Permalänk

3TB kampanj?

Vet ni om det finns något kampanj eller student rabatt?

Skulle vilja skaffa några 3tb hårddiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grandpatzer:

Vet ni om det finns något kampanj eller student rabatt?

Skulle vilja skaffa några 3tb hårddiskar

Googlat på det? Det får ju vi andra göra, så varför inte testa själv?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inwarehouse hade för tre veckor sen 3tb för 990kr.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Googlat på det? Det får ju vi andra göra, så varför inte testa själv?

Vad ska vi med ett forum till? Det är ju bara att googla

Permalänk
Medlem

prisjakt, ställ bara in att den ska söka på 3.5" 3TB diskar.

Sedan kan det vara bra att specificiera sig lite, typ om det ska vara 5400 eller 7200 RPM, sata 3 eller sata 2. Eller om du tycker om något märke, typ seagate eller WD

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Inwarehouse hade för tre veckor sen 3tb för 990kr.

Precis WD Green 3 TB närmare bestämt. Missade den för att jag funderade för mycket. Dom hade även samma disk för 1100:- nu i veckan och då slog jag till.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av excepto:

prisjakt, ställ bara in att den ska söka på 3.5" 3TB diskar.

Sedan kan det vara bra att specificiera sig lite, typ om det ska vara 5400 eller 7200 RPM, sata 3 eller sata 2. Eller om du tycker om något märke, typ seagate eller WD

Ja något märke, det finns ju bara två kvar så det är inte mycket du/man kan välja idag, tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

prisjakt, ställ bara in att den ska söka på 3.5" 3TB diskar.

Sedan kan det vara bra att specificiera sig lite, typ om det ska vara 5400 eller 7200 RPM, sata 3 eller sata 2. Eller om du tycker om något märke, typ seagate eller WD

Märke är det inte mycket att välja och SATA-2 är oftast dyrare än SATA-3 så korkat att köpa något annat än SATA-3. Viktigaste valet är väl egentligen om det skall vara en Grön disk eller inte och därmed avgörs rotationshastigheten.

För lagring räcker gröna diskar alla dagar i veckan och lär så göra i överskådlig framtid. Tror jag i alla fall. Har man ingen SSD och skall ha HDD till systemet så blir snabbare HDD mer intressanta.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Priserna är ju fortfarande högre än innan översvämning.... gick att få 2TB för 400kr innan översvämning.
Fast det kanske är skatter alternativt att tillverkarna har kommit överens om att hålla uppe priserna som ökar priserna på hårddiskar numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Priserna är ju fortfarande högre än innan översvämning.... gick att få 2TB för 400kr innan översvämning.
Fast det kanske är skatter alternativt att tillverkarna har kommit överens om att hålla uppe priserna som ökar priserna på hårddiskar numera

Om de hade kommit överens om att hålla uppe priserna hade det varit olagligt, googla på kartell.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Priserna är ju fortfarande högre än innan översvämning.... gick att få 2TB för 400kr innan översvämning.
Fast det kanske är skatter alternativt att tillverkarna har kommit överens om att hålla uppe priserna som ökar priserna på hårddiskar numera

OT: 5-6 hundra vill jag minnas?

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Priserna är ju fortfarande högre än innan översvämning.... gick att få 2TB för 400kr innan översvämning.
Fast det kanske är skatter alternativt att tillverkarna har kommit överens om att hålla uppe priserna som ökar priserna på hårddiskar numera

Nej, det är helt enkelt så att det tar tid att återhämta sig.
Du kanske missade hur allvarlig företeelsen var och struntade i alla nyheter som sa att det kan komma att ta väldigt lång tid innan det återhämtar sig.
Om de håller priserna uppe är de bara jävligt smarta - Vi måste ha bättre marginaler i elektronikbranschen.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Vad ska vi med ett forum till? Det är ju bara att googla

ett forum använder man väl till att få hjälp, utbyta ideer få andras synvinklar...inte för att man är lat. men har man tittat lite själv via google eller prisjakt eller t.o.m sökt i forumet så är det bra att skapa en sådan tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Om de hade kommit överens om att hålla uppe priserna hade det varit olagligt, googla på kartell.

Skrivet av lucifer579:

Nej, det är helt enkelt så att det tar tid att återhämta sig.
Du kanske missade hur allvarlig företeelsen var och struntade i alla nyheter som sa att det kan komma att ta väldigt lång tid innan det återhämtar sig.
Om de håller priserna uppe är de bara jävligt smarta - Vi måste ha bättre marginaler i elektronikbranschen.

Fast det har väl kommit ett par rapporter om rekordförsäljning och att produktionstakten visst är tillbaka osv? Alltså kontentan om att tillverkarna medvetet håller priserna uppe en aning mer (inte egentlig kartellbildning, bara allmän douchebagger affärsverksamhet som allt annat i världen).

Permalänk
Medlem

De måste väl få en chans att tjäna tillbaka pengarna de förlorade på utebliven produktion också. Som sagt, hela återhämtningsprocessen kommer ta lång tid.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Fast det har väl kommit ett par rapporter om rekordförsäljning och att produktionstakten visst är tillbaka osv? Alltså kontentan om att tillverkarna medvetet håller priserna uppe en aning mer (inte egentlig kartellbildning, bara allmän douchebagger affärsverksamhet som allt annat i världen).

Hm, jag har hört att produktionstakten är tillbaka som vanligt men jag har inte orkat leta upp någon källa, och douchebagverksamheten går nog på högvarv i både WD:s och Seagates kontor

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

ett forum använder man väl till att få hjälp, utbyta ideer få andras synvinklar...inte för att man är lat. men har man tittat lite själv via google eller prisjakt eller t.o.m sökt i forumet så är det bra att skapa en sådan tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Med den principen kan vi ta bort rätt många forum från SweClockers. Det mesta går faktiskt att Googla själv.
Jag har dock en teori: Alla behärskar inte Google/sökmotorer. Därför behöver vi även trådar som denna för lata/okunniga

Permalänk

Nu hade jag använt mig av prisjakt och såg sedan att jag att jag hade missat 1000 olika 3TB kampanjer de senaste veckorna via swec forum.

men men liksamma, WD och Seagate är saker som jag helst undviker, mina HD204UI kommer definitvt leva längre än något som "tillverkare" som WD och Seagate kan skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Nu hade jag använt mig av prisjakt och såg sedan att jag att jag hade missat 1000 olika 3TB kampanjer de senaste veckorna via swec forum.

men men liksamma, WD och Seagate är saker som jag helst undviker, mina HD204UI kommer definitvt leva längre än något som "tillverkare" som WD och Seagate kan skapa.

WD är riktigt bra kvalitet. Kört en hel del WD diskar i många år nu och nästan aldrig haft problem med annat än storleken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Nu hade jag använt mig av prisjakt och såg sedan att jag att jag hade missat 1000 olika 3TB kampanjer de senaste veckorna via swec forum.

men men liksamma, WD och Seagate är saker som jag helst undviker, mina HD204UI kommer definitvt leva längre än något som "tillverkare" som WD och Seagate kan skapa.

Uhm, de är de enda tillverkarna för hårddiskar nuförtiden förutom Hitachi, men de gör ju knappt några "vanliga". (hoppas jag har rätt nu? )

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

WD är riktigt bra kvalitet. Kört en hel del WD diskar i många år nu och nästan aldrig haft problem med annat än storleken.

ok, jag har haft massvis med väl fungerande Samsung samt en strulande WD, sedan så har WD egna filformat som gör livet svårt.

Sedan gillar jag det där ljudet som Samsung diskar gör när de drar igång
Synd att de dragit sig ur hårddisk marknaden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grandpatzer:

Nu hade jag använt mig av prisjakt och såg sedan att jag att jag hade missat 1000 olika 3TB kampanjer de senaste veckorna via swec forum.

men men liksamma, WD och Seagate är saker som jag helst undviker, mina HD204UI kommer definitvt leva längre än något som "tillverkare" som WD och Seagate kan skapa.

Hur länge är det? Eftersom du vet att de kommer hålla längre måste du ha kvantifierat livslängden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

Vad ska vi med ett forum till? Det är ju bara att googla

För att dom flesta och bästa svar kommer från forum

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

ok, jag har haft massvis med väl fungerande Samsung samt en strulande WD, sedan så har WD egna filformat som gör livet svårt.

Sedan gillar jag det där ljudet som Samsung diskar gör när de drar igång
Synd att de dragit sig ur hårddisk marknaden

?

Jag tror att du har lite att läsa på

För övrigt så gör WD några av de bästa diskarna så du behöver inte försöka hitta anledningar att inte köpa dessa.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Dustin kör lagrings kampanj till den 21a denna månad, kan köpa en WD 3TB dock green för 1290kr.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AlbertMwugabi:

Dustin kör lagrings kampanj till den 21a denna månad, kan köpa en WD 3TB dock green för 1290kr.

Kampanj eller inte, finns omkring ett tiotal butiker med lägre pris på samma disk.
Lägst just nu är
[URL="http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_caviar_green_wd3..."_sata-3-14924377"]http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_caviar_green_wd3...[/URL]
1130 :- med SWEC1210.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

?

Jag tror att du har lite att läsa på

För övrigt så gör WD några av de bästa diskarna så du behöver inte försöka hitta anledningar att inte köpa dessa.

Ju jag vet att det inte är filformat, men allokering eller något åt det hållet.
Men men WD är ju som sagt enda alternativet idag, Seagate är ju bra på att göra hårddiskar på 7200rpm och hög ljudnivå.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Dustin kör lagrings kampanj till den 21a denna månad, kan köpa en WD 3TB dock green för 1290kr.

Ok, ska nog invänta och hoppas på ifall någon butik kör 1000kr kampanj igen.
Är de här nya 3tb WD lika låg ljudnivå som WD 2tb EARS som sägs vara tystaste 2tb som någonsin skapats?

Annars så är det egentligen inte en bra kampanj när den kostar 100kr mindre från andra butiker

Skrivet av Daemon:

Kampanj eller inte, finns omkring ett tiotal butiker med lägre pris på samma disk.
Lägst just nu är
[URL="http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_caviar_green_wd3..."_sata-3-14924377"]http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_caviar_green_wd3...[/URL]
1130 :- med SWEC1210.

Kan man inte kombinera student mecenat fri frakt med SWEC1210, synd det är ju sådan överpris på WD 3tb just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

För att dom flesta och bästa svar kommer från forum

Jag var sarkastisk