Descent återuppstår i Unreal Engine 3

Permalänk
Melding Plague

Descent återuppstår i Unreal Engine 3

I händerna på moddaren Max får klassiska Descent från 1994 nytt liv. Målet är att återskapa spelet i Unreal Engine 3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

This is going to be LEGEN... wait for it ...DARY!!!

Permalänk
Medlem

Nu blir man nostalgist. Minns när jag satt och spelade ettan på min 486a

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Coolt!
Jag kommer ihåg att jag spelade det här när jag var liten, ofta tillsammans med min brorsa.

Jag tyckte att navigera kartorna kunde vara lite komplicerat då det var 3D kartor och tunnlar blev en stor 3D labyrint, men brorsan hade det lätt.

Jag tycker att spelet hade bra grafik för sin tid.
Jag köpte uppföljaren Descent II.

Permalänk
Medlem

Det var ett riktigt jobbigt spel.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

ååh descent! de va inte igår! lirade på farsans mac när jag va en liten snorunge, fast mest kollade jag på när brorsan körde^^

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Hedersmedlem

mm Descent. Pure awesome.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kan det komma lite fler sköna action-flyg-simulatorer eller?
Jag vill inte lära mig hur man startar ett flygplan eller ens hur man landar, jag vill köra dogfights, bomba byggnader och köra genom tunnlar med en hellikopter, vart är de gamla goa arkadspelen?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

yey!
Fräsigt värre

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tror jag har missat det här spelet helt och hållet, men det påminner lite om Forsaken som jag lirade en hel del.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har för mig att man körde i grottor med en liten bot som guide.
Uppföljaren var väl något rymdliknande
Kul. ska absolut provas på om det kommer ut igen.

Visa signatur

tillräcklig.
Arguing on the internet is like the special olympics....you might win but you are still retarded

Permalänk
Medlem

Hehe, uj vilka flashbacks man fick nu! Dessa spel gick ständigt när man var mindre, snurrigt värre att navigera i fri 3D-rymd med labyrintstuk. Minns att det fanns en uppsjö av vapen och missiler

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk

Det här var så sjukt grymt när det kom.... och musiken med ett AWE32 ljudkort var smått fantastiskt!

För er som inte vet vad AWE32 var för ljudkort så sök på det. Det var en revolution för spelmusiken. Ungefär som 3D kort blev för grafiken. Släpptes 1994...

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan sur! Jag känner igen det så otroligt mycket och är rätt säker på att jag har spelat det. Dock var jag så liten på den tiden och mycket är glömt!

Jag måste hitta lite videos från spelet så jag verkligen kommer ihåg det!

Edit; Letade upp en video på google och sa lite högt för mig själv, "Om det kommer att han tar några blåa bollar så är det helt klart samma spel".

Vips så kommer de där blåa bollarna som jag minns så tydligt!

Jag kommer definitivt spela detta om det släpps för lite nostalgitripp!:)

Edit2: Nu i eftertanke, det var nog Descent 2 jag har spelat mest!

Permalänk
Medlem

jävligt nice, checka in miner wars också det kommer släppas om nån månad eller nåt tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tror jag har missat det här spelet helt och hållet, men det påminner lite om Forsaken som jag lirade en hel del.

Jepp, Forsaken bygger vidare på nästan exakt samma spelidé som Descent. (första Descent kom mycket tidigare än Forsaken!) Tror det var helt andra utvecklare dock?

...

Kul att blåsa liv i detta, men jag är inte jättesugen om jag ska vara ärlig. Jag hade kul med Descent ett tag, men tröttnade efter ett tag. Blev lite monotont på vägen, och navigera och strida var inte riktigt lika intuitivt som FPS:en.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fasen vad grymt!

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd

äntligen lite fin fps

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Descent testade jag med den där stora VR-hjälmen som fanns på 90-talet. Har nog aldrig blivit så åksjuk som då!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu blir man nostalgist. Minns när jag satt och spelade ettan på min 486a

ja verkligen!

nu måste man bara leta rätt på och damma av joysticken.

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte, hm jag känner igen namnet men minns inte riktigt.

Tryckte in mig på spelet hos Wikipedia, ser denna bild

*Flashback*

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Jävlar vad kul det var. Det här ser jag fram emot! Hoppas fienderna blir snyggare i senare versioner bara..

Skrivet av bandite:

Descent testade jag med den där stora VR-hjälmen som fanns på 90-talet. Har nog aldrig blivit så åksjuk som då!

Kan jag verkligen tänka mig.. jag blev rejält åksjuk bara av att köra på 19"-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Satt och tänkte, hm jag känner igen namnet men minns inte riktigt.

Tryckte in mig på spelet hos Wikipedia, ser denna bild

*Flashback*

Haha vet vad du menar - de där närstridsrobotorna hade ett sånt härligt skärande metall mot metall "gneeek" ljud när de klämde ens skepp med klorna också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För er som saknar Forsaken lyckades jag hitta en version av spelet på Internet som moddats för att stödja Win7 x64 samt högre upplösningar. Oj oj vilket bra spel det var och ser fortfarande helt okej ut Dock rätt svårt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Coolt! Spelade detta ganska mycket. Tog ett tag innan man fick ordning på kontrollerna (hade bara tangentbord, tror det var 8 knappar för att styra) men när man fick till det så kunde man flyga runt rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

För er som saknar Forsaken lyckades jag hitta en version av spelet på Internet som moddats för att stödja Win7 x64 samt högre upplösningar. Oj oj vilket bra spel det var och ser fortfarande helt okej ut Dock rätt svårt.

Minns att jag spelade en demoversion av Forsaken på PlayStation!

UE3 Descent: går det inte modda så att man kan välja en cockpitvy i nya versionen? Ska testas!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Undrar om han har fått tillåtelse att använnda banan som man ser i videon ?
Deck16 heter den och är gjord av Elliot "Myscha" Cannon till det första Unreal som sen uppdaterades för UnrealTournament DM till Deck16][
Som även blev Deck17 i UT2004, en av mina favoriter på den tiden det begav sig.

Man var kung när man satt med sin 19" flatron CRT skärm och dubbla 3DFX 16Mb grafikkort hehe...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Goda minnen det där

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd

Det här var grymma nyheter

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Det här var så sjukt grymt när det kom.... och musiken med ett AWE32 ljudkort var smått fantastiskt!

För er som inte vet vad AWE32 var för ljudkort så sök på det. Det var en revolution för spelmusiken. Ungefär som 3D kort blev för grafiken. Släpptes 1994...

Instämmer, hade AWE32 jag med. Descent hade grymt soundtrack

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts