På vilket sätt ska jag överklocka min FX-8150?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt ska jag överklocka min FX-8150?

Hej alla sweclockare!

Nu är det så att jag skulle vilja ha lite högre prestanda på min prcessor och tänker då överklocka lite. Första gången som jag ska överklocka något och vet ej hur jag ska göra.

Hur ska jag nu överklocka? Via BIOS eller CPU overdrive i AMD VISION Engine Control Center?

EDIT: Har också upptäck att det finns en O.C knapp på mitt Asus Crosshair V Formula 990FX moderkort. Ska man bara trycka på den så överklockas processorn automatiskt eller är det kanske minnerna som överklockas?

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Hej alla sweclockare!

Nu är det så att jag skulle vilja ha lite högre prestanda på min prcessor och tänker då överklocka lite. Första gången som jag ska överklocka något och vet ej hur jag ska göra.

Hur ska jag nu överklocka? Via BIOS eller CPU overdrive i AMD VISION Engine Control Center?

EDIT: Har också upptäck att det finns en O.C knapp på mitt Asus Crosshair V Formula 990FX moderkort. Ska man bara trycka på den så överklockas processorn automatiskt eller är det kanske minnerna som överklockas?

använd bios, läs lite guider innan, ta små steg i taget, och lättaste sättet för dig är att öka cpu-ratio.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det är bäst att klocka via BIOS, sätt Volten på manual, Och öka sätt multipliern på manual också, sen är det bara att öka multipliern ett steg i taget och starta om datorn efter varje gång, och se om windows bootar och fungerar stabilt utan att den hänger sig och om den gör det måste du öka volten ett steg(fast hög spänning = hög värme också) .
Jag använder Prime95 för att Maxxa alla mina CPUn till 100% och sen coretemp för att se hur varm CPUn blir!

Har klockat min FX-8120 till 4.4 Ghz än så länge, och min volt är på 1.275 (standard volten är 1.3V) och min är stabil iallafall.
Så prova dig fram.