Permalänk
Medlem

Moderkort.

Någon som kan säga svaren på dessa?
http://imageshack.us/content_round.php?page=done&id=4tHclZ2im...
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Tack på förväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

På vadå? Länken vill bara att jag registrerar mig, du har nog länkat fel, använd imgur.com istället, aningen snabbare också.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

TS har länkat fel, TS använd "Link" eller Direct Link nästa gång, jag fixar här:

http://imageshack.us/photo/my-images/22/viewergg.png/

Känns som en skolläxa av något slag men...

1. SATA-portar
2. PCI-plats
3. ATX-anslutning till nätagg
4. CPU-sockel
5. Ljudportar
6. PCI-E port
7. Minnesplatser
8. Hittar ingen 8:a, är jag blind?
9. Batteri till BIOS
10. Anslutningar till t.ex. startknapp, lampor med mera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Inbillar jag mig eller är detta en av frågorna på ett prov i datorteknik?

Rätta mig om jag har fel men..

1 är SATA Bussar. Står för Serial ATA, man använder dem för hårddiskar. Olikt ATA/IDE kan SATA skicka data seriellt.

2 är jag inte säker på. Men jag tror det är PCI-bussarna. Man sätter oftast nätverkskort/ljudkort på denna del.

3 Minns jag inte

4 Är sockeln. Det är denna som processorn måste sitta på för att kunna funka. Och den måste passa processorn. (Dem flesta i7 processorer behöver intel sockel 2011.

5 Tror jag heter audio In/Out, för högtalare och mikrofon.

6 är PCI-Express bussarna, det är oftast denna man sätter grafikkortet på. Denna buss kan skicka data seriellt. Olikt PCI bussarna som bara kan skicka data parallellt (Mycket långsammare)

7 Är RAM-Minne kortplatser. På denna finns plats för två kort.

8 Ser jag inte

9 är antingen BIOS eller CMOS, BIOS är första minnet som startas upp på datorn. Här finns alla inställningar om enheter, den har ett seperat batteri så den stängs aldrig av.

10 Minns jag inte namnet på, men du kopplar in vissa av pin-kontakterna till saker på chassit som t ex start knappen. Men du kan pilla på dessa för att starta moderkortet manuellt.

Igen, rätta mig om jag har fel (vilket jag tror jag har här och där) men det är ganska basic alla delar på moderkortet

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Inbillar jag mig eller är detta en av frågorna på ett prov i datorteknik?

Rätta mig om jag har fel men..

1 är SATA Bussar. Står för Serial ATA, man använder dem för hårddiskar. Olikt ATA/IDE kan SATA skicka data seriellt.

2 är jag inte säker på. Men jag tror det är PCI-bussarna. Man sätter oftast nätverkskort/ljudkort på denna del.

3 Minns jag inte

4 Är sockeln. Det är denna som processorn måste sitta på för att kunna funka. Och den måste passa processorn. (Dem flesta i7 processorer behöver intel sockel 2011.

5 Tror jag heter audio In/Out, för högtalare och mikrofon.

6 är PCI-Express bussarna, det är oftast denna man sätter grafikkortet på. Denna buss kan skicka data seriellt. Olikt PCI bussarna som bara kan skicka data parallellt (Mycket långsammare)

7 Är RAM-Minne kortplatser. På denna finns plats för två kort.

8 Ser jag inte

9 är antingen BIOS eller CMOS, BIOS är första minnet som startas upp på datorn. Här finns alla inställningar om enheter, den har ett seperat batteri så den stängs aldrig av.

10 Minns jag inte namnet på, men du kopplar in vissa av pin-kontakterna till saker på chassit som t ex start knappen. Men du kan pilla på dessa för att starta moderkortet manuellt.

Igen, rätta mig om jag har fel (vilket jag tror jag har här och där) men det är ganska basic alla delar på moderkortet

9;an är inte bios, det är ett batteri för att spara bios-inställningar samt datum/klocka. Själva bios finns lagrat i ett minne.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Känns lite sorTS är för slö för att göra sin egna läxa så jag skulle och kommer inte svara på frågorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Tjotjo! tackar så mycket för svaren. Och nej detta är ingen läxa jag ska lämna in däremot har jag prov på torsdag och ska bland annat lära mig dom delarna på moderkortet, Har precis börjat IT-Gymnasiet och har Datorteknik därav detta. Behövde hjälp med detta så därför jag skrev det här.

Har också hört något att 3:an på bilden är : 20pins kontakt eller något? rätta mej om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av Drazharm:

Tjotjo! tackar så mycket för svaren. Och nej detta är ingen läxa jag ska lämna in däremot har jag prov på torsdag och ska bland annat lära mig dom delarna på moderkortet, Har precis börjat IT-Gymnasiet och har Datorteknik därav detta. Behövde hjälp med detta så därför jag skrev det här.

Konstigt. När jag gick i skolan så fick man allt material som behövdes för att studera. Eller i alla fall en lista på resurser där svaren finns att hämta.
Lite dåligt av skolan att hänvisa eleven till att söka sin information på ett forum, där de inte kan kontrollera att korrekt data finns att tillgå.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Bättre om du tittar igenom manualen, där står vad alla delarna heter, fast på engelska: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3847#ma...

Lite får du använda hjärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

Tjotjo! tackar så mycket för svaren. Och nej detta är ingen läxa jag ska lämna in däremot har jag prov på torsdag och ska bland annat lära mig dom delarna på moderkortet, Har precis börjat IT-Gymnasiet och har Datorteknik därav detta. Behövde hjälp med detta så därför jag skrev det här.

Har också hört något att 3:an på bilden är : 20pins kontakt eller något? rätta mej om jag har fel.

20 alt. 24 pins ATX-kontakt, anslutning till nätaggregat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Okejs tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

Tjotjo! tackar så mycket för svaren. Och nej detta är ingen läxa jag ska lämna in däremot har jag prov på torsdag och ska bland annat lära mig dom delarna på moderkortet, Har precis börjat IT-Gymnasiet och har Datorteknik därav detta. Behövde hjälp med detta så därför jag skrev det här.

Har också hört något att 3:an på bilden är : 20pins kontakt eller något? rätta mej om jag har fel.

alltså vad du behöver lära dig för att klara provet
med andra ord läxa...

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

TS har länkat fel, TS använd "Link" eller Direct Link nästa gång, jag fixar här:

Skrivet av Fille1116:

Inbillar jag mig eller är detta en av frågorna på ett prov i datorteknik?

Och ändå svarar ni på frågorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

Tjotjo! tackar så mycket för svaren. Och nej detta är ingen läxa jag ska lämna in däremot har jag prov på torsdag och ska bland annat lära mig dom delarna på moderkortet, Har precis börjat IT-Gymnasiet och har Datorteknik därav detta. Behövde hjälp med detta så därför jag skrev det här.

Har också hört något att 3:an på bilden är : 20pins kontakt eller något? rätta mej om jag har fel.

En riktig sweclockare ska kunna det där, eller kunna söka upp det själv.

Henceforth, you should be expelled from the kingdom of SweClockers.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Och ändå svarar ni på frågorna?

Jajamen!
Kunskap skall spridas!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jaja det är la till för att få hjälp här delvis? och jag uppskattar det!

Permalänk

HerreGUD! Går andra år teknisk, och nu fick vi datateknik (SKIT LÄTT!) Kan svara detta i sömnen. Shit vad lat du är. Detta är det lättaste ämnet vi har i skolan. Det är som natt och dag från vårans matte och framförallt fysik!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!