Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

@intro18: hmm men man får väl tänka till lite själv hur utvecklingen av spel går till. Lönerna som utvecklarna, testarna etc. plockar ut är ju inte heller en del av "utvecklings budgeten" som folk donerat till. Websiten, hårdvaran, el, kontor etc. Men såklart måste ju pengarna användas till det. Och förövrigt säljer väl ingen produkt vidare bra utan marknadsföring.

"Lönerna som utvecklarna, testarna etc. plockar ut är ju inte heller en del av "utvecklings budgeten" som folk donerat till."

Vad menar du med detta egentligen? det är ju detta som är utveckling av spelet och som pengarna b.la ska gå till.
Nej det kommer självklart att sälja mer om man marknadsför det men spelarna betalar väl ändå för att få ett spel och inte ett spel som säljer mycket.
Men dom kanske redan har sagt att pengar ska gå till marknadsföring av spelet och då är det ju inga konstigheter med det, då vet ju dom som ger pengar vad pengarna kommer att gå till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

"Lönerna som utvecklarna, testarna etc. plockar ut är ju inte heller en del av "utvecklings budgeten" som folk donerat till."

Vad menar du med detta egentligen? det är ju detta som är utveckling av spelet och som pengarna b.la ska gå till.
Nej det kommer självklart att sälja mer om man marknadsför det men spelarna betalar väl ändå för att få ett spel och inte ett spel som säljer mycket.
Men dom kanske redan har sagt att pengar ska gå till marknadsföring av spelet och då är det ju inga konstigheter med det, då vet ju dom som ger pengar vad pengarna kommer att gå till.

Ja vara Lönerna som utvecklarna, testarna etc. plockar ut är ju inte heller en del av det som räknas in i en utvecklings budget. Det har ju tex. aldrig funnits ett kickstarter mål för tex "With out goal of 100000$ we aim to pay salarys to the developement team".

Men självklart gör det ju det inofficiellt, vilket folk väl måste förstå. De jobbar ju inte gratis, köper datorer och betalar för officespace med pengar ur sina egna fickor. Pengar som dras in under kickstarten går ju delvis til detta.

Liksaå går en del av kakan till markansföring för att kunna sälja spelet, en del av marknadsföring är ju screenshot av nya skepp, trailers, boxen som spelet säljs i (om det inte bara kommer säljas digitalt) etc. Allt som har med ett spelsläpp att göra måste ju dras in via kickstarter och köp av skepp ingame items etc. eftersom de inte har någon som backar dem med pengar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Någon som vet när nästa free weekend sker?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja vara Lönerna som utvecklarna, testarna etc. plockar ut är ju inte heller en del av det som räknas in i en utvecklings budget. Det har ju tex. aldrig funnits ett kickstarter mål för tex "With out goal of 100000$ we aim to pay salarys to the developement team".

Men självklart gör det ju det inofficiellt, vilket folk väl måste förstå. De jobbar ju inte gratis, köper datorer och betalar för officespace med pengar ur sina egna fickor. Pengar som dras in under kickstarten går ju delvis til detta.

Liksaå går en del av kakan till markansföring för att kunna sälja spelet, en del av marknadsföring är ju screenshot av nya skepp, trailers, boxen som spelet säljs i (om det inte bara kommer säljas digitalt) etc. Allt som har med ett spelsläpp att göra måste ju dras in via kickstarter och köp av skepp ingame items etc. eftersom de inte har någon som backar dem med pengar.

Vad tänker du dig att donationerna ska gå till?

För att producera och leverera ett spel behövs datorer, lokaler, programkod/grafik/musik (=arbete) etc. Det är det donationerna går till.

Sen har de väl riktiga investerare också.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, det här dyker upp hela tiden. Varje gång av folk som inte har någon som helst aning.

Du tror fortfarande man har samma plan från kickstartern 2012?

Tramsinlägg.

Och det är ju det som är problemet.

Man lägger till nya saker och tidigare utlovade saker hamnar i malpåsen. Man behöver mer pengar för de nya häftiga sakerna som man nu vill göra. Om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Vad tänker du dig att donationerna ska gå till?

För att producera och leverera ett spel behövs datorer, lokaler, programkod/grafik/musik (=arbete) etc. Det är det donationerna går till.

Sen har de väl riktiga investerare också.

Det är ju det jag skriver... det är inte jag som skriver att det inte är så.

Läs gärna igen "men självklart gör det ju det inofficiellt, vilket folk väl måste förstå. De jobbar ju inte gratis, köper datorer och betalar för officespace med pengar ur sina egna fickor. Pengar som dras in under kickstarten går ju delvis til detta."

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Ja vara Lönerna som utvecklarna, testarna etc. plockar ut är ju inte heller en del av det som räknas in i en utvecklings budget. Det har ju tex. aldrig funnits ett kickstarter mål för tex "With out goal of 100000$ we aim to pay salarys to the developement team".

Men självklart gör det ju det inofficiellt, vilket folk väl måste förstå. De jobbar ju inte gratis, köper datorer och betalar för officespace med pengar ur sina egna fickor. Pengar som dras in under kickstarten går ju delvis til detta.

Liksaå går en del av kakan till markansföring för att kunna sälja spelet, en del av marknadsföring är ju screenshot av nya skepp, trailers, boxen som spelet säljs i (om det inte bara kommer säljas digitalt) etc. Allt som har med ett spelsläpp att göra måste ju dras in via kickstarter och köp av skepp ingame items etc. eftersom de inte har någon som backar dem med pengar.

Löner är ju självklart det som är största delen av utvecklingskostnaden, kod skrivs inte av sig själv. Så förstår inte vad du menar med att det skulle vara inofficiellt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Med tanke på marknadsföringen, är det inte prenumeranternas pengar som går uteslutande till just det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det är ju det jag skriver... det är inte jag som skriver att det inte är så.

Läs gärna igen "men självklart gör det ju det inofficiellt, vilket folk väl måste förstå. De jobbar ju inte gratis, köper datorer och betalar för officespace med pengar ur sina egna fickor. Pengar som dras in under kickstarten går ju delvis til detta."

Vadå inofficiellt, det är ju helt officiellt! Vad skulle lejonparten av pengarna gå till om inte löner? När ett företag säger att de avsatt en miljard för att utveckla produkt XXX vad tänker du då att den ska gå till? På det stora hela är alla kostnader förutom löner nästan försumbara....med vissa undantag...

Förövrigt hoppas jag verkligen att det blir ett spel, om de kan leverera 70% av vad de lovat så kommer det att bli ett kanon spel!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Löner är ju självklart det som är största delen av utvecklingskostnaden, kod skrivs inte av sig själv. Så förstår inte vad du menar med att det skulle vara inofficiellt.

Skrivet av Orisons:

Vadå inofficiellt, det är ju helt officiellt! Vad skulle lejonparten av pengarna gå till om inte löner? När ett företag säger att de avsatt en miljard för att utveckla produkt XXX vad tänker du då att den ska gå till? På det stora hela är alla kostnader förutom löner nästan försumbara....med vissa undantag...

Förövrigt hoppas jag verkligen att det blir ett spel, om de kan leverera 70% av vad de lovat så kommer det att bli ett kanon spel!

Nu missförstår ni nog mig och borde kolla in alla svar som jag gett i den här diskussionen samt personens svar som jag svarade till. Han menar på att marknadsföring av Star Citizen inte bör använda kickstarter pengar eller andra pengar som dragit in sen dess av oss gamers (av min tolkning, han får säga om jag förstått honom fel).

Det jag säger är att jo det ska det visst, och att det är underförstått att om man startar en kickstarter för att få ut ett spel så ingår Lön, Marknadsföring, Hårdvara, kontorshyra etc. i det. MEN! De skriver ju aldrig (oftast?) inte det utan de skriver att de vill "förverkliga spelet och sin vision/dröm".

Det jag menar är att de aldrig officiellt i en kickstarter har ett mål som säger detta "Hej mål 2 är att kunna betala ut löner till anställda". "Mål 3 vi måste kunna betala för våra datorer som vi tänkte köpa", utan det är själva delen av huvudmålet med kickstarten.

Och med det lämnar jag denna diskussion, folk verkar så butthurt över allt som nämns kring Star Citizen att det inte ens är kul att diskutera detta då ingen läser hela kontexten utan tar bara ut delar av diskussion de inte gillar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu missförstår ni nog mig /... /

Och med det lämnar jag denna diskussion, folk verkar så butthurt över allt som nämns kring Star Citizen att det inte ens är kul att diskutera detta då ingen läser hela kontexten utan tar bara ut delar av diskussion de inte gillar.

Problemet är väl att du använde ordet inofficiellt. Det lät även för mig som att du antydde att man gjorde låt i smyg. Kanske menade du att säga "underförstått" eller liknande?

Tråkigt såklart att det blir dessa tongångar så ofta, men det är många som trollar och vill reta upp backers och andra intressenter gång på gång.

Egentligen är det inte så svårt: tror man på detta, så får man lägga pengar och backa. Man gör ju vad man vill, och det finns idag en hel del kul grejer att ta del av. Det är helt personligt vad som kan anses pengar väl spenderade.

Tror man inte på det, eller bara föredrar att vänta till färdigt produkt kommer ut, så är det okej också.

Det som stör många, mig själv inkluderad, är när någon som inte är investerad i spelet, eller ens särskilt påläst, spyr galla över att det borde varit lanserat, eller är lurendrejeri. För ärligt talat, den som inte spenderat något kommer bara låta gnällig, "jag vill ha, jag vill ha!"

Sen finns såklart de som backat, men tycker det tar för lång tid. Förståeligt, men man måste då också komma ihåg att man inte kan ha kakan och äta den. Om kravet är att spelet skulle lanserats efter något år, så skulle också omfattningen varit mycket mindre. Några av de delar som lovades i kickstartern har också levererats för att bra tag sedan, tex en dogfight simulator i rymden aka Arena commander har funnit länge.

Visst, man kan ju tycka de borde skapat fler banor och spellägen mm, men det hade ju tagit resurser att göra om dessa vid optimering senare. Det är ju trots allt en testbädd för något större, precis som den del av persistent universe som är släppt.

Så mycket av det som de lovat från början finns, men i liten skala. Tekniken är dock långt mer gången är det talades om då, så när det efterfrågas att spelet skall vara färdigt nu, vad är det man då menar skall vara klart? I vilken omfattning och mognad?

Sist så är det ju också så att de har frågat backers inför många utökningar av målen, och alltid fått tydlig respons: Sikta mot stjärnorna! Så det har vuxit i ambition, men har då och då levererat små grejer som visat att ambitionen varit god, och möjlig.

Det här att tillåta fortsatt pledge, dvs köp av skepp och liknande, är också något som backers önskade, inte något CIG tryckt ner i någons hals. De har helt enkelt hållit det öppet för alla som vill. Det är ingen som ber om mer pengar, utan istället så brukar de vara tydliga med att man inte måste köpa skepp nu för att kunna spela sen. Ett grundpaket räcker.

Notera att denna utläggning inte riktar sig till enbart dig, utan till denna tråd som helhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte ens hur man landar med mitt jefla skepp, ska sälja skiten nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

tryck N o håll den nedtryckt till skeppet landat

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Shit va folk försvarar detta projekt. Fanatiskt oxå, jag har läst både det ena å det andra och sett hur det blivit sämre sämre vilkor/löften för backare samtidigt som det tjatas om pengar.

Inte svårt att se att detta håller på att rinna ut i sanden, jag hoppades verkligen att det skulle bli något men verkar bara vara ännu ett brutet löfte, men blir ändå så sjukt förskräcka av naivheten och rena rama fanatismen från uppbackarna... Som @ogvist säger, uppbackarna borde kräva mer än bara sitta å säga att de har jätte roligt att betatesta sina investerade pengar. Okey, inte bättre att spela ett komplett spel? Lixom, ni borde få betalt inte betala för att göra deras jobb

Det är ju lätt att spekulera när man inte har full insikt. Vet inte hur noga du följer utvecklingen heller, för enligt mig gör de stora framsteg snabbare än jag hade tänkt mig. Jag kollar ändå "bara" deras sammanfattning som kommer upp varje vecka, plus deras presentationer. Kan medge att jag i början var väldigt skeptisk, då deras ambitioner var extremt höga redan från början. Nu är de ännu högre och jag kan förstå om folk blir oroliga. Man får dock tänka på att företaget (de är ju snarare 5 olika företag just nu) har växt enormt med tiden. Så egentligen är det inte konstigt, de har råd med mer coola saker helt enkelt.

Jag ser många som klagar på att SC-backare är naiva och inte borde punga ut massa pengar på något som "bara är en idé". Det jag tror många glömmer, är hela anledningen till att Kickstarter och sedermera Star Citizen kom till världen från första början...

De som investerar sin tid och sina pengar i detta projekt gör det för att det antagligen inte skulle kunna existera annars. Föreställ dig själv om någon kommit till en enskild investerare, utgivare eller utvecklarstudio med sin idé och vision om Star Citizen. Ingen hade gått med på att riskera ett sånt projekt! Chris Roberts hade dock på känn att spelarna själva skulle kunna vara intresserade av hans spel. Varför inte be om deras hjälp?

Detta är crowdfundings stora fördel och nackdel: Du kan få chansen att skapa/spela något som ingen på marknaden vågar satsa på, men som DU vill ha. Sen tar DU, spelaren, den ekonomiska risken. Glöm ej att utvecklarna själva tar en stor risk med sin tid, energi och rykte. Så det ligger själklart i deras intresse att jobba hårt och lyckas med det de satt ut för att göra.

Känns som många är arga över att projektet tar lång tid. Det tycker jag verkligen inte är något problem då vi har såpoass stor insyn i vad som sker i utvecklingen. Om vi hade kunnat se i realtid när valfritt storspel utvecklas skulle alla få samma anklagelser. Sen tycker jag inte man kan jämföra SC med typ Last of Us iofs. Själv är jag försiktigt optimistisk just nu. Har inte köpt något än men tycker att spelet ser bättre ut än någonsin. När det finns en spelbar Beta för Squadron 42 eller PU kan jag tänka mig att hoppa in, då har man ändå en ganska klar bild av hur färdiga spelet kommer vara.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

"Jag fattar inte ens hur man landar med mitt jefla skepp, ska sälja skiten nu." hahaha

Permalänk

Igår släpptes en artikel som går djupare än någon annan tidigare om just utvecklingen av Star Citizen och allt runtomkring.
http://www.kotaku.co.uk/2016/09/23/inside-the-troubled-develo...

Fz.se länkade denna igår och det finns även ett antal trådar på CIG forumet, nämner en.

På ett sätt kanske det är bra att man inte får höra detta förrän nu, då man redan backat en ansenlig summa till en väldigt spretig utvecklingshistoria med mycket R&D på alla plan. Men det sades ju iofs redan 2012 att sikta högst var målet men man kunde ju inte gissa att de hade/har så dålig koll på vad de håller på med. Skulle tro att det senaste året så har de kommit längre än allt tidigare utfört om jag gissar, tacka gudarna för Crytek's dåliga ekonomi för det, synd bara att Illfonic fick så mycket skit för vad de gjorde under sin tid och att deras jobb var till viss del förgäves, för som artikeln berättar så funkar det inte så bra att sprida ut utvecklarna runt världen utan en väl fungerande sammanhållning, bra återknytning och med tydliga riktlinjer.

Några rader från artikeln:

“I tried my hardest to wrap this tech into something that was functional – to create a proof of concept of what I was working on – and it was just intensely frustrating. It's one thing to be someone who goes to work and doesn't work because they don't want to be there. It's another thing to be someone who likes their job but is unable to do it.”

“There was a lot of documentation,” one source said. “Too much. It was just a giant clusterfuck of documents and data, a lot of which conflicted with other bits. Sometimes documents were out of date and sometimes someone worked on something that someone else had already done. Other times there were two people making the same thing simultaneously but unaware of each other, and so they’d end up making two different things designed to do the same job. This was across all of the studios.”

As 2014 drew to a close, Roberts tells me that he got together with his brother, Erin, and said “this isn't going to work if we're going to continue [in this fashion].”

Various sources detailed instances where Roberts had pushed for something in Star Citizen and members of the development team pushed back. Once, a source says, Chris came to work after playing The Order: 1886(exempel gameplay 19 feb. 2015). Impressed by the highly detailed art, he asked CIG’s character artists to match that standard. The team, my sources told me, saw this as impossible. “That's fine for a single-player game where you're able to control stuff and stream things in a certain way,” one source explained. “You do not expect that for any kind of MMO or open world. But that's common knowledge for anyone that's worked in games.”

Ett svar angående The Order av Seth Nash, former Senior Character Artist at F42 ---> http://imgur.com/5JRjOEq

“I'm pretty visual, I have a background in art, so I like to see stuff in development and then I feel like I can give feedback to my directors. Most the time I will say that something looks awesome… [but] it’s really my call if I want a redesign of the ships. It's not an art director's. [Likewise] If I feel like that an asset doesn't need a redesign then it shouldn't have a redesign.

Dold text

En annan sak som ständigt är i diskussion för varje nytt skepp är utsikten från pilotstolen i rymdskeppen.
Vissa gillar allt som kommer från CIG oavsett hur det ser ut, andra bryr sig inte, och vissa är så pass kreativa att de gör videos om hur man kan sätta en standard, vilket är bra. Samtidigt som man då naturligtvis möter på motstånd av de som hyllar allt Chris godkänner i design, och Chris kommer aldrig erkänna att Radiant Flux tänker vettigt.
About cockpit view (UPDATE3: Full 3D modeled Constellation cockpit suggestion added)

Det började med sikten från Aurora, nu pratar jag om första versionen av skeppen sen kan man fylla på listan hur långt som helst och de verkar inte lära sig på CIG, nu senast Terrapin.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Till vilket syfte sprider du detta?
vill du att vi som är backare ska kräva våra pengar tillbaka eller vad är grejen?

Jag tror inte ett skit på vad som står i massa artiklar, och även om allt nu skulle vara sant, så vet jag och dom har bevisat att dom har kommit bra jävla långt i spelets utveckling!

Permalänk

@The187:
Oj, sa jag något känsligt nu, jobbigt att lyssna på kritik?
Tydligen har det ett nyhetsvärde på flera ställen, länken till CIG forumet heter så här:
You guys really should read at the source. Read Kotakus original story here and forget PC Gamer.
Vad menas med det då, läs originalet på kotaku istället för något annat, utifall någon skulle ha läst på PC Gamer så får man hela historien.

Det är inte Chris Roberts som skapat detta utan folket från Crytek så utan dem hade vi inte ens sett 3.0 demot förrän om 2 år kanske och de hade inte kommit så här jävla långt du snackar utan ren jävla tur, inte bra management.
Personer som Cherie Heiberg är väldigt viktiga för att ha ett seriöst företag, hon började hos CIG i mars 2015, före det verkade det som ett mörker och hon har ju även sagt att det var väldigt mycket att reda ut.
Och med tanke på hur hemsidan ser ut kan man räkna ut hur oorganiserade de är, men tydligen säljer det ganska bra.
Det är ju upp till var och en att bestämma om de vill kräva pengar tillbaka, men det här verkar vara mest historia idag som säkert kan appliceras på många andra företag, exempelvis Steve Jobs med sitt Apple Inc. när det gäller bestämda ledare.
Jag har större förtroende för alla som jobbar under Chris Roberts än han själv, därför stödjer jag SC.

Här är en färsk intervju av Gamersnexus iaf, där det pratas om bla. biomes och vad det innebär:
Chris Roberts on Star Citizen's Procedural Planets, Alpha 3.0, & CitizenCon

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Det är inte Chris Roberts som skapat detta utan folket från Crytek så utan dem hade vi inte ens sett 3.0 demot förrän om 2 år kanske och de hade inte kommit så här jävla långt du snackar utan ren jävla tur, inte bra management.

Lol, det känns som att du har missuppfattat Chris roll i det hela. Han står för initiativet och visionen, alltså projektets existens och envishet med att inte nöja sig med vad som helst. Självklart är det inte han som sitter och gör allt jobb, vad skulle han annars behöva hundratals utvecklare till? Utvecklarna står för utvecklingen, men vad är utveckling utan mål? Vissa ger upp halvvägs när dom tycker det blir jobbigt, andra försöker inte ens utan påstår hellre bestämt att det är omöjligt. Chris Roberts har vi att tacka för drivet, förmågan att skjuta bort det negativa tänket och istället pusha vidare efter lösningar på diverse utmaningar. Bra management är ju hela jävla nyckeln till att få de anställda att nå de gemensamma målen, samt att kunna pussla ihop allt i slutändan till en fungerande helhet.

Man måste också komma ihåg att företaget var nystartat. I takt med att projektet växer så behövs mer folk för mängder av olika roller. Att all dokumentation blev kaotiskt i början är ju helt naturligt när rutiner och ansvar för just detta ännu är luddigt, och ja då anställer man en person som kan sköta om det på fulltid, och där kom Cherie in i bilden. Eller tror du att hon plötsligt bara klampade in hos CIG en dag och påpekade att det såg stökigt ut? Allt har blivit mer effektivt och professionelt genom åren, vilket är helt naturlig utveckling.
Att CIG dessutom har lyckats värva många talanger (inte bara från Crytek) har verkligen inte bara med tur att göra. Star Citizen är något nytt och fräscht i spelvärlden på många nivåer, vilket automagiskt lockar framförallt erfarna utvecklare som är sugna på att ge sig på något nytt och utmanande, istället för ännu ett hjärndött konsolspel hos ett företag utan ambitioner. Du märker väl själv hur långt CIG har pushat Cryengine på relativt kort tid jämfört med Crytek? Sånt är väldigt attraktivt i den branschen.

Hela den här artikeln motsvarar den stora nackdelen med öppen utveckling. Folk tror att dom har full insyn och börjar kritisera allt, baserat på någon sorts skev verklighetsuppfattning som involverar moln och regnbågar. Tror du inte detta är något som andra utvecklare ständigt kämpar med? Eller andra företag överhuvudtaget? Självklart gottar sig "journalisterna" med detta just för att det är en mängd information som normalt sett inte lämnar arbetsplatsen. Star Citizen och Chris Roberts är ett säkert kort vid nyhetstorka, som inte kräver någon som helst journalistik för att gräva i eftersom allt redan finns utspritt på nätet. Dom vet att många har lagt mycket pengar på Star Citizen, och det är precis det dom utnyttjar med en sån här recap av gammal information kombinerat med dramatiska frågeställningar osv, för att göra folk oroliga eller rentav förbannade. Nyhetsvärde handlar om vad som lockar ögon och därmed intäkter, inte vad som faktiskt är vettig och informativ läsning.

Som jag har sagt så många gånger tidigare i denna tråden, fokusera på de faktiska framstegen istället. Att dom stöter på utmaningar, motgångar och misslyckanden på vägen är en självklarhet och den stora anledningen till varför ingen annan vågar sig på något liknande. Så länge dom lyckas lösa problemen och ta sig vidare så gör dom sitt jobb, och det är det som iaf jag tycker är intressant och spännande att följa. Skeptiker och troll kommer alltid gapa i bakgrunden, och det är helt upp till dig om du vill lyssna på det eller låta CIG göra sin grej med de pengar som ligger i potten. Fast med tanke på hur mycket vettig information det dyker upp varje vecka om utvecklingen så har jag ärligt talat inte ens tiden att följa skitsnacket i bakgrunden även om jag hade velat. Så ser mina prioriteringar ut iaf.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Får bara instämma med Mr Bravo. Om man har minsta insikt i de dagliga problem som finns i att driva företag, och inte must företag som expanderar snabbt, så är det inte konstigt att det finns kritik. Man lär sig, man måste revidera beslut, och man måste kämpa för att få alla anställda att jobba i samma riktning.

Med denna insyn de tillåter i utvecklingen så är det lätt att alla och envar tycker sig förstå precis allt, och tror sig tydligt se vägen mot just det mål de själva visualiserar. Men frågar man 100 personer så får man minst 100 olika visioner. Det krävs en ledare som håller ihop det, och som driver på. Vissa tycker det inte stämmer deras mål, och tror sig veta bättre. De personerna hörs också, och är såklart väldigt tacksamma att skriva om för att få många läsare (klick på en hemsida).

Sen är det lite lätt ironiskt hur mycket diskussion det pågår om att CIG ska ändra på det ena eller det andra. Kollade lite snabbt i tråden kring cockpit view. Jösses, det läggs då ned mycket tid att diskutera förändringar på redan befintliga skepp. Hur går det ihop att be CIG läggs än mer tid på skeppen, när man samtidigt tycker det läggs för mycket tid på sidospår (skeppen) istället för att "göra klart spelet"?

I diskussionen om Star Citizen så är verkligen var och en experter på spelutveckling och företagsledande. Jösses...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

@Mr. Bravo:
Jag håller med i vad du säger till viss del men anledningen till varför jag tycker artikeln är intressant kan sammanfattas i två inlägg från nämnd forumtråd från slumpvisa medlemmar då de flesta där tycker att den är bra, förutom de paranoida som skriker clickbait om alla länkar som är minsta lilla negativa:
"this article pretty much outlined what a lot of people were guessing and reading between the lines with, and it was definitely a well written piece (probably one of the best I've read of all my time reading gaming news and articles). It would have been nice to have this open frank discussion continually with CIG, and I can understand why that might be a risky idea....but I'm always of the mind that openness and truthfulness overcome the inherent risk involved."
och
"that was a good balanced article on building a company, making mistakes and overcoming challenges and (as I just told that survey) I'm 100% onboard.. But CIGs communication sucks."

Mars 2013 påbörjades en sammanställning av en på forumet:
NetAndy's Guide to Star Citizen (aka summary of lore, interviews and everything)

Juni 2013 Fortsätter en sammanställning:
Guide to Star Citizen (aka summary of lore interviews and everything) 2.0

Det är inte brist på folk som vill hjälpa till med att organisera upp den information som vi får så att det ska ta 30 månader innan man anställer någon internt känns väldigt svagt.
Ben Lesnick svarade även tillbaka en gång att han inte kan gå tillbaka till en uppdatering gällande evenemang för att ändra information om de skulle ändras under året, då de dessutom hade lagt upp en samlings lista för just detta ändamål CIG Events List 2015 Det är ju som att sätta upp en whiteboard tavla där man skriver med permanent tuschpenna.

Skrivet av Mr. Bravo:

Fast med tanke på hur mycket vettig information det dyker upp varje vecka om utvecklingen så har jag ärligt talat inte ens tiden att följa skitsnacket i bakgrunden även om jag hade velat. Så ser mina prioriteringar ut iaf.

Juni 2015 dyker denna tråd upp Where is the FPS module?
Hur många nyheter hände varje vecka då, det året SQ42 var tänkt att släppas och mycket annat?
Här vill jag gå tillbaka till mitt första citat, "but I'm always of the mind that openness and truthfulness overcome the inherent risk involved." vad tusan hände egentligen. Nu såhär efter ett år kommer det fram men det hade ju skadat hypen då.

Tar man nätkoden och allt runt det så tror jag att mer än en person trodde att de bytte ut den helt och hållet 2013(includes a custom server backend) men nu så här i efterhand tack vare information via forumet(inte via CIG), efter många turer så fattar man att de bara har lappat och lagat den befintliga koden i Cryengine. Inte förrän nu de helt och hållet håller på att byta ut den i samband med StarEngine, men det tog närmare tre år för den informationen.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag var med och backade det här spelet under kickstartertiden och hoppades på en grym rymdshooter med uppdrag, utforskning, handel och uppgraderingar i stil med ett modernt Privateer eller Freelancer. Det var vad som utlovades från början och det vore helt underbart att spela. Men nu har jag nästan tappat hoppet att vi nånsin kommer att få se ett fungerande spel. Scopet har växt otroligt mycket och blivit alldeles för stort och ambitiöst. Det har svällt så mycket att jag tvivlar på att det går att få ihop det. En rymdshooter som är bättre än alla andra hade varit fullt möjligt, men SC försöker göra allt och lite till på samma gång och göra allt det bättre än nån annan nånsin gjort det.

Den här artikeln/videon är ett klockrent exempel på vad jag menar.

http://kotaku.com/star-citizens-first-person-view-is-based-on...

Att göra om hela systemet hur kamera och vapen fungerar, stöta på problem och sen lägga massor av tid på att få det att se ut som vanligt igen är rent vansinne. Tekniken är häftig som fan, men det här är fel tillfälle att lägga resurser på det.

Även detta är ett bra exempel:

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/engineering/1467...

Imponerande rent tekniskt, men hur mycket tillför det i spelglädje relativt kostnaden att utveckla det?
Låt lasthanteringen vara som i de äldre spelen där lastning och lossning sker bakom kulisserna. Kanske några containrar i skeppets lastrum som får simulera lasten som finns där.

Att gräva ner sig i detaljer på den nivån SC gör nu känns ohållbart om man vill få till ett fungerande spel.
Jag hoppas att jag har fel och att de får ihop det, men just nu ser det mörkt ut.

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte lagt några pengar i det här. Lät ju fantastiskt från början men ingenting tycks ju bli klart. I stället tycks det bara växa sig allt större och nu är det så sort att det förmodligen aldrig blir färdigt. Eller någon gång tar det väl stopp men då är det väl bara en massa olika bitar av vilka ingen är riktigt färdigställd. Har man inte haft någon fastslagen plan från början om vad som ska ingå och vad som inte ska ingå i spelet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

"Glad att jag inte lagt några pengar i det här. Lät ju fantastiskt från början men ingenting tycks ju bli klart"

Är folk blinda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

"Glad att jag inte lagt några pengar i det här. Lät ju fantastiskt från början men ingenting tycks ju bli klart"

Är folk blinda?

Klart är kanske fel ord men färdigställt. Minns ännu när lanseringen av SC beräknades ske hösten 2014. Alltså då ett helt färdigställt spel. Hur mycket pengar har pumpats in i projektet sedan dess?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen:
"The Estimated Delivery Date is the creator’s estimate. The date listed on each reward is the creator’s estimate of when they will provide the reward — not a guarantee to fulfill by that date. The schedule may change as the creator works on the project. We ask creators to think carefully, set a date they feel confident they can work toward, and communicate with backers about any changes."
https://www.kickstarter.com/terms-of-use

Flertalet spelprojekt klarar inte av att hålla det så att det skulle vara något nytt här är sen länge förklarat.
Om du vill bygga en koja för 30 personer, för en budget på 100.000, sen kommer fler och fler och lägger till mer pengar och vill vara med och du inser att kojan kommer vara väldigt tråkig och begränsad när 300 personer visar sitt intresse. Är det inte bättre att lägga en större grund, och bygga ett hus istället, eller slott, eller tycker du att CIG ska stoppa pengarna i fickan och göra som NMS?
Ta tex. Identity som jag inte hört ett ord om sen jag backade det... medans jag har levt med CIG i snart 4 år på gott och ont.
Min kritik till CIG är deras kommunikation, inte framgångarna.

Tar man ett spel som Let's Play Forza Horizon 3 PC: 4K 60fps Gameplay! så skiljer det sig inte så mycket mot andra bilspel över huvudtaget förutom att det är lite snyggare, och ändå går folk bananas över detta.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Jag tycker att man i ett tidigt skede skulle dragit klara gränser för vad som ska ingå i SC. Men allteftersom det pumpats in pengar i projektet så har i stället ambitionsnivån tydligen bara vuxit. Är det någon som vet hur mycket mer pengar som behövs för att färdigställa nuvarande ambitioner eller kommer ambitionsnivån bara att växa ytterligare?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ni är medvetna om att ett trippel A spel brukar ta runt 5 till 6 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Klart är kanske fel ord men färdigställt. Minns ännu när lanseringen av SC beräknades ske hösten 2014. Alltså då ett helt färdigställt spel. Hur mycket pengar har pumpats in i projektet sedan dess?

Men detta är ju inget dåligt!!
Vill du ha ett mediokert spel, eller det bästa?
Jag går på det senaste, och jag skiter i om det tar 3 år till.
För spelet kommer bli så jävla bra, så det är värt väntan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Men detta är ju inget dåligt!!
Vill du ha ett mediokert spel, eller det bästa?
Jag går på det senaste, och jag skiter i om det tar 3 år till.
För spelet kommer bli så jävla bra, så det är värt väntan!

Klart man vill ha det bästa.

Men om de fortsätter utöka scopet och lägga till mer och mer hela tiden kommer pengarna att ta slut innan det är bäst, eller i värsta fall innan det ens är spelbart.