Nej. Det är för att MSI afterburner och alla andra program mäter hur mycket minne det är skrivet till och inte hur mycket minne som är låst till spelet.
Din dator kommer inte använda onödig prestanda för att tömma minnet vilket kommer leda till att ditt minne bit för bit fylls så länge som det finns saker du kan fylla minnet med. Men det betyder inte att du någonsin kommer ens använda i närheten av vad spelet skrivit till minnet.
Om du tex. spelar battlefield 3 och kör på en map så läser den in allt i minnet. Sedan när du byter map tömmer den inte minnet utan den tar bara det som är nytt från nya mappen och lägger in det i minnet och låter det som just nu inte används finnas kvar tills du behöver mer minne. Då skriver den över det minnet som inte nyttjas.
Därför kan man inte riktigt mäta hur mycket minne som används för du kommer i princip använda allt ditt minne efter ett tags spelande så länge som du har något nytt att skriva till minnet. Självklart kommer en stor del av minnet användas till AA och liknande så det kommer aldrig helt fullt alltid.