Permalänk
Medlem

Viloläge beter sig skumt

Jag har haft som titeln säger problem med viloläge på datorn. Det fanns två lägen i BIOS, det ena så stängdes hårddiskar mm av men inte fläktar, så det fick bli ett nej. Det andra läget stänger av allting, men den startar upp efter en stund, kan det bero på att jag valt att man kan starta via musen (tex att musen skakar till pga att man stöter till bordet)?

Mvh

//emilgf

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Är du säker på att det inte är energisparfunktionerna i Windows som stänger av skärmen+hdd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Detta bör du inte ändra i bios mer än grunden då S1 och S3 eller vad det heter. Men visst har du rätt i att den kommer ur viloläget med tangentbord/mus om du tillåter detta. Inställningarna finns normalt i Kontrollpanelen och Energiinställningar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Är du säker på att det inte är energisparfunktionerna i Windows som stänger av skärmen+hdd?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag är säker då jag gör det manuellt via start menyn.

Skrivet av Jalle64:

Detta bör du inte ändra i bios mer än grunden då S1 och S3 eller vad det heter. Men visst har du rätt i att den kommer ur viloläget med tangentbord/mus om du tillåter detta. Inställningarna finns normalt i Kontrollpanelen och Energiinställningar.

Ja precis, valde mellan s1 och s3 den ena stängde inte av fläktarna. Men jag ska testa genom att välja bort start av mus.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta bör du inte ändra i bios mer än grunden då S1 och S3 eller vad det heter. Men visst har du rätt i att den kommer ur viloläget med tangentbord/mus om du tillåter detta. Inställningarna finns normalt i Kontrollpanelen och Energiinställningar.

Fortfarande samma problem, det verkar vara om datorn skakar till tex av en skakning i golvet som den startar? o.O

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilgf:

Fortfarande samma problem, det verkar vara om datorn skakar till tex av en skakning i golvet som den startar? o.O

Har du någon drivis till Mus/tangentbord som kan ställa till det? Jag kör på S3 i bios och utan drivisar till dessa USB-enheter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du någon drivis till Mus/tangentbord som kan ställa till det? Jag kör på S3 i bios och utan drivisar till dessa USB-enheter.

Jag har drivrutiner till både mus och tangentbord, bör jag av installera de och testa?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du någon drivis till Mus/tangentbord som kan ställa till det? Jag kör på S3 i bios och utan drivisar till dessa USB-enheter.

Fick bluescreen över natten, DRIVER_POWER_STATE_FAILIURE eller liknande.

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 9f
BCP1: 0000000000000003
BCP2: FFFFFA8003A21700
BCP3: FFFFF80000B9C518
BCP4: FFFFFA8006E96B30
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\101212-19890-01.dmp
C:\Users\emilgf\AppData\Local\Temp\WER-60138-0.sysdata.xml

http://fuskbugg.se/dl/coWACC/101212-19890-01.dmp

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du får se till att du i bios ställt in att den inte ska kunna väckas av mus, tangentbord och andra usb-enheter. Kolla noga så du inte missat något. Kolla även så att du inte tillåter väckningstimers. Det går även göra under energialternativ i Windows, jag brukar göra båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du får se till att du i bios ställt in att den inte ska kunna väckas av mus, tangentbord och andra usb-enheter. Kolla noga så du inte missat något. Kolla även så att du inte tillåter väckningstimers. Det går även göra under energialternativ i Windows, jag brukar göra båda.

Redan gjort, blev förvånad över bluescreen dock!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilgf:

Jag har drivrutiner till både mus och tangentbord, bör jag av installera de och testa?

Jag skulle testat utan ja!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du kollat under Control Panel-> Hardware and Sound -> Devices and Printers sen går du in på egenskaper på musen och ställer av "Allow this device to wake computer" under fliken "Power Management"

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makefly:

Har du kollat under Control Panel-> Hardware and Sound -> Devices and Printers sen går du in på egenskaper på musen och ställer av "Allow this device to wake computer" under fliken "Power Management"

Skall testa det!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makefly:

Har du kollat under Control Panel-> Hardware and Sound -> Devices and Printers sen går du in på egenskaper på musen och ställer av "Allow this device to wake computer" under fliken "Power Management"

Vaknar ändå upp av sig självt... :/

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kika event viewern. Se om du kan se vad som väcker den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilgf:

Vaknar ändå upp av sig självt... :/

Testade du utan drivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testade du utan drivisar?

Yes! Jag får även bluescreen i viloläge som jag skrivit lite längre upp. :/

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte har ominstallerat windows på ett tag skulle jag testat att göra detta, speciellt om du har bytt hårdvara sedan senaste installation?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Yes! Jag får även bluescreen i viloläge som jag skrivit lite längre upp. :/

Ta reda på vad som orsakar bluescreenen. Brukar göra det mha. bluescreenviewer (googla). Ibland kan man redan på namnet lista ut vad det gäller men fortsätt med att googla på komponenten och förfina genom att inkludera hibernation, andra komponenter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du inte har ominstallerat windows på ett tag skulle jag testat att göra detta, speciellt om du har bytt hårdvara sedan senaste installation?!

Haft problemet sedan början...

Skrivet av jocke92:

Ta reda på vad som orsakar bluescreenen. Brukar göra det mha. bluescreenviewer (googla). Ibland kan man redan på namnet lista ut vad det gäller men fortsätt med att googla på komponenten och förfina genom att inkludera hibernation, andra komponenter osv.

http://fuskbugg.se/dl/coWACC/101212-19890-01.dmp DRIVER_POWER_STATE_FAILIURE

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

http://support.microsoft.com/kb/315249 -> Uppdatera drivrutiner, lästesta hårddisken och kör en checkdisk. Är det första jag hade gjort.
https://www.google.com/search?q=DRIVER_POWER_STATE_FAILURE+nt... - för att få fram det sökte jag på det här, forsätt om inte ovan förslag hjälper.
https://duckduckgo.com/?q=ntoskrnl.exe%2B80640 - sedan hade jag sökt vidare på det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

http://support.microsoft.com/kb/315249 -> Uppdatera drivrutiner, lästesta hårddisken och kör en checkdisk. Är det första jag hade gjort.
https://www.google.com/search?q=DRIVER_POWER_STATE_FAILURE+nt... - för att få fram det sökte jag på det här, forsätt om inte ovan förslag hjälper.
https://duckduckgo.com/?q=ntoskrnl.exe%2B80640 - sedan hade jag sökt vidare på det här

Vet att hdd'n har lite sector fel pga okänd anledning. Men eftersom detta hållit på såpass länge vet jag ej. Ska kolla länkarna!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Vet att hdd'n har lite sector fel pga okänd anledning.

Det kan vara därför. Det är viktigt att informationen som skriv vid hibernation stämmer när den läses upp igen. Så är hårddisken inte kry så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det kan vara därför. Det är viktigt att informationen som skriv vid hibernation stämmer när den läses upp igen. Så är hårddisken inte kry så.

Men den fungerar utmärkt i övrigt? o.O Och reallocated sector count har inte ökat sedan jag upptäckte det.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem innan, när jag la datorn i strömsparläge (är det samma sak som viloläge?) så startade den upp av sig själv efter ett tag. Men det försvann när jag bytte chassi Ingen aning hur det gick till

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Jag hade samma problem innan, när jag la datorn i strömsparläge (är det samma sak som viloläge?) så startade den upp av sig själv efter ett tag. Men det försvann när jag bytte chassi Ingen aning hur det gick till

Kan det vara glapp i någon frontpanels kabel tro? Tex reset/power knappen?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar