Microsoft presenterar Sculpt Comfort Keyboard för Windows 8

Permalänk
Medlem

Detta tangentbordet är ju helt klart riktat till kontorsarbeten och liknande. De flesta som hänger på Swec är ju gamers eller entusiaster, så det är väl klart att detta inte är ett tangentbord för oss?

När jag skulle "lära mig" att skriva bra när jag jobbade på kontor var det ju klassikern med att hålla vänster pekfinger på F och höger på J osv. Och när man använder tangentbordet på detta vis är det föga förvånade att 90% använder höger tumme då ca 90% är högerhänta

Bra initiativ tycker jag, men inget för mig då jag spelar betydligt mer än vad jag skriver. Eventuellt skulle denna funktionen vara nice om man kunde mappa om de olika "mellanslagen" och använda sig av det i exempelvis mmo's där keybinding är bra!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av kon87:

Alla som spelat datorspel lär ju falla in i kategorin som använder vänster tumme för space... Hur kan de påstå att 90 procent av alla användare använder höger tumme? Deras undersökning är ju helfel.

Jag använder höger. Att gamers skulle använda vänster tumme för att höger oftast är på musen är ett märkligt argument för mig. Hur många skriver med handen på musen undrar jag...? Verkar rätt svårt att använda en hand till hela tangentbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Caps lock är en dum jävla tangent som borde förbjudas. Det vore fint att ersätta denna med FN, så kanske mediatangenterna blir enklare att använda.

Lägg till insert på listan över tangenter som inte har något existensberättigande. Jag är glad över att de gömt undan skitknappen på mitt Logitech Illuminated. På mina tidigare tangentbord ryckte jag loss den och slängde den.

Kanske börjar bli dags för en revision av standardtangentbordet snart eftersom det har hänt väldigt mycket sedan det först designades. Vem vet, man kanske till och med kan ersätta qwerty med något vettigare. Annars tror jag att Alt Gr hade varit en bra ersättare till Cap Lock. Det hade gjort det väldigt mycket lättare att använda {[]} som är rätt obekväma idag eftersom man måste vika tummen på ett konstigt sätt för att nå. Skulle iof gå att kombinera med en FN-knapp utan problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Caps lock är en dum jävla tangent som borde förbjudas. Det vore fint att ersätta denna med FN, så kanske mediatangenterna blir enklare att använda.

Man skulle kunna lämna den som öppen funktionsknapp kanske? Så man kan ha den till lite allt möjligt.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt som jag är så är det vänster tumme som gäller i alla omständigheter. Tangentbordet här på jobbet är blanknött precis mitt på där backspace ligger på Microsofts tangentbord, så det vore totalkatastrof för min del.

Å andra sidan har jag alltid haft svårt för "ergonomiska" tangentbord, så jag ingår ändå inte i målgruppen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fast nu när jag läste ett test på Toms Hardware så visade det ju sig att det är valbart om man vill ha backspace på vänsterdelen, eller ha kvar den som mellanslag.

Då är det bara att köra utan den funktionen påslagen

"Toggling the backspace feature isn't like flipping a switch (which is what you do when toggling the media/Windows 8 shortcut keys and the function keys). Instead users must hold both spacebar sections until an LED lights up at the far right corner, indicating that the left portion now performs as backspace."

Skrivet av Andreas D:

Caps lock är en dum jävla tangent som borde förbjudas. Det vore fint att ersätta denna med FN, så kanske mediatangenterna blir enklare att använda.

Ja, hemma är det i princip aldrig som man använder Caps Lock, men det finns en hel del gamla program ute i företag som kräver att man utför kommandon med stora bokstäver enbart. Men om de flyttar den eller gör det till en mjukvarufunktion spelar inte så stor roll egentligen. Nåt kortkommando som växlar, så det blir som på mobiltelefonerna t.ex. kanske. På normala konsumenttangentbord är den helt överflödig, det hålelr jag med om.

Något annat som är idiotiskt på PC mot t.ex. Amiga är att skilja på Alt och Alt Gr.

På Amigan är det så logiskt att shift väljer tecken uppåt, och alt väljer åt höger, i kombination får man alltså fyra tecken per tangent och man kan fritt välja höger eller vänster shift och alt.

Kortkommandon kan anpassas så att går på generella "alt" eller specifika "vänster alt" "höger shift" osv.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

jag gillar idén med 2-delad spacebar, något som inte hade varit helt fel att ha på andra tangentbord.
det kanske redan finns, men första gången jag ser det.
innovative
revolutionary
the next big thing
the biggest thing that happend to keyboards since keyboards!
yeah!

Det finns. Har en kompis som köpte ett tangentbord med två space-tangenter för ca 100kr på biltema. Vi brukar skojja med han om det som att han kan hoppa dubbelt så högt eller har dubbelt så långt mellan varje ord han skriver :P. En intressant sak är att det tangentbordet har liknande vågform som det i nyheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Använder höger tumme när jag skriver, vänster när jag spelar spel. Inte särskilt lämpligt tangentbord för min del med andra ord.

Permalänk
Medlem

I spel använder jag alltid space med vänster hand
Däremot när jag skriver använder jag alltid höger..

Tänk efter lite nu, det handlar om skrift enbart.

Permalänk
Snusfri

Vänster används mest för mig med, kan hända någon gång att höger används dock.
Förhoppningsvis så låter MS det vara inställning i mjukvara så man kan välja vilken del av den tvådelade tangenten som gör vad.

Konceptet är intressant helt klart, men det kommer nog att bli en liten tröskel att även sudda med space tangenten

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lägg till insert på listan över tangenter som inte har något existensberättigande. Jag är glad över att de gömt undan skitknappen på mitt Logitech Illuminated. På mina tidigare tangentbord ryckte jag loss den och slängde den.

Kanske börjar bli dags för en revision av standardtangentbordet snart eftersom det har hänt väldigt mycket sedan det först designades. Vem vet, man kanske till och med kan ersätta qwerty med något vettigare. Annars tror jag att Alt Gr hade varit en bra ersättare till Cap Lock. Det hade gjort det väldigt mycket lättare att använda {[]} som är rätt obekväma idag eftersom man måste vika tummen på ett konstigt sätt för att nå. Skulle iof gå att kombinera med en FN-knapp utan problem.

Caps Lock förtjänar en evig vila, men insert vill jag inte gärna vara utan, då den används för skapande av ny data (rader/objekt/etc) i väldigt många program (t.ex. KeePass). Den är nära nog 100% irriterande i textredigerare dock, och har orsakat mången svordom, ska erkännas.

Alt Gr istället för Caps Lock lägger jag min röst på, det låter som en bra idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag använder vänstertummen mest då jag spelar relativt mycket då det är "hoppknappen" som nämndes i ett tidigare inlägg. Men när jag skriver använder jag höger pekfinger.

Permalänk
Medlem

Mesta dels använder jag vänster när jag skriver ett mellanslag men varierar rätt ofta mellan höger pekfinger och tumme också. Beror ju helt på vilket finger som är närmast mellanslag när jag avslutar varje ord. Exempelvis, 'greppa' kommer avslutas med vänster, 'kläm' kommer antingen få höger pekfinger eller tumme, beror på farten. Nu när man skriver så kommer man på massor av andra faktorer, vilket som är nästa bokstav i nästa ord t.ex om pekfingrar hamnar längre bort så kommer jag använda tummarna mer. Överlag använder jag främst Vänster tumme, pekfringer och långfinger samt hela höger handen när jag skriver. Men Tummar och pekfingrar är på mellanslags-duty.

Visa signatur
Permalänk

Jag använder uteslutande vänster tumme för mellanslag, och jag är högerhänt.
Borde ändå finnas en inställning i drivrutinerna att flippa backspace/space så det funkar för mig också, men jag vill inte ha det i vilket fall så...

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag fungerar som precis många andra.
Att man använder tummen för mellan slag för att med den andra handen vara snabb tillbaka till datormusen.
Har sett tangentbord med två delad mellanslags knapp förut och allt känns bara dumt och inte igenom tänkt.

Varför ändra på en standard som alla redan är vana med? Vill Microsoft starta ett nytt krig med egna standarder?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Caps lock är en dum jävla tangent som borde förbjudas. Det vore fint att ersätta denna med FN, så kanske mediatangenterna blir enklare att använda.

Tss, jag använder caps-lock ganska ofta. Dock uteslutande för att stänga av funktionen när a missTS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Caps Lock förtjänar en evig vila, men insert vill jag inte gärna vara utan, då den används för skapande av ny data (rader/objekt/etc) i väldigt många program (t.ex. KeePass). Den är nära nog 100% irriterande i textredigerare dock, och har orsakat mången svordom, ska erkännas.

Alt Gr istället för Caps Lock lägger jag min röst på, det låter som en bra idé.

Borde rimligtvis gå att byta ut den funktionen mot en annan knapp eller kanske knappkombination som sitter lite bättre till. Brukar inte ta så lång tid att lära sig ett nytt snabbkommando om man använder det en del.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gamers använder vänster tumme för mellanslag, det vill jag lova. Ofta någon helvriden fingerfattning med högerhanden också ^^ Då fungerar helt enkelt inte ergonomiska tangentbord som är utformade på det här sättet

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

{[]} som är rätt obekväma idag eftersom man måste vika tummen på ett konstigt sätt för att nå.

Jag ersätter alltid Alt-gr med Ctrl-Alt i såna sammanhang när det blir obekvämt.

Som starcraftspelare skulle jag gärna se två saker. Dels den engelska layoutens breda vänster-shift och då kan man flytta <> till caps-lock istället.
Samt att vänster win-tangent får en switch i nästa windows till att bli en extra Ctrl istället.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

[..] en tvådelad mellanslags-tangent, som även fungerar som bakåtsteg (backspace).

Usch har ett gammalt tangentbord som det är så på och det var riktigt irriterande. Men det är kanske är bra ur ergonomi synpunkt men jag använder vänster tumme på vänstra sidan på spacebar. Frågan är dock vilket som är bäst, ett ergonomiskt format tangentbord eller ett med mekaniska brytare ur ergonomisynpunkt?

Permalänk
Medlem

Använder själv vänster tumme när både spelar och skriver, eventuellt höger pekfinger någon gång när jag skriver.
10%!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Jag ersätter alltid Alt-gr med Ctrl-Alt i såna sammanhang när det blir obekvämt.

Som starcraftspelare skulle jag gärna se två saker. Dels den engelska layoutens breda vänster-shift och då kan man flytta <> till caps-lock istället.
Samt att vänster win-tangent får en switch i nästa windows till att bli en extra Ctrl istället.

Jag hade helt missat att man kunde använda Ctrl+Alt för det. Tack så mycket. Nu ska jag bara nöta in det i muskelminnet också så kommer det bli mycket trevligare att skriva LaTeX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag hade helt missat att man kunde använda Ctrl+Alt för det. Tack så mycket. Nu ska jag bara nöta in det i muskelminnet också så kommer det bli mycket trevligare att skriva LaTeX.

^^ Blir lite lättare att göra snabel-A med en hand då också..

edit: Vilket jag alltid gör av någon anledning.. Får själv börja träna in alt-gr i muskelminnet känner jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag använder alltid vänster tumme för mellanslag.. I ain't buying this!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Som vänterhänt så använder jag högra handens handled för mellanslag.

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag inte är den enda som använder höger pekfinger eller vänster tumme, då kan jag känna mig normal igen.

Permalänk

Helt omöjligt att spela med. Eller? Nu har jag visserligen inte spelat så många av dom allra senaste spelen, men är möjligheten att ändra knapparna borttagen?

90% använder höger hand till mellanslag. Vilken tumme dom använder till att hoppa i spel är en helt annan sak.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Kul att se hur de flesta Sweclockare röstar att de använder vänster tumme

Gaming i all ära men inte sitter folk och lirar vänster tummen när ni skriver?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Höger tumme när jag skriver och vänster tumme när jag spelar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Ett tangentbord anpassat för pekfingerskrivare?

Vilken tumme jag använder för att göra mellanslag beror på vilken hand jag skrev med senast. Var sista bokstaven i ordet p, så blir det vänster tumme som får stå för mellanslaget

Skickades från m.sweclockers.com