systemd init - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Det är en bugg i XBMC jag nämnde och hibernate funkar inte heller i just XBMC. Däremot i skrivbordsmiljön XFCE funkar allting, det var bara när jag körde XBMC standalone jag fick problemet. Men kan man fixa det i en skrivbordsmiljö måste det gå att fixa även i XBMC om man bara vill.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att få systemd att söka i /usr/local/etc/systemd/system för unit scripts?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Exempelvis ZFS som istället för att dela upp lagring i en massa olika lager tar ett helhetsgrepp om det hela kan göra det hela mera effektivt, är det att gå ifrån de gamla unix-principerna? De som klagar på "layer violations" tycker väl det.

Det lustiga är att de Linuxhackers som säger att ZFS är en monolitisk massa och "layer violation" och därför dåligt, tystnade när BTRFS kom senare, som också är en monolitisk massa och gör layer violation.

Skälet till att ZFS kan göra all sin magi, är just pga "layer violation". ZFS har hand om allting, filsystem, raid manager, etc - därför har ZFS total kontroll över hela kedjan och kan göra sin magi. BTRFS är exakt likadant uppbyggt. När du har flera olika lager; filsystem, raid manager, etc så tappar du funktionalitet och kan inte göra sånt som ZFS kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Nån som har koll på hur man kan få systemd att INTE rensa skärmen innan login prompten visas?

Min dator med Arch Linux gör inte det, dock körs X igång automatiskt men byter jag över till TTY1 så syns slutet av systemd-meddelandena. Annars borde det ju loggas till fil tycker jag? Om du nu har intresse av att se det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det lustiga är att de Linuxhackers som säger att ZFS är en monolitisk massa och "layer violation" och därför dåligt, tystnade när BTRFS kom senare, som också är en monolitisk massa och gör layer violation.

Skälet till att ZFS kan göra all sin magi, är just pga "layer violation". ZFS har hand om allting, filsystem, raid manager, etc - därför har ZFS total kontroll över hela kedjan och kan göra sin magi. BTRFS är exakt likadant uppbyggt. När du har flera olika lager; filsystem, raid manager, etc så tappar du funktionalitet och kan inte göra sånt som ZFS kan.

Du gillar verkligen Solaris...

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag har upptäckt ett problem på min desktop sen jag gick över till systemd (Arch Linux); När jag öppnar Thunar så försöker det ansluta till min sambaserver som jag oftast inte har igång. Jag antar att den gör det p.g.a. att jag har en genväg till en samba-katalog i Thunar. Någon som stött på det här? Min workaround är att starta filservern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Jag har upptäckt ett problem på min desktop sen jag gick över till systemd (Arch Linux); När jag öppnar Thunar så försöker det ansluta till min sambaserver som jag oftast inte har igång. Jag antar att den gör det p.g.a. att jag har en genväg till en samba-katalog i Thunar. Någon som stött på det här? Min workaround är att starta filservern.

Ja jag har samma problem med mina genvägar i Thunar till NFS shares.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Jag har upptäckt ett problem på min desktop sen jag gick över till systemd (Arch Linux); När jag öppnar Thunar så försöker det ansluta till min sambaserver som jag oftast inte har igång. Jag antar att den gör det p.g.a. att jag har en genväg till en samba-katalog i Thunar. Någon som stött på det här? Min workaround är att starta filservern.

Min sparar inte smb bokmärken alls...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniak:

Du gillar verkligen Solaris...

Va hur kunde du veta det??

Nej men ärligt talat, om du kollar på vilka OS som är innovativa idag, så är det Solaris. Alla kopierar/portar ifrån Solaris. Om vi tar en Solaris teknik ur högen av innovationer, t.ex. DTrace:
IBM AIXs kopia heter Probevue
FreeBSD har portat
QNX har portat
Mac OS X har portat
Linux kopia heter Systemtap
VMwares kopia heter vProbes
NetApp ONTAP med sina stora Enterprise lagringsservrar, har pratat om att porta DTrace på sina bloggar.

Sen kan vi titta på ZFS kopior och vilka OS som portat det. Eller Crossbow. Eller Containers. Eller SMF (systemd). Eller... Ja, du fattar vad jag menar. Alla klonar eller kopierar ifrån Solaris. Då är frågan: är Solaris det mest innovativa OSet idag? Gillar jag sånt?

Andra OS som är häftiga är ju Plan9 och QNX. Dock vet jag inte hur mycket innovation som sker i dem idag. De var väldigt innovativa när de släpptes. Men är de fortfarande innovativa, efter så här många år? Jag vet inte. Men båda verkar ashäftiga. Om det fanns VirtualBox och ZFS till dem, så skulle jag nog byta OS. Det skadar inte att testa andra OS, det är bara allmänbildande och nyttigt.

Permalänk
Entusiast

Det känns som om systemd är lite som en "guds gåva till...."
Först var även jag en aning tveksam, men kort efter uppgraderingen blev uppstarten av mina datorer en aning snabbare.
Efter uppgraderingar, var nästa steg var att gå ifrån ett "hybridystem" till ren systemd. Och detta gick förvånansvärt smärtfritt.
Det är vekligen enkelt att skapa egna tjänster till systemd. Uppgraderade snabbt mina egna tjänster från "smutsiga" local.d -script till riktiga systemd tjänster.

Jag blev också imponerad av den mycket större kontrollen man har över vilken ordning tjänsterna kommer in. Men med den utökade kontrollen, kommer också risker. Jag råkade själv skapa några rundgående beroenden (moment 22) vilket resulterade i en något underlig uppstart.

Att anpassa existerande tjänster utan att behöva redigera en enda existerande fil är verkligen en välkommet tillskott.
Detta gör att uppgraderingar blir smidigare, då uppgraderingar inte rör mina anpassningar, samtidigt som jag enkelt kan ta bort mina anpassningar, och dem involverade tjänsterna trillar tillbaks till sin originalform.

Det finns verkigen inget negativt att säga om systemd.
Visst, har man precis satt sig in i rc.d, openrc eller andra, så förstår jag att man blir rätt led på att försöka klättra över ännu en tröskel. Men tro mig: Den tröskeln är inte så hög. Det går fortare att ta sig an än vad det ser ut.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av McZ:

Finns det något sätt att få systemd att söka i /usr/local/etc/systemd/system för unit scripts?

Är du säker på att det är rätt mapp? Det verkar som om olika distributioner använder olika mappar för egna script.
I Arch Linux fall är det /etc/systemd/system/ som gäller för egna anpassningar.
Kolla upp vilken mapp din distribution använder.

När du väl har rätt mapp, skall resten fungera per automatik.
Aktivera dina tillägg med: "systemctl enable NamnPåDinTjänst"
Till exempel, om du har skapat fancy-stuff.service, så är kommandot:

# systemctl enable fancy-stuff

Starta sedan tjänsten:

# systemctl start fancy-stuff

Vid behov, kolla upp loggen:
journalctl -bf

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Är du säker på att det är rätt mapp? Det verkar som om olika distributioner använder olika mappar för egna script.
I Arch Linux fall är det /etc/systemd/system/ som gäller för egna anpassningar.
Kolla upp vilken mapp din distribution använder.

Ja jag är säker på att det är rätt mapp eftersom det är jag som skapat dist:en baserad på LFS, och i min dist så ska ALLT som inte tillhör core lagras i /usr/local. Inte ens config filer ska lagras utanför, undantaget är /tmp och /var. Allt detta eftersom jag enkelt kan köra rm -rf /usr/local/* och på så sätt få en ny ren install. Samtidigt så kan jag installera ny version av LFS core på en annan partition, sedan boota den och mounta min /usr/local partition och ha alla mina extra program installerade och klara att köras, så länge dom fungerar tillsammans med dom nya paketen (ny glibc etc.) i LFS.

Skrivet av SysGhost:

När du väl har rätt mapp, skall resten fungera per automatik.
Aktivera dina tillägg med: "systemctl enable NamnPåDinTjänst"
Till exempel, om du har skapat fancy-stuff.service, så är kommandot:

# systemctl enable fancy-stuff

Starta sedan tjänsten:

# systemctl start fancy-stuff

Vid behov, kolla upp loggen:
journalctl -bf

Jag råkade köra rm -rf / .. eller snarare så råkade jag mounta fel partition ( dvs. den som var / ) till /mnt/lfs och sedan körde ja rm -rf /mnt/lfs/* mitt system efter det fungerade inte så bra längre Men eftersom jag har min LFS dist i form av autobyggscript är det en smal sak att boota dvd och bygga om. Men ändå, jag hittade vilka sökvägar jag kan använda och /usr/local/lib/systemd/system är en av dom som passar mig bra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Prova med en länka manuellt från din katalog istället för använda systemctl kommandona. Det borde rimligtvis funka tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Prova med en länka manuellt från din katalog istället för använda systemctl kommandona. Det borde rimligtvis funka tror jag.

Ja det fungerar säkert. Men då försvinner hela poängen med att ha unit filerna i /usr/local/... eftersom det då blir "skräp" kvar när jag kör rm -rf /usr/local/*

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av McZ:

Ja det fungerar säkert. Men då försvinner hela poängen med att ha unit filerna i /usr/local/... eftersom det då blir "skräp" kvar när jag kör rm -rf /usr/local/*

systemctl själv skapar mjuklänkar, och dessa kommer ju att "ligga kvar och skräpa". systemd jobbar mycket med just mjuka länkar.
Enda skillnaden mellan systemctl och manuell "ln -s" är just kommandot man använder för att länkarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Ja det fungerar säkert. Men då försvinner hela poängen med att ha unit filerna i /usr/local/... eftersom det då blir "skräp" kvar när jag kör rm -rf /usr/local/*

Men om du purgar unitfilerna lär väll inte systemd bil speciellt glatt? Borde du inte räkna ditt initsystem some core?
Jag ser att man kan ange parametern --sysconfigdir vid konfigureringen vid kompileringen av systemd. Kanske funkar det att ange den till vad som är aktuellt i din dist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

systemctl själv skapar mjuklänkar, och dessa kommer ju att "ligga kvar och skräpa". systemd jobbar mycket med just mjuka länkar.
Enda skillnaden mellan systemctl och manuell "ln -s" är just kommandot man använder för att länkarna.

Ja de är sant. Men det kan jag leva med om inte systemd dör av att det finns "dangling" symlinks i unit mappen. Men jag vill använda systemctl så som det är tänkt att göra inte fuska med egna symlinks.

Skrivet av Rist:

Men om du purgar unitfilerna lär väll inte systemd bil speciellt glatt? Borde du inte räkna ditt initsystem some core?
Jag ser att man kan ange parametern --sysconfigdir vid konfigureringen vid kompileringen av systemd. Kanske funkar det att ange den till vad som är aktuellt i din dist.

jag ska inte ta bort unit filerna för systemd utan för paket som installeras efter LFS t.ex. om jag installerar OpenSSH och unitfiler för de i /usr/local/lib/systemd/system så gör det inte speciellt mycket om dessa försvinner eftersom resten av OpenSSH försvinner och kan ändå inte startas.

Tänk att / är read-only och en separat partition är monterad på /usr/local, då ska det gå att installera ett paket utan några som helst problem. Sedan att aktivera tjänsten t.ex. sshd krävs ett extra steg isåfall.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI