Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spelet som drar mest grafikminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Hahaha Kanske lite opassande namn men det var för två år sedan när jag skulle köpa en dator men det blev inte av utan jag skaffade ett PS3 istället Men nu när jag SKA köpa dator så känns det som ett nvidia skulle passa bättre gentemot spelen jag ska köpa

Du kan alltid be en moderator att byta ditt namn!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Shogun 2.
BF3.
The Witcher 2.

Där har du ytterligare tre spel som gtx 670 inte maxar.

Metro 2032 är inte dåligt kodat.
Jag trodde faktiskt att metro 2033 var dåligt kodat förut. Men efter att jag spelat Metro så insåg jag att spelet så sjukt snyggt ut och att det inte är så konstigt att det krävs mycket gpu kraft för att rendera all snygg grafik.

Vad är det som nu är så snyggt? Eller tänker du kanske bara på PhysX effekterna? Att spelet får drops 28FPS från ett avg på 89 tyder på att något inte står rätt till. Tycker ärligt talat spelet ser ut som ett Half Life 2 med PhysX på, med lite snyggare grafik, är inget mirakulöst, bara urkasst optimerat

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Överlag är 7970 vassare än ett 670. Ska du lira BF3 mycket så är det kanske värt att kolla på ett 670 men annars är det ett 7970 som gäller tycker jag. 7970 presterar som ett 680 i de flesta spel förutom i just BF3, helt ärligt förstår jag inte att folk köper ett 680 för det priset det nu ligger på när du kan få ett 7970 för betydligt mindre för den som undrar är mitt 680 köpt beg. för ungefär samma summa som ett nytt 670, hacka inte

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Vad är det som nu är så snyggt? Eller tänker du kanske bara på PhysX effekterna? Att spelet får drops 28FPS från ett avg på 89 tyder på att något inte står rätt till. Tycker ärligt talat spelet ser ut som ett Half Life 2 med PhysX på, med lite snyggare grafik, är inget mirakulöst, bara urkasst optimerat

Det finns väldigt mycket detaljer i Metro 2033. Ryssarna är bra på detaljer.

Permalänk
Medlem

Enligt MSI Afterburner så har jag använt upp till 1,4 GB grafikminne idag - när jag spelat WoW i 1920x1080.
Personligen tror jag att det överdriver minnesanvädningen. Det kanske använder sig av 0,8Gb, men "reserverar" lite extra grafikminne ifall att.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Enligt MSI Afterburner så har jag använt upp till 1,4 GB grafikminne idag - när jag spelat WoW i 1920x1080.
Personligen tror jag att det överdriver minnesanvädningen. Det kanske använder sig av 0,8Gb, men "reserverar" lite extra grafikminne ifall att.

Nej. Det är för att MSI afterburner och alla andra program mäter hur mycket minne det är skrivet till och inte hur mycket minne som är låst till spelet.
Din dator kommer inte använda onödig prestanda för att tömma minnet vilket kommer leda till att ditt minne bit för bit fylls så länge som det finns saker du kan fylla minnet med. Men det betyder inte att du någonsin kommer ens använda i närheten av vad spelet skrivit till minnet.

Om du tex. spelar battlefield 3 och kör på en map så läser den in allt i minnet. Sedan när du byter map tömmer den inte minnet utan den tar bara det som är nytt från nya mappen och lägger in det i minnet och låter det som just nu inte används finnas kvar tills du behöver mer minne. Då skriver den över det minnet som inte nyttjas.

Därför kan man inte riktigt mäta hur mycket minne som används för du kommer i princip använda allt ditt minne efter ett tags spelande så länge som du har något nytt att skriva till minnet. Självklart kommer en stor del av minnet användas till AA och liknande så det kommer aldrig helt fullt alltid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Krasha ska det ju inte göra, gpun tvingas att använda ram för att lagra texturer m.m. vilket gör att du får ett bildspel. Skulle internminnet också ta slut så måste ssd/hdd användas och då så får man snarare en powerpoint presentation.

Det kan det, i värsta fall, hänt både mig och en jag känner :/
Dock bara i ett äldre spel :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nej. Det är för att MSI afterburner och alla andra program mäter hur mycket minne det är skrivet till och inte hur mycket minne som är låst till spelet.
Din dator kommer inte använda onödig prestanda för att tömma minnet vilket kommer leda till att ditt minne bit för bit fylls så länge som det finns saker du kan fylla minnet med. Men det betyder inte att du någonsin kommer ens använda i närheten av vad spelet skrivit till minnet.

Om du tex. spelar battlefield 3 och kör på en map så läser den in allt i minnet. Sedan när du byter map tömmer den inte minnet utan den tar bara det som är nytt från nya mappen och lägger in det i minnet och låter det som just nu inte används finnas kvar tills du behöver mer minne. Då skriver den över det minnet som inte nyttjas.

Därför kan man inte riktigt mäta hur mycket minne som används för du kommer i princip använda allt ditt minne efter ett tags spelande så länge som du har något nytt att skriva till minnet. Självklart kommer en stor del av minnet användas till AA och liknande så det kommer aldrig helt fullt alltid.

Har GPU-Z och den mäter exakt vad jag använder hela tiden, den går ner när jag sänker inställningarna, den går ner när jag inte har något spel uppe osv.
Sen går den upp rejält när man spelar tunga spel på hög grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

I värsta fall, datorn kraschar. Fast förmodligen kraschar bara spelet...

Skojar du eller? Varför skulle datorn krasha av att minnnet tar slut? Det enda som händer är att det börjar lagga.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Waowt:

Har GPU-Z och den mäter exakt vad jag använder hela tiden, den går ner när jag sänker inställningarna, den går ner när jag inte har något spel uppe osv.
Sen går den upp rejält när man spelar tunga spel på hög grafik.

Jag tror att Pimpim666 syftar på att det kan ligga texturer i videominnet även om de inte används just nu.
Om du till exempel byter bana behövs en del nya texturer för den nya, men de gamla slängs inte ut fören dess plats behövs.
Om spelet avslutas slängs alla texturer ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Skojar du eller? Varför skulle datorn krasha av att minnnet tar slut? Det enda som händer är att det börjar lagga.

BF3 krashade för mig när jag satt på HD 6870 och grafikminnet tog slut.
Det stod till och med i felmeddelandet att det berodde på grafikminnet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minsc S2:

BF3 krashade för mig när jag satt på HD 6870 och grafikminnet tog slut.
Det stod till och med i felmeddelandet att det berodde på grafikminnet.

Ja, om du satt på ditt graffe förstår jag att det kraschar!
Men skämt åsido så kan det vara flera orsaker till att ditt spel kraschade, som t ex sämre drivisar och dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

GTA IV. Enda spelet som kräver att du har över 1gb för att det ska fungera med högsta inställningarna.

Hur vet du det?

Det har testats på den där hemsidan som heter "Sweclockers"

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

BF3 krashade för mig när jag satt på HD 6870 och grafikminnet tog slut.
Det stod till och med i felmeddelandet att det berodde på grafikminnet.

tror mera på att det berodde på att det var ostabilt spel/drivrutiner. det kanske tillomed var i betan?

jag körde bf3 beta på mitt 6870, och då var det en rätt så extrem upplösning. mitt krashade aldrig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

I normalfallet torde spelet bara börja hacka (inte lagga!) då minnet på grafikkortet tar slut. Det enda som händer är ju trots allt att texturer och annat behöver laddas in en långsammare väg. Om någon säger att den är helt säker på att dens spel har kraschat då minnet tar slut säger jag inte emot. Dock tror jag att det i första hand beror på att spelet i fråga är i beta-stadiet (alternativt rent ut sagt dåligt kodat) alternativt att drivrutinerna felar eller dylikt. Påståenden ovan om att själva datorn kraschar känns högst konstiga. Då är det definitivt något fel i systemet eller hårdvaran.

Edit: Efter att ha googlat lite kom jag fram till att man kanske kan säga att spel laggar även i dylika lägen. Har själv fått lära mig att mjukvara hackar när hårdvaran inte hänger med och att mjukvara laggar när det är nätverks-latens som ligger bakom dåligt uppdateringsfrekvens. Vill inte gå helt off topic ifrån TS här men blev nu lite osäker och ångrar måhända i vart fall mitt utropstecken efter att jag sa att det inte kallas för lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har GPU-Z och den mäter exakt vad jag använder hela tiden, den går ner när jag sänker inställningarna, den går ner när jag inte har något spel uppe osv.
Sen går den upp rejält när man spelar tunga spel på hög grafik.

Ratatosk var snabbare än mig.

Jo jag har kommit upp i nästan 1.9GB använt vram i gpu-z i WoW och i Borderlands 2. Att den sakta jobbar sig upp till 1.9GB och stannar där är nog ingen slump. Måste också tänka på att Windows också ska ha sin del av vram (70mb).

Det skulle betyda att mina 2gb inte riktigt räcker till i spel. Borde satsa på 3gb korten eller bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ratatosk var snabbare än mig.

Jo jag har kommit upp i nästan 1.9GB använt vram i gpu-z i WoW och i Borderlands 2. Att den sakta jobbar sig upp till 1.9GB och stannar där är nog ingen slump. Måste också tänka på att Windows också ska ha sin del av vram (70mb).

Det skulle betyda att mina 2gb inte riktigt räcker till i spel. Borde satsa på 3gb korten eller bättre.

Kommer högst upp i 970MB (BF3, GRAW2, COD, ETW) märkt att COD kräver massa minne men inte mycket av annan GPU kraft.
När jag kör i idle så ligger jag på 90MB (1 skärm) och 150MB (2 skärmar dock så är sekundära skärmen mycket mindre och har mycket lägre upplösning).
Man kan ju iofs ändra tema, effekter osv i Windows om man inte bryr sig om utseende och vill ha högsta prestanda.
Känns lite tråkigt nu när jag har ny dator med bara 1GB vram. Nästa dator blir antagligen minst 2GB fast förmodligen 3 eller tom 4GB.

Edit: Testade byta tema till klassisk, nu ligger vram på 50MB i idle, så jag sparar 40MB alltså, inte så dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Kommer högst upp i 970MB (BF3, GRAW2, COD, ETW) märkt att COD kräver massa minne men inte mycket av annan GPU kraft.
När jag kör i idle så ligger jag på 90MB (1 skärm) och 150MB (2 skärmar dock så är sekundära skärmen mycket mindre och har mycket lägre upplösning).
Man kan ju iofs ändra tema, effekter osv i Windows om man inte bryr sig om utseende och vill ha högsta prestanda.
Känns lite tråkigt nu när jag har ny dator med bara 1GB vram. Nästa dator blir antagligen minst 2GB fast förmodligen 3 eller tom 4GB.

Inte så konstigt att du inte kommer högre eftersom du bara har 1gb ;), men om man har tex 7970 använder den 2900mb då? För med 580 använder den 1450mb och med 680 1900mb. Så hur mycket vram drar egentligen BF3 om man har 10gb drar den fortfarande bara 2gb eller drar den plötsligt 9900mb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Inte så konstigt att du inte kommer högre eftersom du bara har 1gb ;), men om man har tex 7970 använder den 2900mb då? För med 580 använder den 1450mb och med 680 1900mb. Så hur mycket vram drar egentligen BF3 om man har 10gb drar den fortfarande bara 2gb eller drar den plötsligt 9900mb?

Nja tror inte det.. Beror ju iofs på inställningarna. Jag kör alla textures på LOW och AA+Shadows på High med 1680x1050 upplösning.

Permalänk
Medlem

Törs inte ge direkta siffror här men kontentan är att mycket av det minnet man har används upp enligt de program som mäter det. Man bör således inte stirra sig blind på vram-mätning utan se till vilken prestanda man faktiskt får. Däremot finns det vissa program och spel, däribland BF3 som jag förstått det (men aldrig spelat själv), som faktiskt använder över 1 gb i ultra-inställningar. Kontentan av det hela är att det oftast inte är en exakt vetenskap - se till FPS eller liknande för att se din prestanda, inte till minnesanvändning. Typ.

Permalänk
Medlem

Skryim+mods+32 CQAA

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Nja tror inte det.. Beror ju iofs på inställningarna. Jag kör alla textures på LOW och AA+Shadows på High med 1680x1050 upplösning.

Om du ligger runt 970 MB-Vram så är det en ganska stor risk att en del av texturerna redan har laddats över till vanligt RAM.
När jag hade 1GB V-Ram så märkte jag av V-Ram lagg redan när mitt grafikkort använde runt 950MB V-Ram.

Permalänk
Hjälpsam

Om ni kör i gång processexplorer och klickar på view -> system information->GPU, visas GPU system memory, jag misstänker att det är mängnden använt arbetsminne (alltså ram inte vram).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om du ligger runt 970 MB-Vram så är det en ganska stor risk att en del av texturerna redan har laddats över till vanligt RAM.
När jag hade 1GB V-Ram så märkte jag av V-Ram lagg redan när mitt grafikkort använde runt 950MB V-Ram.

Jag laggade dock inte. Men nu så har jag ändrat till klassiskt tema i Windows 7 och helt plötsligt så droppade användningen av vram med 40MB, så eftersom jag inte bryr mig så jättemycket om hur Windowset ser ut så får det vara så, sparar ju lite vram iaf

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Jag laggade dock inte. Men nu så har jag ändrat till klassiskt tema i Windows 7 och helt plötsligt så droppade användningen av vram med 40MB, så eftersom jag inte bryr mig så jättemycket om hur Windowset ser ut så får det vara så, sparar ju lite vram iaf

Jag tror inte heller du laggar, för isåfall skulle du behöva gå till doktorn.
Men ditt grafikkort kan få det jobbigt att hinna ladda texturer.

Permalänk
Skrivet av RadeonHD:

Så ett 670 eller 680 med 2gb är ändå ganska framtids säkert?

Det beror på hur du definierar "framtid" och hur många skärmar-, samt vilken/vilka skärmupplösningar, du hade tänkt att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det beror på hur du definierar "framtid" och hur många skärmar-, samt vilken/vilka skärmupplösningar, du hade tänkt att spela med.

Det är som sagt tänkt att jag ska spela i upplösningen 1920x1080

Permalänk
Medlem

som astrob0y sade, moddat skyrim med hög AA på. Har kommit upp i 2,6 GB med några tunga mods samt 8xMSAA (enligt GPU-Z)

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

2017mb på Crysis 2 med allt maxat i 1080p.

Lite väl högt enligt mig men samtidigt finns det väldigt mycket wtf texturer i det spelet.