Microsoft spenderar tre gånger mer än Apple på forskning och utveckling

Permalänk

Ska jag bli förvånad?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

Från wikipedia:
Omsättning:
Microsoft : $ 69,943 miljarder
Apple: $ 108,249 miljarder

Det borde ju vara apple som sak spendera mer på FoU kan man tycka. Men med miljarder får som köper deras kopior så behövs det ju inte:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Från wikipedia:
Omsättning:
Microsoft : $ 69,943 miljarder
Apple: $ 108,249 miljarder

Det borde ju vara apple som sak spendera mer på FoU kan man tycka. Men med miljarder får som köper deras kopior så behövs det ju inte:)

Finns så många sätt att vrida och vända på det till att få fram den "sanning" man vill. Det är väl bara bevis på att Microsoft inte passar alla samt att oavsett hur man tycker så får Apple mer valuta för sin R&D. Har man ett brett sortiment så kostar det mer pengar fokuserar man på ett par saker och gör dom bra så kostar det eventuellt mindre men man tjänar mer på det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Så, nästan tio miljarder dollar och allt dom fick fram var Modern UI? Hmmm!

Handlar ju inte bara om Windows 8 (ärligt talat använder jag hellre W8 än OSX) utan kolla på deras nya plattor osv.
Tror Microsoft kommer bli ledande när det gäller surfplattor i en snar framtid.

Skrivet av Poss3:

¿eh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Finns så många sätt att vrida och vända på det till att få fram den "sanning" man vill. Det är väl bara bevis på att Microsoft inte passar alla samt att oavsett hur man tycker så får Apple mer valuta för sin R&D. Har man ett brett sortiment så kostar det mer pengar fokuserar man på ett par saker och gör dom bra så kostar det eventuellt mindre men man tjänar mer på det.

Det är ju dock på det här viset det ska vridas, vem tjänar mest pengar? Det är det hela grejen går ut på.

Kom inte och säg att något företag i denna värld inte vill ha något annat än pengar. Apple lyckas med detta vare sig du vill det eller inte.

Jag hatar för övrigt det uttrycket "De gör bara så för att generera mer pengar". NÄHÄ? Är ni seriös? Så de gör inte det för att förlora pengar?

-_-

Permalänk
Medlem

Ganska långsökt att jämföra summan rakt av rakt av. MS har ju ett ganska mycket större affärsområde än Apple. Så man borde i så fall plocka ut de delar ur MS utvecklingskostnader som syftar till ett motsvarande område hos Apple. Jag tror det skulle bli lite jämnare siffror då.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det är ju dock på det här viset det ska vridas, vem tjänar mest pengar? Det är det hela grejen går ut på.

Kom inte och säg att något företag i denna värld inte vill ha något annat än pengar. Apple lyckas med detta vare sig du vill det eller inte.

Jag hatar för övrigt det uttrycket "De gör bara så för att generera mer pengar". NÄHÄ? Är ni seriös? Så de gör inte det för att förlora pengar?

-_-

Klart att dom är ute efter att tjäna pengar. Jag är jätte nöjd med att Apple går med större vinst än Microsoft då jag gillar Apples produkter mer. Ingen jobbar gratis.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni tycker eller känner?

Men satans vad tröttsamt det börjar bli med alla dessa fanboys!

Lägg ner skiten nu för fan!

Och kom med lite objektiva inlägg!! Lite fakta eller känsla. Inte bara hata hata hata hata.....
Många bara upprepar, och man pallar inte ens läsa posten! Samma visa om och om och om igen, hela tiden! (ni kommer att döda detta forumet)

Och då har det gått för långt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Vad är det för fel på Windows? Win7 är det skönaste jag jobbat med iaf.
Problemet sitter oftast och använder datorn, det är inte operativsystemets fel att saker knasar.

Windows 7 ja, men har ju kommit senare os från MS som det nog menas med inlägget.
Vet inte riktigt vad MS forsknings pengar går till men uppenbarligen inte till användarvänliga Vettiga och snygga OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 7 ja, men har ju kommit senare os från MS som det nog menas med inlägget.
Vet inte riktigt vad MS forsknings pengar går till men uppenbarligen inte till användarvänliga Vettiga och snygga OS

Är väl mer en smakfråga (?) än att du ska sitta som domare & jury och tilldela alla andras önskemål, vad du tycker andra gillar.

Jag tänker inte sitta här och skriva vad som är bra med 8:an!! För det är ju din uppgift att ta reda på vad du har missat

Att du inte gillar en sak, gör det automatiskt inte till en sak, att alla andra inte heller gillar det! Tänk så fel man kan ha ibland.

Du vet, vi som är väldigt nöjda med 8:an. Vi som pallade plugga in det för att vi var nyfikna, vi som som inte gav upp, Vi som såg det som det är. Vi skrattar åt dig just nu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du vet, vi som är väldigt nöjda med 8:an. Vi som pallade plugga in det för att vi var nyfikna, vi som som inte gav upp, Vi som såg det som det är. Vi skrattar åt dig just nu

Och vi andra som inte orkade med UI:et (även efter ha kört det ett bra tag) håller oss kvar till 7:an, väntar på SP där man kan ändra gränssnittet, väntar in 9:an, eller går helt enkelt över till andra OS. Finns många sätt se på sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Och vi andra som inte orkade med UI:et (även efter ha kört det ett bra tag) håller oss kvar till 7:an, väntar på SP där man kan ändra gränssnittet, väntar in 9:an, eller går helt enkelt över till andra OS. Finns många sätt se på sakerna.

Det har jag mycket väl förstående för! Men att anta att alla andra ogillar det för att man själv gör det, är lite fel!
Och att skriva i varje tråd som handlar om 8:an, för att man inte gillar 8:an själv är lite lekskola.

Så det jag menar, när man vill kasta skit på en sak man inte gillar för att få med andra, tråd efter tråd utan att ha ett ända vettigt argument! Då blir det rätt tröttsamt!

Det hade ju varit en annan sak om han hade skrivit som du: jag orkar inte med det! Men så är ju inte fallet Så sätten är många, men handlingarna är det som räknas!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet inte hur ni tycker eller känner?

Men satans vad tröttsamt det börjar bli med alla dessa fanboys!

Lägg ner skiten nu för fan!

Och kom med lite objektiva inlägg!! Lite fakta eller känsla. Inte bara hata hata hata hata.....
Många bara upprepar, och man pallar inte ens läsa posten! Samma visa om och om och om igen, hela tiden! (ni kommer att döda detta forumet)

Och då har det gått för långt.

Förvånande att moderatorerna inte tar itu med det mer för det är riktigt tröttsamt...

Permalänk

Roligt, Apple lägger miljarder dollar på forskning och utveckling per år, men det räcker tydligen inte för haters...

Permalänk
Medlem

M$ storsatsar på R&D och Apple storsatsar på att patentera andras idéer.
Då får man sådana siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yarre:

Förvånande att moderatorerna inte tar itu med det mer för det är riktigt tröttsamt...

Det börjar ju bli ett sådant stort problem så att det skulle kunna bli en § 1.(?) Trivsel att ha i tankarna kanske!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Apple är grymma på att tillverka prylar billigt och sälja dom dyrt. Läste på Slashdot att iPhone 5 kostar ~2000kr att tillverka...

Och iPad är billigare än iPhone men kostar mer att tillverka!
Fast är inte iPad dyrare än iPhone i USA? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Klart att dom är ute efter att tjäna pengar. Jag är jätte nöjd med att Apple går med större vinst än Microsoft då jag gillar Apples produkter mer. Ingen jobbar gratis.

Fast hade det inte varit bättre för dig som konsument om Apple haft lägre marginaler på sina produkter eller tycker du verkligen om att betala ett högre pris för dina produkter bara för att de kommer från ett bolag vars produkter du gillar?

Saken är ju den att Apple tjänar så groteskt mycket pengar så det rent av är nästan obscent och de gör det bland annat genom genom ytterst kreativ skatteplanering, faktiskt så kreativ så att man mer eller mindre instiftade tekniken som populärt kallas double irish vilken senare kompletterades med dutch sandwich. http://en.wikipedia.org/wiki/Double_Irish_arrangement

New York times körde en artikel i ämnet som är riktigt intressant att läsa. http://www.nytimes.com/2012/04/29/business/apples-tax-strateg...

Microsoft och Google är dock inte mycket bättre utan de använder precis samma tekniker som Apple var bland de första att införa.

Skrivet av ggustavsson:

Windows 7 ja, men har ju kommit senare os från MS som det nog menas med inlägget.
Vet inte riktigt vad MS forsknings pengar går till men uppenbarligen inte till användarvänliga Vettiga och snygga OS

Kom igen nu gustavsson börjar det inte bli tröttsamt att upprepa samma sak igen och igen in absurdum? Tro mig vi vet alla om att du inte gillar Windows 8 vid det här laget så din ogillan har inte gått obemärkt förbi.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast hade det inte varit bättre för dig som konsument om Apple haft lägre marginaler på sina produkter eller tycker du verkligen om att betala ett högre pris för dina produkter bara för att de kommer från ett bolag vars produkter du gillar?

Det är ju isf upp till andra företag att sätta press på Apple att priserna kommer ner..... Tills detta händer så kommer priserna ligga kvar på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast hade det inte varit bättre för dig som konsument om Apple haft lägre marginaler på sina produkter eller tycker du verkligen om att betala ett högre pris för dina produkter bara för att de kommer från ett bolag vars produkter du gillar?

Saken är ju den att Apple tjänar så groteskt mycket pengar så det rent av är nästan obscent och de gör det bland annat genom genom ytterst kreativ skatteplanering, faktiskt så kreativ så att man mer eller mindre instiftade tekniken som populärt kallas double irish vilken senare kompletterades med dutch sandwich. http://en.wikipedia.org/wiki/Double_Irish_arrangement

New York times körde en artikel i ämnet som är riktigt intressant att läsa. http://www.nytimes.com/2012/04/29/business/apples-tax-strateg...

Microsoft och Google är dock inte mycket bättre utan de använder precis samma tekniker som Apple var bland de första att införa.

Kom igen nu gustavsson börjar det inte bli tröttsamt att upprepa samma sak igen och igen in absurdum? Tro mig vi vet alla om att du inte gillar Windows 8 vid det här laget så din ogillan har inte gått obemärkt förbi.

Jag ser absolut inget problem i att betala det pris jag gör för mina Apple produkter. Lika lite som jag hade något emot priset på min alienware dator eller vad jag betala och la ner på min Alfa Romeo m.m . Jag betalar gärna en slant extra för en design som skiljer sig en aning från mängden . Och när det kommer till tekniska prylar känns det tryggare att köpa av en tillverkare som servar sina egna prylar. Jag avskyr att lämna in till butik x som sen skickar till verkstad x osv osv . Det blir bara strul . Som exempel så sjabbla affär x förra året bort min ps3 så jag fick vänta i nio veckor innan dom kom på att dom tappat bort det. Medans min dator tekniker ut på plats och lagade.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd

Tur det finns korkade konsumenter!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Och iPad är billigare än iPhone men kostar mer att tillverka!
Fast är inte iPad dyrare än iPhone i USA? :S

en iPhone 5 kostar $199 med ett abonnemang på två år, men $699 om du ska köpa den olåst.
iPad med Retinaskärm kostar $499, vilket alltså är $200 mindre (i jämförelsen är det 16GB iPad 4e generationen wifi only och iPhone 5 16GB).

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Tur det finns korkade konsumenter!

Så bara för att min åsikt skiljer sig från din så är jag korkad. Bra där. Sånt glåp utan anledning kan du hålla för sig själv.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

en iPhone 5 kostar $199 med ett abonnemang på två år, men $699 om du ska köpa den olåst.
iPad med Retinaskärm kostar $499, vilket alltså är $200 mindre (i jämförelsen är det 16GB iPad 4e generationen wifi only och iPhone 5 16GB).

Jaha visste inte att den kostade så mycket olåst, trodde de var mindre.

Skrivet av Don_W:

Så bara för att min åsikt skiljer sig från din så är jag korkad. Bra där. Sånt glåp utan anledning kan du hålla för sig själv.

Säker på att han var seriös?

Permalänk

Som sagt så går det ej att jämföra siffrorna rakt av, inte ens om man hade vetat andelen som de lägger på operativsystem, då Microsoft operativsystem är mycket bredare och ska fungera med fler system. Vilket i sin tur kostar betydligt mer pengar att ta fram och inte ovanligtvis blir resultatet något halvbra som inte riktigt fungerar bra någonstans.
Samtidigt är inte det motsatta heller bra, speciellt för professionella användare som har mängder av system som de ska kommunicera med.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ox4:

Microsoft spenderar nästan lika mycket på forskning som EU gör. Det är ju vrickat!

Skulle vara väldigt roligt att jämföra produktivitet och innovationskraft (statlig vs privat forskning).

Verkar karatedumt att försöka jämföra de två i och med att de jobbar helt olika sätt och med helt olika målsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag ser absolut inget problem i att betala det pris jag gör för mina Apple produkter. Lika lite som jag hade något emot priset på min alienware dator eller vad jag betala och la ner på min Alfa Romeo m.m . Jag betalar gärna en slant extra för en design som skiljer sig en aning från mängden . Och när det kommer till tekniska prylar känns det tryggare att köpa av en tillverkare som servar sina egna prylar. Jag avskyr att lämna in till butik x som sen skickar till verkstad x osv osv . Det blir bara strul . Som exempel så sjabbla affär x förra året bort min ps3 så jag fick vänta i nio veckor innan dom kom på att dom tappat bort det. Medans min dator tekniker ut på plats och lagade.

Att du tycker de saker du köper är prisvärda så är det givetvis det absolut viktigaste, det jag vände mig mot var snarare tänket att det är bra att betala extra mycket för en produkt inte bara för att det är en bra produkt utan också för att ett företag som Apple ska få ännu högre marginaler och tjäna extra mycket pengar. I fallet Alfa Romeo har du därmed fullt stöd från mina sida, Alfa det är bra grejer (eller kan bli när 4C väl släpps).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att utveckling av xbox och ny generation av denna kostar ganska mycket pengar. Apple gör i stort set samma sak varje år. Kostar lite pengar.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Nej. Pysslar inte med trollande. För att utveckla lite;
De var helt klart det ledande företaget när det kom till operativsystem för datorer. Och ja, det kändes väl inte som att någon någonsin skulle komma i närheten. Nu har de verkligen tappar och kämpar för att komma ifatt och verkar inte ens kunna möta simpla stabila funktioner som de jag tycker att Apple levererar i OSX. Men visst, det finns fortfarande fördelar gent emot OSX - och det är väl att man levererar ett rätt öppet operativ. Annars tycker jag att Microsoft verkar vara ute och cykla rätt mycket...

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Handlar ju inte bara om Windows 8 utan kolla på deras nya plattor osv.

No shit Sherlock!