Permalänk
Medlem

Byte/uppgradera vattenkylning

Sitter nu på en Phobya DC12-260 & en XSPC RX360 rad.

Ska troligtvis inskaffa en 240 rad till, bör ja byta pump medans man ändå håller på eller kommer den bli för klen ifall man kör igång med dubbla grafikkort?
Dock är inte tanken att köra sli än, men tänkte att när man ändå beställer lite grejer att man byter samtidigt.

Det är oklockade i7 2600k & GTX580 som kyls just nu.

Ute efter tyst pump isåfall, den jag har nu är riktigt tyst i mitt chassi iaf, så där är jag nöjd.
Så frågan är, klarar pumpen 360 + 240 eller bör jag välja starkare pump och isåfall vilken?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har storebrorsan som är specad till 18W (din är specad för 8W) och den låter en del. Skulle jag byta pump hade jag nog valt en Swiftech MCP35X som är PVM-styrd. Dvs du kan styra den från en PVM header på moderkortet. Den är långt ifrån gratis men det verkar vara en riktigt bra pump.

Din kommer nog att bli lite klen om det blir dubbla fullcover, dubbla raddar och CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

mm, misstänkte det med.
argh!

läste nånstans att dubble pumpar gör bra.

pump - pump - resten av skiten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

MCP350 eller MCP35X är nog dom bästa valen, och en pump räcker mer än nog.

Har själv sökt som fan angående den tystaste pump, och de mesta resultat var MCP350 med en bra top.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Antec Kuhler h20 620 om du är ute efter kvalite.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Antec Kuhler h20 620 om du är ute efter kvalite.

Vill inte vara otrevlig, men läst första inlägget och förstått att det inte handlar om slutet system?

EDIT: mkay, men vilken top ska man välja då? finns ju sjutioelva st :/

enda jag hittat är EK-DDC X-TOP CSQ

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Vill inte vara otrevlig, men läst första inlägget och förstått att det inte handlar om slutet system?

EDIT: mkay, men vilken top ska man välja då? finns ju sjutioelva st :/

enda jag hittat är EK-DDC X-TOP CSQ

Kollar du coolingstuff ? Då fungerar de mesta toppar som är för DDC och är bra kvalite.

http://www.coolingstuff.se/p/582/alphacool-ddc-top-acetal
http://www.coolingstuff.se/p/118/ek-water-blocks-ek-ddc-x-top...
http://www.coolingstuff.se/p/458/phobya-ddc-nickel-top

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Har en MCP350 (Laing DDC 3.1) med en XSPC res topp, och den är hyggligt tyst, Upplever pumpens ljudnivå ungefär som en bättre fläkt runt 1000 rpm men med högre frekvens på ljudet. De gamla varianterna, som jag har går enkelt att modda till 18W, jag moddade tillbaks för det gav inte bättre temperaturer och ljudnivån drog iväg. Och låt dig inte luras av att pumpen ser rätt liten och nätt ut, den är ett monster för vattenkylning

Skulle jag köpa en fläkt i dagsläget så skulle det lätt bli en MCP35X för att enkelt kunna styra pumpen, och finjustera prestand/ljudnivå ännu bättre.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Har en MCP350 (Laing DDC 3.1) med en XSPC res topp, och den är hyggligt tyst, Upplever pumpens ljudnivå ungefär som en bättre fläkt runt 1000 rpm men med högre frekvens på ljudet. De gamla varianterna, som jag har går enkelt att modda till 18W, jag moddade tillbaks för det gav inte bättre temperaturer och ljudnivån drog iväg. Och låt dig inte luras av att pumpen ser rätt liten och nätt ut, den är ett monster för vattenkylning

Skulle jag köpa en fläkt i dagsläget så skulle det lätt bli en MCP35X för att enkelt kunna styra pumpen, och finjustera prestand/ljudnivå ännu bättre.

dvs ett jobbigt ljud med andra ord
lutar åt X pumpen + en bra top isåfall

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

mm, misstänkte det med.
argh!

läste nånstans att dubble pumpar gör bra.

pump - pump - resten av skiten.

Parallellkopplade pumpar ger ett ökat flöde medan seriekopplade ger mera kraft.

Permalänk
Medlem

hmm hittar ingen direkt info vad som skiljer sig på 350 & 35X mer än pwn styrning.
att styra pumpen för mig kvittar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hmm hittar ingen direkt info vad som skiljer sig på 350 & 35X mer än pwn styrning.
att styra pumpen för mig kvittar.

Citat:

Swiftech MCP35X The MCP35X™ pump is a substantial evolution from the long established MCP355 series. It differentiates itself from its sibling by two primary features: ■The pump housing: ■has been redesigned to provide considerably enhanced hydraulic performance; ■is compatible with multiple tubing options thanks to the adoption of the G1/4 port standard; ■can host an optional "built-in" reservoir; ■is also sold separately, and remains compatible with all MCP3XX series pumps ■The motor: ■is now PWM compatible, allowing variable speed control thru the motherboard from 1300 to 4500 rpm Summary of features and benefits ■Small Footprint: 2.4" x 2.4" x 1.36"; ■50000 hours MTBF (Mean Time Between Failure) ; ■12 Volts DC convenience: plugs into the computer power supply ■Variable speed control via PWM thru the motherboard, from 1300 rpm for completely silent operation, to 4500 rpm for ultra high flow performance; ■Superior head pressure and flow rate (in the useable range) to any pump in its footprint: the MCP35X™ is particularly well adapted to support multiple devices in the same loop, such as multiple radiators, and/or waterblocks; ■G1/4" ports standard for compatibility with a large assorment of fittings; ■No maintenance when used with distilled water, and anti-fungal additives (our HydrX™ additive is recommended); ■Quick installation with adhesive neoprene pad, or permanent installation with supplied hardware; ■Optional "built-in" reservoir; ■2 year warranty

Dold text

Enda jag hittade ? Inte exakt något man inte visste.

http://skinneelabs.com/swiftech-mcp35x/

Om du orkar leta ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

MCP35X är kraftigare och pumpar mer vatten per minut än en MCP350 (plus att den är pwm-styrd såklart). När man räknar med att man inte behöver en annan topp är priskillnaden inte särskilt stor.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

jag sitter på Phobya DC12-400 (stoleken större än du har nu) å den pumpar utan problem genom 1-240 1-360 1-480 dubbla fullcover samt Cpu å ram block utan att föra något nämnvärt ljud, har ju självklart dämpat den å lådan (https://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-for-fulltower-svart) men inget mer,

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling