår. Men i realiteten så sitter du ju inte med näsan tryckt mot skärmen. Får väl kolla upp när de kommer och bilda mig en uppfattning...

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja, du är ute och seglar. Vad det handlar om är att pixeldensiteten blir högre, därmed blir skärmen skarpare och mer behaglig att se på.

Här har du ett exempel: http://4.mshcdn.com/wp-content/gallery/retina-macbook-pro-vs-...

Okej, men den där bilden säger ju inte så mycket. Vad är det för skillnad på de två skärmarna, och är det något man märker på en skärm så liten som 13"? Jag tycker att denna hets för högre upplösningar känns bra dum. Det kommer ställa löjliga krav på hårdvaran, och om denna upplösning blir standard på den storleken så kan vi säga adjökens till att kunna spela några spel på t.ex Ultrabooks.

1080p på Asus UX32 blev jobbigt nog, och den uppgraderade grafikdelen märktes knappt.

Skulle hellre se att man började få ut lite stationära skärmar med upplösningar över 1080p(20-24") och 1440p(27-30").

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Aaah pro och air är ju inte samma såklart. Doh.

Är det insikt eller är du sarkastisk? Air och Pro är ju som bekant två olika modeller.

Jag förstår i alla fall inte uppståndelsen, tyckte nämligen inte Retina tillförde så mycket? Det var i och för sig i all hast jag jämförde på Mediamarkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

För er som oroar er över grafikprestandan. Spela i halva native-upplösningen. 1 pixel blir fyra på skärmen, men det ser fortfarande "optimalt" ut!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Okej, men den där bilden säger ju inte så mycket. Vad är det för skillnad på de två skärmarna, och är det något man märker på en skärm så liten som 13"? Jag tycker att denna hets för högre upplösningar känns bra dum. Det kommer ställa löjliga krav på hårdvaran, och om denna upplösning blir standard på den storleken så kan vi säga adjökens till att kunna spela några spel på t.ex Ultrabooks.

1080p på Asus UX32 blev jobbigt nog, och den uppgraderade grafikdelen märktes knappt.

Skulle hellre se att man började få ut lite stationära skärmar med upplösningar över 1080p(20-24") och 1440p(27-30").

Ju högre upplösning desto bättre! Älskar denna utveckling!!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Slänger dom in ett diskret grafik blir det nog köp

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det insikt eller är du sarkastisk? Air och Pro är ju som bekant två olika modeller.

Jag förstår i alla fall inte uppståndelsen, tyckte nämligen inte Retina tillförde så mycket? Det var i och för sig i all hast jag jämförde på Mediamarkt.

Haha jag läste titeln slarvigt, simple as that ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vissa personers resonemang när jag läser om alla som tycker 2 560 x 1 600 på 13"(!) är för mycket!?

Tittar man på tex Skärmar och TV-apparater så tjatas det fullt ut om 2560 x 1600, IPS och 120Hz. Snacka om dubbelmoral.

Oavsett vad man tycker om Apple så är hög pixeltäthet fantastiskt och jag ser gärna fler laptops i denna storleken med samma upplösning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Kände på mig att den inte skulle få extern grafik och troligtvis ingen quad? Därför jag körde på en Air, liknande spec och mer slimmad. Ser ingen anledning till att köpa den förutom skärmen som lär bli grym men tycker att 1440x900 duger alldeles utmärkt på en 13,3" skärm. Känns inte som en PRO-maskin som man använder till lite tyngre applikationer inom t ex bild- och videoredigering.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag förstår inte vissa personers resonemang när jag läser om alla som tycker 2 560 x 1 600 på 13"(!) är för mycket!?

Tittar man på tex Skärmar och TV-apparater så tjatas det fullt ut om 2560 x 1600, IPS och 120Hz. Snacka om dubbelmoral.

Oavsett vad man tycker om Apple så är hög pixeltäthet fantastiskt och jag ser gärna fler laptops i denna storleken med samma upplösning.

Tror att de gnäller för att "det blir sämre grafikprestanda". Förstår däremot inte poängen med det eftersom datorerna inte riktar sig till spelare. Intel HD-kretsen pallar 1080p-film i alla fall, så begriper inte varför det är massa som ylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4 GB minne? Vad lite!
Det finns ju budgetlaptops på 3000 kr som har 6 GB!

Förmodligen också minnen med låg MHz. Om du gämför en budget laptop med en laptop för 10k+ så gör du fel. Endast minne utgör ju inte hela dator. Gör en helhets jämförelse mellan dessa 2 så kommer du få en enorm skillnad på komponentsidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det roliga är att för 20 000 kan folk med lite nedsatt syn kan få korrektiv laserkirurgi för ögonen så att de i princip får bättre upplösning irl och kan se skärmen knivskarpt på längre avstånd. Det känns något mer värt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Det roliga är att för 20 000 kan folk med lite nedsatt syn kan få korrektiv laserkirurgi för ögonen så att de i princip får bättre upplösning irl och kan se skärmen knivskarpt på längre avstånd. Det känns något mer värt faktiskt.

Hur bra syn du än har så kan du inte se bilden bättre än vad skärmen kan visa. Det ena behöver ju inte utesluta det andra heller.
Utvecklingen med högupplösta skärmar är helt underbar enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag förstår inte vissa personers resonemang när jag läser om alla som tycker 2 560 x 1 600 på 13"(!) är för mycket!?

Tittar man på tex Skärmar och TV-apparater så tjatas det fullt ut om 2560 x 1600, IPS och 120Hz. Snacka om dubbelmoral.

Oavsett vad man tycker om Apple så är hög pixeltäthet fantastiskt och jag ser gärna fler laptops i denna storleken med samma upplösning.

Moral har väldigt lite med praktiska åsikter att göra. Vem vet, du kanske också ändrar uppfattning när du blir lite äldre och din syn försämras? För mig är det inte ett resonemang utan ett faktum. Jag har svårare att se text på små skärmar med hög upplösning. Vad andra har för skäl vet jag dock inte.

På Windows kan man ändra DPI så tecken och ikoner blir större men på Mac så finns inte denna funktion (debugg-läget räknar jag inte med) så då blir det väldigt små tecken. Nu kan Retina vad jag förstår skala, men då kan man fråga sig vad vitsen är egentligen? På en TV eller större monitor är det inte lika kritiskt med hög upplösning eftersom ytan också är större.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Det roliga är att för 20 000 kan folk med lite nedsatt syn kan få korrektiv laserkirurgi för ögonen så att de i princip får bättre upplösning irl och kan se skärmen knivskarpt på längre avstånd. Det känns något mer värt faktiskt.

På vilket sätt relaterar ditt inlägg med trådens ämne? Ögonens "upplösning" blir inte bättre med olika LASIK-behandlingar och du kan inte se mer än vad eventuella skärmar har att erbjuda - förutsatt att du kan erbjudas behandling över huvudstaget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chila:

Förmodligen också minnen med låg MHz. Om du gämför en budget laptop med en laptop för 10k+ så gör du fel. Endast minne utgör ju inte hela dator. Gör en helhets jämförelse mellan dessa 2 så kommer du få en enorm skillnad på komponentsidan.

Förlåt för off-topic men av någon anledning så kom ditt citat in i min citatlista på min profil och det stod "Citat (+)", kan vara lite intressant för moderatorerna att veta ifall det är en bugg :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Moral har väldigt lite med praktiska åsikter att göra. Vem vet, du kanske också ändrar uppfattning när du blir lite äldre och din syn försämras? För mig är det inte ett resonemang utan ett faktum. Jag har svårare att se text på små skärmar med hög upplösning. Vad andra har för skäl vet jag dock inte.

På Windows kan man ändra DPI så tecken och ikoner blir större men på Mac så finns inte denna funktion (debugg-läget räknar jag inte med) så då blir det väldigt små tecken. Nu kan Retina vad jag förstår skala, men då kan man fråga sig vad vitsen är egentligen? På en TV eller större monitor är det inte lika kritiskt med hög upplösning eftersom ytan också är större.

Fast tekniken ska väl inte hindras på grund av att till exempel synen försämras?
Då är ju upp till operativsystemet och/eller mjukvaran att ta hand om eventuell skalning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB