Server till litet företag

Permalänk

Server till litet företag

Jag jobbar på ett litet företag där servern sjunger på sista versen, drygt 5 år gammal. Budgeten är väl vad man skulle kalla för begränsad, 5-6 användare. Inga krävande applikationer, öppna och spara lite pdf- och wordfiler, en och annan bild typ och nått mindre program som körs via servern, en typ av databas program kan man väl kalla det för. Inga e-post clienter eller några hemsidor skall köras från den.

Vet inte riktigt vad det är som är gjort för att få det som står där att fungera i ett nätverk. Men vad jag kan utläsa verkar det som det är en vanlig pc som agerar som ”server” för när jag kollar vilken version det är på operativsystemet med ”sysdm.cpl” eller ”winmsd.exe” så står det Windows XP professional (att det är någon XP version ser man förstås direkt när man loggar in på den).

Att anlita något företag för att dom skall lösa det här känns som att det kan bli ganska dyrt (av tidigare erfarenheter när dom anlitat sådana företag för mindre problem än så här), men måste man så måste man.

I alla fall kan det kanske vara lite nyttigt att ta reda på lite information själv innan ett sådant företag anlitas om man inte kan lösa det själv.

Så frågan är vad man skall ha istället, vart börjar man?

(och ja, mina kunskaper om det här inte stora, jag råkar bara vara den som är mest "haj på datorer" i företaget)

Permalänk
Medlem

HP Microserver eller liknande och en Windows 2012 Essentials. Väldigt lätt att installera/sköta själv om man har lite datorvana.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bra NAS. De är extremt strömsnåla, effektiva, erbjuder massor av olika funktioner (backup, fillagring, egen dropbox, osv) och är även väldigt lätta att installera. Rekommenderar start Synology.

http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS4...

Denna är bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385014

Betydligt kraftfullare och större lagning, dock dyrare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1104714

Visa signatur

Desktop: Win7 @ CPU: AMD X4 640 @ 3.5GHz RAM: 16GB DDR3
Server: ESXi @ CPU: AMD FX8120 @ 3.8GHz RAM: 32GB DDR3
Laptop: Lenovo G500 Win8 @ CPU: Intel i5 2.6GHz RAM: 8GB DDR3
NAS: Synology DS211j HDD: 2 x 2TB RAID1
Webb: http://www.ciph.se/

Permalänk
Medlem

Måste programmet som körs från servern även installeras på servern så faller ju NAS alternativet direkt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obey87:

Måste programmet som körs från servern även installeras på servern så faller ju NAS alternativet direkt dock.

Beror på hur avancerad NAS han köper

Permalänk
Medlem

Datan ni lagrar på servern, har den någon som helst betydelse för företagets verksamhet? Vad händet ifall ni inte kan komma åt datan i en vecka, eller aldrig någonsin mer. Har ni stora eller små problem. Samma sak gäller egentligen data på alla era klientdatorer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör HP Microserver i RAID-1 och med onlinebackup via Crashplan. ECC-minne är mycket bra för stabiliteten och Microservern är oerhört prisvärd bl a på Dustin. 6 anställda där de kör kundregister/kassasystem/lager osv, diverse filer samt backup.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hoppsan vad mycket svar det kommit in, jag skall försöka förklara lite mera. Om det låter lite rörigt när jag ska förklara hur det fungerar så beror det på att han som satte ihop systemet inte jobbar kvar på företaget (slutade före mig) och dom som har jobbat där sedan dess är inte så insatta i hur det fungerar.

När det gäller att köra programmet från servern så är jag i dagsläget inte helt hundra på att man MÅSTE göra det. Så det är upplagt nu och resulterar i att ibland om två användare försöker komma åt samma fil så får användare nr 2 upp ett meddelande om att filen inte är tillgänglig. Min tanke är att installera programmet på varje användare och sedan spara allt som behöver sparas på servern, men som sagt jag har inte hunnit med att kolla om det går att göra så.

Backuper sköter programmet självt (nu i alla fall), det kopplar upp sig mot nätet och tar en backup av databasen. Det är ett franchisföretag så det är i "moderföretagets" server som informationen backuppas till (eller vad man skall kalla det), så informationen kan alltid återskapas om servern kraschar. Moderföretaget supportar gärna när det gäller frågor om databasprogrammet men när det gäller själva serverlösningen är det stop.

Om programmet inte går att komma åt, säg en vecka, då blir det riktigt stora problem. Någon dag eller så kan man väl klara, men en vecka, då stannar hela verksamheten. Det är just därför vi funderar på lösning nu, innan det kraschar.

När jag nämnde det här med HP microserver och en prislapp på 6000-8000 kr så tyckte han att det var en rimlig prislapp. Som jag nämnde tidigare är det max 6 st användare samtidigt, men den oftast är det inte så många användare.

Nu till hur pass enkelt det är att installera den i nätverket, finns det någon slags steg för steg guide till sådant här?

Alternativet är förstås att be någon IT-tekniker komma att installera det och som förklarar lite hur det fungerar(har inte ens en susning om vad något sådant skulle kosta), bara man inte behöver ringa efter en sådan kille för minsta lilla. Nätverket finns redan så det ultimata hade varit om det bara vore och dra ur nätverkskabeln i den gamla och in i den nya och söka efter servern från användardatorerna och voila.

Min erfarenhet av sådant här är i princip noll, men enkla och tydliga instruktioner kan jag följa. Jag är helt enkelt en ganska normal PC användare, ominstallerat Windows några ggr, installerat grafikkort och nya diskar, kört Ubuntu och sådana småsaker.

"HP Microserver eller liknande" det låter bra men gärna ett konkret exempel till, kan något från Dell vara värt att titta på?

Jag har lite svårt att skilja på vad som är bra att ha och vad som man inte behöver när det gäller sådant här.

När det gäller HP Microserver det är alltså något sådant här man skulle ha (den för 6385 kr)

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF25a/15351-15351-423...

Men sedan finns det ett litet önskemål till, nämligen det att om det gick så skulle chefen vilja komma åt detta program hemifrån, komma åt serven på jobbet utifrån alltså. Min lösning på det problemet var Teamviewer, då kom invändningen att man är tvungen att ha på kontorsdatorn hela tiden. Går det att lösa på ett säkert sätt skulle det vara en bonus.

Permalänk
Skrivet av SvenssonSvensson:

Hoppsan vad mycket svar det kommit in, jag skall försöka förklara lite mera. Om det låter lite rörigt när jag ska förklara hur det fungerar så beror det på att han som satte ihop systemet inte jobbar kvar på företaget (slutade före mig) och dom som har jobbat där sedan dess är inte så insatta i hur det fungerar.

När det gäller att köra programmet från servern så är jag i dagsläget inte helt hundra på att man MÅSTE göra det. Så det är upplagt nu och resulterar i att ibland om två användare försöker komma åt samma fil så får användare nr 2 upp ett meddelande om att filen inte är tillgänglig. Min tanke är att installera programmet på varje användare och sedan spara allt som behöver sparas på servern, men som sagt jag har inte hunnit med att kolla om det går att göra så.

Backuper sköter programmet självt (nu i alla fall), det kopplar upp sig mot nätet och tar en backup av databasen. Det är ett franchisföretag så det är i "moderföretagets" server som informationen backuppas till (eller vad man skall kalla det), så informationen kan alltid återskapas om servern kraschar. Moderföretaget supportar gärna när det gäller frågor om databasprogrammet men när det gäller själva serverlösningen är det stop.

Om programmet inte går att komma åt, säg en vecka, då blir det riktigt stora problem. Någon dag eller så kan man väl klara, men en vecka, då stannar hela verksamheten. Det är just därför vi funderar på lösning nu, innan det kraschar.

När jag nämnde det här med HP microserver och en prislapp på 6000-8000 kr så tyckte han att det var en rimlig prislapp. Som jag nämnde tidigare är det max 6 st användare samtidigt, men den oftast är det inte så många användare.

Nu till hur pass enkelt det är att installera den i nätverket, finns det någon slags steg för steg guide till sådant här?

Alternativet är förstås att be någon IT-tekniker komma att installera det och som förklarar lite hur det fungerar(har inte ens en susning om vad något sådant skulle kosta), bara man inte behöver ringa efter en sådan kille för minsta lilla. Nätverket finns redan så det ultimata hade varit om det bara vore och dra ur nätverkskabeln i den gamla och in i den nya och söka efter servern från användardatorerna och voila.

Min erfarenhet av sådant här är i princip noll, men enkla och tydliga instruktioner kan jag följa. Jag är helt enkelt en ganska normal PC användare, ominstallerat Windows några ggr, installerat grafikkort och nya diskar, kört Ubuntu och sådana småsaker.

"HP Microserver eller liknande" det låter bra men gärna ett konkret exempel till, kan något från Dell vara värt att titta på?

Jag har lite svårt att skilja på vad som är bra att ha och vad som man inte behöver när det gäller sådant här.

När det gäller HP Microserver det är alltså något sådant här man skulle ha (den för 6385 kr)

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF25a/15351-15351-423...

Men sedan finns det ett litet önskemål till, nämligen det att om det gick så skulle chefen vilja komma åt detta program hemifrån, komma åt serven på jobbet utifrån alltså. Min lösning på det problemet var Teamviewer, då kom invändningen att man är tvungen att ha på kontorsdatorn hela tiden. Går det att lösa på ett säkert sätt skulle det vara en bonus.

Det skulle underlätta om du kunde förtälja vad programmen heter (såvida de inte är helt egenutvecklade, för det säger ingenting).
Databaserna som körs, är det SQL, Access...QQL-dataser? Vilka storlekar har de? Hur intensivt nyttjas de? Sådana frågor bör besvaras innan du kan välja hur mycket minne och vilken disklösning du bör ha.
Om databaserna till ert verksamhetssystem och filerna ni lagrar på servern i dagsläget är allt ni behöver för att fortsätta er verksamhet borde det finnas många alternativ.

Dock tror inte du kommer få någon nån allomfattane migreringsguide för hur ni skall gå tillväga även om vi får namnen på programmen, så enklast blir nog att ta in nån IT-firma att se över det, eller åtminstone inventera det hela om nu den enda som visste något om det ni har i dagsläget slutat.

Jag förstår att ni vill göra detta på en budget, men om det resulterar i att det tar 20ggr längre tid, och inte blir speciellt bra till slut för att några tomtar på ett nätforum utan insyn fick en halvtaskig beskrivning av vad de trodde ni ville ha, så gör du företaget en otjänst.
Bättre att bita i det sura äpplet och ta en kostnad på 25.000:- för att få en professionell lösning och ett supportavtal så ni slipper lära er av misstag "along the way" och ägna er på er kärnverksamhet (som inte är IT).
Det är ofta långt mer kostsamt att ta in hjälp när saker och ting redan skitit sig, och verksamheten står still.
Hoppas du inte tar illa upp, men det är verkligheten av det hela i väldigt många fall.

Permalänk

Nejdå jag tar inte illa upp. Jag började inse det när jag radade upp problemen, att i något skede skulle det (förmodligen) behövas experthjälp i alla fall, lika bra att ta det redan från början. Istället för att sitta på ett öppet forum och beskriva våran verksamhet i detalj, som det skulle krävas, så kan vi ta upp dom frågorna med experten. Men tack i alla fall för att ni tagit er tid.